Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 12:17:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: koppelingsmodificatie?????????  (gelezen 6386 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #15 Gepost op: September 24, 2009, 22:51:24 »

Om over na te denken; druk is een kracht die werkt op een oppervlak. Dus bij de schuine plaat is de druk op het raakvlak met de koppelingsplaat groter dan bij de gemodificeerde plaat... 

Inderdaad, maaar oppervlakte is grip, dus je kunt wel veel druk hebben maar als je niet genoeg grip hebt, slipt de plaat nog door

eensch,
De drukgroep draaid met het motor toerental mee en vroeg of laat komt er een moment dat de druk is er wel is, maar de grip is niet.
Zo word er ook wel overwogen om sterkere veren te plaatsen voor nog meer druk, maar waarom versterken (nog meer druk) als de basis (grip) niet goed is.
Gelogd
rinze
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 15


Netherlands
« Antwoord #16 Gepost op: September 25, 2009, 06:58:39 »

Is het niet zo dat als je het schuine randje eraf draait dat je dan de afstand korter maakt waardoor je druk groter wordt?
Gelogd
minime
Aprili? JA!
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 759


Aprili? Ja!

Netherlands
« Antwoord #17 Gepost op: September 25, 2009, 10:13:35 »

Is het niet zo dat als je het schuine randje eraf draait dat je dan de afstand korter maakt waardoor je druk groter wordt?

Nee. (niet progessieve) veren hebben een veerconstante oftewel een gelijk kracht onafhankelijk van de mate van invering. toch? Grin
Gelogd
beunhaas
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 121


Netherlands
« Antwoord #18 Gepost op: September 25, 2009, 10:29:15 »

Citaat
de stelling van hierboven dat de druk niet toeneemt, daar ben ik het volledig mee eens.
de totale druk blijft gelijk.

Ik heb ook 2000 model.
Het enige wat naar mijn inziens werkt is een barnett koppeling te plaatsen.
De totale pakket dikte hiervan is groter.
Bovendien als je het volledige koppelingspakket besteld krijg je er ook stevigere koppelingsdrukveren bij.
Deze verhogen ook nog eens de druk.

Probleem door het dikker worden van het totale pakket is dat de versnellingsbak gaat haken (omdat hij niet helemaal meer vrij komt, de verhoogde druk van de veren doen ook nog eens een duit in het zakje voor de hydraulische onkoppelings plunjer).
Vooral ook moeilijker in zijn vrij te krijgen.
Dit is naar mijn idee weer op te lossen door het schuine randje van de drukplaat recht af te draaien, dit is wat ik dus deze winter op de planning heb staan.
Barnett koppeling rij ik nu al weer een 1,5 jaar mee en die kan je flink mishandelen....

grtz vincent
kijk, hiermee ben ik het dus helemaal eens, de totale druk blijft nagenoeg gelijk.
en ik vrees dat het afdraaien vd koppeling dus geen zin heeft tenzij in combinatie met bv een barnett koppeling....

en wat de veer constante: nee een veerconstante houd in dat bij elke cm indrukking er bv 10 newton (kracht) bij komt. (dus bij 2 cm 20 N enz...)
zo krijg je een lineaire grafiek wat dus op een constante duid.

dus bij het afdraaien van het schuine randje zorg je ervoor dat de veren uiteindelijk minder ingedrukt worden en dus ook minder kracht leveren.
Gelogd
Ronaldo
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: September 25, 2009, 11:15:50 »

Tja, je moet natuurlijk zelf beoordelen of je een dergelijke modificatie nuttig vind ja of nee.

Wat ik begreep is dat men die rand heeft afgeschuind om de motor minder abrupt op te laten pakken. Later is men hierop teruggekomen en is hier een modficatie voor gekomen, met het vlakke randje. (reden hiervoor was dat de platen te hard sleten)
Dit is wat ik van het verhaal heb begrepen.

Dan de logica die ík eruit heb begrepen:

Met een schuine drukplaat word er +/- een derde van de totale breedte van de drukplaat gebruikt. Voor de drukplaat maakt dit niks uit, die is dik genoeg. Maar de plaat waar deze tegen aan drukt maakt ook maar voor een derde contact met de drukplaat, en heeft dus aan een kant een hogere belasting. (word maar een klein stukje van de plaat gebruikt)
Het lijkt mij dat dit niets is ingecalculeerd bij het bepalen van de totale breedte van die dingen, en er zal dus een hogere belasting zijn dan van te voren ingecalculeerd. (aan die ene kant)

Als je de boel uit elkaar haalt zie je ook dat de drukplaat maar voor een derde contact maakt.

En ja, ik heb mijn drukgeval laten vervangen voor een volledig vlak exemplaar.

Groeten,
Ronald




Gelogd
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #20 Gepost op: September 25, 2009, 11:59:55 »

Is het niet zo dat als je het schuine randje eraf draait dat je dan de afstand korter maakt waardoor je druk groter wordt?

het verschil van het randje dat word gefreesde word weer opgevangen met een aluminium ring.
inweze zou er dus niets af moeten maar erbij...
Gelogd
beunhaas
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 121


Netherlands
« Antwoord #21 Gepost op: September 25, 2009, 15:54:29 »

klopt!




maare, waar heb je die barnett platen vandaan?
k heb net ff geïnformeerd bij de appie-dealer maar die wilden alleen maar de originele leveren.
en op internet kom ik alleen maar britse sites tegen.....

heeft iemand mis een goed (NL) adresje voor betaalbare barnett platen???
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #22 Gepost op: September 25, 2009, 16:08:28 »

Stuur maar eens een berichtje naar Roddy, die is er nogal actief mee bezig geweest 
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #23 Gepost op: September 25, 2009, 16:11:42 »

mijn koppelingsset had ik via motor-performance.nl
maar die link lijkt het niet meer te doen.
Misschien is de kredietcrisis dit bedrijf te veel geworden?

er zit bij mij de barnett koppelingsset in met sterke veren pakket (kevlar koppelings type)
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #24 Gepost op: September 26, 2009, 17:11:42 »

Ik heb een website gevonden die barnett in hun assortiment hebben.
Misschien de moeite waard om eens een belletje te geven???
Geen ervaring verder met deze online winkel

http://www.motopro.com/html/products.html
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Falco met Kroon Expulsa RR slippende koppeling... « 1 2 » ApriliaFalco2009 24 7505 Laatste bericht Juni 21, 2009, 15:50:21
door Markbo
Shiver tril bij (zacht) remmen r1ckie 11 4167 Laatste bericht September 26, 2011, 19:57:29
door hofkej
olie verversen RSV Mille « 1 2 ... 13 14 » jornboeijen 197 64399 Laatste bericht Mei 10, 2014, 13:03:59
door Brontolo
GESPOT! « 1 2 ... 269 270 » Blijhoofd 4049 688005 Laatste bericht December 31, 2012, 15:02:00
door bmack
koppeling blijft slippen « 1 2 3 4 » Hans F. 49 13226 Laatste bericht Juni 04, 2010, 21:12:27
door Vincent S.

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!