Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 19, 2024, 10:16:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Naar Ruud Fredriks in Goes met mijn Falco (en overige modificaties)  (gelezen 13999 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
muja
Gast
« Gepost op: Maart 26, 2010, 23:46:36 »

Hallo,

Mijn naam is Coen Sleeuwenhoek.

Ik ben lid sinds halverwege 2009 maar dit is mijn eerste echte post in het forum. Ik heb in het "stel  je even voor" gedeelte even wat foto's geplaatst.
Ik ben deze week naar Ruud Fredriks in Goes geweest om mijn falco te laten tunen.

Ik zal eerst wat vertellen over mijn aprilia verleden en wat andere modificaties die ik aan mijn fiets heb gedaan.

Ik ben ooit in het bezit geweest van wat waarschijnlijk de eerste RSV-R 2004 in Nederland was. Via via heb ik het exemplaar dat door journalisten is getest rechtstreeks van de toenmalige importeur uit Breda kunnen kopen. Een foto van deze machine is hier http://www.xs4all.nl/~muja/coenrsv.jpg te vinden.
Naast Oranje gesmede wielen heb ik ook een WP schokdemper laten monteren. Een dag na het monteren van de schokdemper werd de RSV echter uit mijn garage gestolen. De afspraak die ik een week later met Ruud Fredriks in Goes had staan kon daardoor ook meteen afgezegd worden.

Het voordeel hiervan was dan wel weer dat ik een Sachs demper van een RSV-R 2004 over had....

Na een tijd zonder motor te hebben gezeten heb ik vorig jaar voor een falco gekozen. Mijn vader rijdt al jaren op een falco en deze machine geeft me erg veel vertrouwen.
Ik heb 2 exemplaren bekeken waarbij de motor bij Gilex Motoren in Amsterdam het beste op mij overkwam. Volgens de advertentie was deze motor ook gechipt, maar hij had wel standaard uitlaatdempers.

Ik heb bij WP Suspension in Mol (Belgie) de overgebleven schokdemper van de 2004 RSV aan laten passen met een WP veer en binnenwerk. Qua pasvorm ging deze zonder enig probleem op de Falco, ook al is de marge waarmee het Reservoir past klein. Tevens heb ik een nieuwe ketting, een ander tandwiel en stalen remleidingen vóór laten monteren.

Tijdens mijn eerste toerrit bleek de motor na 6 keer gestopt te zijn niet meer goed te starten. Ik heb de rit toen af moeten breken omdat te accu bijna leeg was. Naar later bleek heeft Gilex mij de motor verkocht met een Accu van een verkeerd type met te weinig capaciteit voor een Falco. Dit had ik wel onder garantie kunnen regelen maar het was voor mij niet echt rendabel om daarvoor naar Amsterdam te rijden. Ik heb daarom geinvesteerd in een Varta accu. Deze zijn wat duurder dan Yuasa maar kwalitatief wel erg goed.

Motorisch gezien voelde de motor bij de eerste proefrit (voor zover je een proefrit kan maken in hartje Amsterdam) al erg goed aan, net als de heerlijk smeuig schakelende versnellingsbak. Er waren wel trillingen bij hoge snelheid. De trillingen waren toe te schrijven aan een voorband die niet meer helemaal in orde was. Deze heb laten vervangen door een Pirelli Corsa III. Als de Bridgestone achterband op is gaat dit ook een Pirelli Corsa III worden.

Ik moet met de motor door een smalle poort en de standaard uitlaatdempers van de Falco zijn erg breed en lelijk. Met deze dempers was het bijna niet mogelijk om de bocht te maken bij de poort en uiteindelijk heb ik zelf een set GPR high Mount titanium uitlaten gemonteerd. Toen ook maar meteen een andere kentekenplaathouder, LED knipperlichten en een hoger ruitje.

Deze week ben ik dan eindelijk met de motor naar Goes geweest. Ik moest wat langer wachten omdat ze een zieke hadden. Dit was niet zo erg omdat Ruud net bezig was een klassieke V12 Ferrari 330 te tunen Smiley Toch best een gruizig geluid, zo'n 4 Liter V12 bij 7000 toeren. Na het monteren van andere sproeiers en wat finetuning kon de Ferrari klant met zo'n 12 PK meer naar huis.

Eindelijk was mijn falco dan aan de beurt. Tot mijn grote verbazing produceerde de motor bij de eerste run direct al 128,3 PK en 109 NM aan het achterwiel! Dit zijn waarden die ik echt niet had verwacht van een Falco.
De grafiek was ook erg netjes behalve een dip bij 3500 toeren. Ik heb toch besloten om een Rapidbike module te laten monteren en ook maar meteen een K&N luchtfilter.

Het maximum vermogen is uiteindelijk toegenomen naar 131.7 PK en het koppel naar 111.1 NM. Rationeel gezien is dit slechts een verbetering van respectievelijk 2,65% en 0,09% Toch voelt de motor over de hele linie alerter aan. Dit kan natuurlijk ook gewoon het placebo effect zijn Wink

Ik ben in ieder geval erg blij met de prestaties die fors hoger liggen dan de 118 PK en 95,6 NM die de motor volgens fabrieksopgave aan de krukas zou moeten leveren!



Zie hier de grafiek:


en hier nog een foto van mijn motor:

Gelogd
Kefke
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Maart 27, 2010, 00:47:13 »

Hele mooie combinatie, die wielen met die RSV! Had dat nooit gedacht dat dat zo mooi zou zijn.

En ik vind de Falco ook mooi, maar persoonlijk zou ik kijken voor een onderkuipje.
Leuke results van de bank wel!
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Maart 27, 2010, 13:13:38 »

zo wederom het bewijs dat een falco niet onder doet aan een RSV, dat weten de (ex)falco rijders maar RSV rijders twijfelen er nog aan.

welkom hier en veel plezier op de falco
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Maart 27, 2010, 20:33:57 »

Wel grappig, welke dag heeft hij op de bank gestaan, was dat soms dinsdag?
Mijn oer rsv (zelfde blok als de falco) had die dag nl. ook 130 hp op het achterwiel, echter toen ik hem zaterdag ophaalde bleek het iets minder nl.124,9 .
De optimistische uitkomst kwam volgens roke doordat er op die dag een hoge luchtdrukgebied lag en ze de parameters niet hadden aangepast,wat ze later wel hadden gedaan.
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Maart 27, 2010, 23:04:25 »

P1002.7 Mbar staat er op zijn uitdraai
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Maart 28, 2010, 10:45:43 »

P1002.7 Mbar staat er op zijn uitdraai


Gezien, zelfde waarde als op mijn uitdraai, is wel een heeeel gezonde falco 
Gelogd
Zattara
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Maart 28, 2010, 14:33:36 »

Dus het enige wat er aan gebeurd was om 128pk te krijgen was:
- Chiptuning (enig idee wat en waar?)
- Dempers

Das niet gek!
Gelogd
Hansie
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 694


Ook ik van jou!


« Antwoord #7 Gepost op: Maart 28, 2010, 21:11:22 »

Falco's met dubbele high mount dempers zitten erg gezond in hun pk's.
De high mounts hebben een extra lange uitlaat en dat schijnt uit te maken.

Zelf ook al eens met de falco wat RSV's het schaamrood gegeven...al blijkt op de weg dat je die 3 pk niet merkt maar bij de koffiepauze zeker wel! Afro
Gelogd

Stock=boring!
Kefke
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: Maart 28, 2010, 21:42:29 »

Ik ga misschien volgend jaar papa zijn RSV overnemen of een Falco kopen.
Hangt af of hij nu eindelijk een andere gaat kopen of niet :p

Heb een leuke Falco te koop gezien:

http://www.2dehands.be/motoren/motoren/aprilia/aprilia-sl-falco-te-koop-63305496.html?qq=

Gelogd
williestyle
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 240


altijd blijven lachen

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Maart 29, 2010, 02:13:22 »

heeey, goeje morgen
ik woon er zelf een 10 km vandaan en rij rsv mille en heb er vorig jaar net een andere knalpijp op gezet met echt een super sound.
nu wil ik hem ook eigelijk daar eens neer zetten om hem goed af te laten stellen.
wat heeft jouw dat ongeveer gekost?Huh

mzzl wil
Gelogd
muja
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Maart 29, 2010, 07:44:34 »

Ik ben op Donderdag naar Goes geweest. Het was een half bewolkte dag met hier en daar wat regenbuien in Zeeland.

Wat ze met de motor gedaan hebben voordat ik 'm kocht heb ik dus geen idee van.

De GPR's zijn al voor zo'n 500 Euro via internet te bestellen in Italie. Ik durfde het echter niet aan om 500 euro die kant op te sturen zonder zeker te weten dat ik dan een set dempers zou ontvangen. Ik heb uiteindelijk Motor Centrum Rijen opdracht gegeven de dempers voor me te bestellen en ik was uiteindelijk zo'n 800 euro kwijt. Het monteren heb ik zelf gedaan.

De beste investering is tot nu toe het vervangen van de achterschokdemper geweest. Dit maakt er een compleet andere motor van.

Ik vind de uitkomst ook zeer opvallend. Zeker gezien de fabrieksopgave van 95 NM en 117 PK. Bij de laatste run zie je overigens ook dat het 30 graden is geworden in die geluiddichte cabine. De falco was prima in staat die ruimte 10 graden warmer te stoken ondanks alle afzuiging Wink

Er is wel degelijk een verschil tussen de falco en de 2004 RSV. De falco heeft er bij zo'n 255 KM/U niet zoveel zin meer in. De RSV trok dan als een turbine door tot 295 KM/U op de teller.

(Ik was een weekendje weg maar ik heb gisterenavond nog even de WSB zitten kijken toen ik terug was. Gefeliciteerd Max! Wat een mooie race. Bij Ducati gaat het trouwens ook niet helemaal lekker geloof ik!)
« Laatste verandering: Maart 29, 2010, 08:08:33 door muja » Gelogd
Zattara
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: Maart 29, 2010, 11:25:12 »

Ik ga misschien volgend jaar papa zijn RSV overnemen of een Falco kopen.
Hangt af of hij nu eindelijk een andere gaat kopen of niet :p

Heb een leuke Falco te koop gezien:

http://www.2dehands.be/motoren/motoren/aprilia/aprilia-sl-falco-te-koop-63305496.html?qq=


Is geen gekke prijs. 

 Als kan het altijd nog goedkoper (mijn Falco kwam nóg voordeliger uit BE  Wink)
Gelogd
dave_
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 96


Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 05, 2011, 07:17:03 »

heeey, goeje morgen
ik woon er zelf een 10 km vandaan en rij rsv mille en heb er vorig jaar net een andere knalpijp op gezet met echt een super sound.
nu wil ik hem ook eigelijk daar eens neer zetten om hem goed af te laten stellen.
wat heeft jouw dat ongeveer gekost?Huh

mzzl wil

Bij motor2000  angel   , even een andere eprom erin die instelbaar is, synchroon, tps en co afstellen en hij loopt als een zonnetje 

afstellen incl eprom kost ongeveer rond de 150euro ( met rp58 eprom erbij!! )  is het enkel afstellen, dan rond de 75 euro.  ( kan er iets naast zitten hoor )

Groetjes
Gelogd

Je gaat pas echt hardt, als de strepen op de weg 1 rechte lijn wordt!
Stuono
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 539


Modding the "T"

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 05, 2011, 09:25:24 »

heeey, goeje morgen
ik woon er zelf een 10 km vandaan en rij rsv mille en heb er vorig jaar net een andere knalpijp op gezet met echt een super sound.
nu wil ik hem ook eigelijk daar eens neer zetten om hem goed af te laten stellen.
wat heeft jouw dat ongeveer gekost?Huh

mzzl wil

Bij motor2000  angel   , even een andere eprom erin die instelbaar is, synchroon, tps en co afstellen en hij loopt als een zonnetje 

afstellen incl eprom kost ongeveer rond de 150euro ( met rp58 eprom erbij!! )  is het enkel afstellen, dan rond de 75 euro.  ( kan er iets naast zitten hoor )

Groetjes

Laatste antwoord is meer dan een jaar geleden  Cool

Afstellen kost bij startwin in Loenen maar 35 euro!!
Gelogd

Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
Zattara
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 05, 2011, 09:36:04 »

Stond gister nog bij Startwin (wel met een Yamaha... )

Zal zodra mijn eigen fiets terug is van de spuiter eens voor een afstelbeurt langs gaan, als het zo weinig kost, ben je een dief van eig... blah blah blah  Grin

Maar hoe gaat dat afstellen eigenlijk? En wat is het verschil met een 4-gassentest?
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
BEEST van Itakura!!!! RS 125 SP 1996 (OM) « 1 2 ... 5 6 » Itakura 82 44782 Laatste bericht Maart 28, 2010, 20:47:03
door Itakura
Motorrijdersgroet « 1 2 3 4 5 » jackske 66 43839 Laatste bericht Februari 27, 2015, 18:45:40
door Azesje
AutoMoto Trading 's Gravenzande « 1 2 » AlfaTony 21 11122 Laatste bericht Mei 04, 2013, 07:33:01
door Kogeltje
Geluidsregels Assen bij circuittraining voor amateurs « 1 2 » malle eppie 17 9922 Laatste bericht Mei 18, 2008, 21:54:14
door RSV1000 racer
A63 eprom vervangen door RP58? james 14 8535 Laatste bericht Mei 10, 2010, 17:48:53
door ruud.

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!