Zo... een uitgebreid verslag.
KNMV Cuprace, 4 september en 2 oktober 2010Door omstandigheden was ik toegekomen aan het schrijven van een verslag over de race van 4 september. Om die reden nu, na de race van 2 oktober, een dubbel verslag voor jullie.
Dankzij CABOS Special Products Import heb ik de laatste twee races gereden met een splinternieuwe Marushin helm, waarvoor dank!
Verslag 4 septemberDe MotoGP en World Superbikes organisatie reden dit jaar een aangepaste versie van het circuit van Assen. De Ruskenhoek, de bocht met het beruchte Max Biaggi-fietspad, is daarbij aangepast en verandert in een bloedsnelle rechts-links combinatie.
Op 4 september was het ook aan ons om kennis te maken met die aanpassing. Tot die tijd reden we de oude versie van de bocht. De oude versie blijft overigens in gebruik bij trainingen en andere evenementen.
Kwalificaties 1 en 2De kwalificaties bestonden beide vooral uit het verkennen van de nieuwe bochtencombinatie. Als je de bocht goed aansnijdt kun je er bijna volgas in de hoogste versnelling door, vervolgens moet je hard remmen om de –ook nog best snelle knik naar links- te kunnen pakken. Spannend en vooral leuk!
Een minder momentje had ik in de Meeuwenmeer, de (voorheen?) snelste bocht van het circuit. Door een klein stuurfoutje ging ik nogal wijd in die bocht en kwam via de curbstones en het kunstgras buiten de baan. Dan vlieg je dus met pak-em-beet 200 km/u het gras in! Met een ongezond hoge hartslag kon ik de motor tenauwernood overeind houden. Dat was schrikken!
Mede door het schrikmoment geen imposante tijden kunnen noteren, waardoor ik van een zesde startrij mocht vertrekken.
RaceDe race was in één woord geweldig! Samen met Ralph heb ik de hele wedstrijd gevochten voor een positie. Ralph rijdt met een snelle R1 in de 1000-cc groep. Uitslagtechnisch geen interessant gevecht omdat we een andere klasse rijden, maar op de baan des te leuker.
Zijn motor heeft duidelijk meer vermogen, dus op recht stuk maakte ik geen schijn van kans. Meerdere malen haalden we elkaar in, maar uiteindelijk trok in aan het langste eind. Met een verschil van vier/tiende van een seconde kom ik voor hem over de finish.
De hele race is gefilmd vanaf mijn motor en staat op vimeo:
http://www.vimeo.com/14715585 Verslag 2 oktoberDe laatste races van het seizoen! In plaats van een dubbele kwalificatie en een enkele race, vandaag een enkele kwalificatie en een dubbele race. Leuk!
De avond voor de racedag regent het al hard. Ook ’s morgens op de racedag regent het. Er zit niets anders op dan de regenbanden monteren.
KwalificatieDe baan is zeiknat dus het is oppassen geblazen. Aan de andere kant is er maar één kwalificatie die bepalend is voor de startopstelling van beide races. Enige druk is er wel!
Al snel raak ik gewend aan de regenbanden en haal ik veel mensen in. In de regen speelt de motor een minder grote rol en het poppetje dat erop zit een veel grotere rol.
Op start/finish bezorg ik –ongewild- de mensen langs de baan een ‘leuk’ moment. Ik liep hard in op een jongen op een jonge Suzuki. In de GT-bocht voor start/finish neem ik veel meer snelheid mee en ik zet de motor aan de linkerkant ernaast. De Suzuki accelereert echter veel sterker dan mijn oude Yamaha waardoor ik er niet voorbij kom, maar er naast blijf. Langzaam komt hij verder naar links waardoor ik het gras op wordt gedwongen. Hard rijden op gras is niet erg leuk, zeker niet als het nat is. Het ging goed, maar vraag me niet hoe...
Uiteindelijk een negende startplaats. Dik tevreden.
Race 1Mijn start is goed en ik kom in een leuk groepje terecht dat vecht voor de laatste top tien plaatsen. Het is behoorlijk glibberig, getuigende het aantal valpartijen om ons heen. Uiteindelijk wurg ik me door het groepje en rijd ik eenzaam naar de finish. Met een snelste tijd van 2m10 en een zesde plaats ben ik dik tevreden.
Race 2Inmiddels zijn we een paar uurtjes verder en heeft de zon geschenen. De baan is grotendeels droog dus de regenbanden kunnen weer weg.
Mijn start is redelijk, maar ik kom klem achter iemand, waardoor ik veel plekken verlies. Jammer. In de derde ronde wordt de race stilgelegd door een valpartij. Iemand is hard gevallen op een gevaarlijke plek.
Nadat de baan is vrijgegeven komt er een herstart. Weer kom ik goed weg, maar ik schakel even verkeerd naar de tweede versnelling. Dat kostte me nogal wat plaatsen die ik grotendeels kon terugpakken in de eerste bochten met een wat aggresieve aanpak.
De hele race zit ik met Wim en een paar andere jongens om dezelfde plaatsen te vechten. Uiteindelijk blijven Wim en ik over voor een gevecht om de achtste plaats. Met een minimaal verschil weet ik Wim te verslaan. Pas in de laatste ronde in de laatste bocht kom ik hem voorbij.
Een achtste plaats. Helemaal niet gek.
Op de website staat het verslag met foto's.
www.mulder-racing.nl