Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 29, 2024, 10:38:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 2 [3] 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Nieuw jaar, nieuwe bescherming? (Motorkleding Topic)  (gelezen 28408 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ARAssociate
Gast
« Antwoord #30 Gepost op: December 23, 2009, 12:16:59 »

Het was ook maar een grap. Het ziet er erg degelijk uit. Ik zou liever met dan zonder airbag vallen.

http://www.youtube.com/watch?v=TX_YIr5CkDM&NR=1&feature=fvwp

Zeker het overwegen waard. Hoeveel kost zoiets sjaakie?
Gelogd
deBruijnJ
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 122


RSV-R 2003

Netherlands
« Antwoord #31 Gepost op: December 23, 2009, 15:01:10 »

Je betaald ook zomaar een paar honderd extra voor een bepaalde naam, maar er is ook wel verschil in gebruikt leer en de uitvoering van de stiknaden en protectie, dit wil niet zeggen dat elk wat goedkoper pak slecht is natuurlijk.

Viel me op toen ik een pak ging uitzoeken; het verschil kwa leer tussen de Alpinestars CR en Charger.. De laatste is 200 euro duurder ofzo, maar het leer ziet er heel anders uit (CR glimt meer en heeft meer structuur lijkt wel) en het leer van de Charger was ook veel soepeler..
Gelogd
2 Fast 2 See
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.699

Netherlands
« Antwoord #32 Gepost op: December 23, 2009, 15:15:22 »

Het was ook maar een grap. Het ziet er erg degelijk uit. Ik zou liever met dan zonder airbag vallen.

http://www.youtube.com/watch?v=TX_YIr5CkDM&NR=1&feature=fvwp

Zeker het overwegen waard. Hoeveel kost zoiets sjaakie?

Ik zie alleen wel dat je met een "touwtje" aan je motor vast zit, of zie ik dat verkeerd? Moet je dat niet vergeten als je afstapt  Roll Eyes
Alleen zal zoiets wel niet in leer verwerkt kunnen worden denk ik  Roll Eyes
Gelogd

Aprilia RSV Mille '03 / Oldskool Airinlet / BMC Airfilter / Lots of CARBON!! / 16 JT - 42 Supersprox Stealth / D.I.D. Goldchain / MIVV GP Carbon demperset / Bagster bagagesysteem / LED Clear Taillight & LED knipp's/ '04+ Spiegels met knipp's / Officiële Biaggi, Edwards, Haga & Camier Handtekeningen
tuono-w
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 759

Gas der bie !

Netherlands
« Antwoord #33 Gepost op: December 23, 2009, 16:06:09 »

Ook ooit begonnen met kwalitatief mindere materialen zoals kunststof jassen, leuk uitziende laarzen die altijd water doorlaten en helmen die niet al te duur waren.
Na 28 jaar motor-ervaring mijn huidige kleding-setje wat ik dagelijks aan heb maar eens opgeteld.
Oeffffff, kom toch over de 2250 euro, alles bij elkaar.

Maar idd dan heb je ook wat.
Mijn helm (4e Arai) is nu 2 jaar oud en zit nog als gegoten.
De motorlaarzen (daytona GTX), kosten een vermogen maar zijn na 100.000 km nog altijd waterdicht.
De kleding ook nog immer waterdicht (top serie kushitani) na eenzelfde kilometrage.

Voor de volledigheid in 2009 heb ik meer dan 40.000 km gereden, 30.000 woon-werk en 10.000 vakantie.
Dan zie je dat kwaliteit zich terug betaald.
Kijk je rond op de beurs in Utrecht dan kom je tot de ontdekking dat de echte kwaliteitsproducten maar weinig voordeel bieden (althans in mijn geval), 15-20 % is nog wel te scoren maar dan houdt het al snel op.
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #34 Gepost op: December 24, 2009, 10:42:51 »

Het was ook maar een grap. Het ziet er erg degelijk uit. Ik zou liever met dan zonder airbag vallen.

Zeker het overwegen waard. Hoeveel kost zoiets sjaakie?

airbag, nouja
http://vimeo.com/6697911
Gelogd
Sjaakie
WWW.CLEANCOOL.NL
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.054


Voor al uw problemen hebben wij een oplossing

Timor-Leste
WWW
« Antwoord #35 Gepost op: December 24, 2009, 11:43:46 »

Het was ook maar een grap. Het ziet er erg degelijk uit. Ik zou liever met dan zonder airbag vallen.

http://www.youtube.com/watch?v=TX_YIr5CkDM&NR=1&feature=fvwp

Zeker het overwegen waard. Hoeveel kost zoiets sjaakie?

Airbag vest kost net geen € 300,--
Gelogd

Ik praat niet te snel, je luistert te langzaam. Golfen is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken. Wie zijn billen brandt mag blij zijn dat ie niet andersom stond. Na regen komt regent, kijk maar in het woordenboek. Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #36 Gepost op: December 24, 2009, 17:21:20 »

Het was ook maar een grap. Het ziet er erg degelijk uit. Ik zou liever met dan zonder airbag vallen.

Zeker het overwegen waard. Hoeveel kost zoiets sjaakie?

airbag, nouja
http://vimeo.com/6697911

hé, nou zitten haar t**ten op d'r rug, nieuwe vorm van plastische chirurgie?
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
robz
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.843


Pegaso Powerrrrrrrrrrrrrrrrr

San Marino
WWW
« Antwoord #37 Gepost op: December 26, 2009, 14:59:50 »

Het was ook maar een grap. Het ziet er erg degelijk uit. Ik zou liever met dan zonder airbag vallen.

Zeker het overwegen waard. Hoeveel kost zoiets sjaakie?

airbag, nouja
http://vimeo.com/6697911

hé, nou zitten haar t**ten op d'r rug, nieuwe vorm van plastische chirurgie?

hey henk ik zat voor komend jaar aan een nieuw all weather jack te denken van dainese met die airbag technologie hebbie hem al hangen?
Gelogd
Sjaakie
WWW.CLEANCOOL.NL
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.054


Voor al uw problemen hebben wij een oplossing

Timor-Leste
WWW
« Antwoord #38 Gepost op: December 26, 2009, 15:04:16 »

 
Gelogd

Ik praat niet te snel, je luistert te langzaam. Golfen is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken. Wie zijn billen brandt mag blij zijn dat ie niet andersom stond. Na regen komt regent, kijk maar in het woordenboek. Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
robz
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.843


Pegaso Powerrrrrrrrrrrrrrrrr

San Marino
WWW
« Antwoord #39 Gepost op: December 26, 2009, 19:05:17 »

too bad

ben mijn voeringen van mijn aw jack kwijt dus moet sowieso op redelijk korte termijn IETS anders......
Gelogd
Sjaakie
WWW.CLEANCOOL.NL
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.054


Voor al uw problemen hebben wij een oplossing

Timor-Leste
WWW
« Antwoord #40 Gepost op: December 26, 2009, 19:23:46 »

too bad

ben mijn voeringen van mijn aw jack kwijt dus moet sowieso op redelijk korte termijn IETS anders......

Komt er eentje binnen van Spidi met balonnetjes 
Gelogd

Ik praat niet te snel, je luistert te langzaam. Golfen is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken. Wie zijn billen brandt mag blij zijn dat ie niet andersom stond. Na regen komt regent, kijk maar in het woordenboek. Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Robopot
Gast
« Antwoord #41 Gepost op: December 28, 2009, 13:26:03 »

Tja, zelf kan ik ook weer op zoek naar nieuwe kleding. Heb een (winterpak) van Kushitani, een zomer pak (2x gedragen) van Dane, een lerenbroek en een nylon kushitani zomer jack. Maar nu ben ik ruim 20 kg afgevallen en er gaat nog zo'n kilo of 7 vanaf  . Dat gaat natuurlijk niet meer op de motor. Alles wappert om je heen dan......
Zelf denk ik dat ik voor een leren broek en jack ga. Een heel pak is niks voor mij en leer zit toch wel prettig op de motor. Awel, maar kijken wat het gaat worden.
Jij succes met kiezen. Gr. Ronald
Gelogd
black R
Gast
« Antwoord #42 Gepost op: December 28, 2009, 22:37:21 »

Hoi Appie vrienden,

Kijk eens bij restyle deze hebben hele goede motorpakken en combi's en niet te duur.
www.restyle.ws

Black R
Gelogd
Sjaakie
WWW.CLEANCOOL.NL
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.054


Voor al uw problemen hebben wij een oplossing

Timor-Leste
WWW
« Antwoord #43 Gepost op: Februari 15, 2010, 21:23:00 »

Waar je op moet letten bij de aankoop

In je motorkleding kom je labels tegen met teksten als ‘CE-goedgekeurd' en ‘getest volgens EN-normen'. De Europese klereregels strekken zich al uit tot in jouw motorjas. Wat houden die labels eigenlijk in? Aan welke eisen voldoet een kledingstuk als er een dergelijk ‘stempel' in staat? Zijn die labels te vertrouwen? Of naaien de Chinezen echt alles in alles bij opdracht van een container vol? En wat moet je met China? Op de Zwarte Markt koop je de labels gewoon per rol...

Protectoren

Onder protectoren vallen diverse beschermende delen in je kleding zoals knie-, elleboog- en heupbeschermers. Ze worden bij goedkopere kleding vaak optioneel aangeboden als ‘prepared for’ en kunnen dan in losse ‘steekzakken’ in de kleding gestoken worden. Wanneer deze berschermelaars voorzien zijn van een CE-markering moeten ze voldoen aan de norm EN 1621-1 - Beschermende kleding tegen mechanische belastingen voor motorrijders – En die beproevingseisen zijn omschreven.
Hoewel in de titel van die norm gesproken wordt over ‘beschermende kleding' gaat de norm in feite alleen over stootbeschermers. Wanneer het CE-keurmerk is aangebracht zijn de beschermers getest volgens dezelfde methode waarmee bijvoorbeeld ook protectoren in kleding voor vechtsporten worden getest. En de toques voor onze hokkieende medemensen. Het principe van de test is eenvoudig: de beschermer wordt op een voorgevormd stuk metaal gespannen dat dezelfde vorm heeft gevormd is als het lichaamsdeel dat de protector moet beschermen. Vervolgens laat iemand van een bepaalde vastgelegde hoogte een bepaald gewicht op de protector vallen en de hoeveelheid energie die de protector doorgeeft aan de spanvorm wordt gemeten. Er is onderscheid tussen niveau 1-producten en niveau 2-beschermers. De krachten die door een niveau 2-product doorgegeven zijn de helft lager dan bij een niveau 1-product. Het materiaal wordt verder getest op slijtvastheid door het met een bepaald gewicht op een draaiende bandschuurmachine te drukken en vervolgens te meten hoe lang het duurt voor het materiaal doorgesleten is. Voldoen de beschermers aan de in de norm vastgelegde grenzen dan is de protector goedgekeurd. Daarmee is nog geen CE-keur bereikt; ook de fabrikant moet aan een flink aantal eisen voldoen om uiteindelijk de CE-markering aan te mogen brengen. Maar dat verhaal vraagt te veel text in deze content.

Rugbeschermers

Als een beschermend deel in een kledingstuk de naam ‘beschermer' draagt, moet er een CE-keur op staan. Bij een recente test in Motoplus bleek overigens dat 7 van de 9 geteste rugbeschermers hun werk feitelijk niet goed deden. Dat kwam door creatief meetwerk van de fabrikanten. En daar zaten niet de minste namen onder. Ach, jou gezondheidswens is hun handel. En misschien werkt het ook spiegies tegen een hoge dwarsleasie. Bestel die Motoplus maar na. Kan vast nog wel via www.motoplus.nl . Zonder keurlabel op de prptector mag de beschermer officieel niet verkocht worden in de EU. Een methode om de regels te omzeilen is het beestje een andere naam te geven. Wordt er bijvoorbeeld gesproken over ‘dempingsmateriaal' in plaats van ‘beschermer' dan is de keuring niet verplicht. Een CE-keurmerk is overigens niet heilig; beschermers zonder CE-keur kunnen net zo goed prima bescherming bieden als wel gekeurde protectoren. Rugbeschermers worden getest volgens en moeten voldoen aan de norm EN 1621-2 - Rugbescherming voor motorrijders - Eisen en beproevingsmethoden. De testmethode is gelijk aan de hierboven beschreven methode voor overige beschermers. De hoeveelheid kracht die doorgegeven mag worden is echter een kwart tot de helft lager, maar altijd nog voldoende groot om je ribben te breken. Pogingen om de norm voor de kracht en energie naar beneden bij te stellen zijn echter door de kledingindustrie tegengehouden. Daar waren een paar redenen voor: rugbeschermers lijken er goed af te komen als de fabrikant aan kan tonen dat ze bij dezelfde test maar de helft of een kwart van de kracht doorlaten die een knie- of elleboogbeschermer doorgeeft. Bovendien was er een aantal fabrikanten dat hun rugbeschermers van een CE-merk had voorzien door ze te testen middels de EN 1621-1 norm, waarbij dus de toelaatbare krachten veel hoger zijn. Zeker bij rugbeschermers blijft het dus belangrijk om na te gaan volgens welke norm ze getest zijn. Een CE-markering volgens een verkeerde testmethode zegt immers niets over de bescherming die het product biedt. De normen voor protectoren en rugbeschermers zijn de enige normen die door de Europese Commissie aangenomen en gepubliceerd zijn. De normen die verder in dit artikel behandeld worden zijn wel opgesteld door een Europese organisatie (het CEN) maar zijn niet allemaal door de Europese Commissie overgenomen en dus nog niet allemaal officieel gepubliceerd.

Jassen, broeken en overalls

Materiaal voor jassen, broeken en overalls vallen onder de norm EN13595 deel 1-4. Deze normen gelden voor kleding die door beroepsmotorrijders wordt gedragen. Werkkleding dus. Naast de bij protectoren beschreven test voor slijtvastheid zijn er nog een aantal aanvullende testen. De sterkte van het materiaal wordt gemeten door een stuk van dat materiaal in te spannen in een houder. Aan een van de zijden van het materiaal bevindt zich een ballon met water, waarin druk opgebouwd wordt. Deze druk zorgt voor een spanning in het materiaal. Op een bepaald moment zal het materiaal scheuren; de hoogte van de druk in de ballon is een maat voor de sterkte van het materiaal. Tenslotte is er nog een snijtest; hierbij wordt getest in hoeverre het materiaal tegen schade door scherpe voorwerpen bestand is. En dan hebben we het niet over op de weg geschilderde haaientanden. De bovenstaande testen gelden dus alleen voor het materiaal, en niet voor de manier waarop het wordt verwerkt. Een leren pak gemaakt uit leer van de hoogste sterkteklasse is zo sterk als de zwakste naad; zodra die scheurt glij je alsnog met je vel over het asfalt. Ook hier geldt dus weer dat de norm weinig zegt over de daadwerkelijke bescherming die het kledingstuk biedt.

Handschoenen

De norm voor handschoenen is EN 13594. Net als bij bovenstaande normen geld deze alleen voor handschoenen die door beroepsmatige motorrijders gedragen worden. Naast de hierboven beschreven materiaaltesten wordt ook de handschoen als geheel bekeken: deze mag niet te snel van de hand loskomen wanneer er kracht op uitgeoefend wordt. Daarvoor zijn er de polsbandjes. Er wordt ook gekeken naar de afwerking: de hand moet goed afgeschermd zijn van eventuele metalen delen en de handschoen moet voldoende ver doorlopen boven de pols. Sterkte van de naden en snijweerstand van het materiaal worden getest volgens normen die vergelijkbaar zijn met die voor industriële handschoenen. En er is in Duitsland een schandaaltje geweest omdat een gerenommeerde kledingfabrikant een partij handschoenen in Bokkiebokkieland of Verweggistan had laten maken. De lokale producenten hadden echter bedacht dat het Kevlar dat in de handschoenen moest komen ook uitstekend geschikt was om in de voering van dubbelplusextra kogelvrije tulbanden en meer van dat soort bizarre kledij te verwerken.

Onzin?

Zijn de Europese normen dan zinlooi gemiauw dat ons alleen kost? JA! HERSTEL: Nee. De opgestelde normen op zich vormen een redelijk startpunt voor het beoordelen van de veiligheid van kleding. Het probleem is echter dat het voor het grootste deel om materiaaltests gaat en het lastig is de norm voor hele kledingstukken in wetgeving om te zetten. Hoe leg je bijvoorbeeld vast wat een motorjas is? Bovendien is er dan nog de handhaving; wie controleert of de fabrikanten die zeggen dat ze aan een norm voldoen, dat ook daadwerkelijk doen? Daar heb je ook weer dozen vol ambtenaren voor nodig. In dit licht gezien lijkt goede voorlichting aan de consument, bijvoorbeeld vanuit de kledingbranche zelf, een hanteerbaarder instrument. Misschien kunnen we TROS Radar er nog wel eens voorspannen. Wie kunnen er immers beter zeggen waar je bij kleding op moet letten dan de fabrikant en Antoinette Hertsenberg? In die aanpak zijn de producenten de Zwakste Schakel. `~En dat was dan weer van RTL. Je bent in dat geval van voorlichterij nog steeds afhankelijk van de producenten; als deze elkaar rugdekking geven heeft ook dit weinig zin.

Waar zelf op letten

Alle labels en stickers op kleding moet je dus met een korrel zout nemen. Maar waar kun je dan wel op letten wanneer je motorkleding koopt? Ga in elk geval naar een gerenommeerde zaak. Laat je daar in ieder geval uitgebreid voorlichten. Bedenk bij veel zaken dat ze er ook altijd een product willen verkopen, dus ook hun informatie is lang niet altijd objectief. Bovendien is voor het beoordelen van kleding een hoop specialistische kennis nodig, die lang niet bij alle verkopers aanwezig is. Neem een kledingkenner, iemand van het prettiger geboetseerde soort bijvoorbeeld, mee. Als die, of jijzelf merkt dat een verkoper M/V duidelijk uit zijn nek staat te zwatelen en je alleen maar iets aan wil smeren, ga dan gewoon op zoek naar een zaak met betere service. Gebruik vooral je gezonde verstand. Besef dat kwaliteit nooit voor de allerlaagste prijs komt. Neem dus de tijd en reserveer een realistisch deel van je budget om je kleding aan te schaffen. En koop de spullen die bij je rijstijl en motor passen. Pas je kleding aan aan het gebruik ervan; een BMW Fahrer die genetisch van rustig toeren rijdt veel minder lekker in een eendelige leren raceoveral met aerodynamische bochel, een hypersport en een korte broek gaan meestal ook niet echt samen. Zelfs niet als het om authentieke Oostenrijkse Lederhosen gaat.


Kortom een motorpak van Restyle, Motozoom of Probiker zal er zeker niet aan kunnen voldoen. Echter iedereen heeft een vrije keuze van aankoop


Bron: Motorblaadje
Gelogd

Ik praat niet te snel, je luistert te langzaam. Golfen is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken. Wie zijn billen brandt mag blij zijn dat ie niet andersom stond. Na regen komt regent, kijk maar in het woordenboek. Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Chrisz
Gast
« Antwoord #44 Gepost op: Februari 16, 2010, 09:22:04 »

Goeie tip voor motorkleding:

http://www.tenkatemotoren.nl/outlet.php

Met name enkele Merk- combi's, overall's en helmen zijn zeer goed geprijsd!

Ik ben er vorige week een Arlen Ness 4292 combi gaan halen!
Was toe aan een nieuw pak, past goed bij de Mille en voor deze prijs kon ik het niet laten Tongue

Ze zullen ook in Utrecht staan met heel hun Outlet, maar ik wilde niet risqueren dat z'n mijn maat niet meer hadden Smiley
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
How to: zelf ledspiegels maken Zattara 7 6152 Laatste bericht Juni 22, 2011, 08:28:14
door arkiecbr
Radiator Falco = Radiator Mille? Benn 6 6858 Laatste bericht Mei 16, 2010, 23:04:24
door Kefke
UPDATE: Workshop vering Noord Nederland 14 maart « 1 2 ... 8 9 » R1-ner 127 41645 Laatste bericht Mei 12, 2009, 21:19:28
door Travao
Modellen Tuono 2002-2011 « 1 2 » MatthijsA 16 18180 Laatste bericht Augustus 29, 2014, 20:07:58
door Skipovski
BaseCamp workshop --> Zaterdag 15 november bij In Den Hof in Heerlen « 1 2 ... 5 6 » Big Chris 89 27587 Laatste bericht November 19, 2014, 23:30:41
door FerBa

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!