Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
oktober 23, 2020, 06:36:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ultramod  (gelezen 3799 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Mille_Moret
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 741


Mille R 2001 & CBR 600 Circuitmotor

Netherlands
WWW
« Gepost op: maart 11, 2010, 00:04:37 »

Iemand hier weleens van gehoord?

Een Ultramod.. "Hacking the Aprilia Gen 1 Fuel Injection Computer"





Heb ik hiervandaan:

http://www.randomexploits.com/projects/ultramod/ultramod.htm


De lap tekst ff vertaald met google

Hacking de Aprilia Gen 1 Fuel Injection Computer
Om parafraseren een oud Chinees spreekwoord:

"Een reis van 1000 mijl begint met ongeveer 10.000 stappen, en dat is nog maar het begin, vooral als software is betrokken".


De UltraMod project is het resultaat van de voortdurende inspanning om erachter te komen hoe de Aprilia Generation-1 brandstof-injectie systeem werkt. Kortom, het is allemaal goed en wel om uit te vinden hoe dingen zijn, maar het is nog beter om uit te vinden hoe het wel moet. Aangezien het uiteindelijke doel van ieder zichzelf respecterend motorfiets eigenaar is te knoeien met hun rit, de punt van de UltraMod project is om binnen Aprilia eigenaren laten hun brandstof injectie computer en knoeien met haar.

De UltraMod project vervangt de EPROM in de standaard Aprilia brandstofinjectie computer met een nieuwe printplaat met een nieuwe processor, een paar nieuwe Flash-geheugen en een GPS-interface.

UltraMod Features

• Meld alle van de motor sensor operationele parameters tijdens een hele rit of dyno run:
◦ Instantane RPM, gemeten zes keer voor elke omwenteling van de krukas
◦ Brandstof timing voor elke brandstof evenement
◦ Ontstekingstijdstip voor elke vonk evenement
◦ Accuspanning
◦ Manifold luchtdruk
◦ Ambient luchtdruk
◦ Throttle positie
◦ Koppeling status, side-stand status
◦ Luchttemp
◦ Water temp
• Alle logs zijn opgeslagen in real-time een Mini SD kaart
Log ◦ bestanden kunnen worden gelezen en gedecodeerd door elke pc
Log ◦ decoder programma draait op een PC (broncode is beschikbaar)
• GPS-positie, snelheid, en algemene satelliet status informatie wordt aangemeld bij de SD-kaart 4 maal per seconde
• Decoded logs kunnen worden weergegeven met een verscheidenheid van PC-gebaseerde grafische programma's
◦ ECU parameters en GPS-gegevens kunnen worden gecorreleerd met elkaar
• Gebruik de log informatie om te helpen bij de aanpassing van de brandstof-en ontstekingstijdstip kaarten
• Correlate van de log alle informatie met GPS-positie en snelheid van de gegevens
• Nieuwe EPROM beelden die zijn opgeslagen op de SD-kaart kan worden verbrand in de ECU elk moment wanneer het contact wordt ingeschakeld, maar de fiets is niet actief.
◦ Er is ruimte voor letterlijk duizenden beelden op een SD-kaart en toch genoeg ruimte hebben voor log-gegevens
• USB 1.1-interface
◦ zou stammen die worden geüpload naar een pc
◦ mogelijk zou maken voor nieuwe EPROM beelden worden overgedragen en vervolgens gebrand via USB
• RS232 seriële verbinding
◦ Hiermee kunt u zien debug output terwijl UltraMod draait.
◦ Biedt een eenvoudig commando interface om nieuwe EPROM branden beelden opgeslagen op de SD-kaart
• Digitale ingang kan een externe schakelaar aan de UltraMod signaal wanneer u besluit dat iets interessants gebeurt:
◦ Als de motor struikelt, kan je koppelen aan de gebeurtenis in het logboek door te drukken op de schakelaar. Door terug te gaan en het analyseren van log door te onderzoeken wat de motor aan het doen was toen het struikelde kon je nog beter inzicht in uit te zoeken waarom, en vervolgens de vaststelling van het probleem.


Operatie

Een van de belangrijkste kenmerken van de UltraMod is dat de originele ECU wordt overgelaten wezen ongewijzigd. Om de originele ECU CPU, het UltraMod lijkt een fundamenteel voorraad EPROM. Er zijn een paar echt goede redenen om dit te doen. De belangrijkste reden is dat de originele ECU code werkt eigenlijk heel goed. Het ontwerp en de uitvoering is debugged en mooi werkte gedurende de levensduur. De grootste verandering die de UltraMod brengt aan de tabel is dat het weinig aanpassingen in de code. Wanneer iets 'interessant' wordt gemeten of berekend, een paar speciale instructies zijn toegevoegd aan deze informatie te sturen naar de UltraMod bord zodat het kan worden geregistreerd. Door de beperking van de wijzigingen aan kleine tweaks, betekent dit dat er geen grootschalige herschrijven van de ECU firmware vereist was. Dit is een heel belangrijk punt: het duurde een paar dagen om de bestaande code-instrument, maar het zou hebben genomen jaar aan de ECU firmware vanaf nul te herschrijven.

Een groot voordeel van de "minimale wijzigingen"-benadering is dat er een navenant minimale kans dat een firmware bug zal worden ingevoerd tijdens het proces dat kan schroef van een motor.

De hardware wordt ook een minimale impact aanpak. In het slechtste geval, indien de UltraMod waren om rotzooi uit tijdens een rit, de hardware van de 'minimale impact' ontwerp betekent dat je het kan verwijderen, net als het verwijderen van een EPROM, zet uw oorspronkelijke EPROM terug in, en worden weer in een minuut of twee.

De fysieke EPROM is vervangen door een flash-chip, wat betekent dat de ECU firmware en kaarten kunnen worden opgewaardeerd in-place. Er is geen noodzaak voor een EPROM programmeur of een dure EPROM-emulator. ECU firmware-bestanden kunnen worden opgeslagen op de SD-kaart.

Voor het besturen van al deze nieuwe functies, is er een nieuwe ARM CPU op de UltraMod boord. De ARM heeft twee banen:

• de ECU upgrade firmware en ontsteking / brandstof kaarten in de FLASH indien gewenst. De flitser kan op elk moment worden opgewaardeerd de motor niet draait.
• Kijk uit voor 'interessant' evenementen te gaan door op de EPROM-geheugen bus. Wanneer een interessante gebeurtenis voordoet, de ARM trekt de gegevens van de ECU en logs aan de mini-SD flash kaart.
Geschiedenis

Om dit punt zijn er twee generaties van de UltraMod. De UltraMod Gen 1 eenheid bewezen dat het kan worden gedaan. De UltraMod Gen 2-eenheid vast de bugs in de Gen 1 hardware, en voegde de geïntegreerde GPS-functie.

De onderstaande links brengen u naar pagina's beschrijving van de specifieke hardware-ontwerp UltraMod generaties.

• UltraMod gen1
• UltraMod Gen2
• UltraMod Gen3
  

UltraMod Hardwarefuncties

• AT91SAM7XC256 Atmel ARM7-processor
◦ 55 MHz klok
◦ 256K Flash
◦ 64K RAM
◦ USB 1.1
• Atmel 29C256 flash-EPROM ECU vervanging
• Mini-SD flash kaart voor de aansluiting met de GPS en de motor sensor data logs
◦ Kaarten ten minste 2G worden ondersteund
◦ kaarten maken gebruik van FAT-bestandssysteem, zodat ze direct kunnen worden gelezen door een PC
• GPS-ondersteuning voor een ublox RCB-4H-ontvanger
◦ positie-update op 4 keer per seconde
• RS232 seriële link op 115K Baud is voorzien voor de controle en debug-informatie


Resultaten

De data logging werkt heel goed deze dagen. Het is een groot genoeg onderwerp dat het verdient een pagina van zijn eigen, hier gevestigd.

Status

Ik zou graag zeggen dat alles is gedaan en werkt perfect, maar dat is niet het geval is. Er is echter een veel spullen werken prima. Een gedetailleerde beschrijving van de huidige status van het project kan hier worden gevonden, of het gebruik sidelink de 'UltraMod status' in de rechterbovenhoek van deze pagina.

De grote vraag is nog verder uit te werken hoe de kaarten worden opgeslagen in het geheugen, en wat ze betekenen. Het is traag, saai werk.

In de tussentijd is het gemakkelijk om verschillende kaarten te installeren die u zou kunnen halen uit het web in de UltraMod geheugen. Ook, als u een aangepaste kaart of twee te krijgen, zou de UltraMod geven u een eenvoudige manier om kaarten ruilen, zodat je een bepaalde kaart zou kunnen kiezen voor een trackday of een rit. In feite zou je een verzameling van kaarten:

• Stock
• Derestricted
• Pipe # 1
• Pipe # 2
• Pipe # 3 met DB Killer geïnstalleerd
• Pipe # 3 met DB Killer verwijderd
• ... en alle andere variaties

 Vond het wel interessant

Hier hebben ze ook een mooi lijstje met de verschillende EPROM's
http://www.randomexploits.com/projects/ecu/eprom_history.htm
« Laatste verandering: maart 11, 2010, 00:09:07 door Mille_Moret » Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #1 Gepost op: maart 11, 2010, 08:30:07 »

Ja die heb ik. Windows 7 draait er goed op.  Grin
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: maart 11, 2010, 15:23:11 »

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=84713
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
relaxteb
Geluid is alles
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 59


Aprilia SL1000 Falco Black Crow

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: februari 09, 2014, 18:47:04 »

Ziet er cool een veelbelovend uit, maar volgens mij is het project een beetje deaud...
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!