Hallo,
Mijn naam is Coen Sleeuwenhoek.
Ik ben lid sinds halverwege 2009 maar dit is mijn eerste echte post in het forum. Ik heb in het "stel je even voor" gedeelte even wat foto's geplaatst.
Ik ben deze week naar Ruud Fredriks in Goes geweest om mijn falco te laten tunen.
Ik zal eerst wat vertellen over mijn aprilia verleden en wat andere modificaties die ik aan mijn fiets heb gedaan.
Ik ben ooit in het bezit geweest van wat waarschijnlijk de eerste RSV-R 2004 in Nederland was. Via via heb ik het exemplaar dat door journalisten is getest rechtstreeks van de toenmalige importeur uit Breda kunnen kopen. Een foto van deze machine is hier
http://www.xs4all.nl/~muja/coenrsv.jpg te vinden.
Naast Oranje gesmede wielen heb ik ook een WP schokdemper laten monteren. Een dag na het monteren van de schokdemper werd de RSV echter uit mijn garage gestolen. De afspraak die ik een week later met Ruud Fredriks in Goes had staan kon daardoor ook meteen afgezegd worden.
Het voordeel hiervan was dan wel weer dat ik een Sachs demper van een RSV-R 2004 over had....
Na een tijd zonder motor te hebben gezeten heb ik vorig jaar voor een falco gekozen. Mijn vader rijdt al jaren op een falco en deze machine geeft me erg veel vertrouwen.
Ik heb 2 exemplaren bekeken waarbij de motor bij Gilex Motoren in Amsterdam het beste op mij overkwam. Volgens de advertentie was deze motor ook gechipt, maar hij had wel standaard uitlaatdempers.
Ik heb bij WP Suspension in Mol (Belgie) de overgebleven schokdemper van de 2004 RSV aan laten passen met een WP veer en binnenwerk. Qua pasvorm ging deze zonder enig probleem op de Falco, ook al is de marge waarmee het Reservoir past klein. Tevens heb ik een nieuwe ketting, een ander tandwiel en stalen remleidingen vóór laten monteren.
Tijdens mijn eerste toerrit bleek de motor na 6 keer gestopt te zijn niet meer goed te starten. Ik heb de rit toen af moeten breken omdat te accu bijna leeg was. Naar later bleek heeft Gilex mij de motor verkocht met een Accu van een verkeerd type met te weinig capaciteit voor een Falco. Dit had ik wel onder garantie kunnen regelen maar het was voor mij niet echt rendabel om daarvoor naar Amsterdam te rijden. Ik heb daarom geinvesteerd in een Varta accu. Deze zijn wat duurder dan Yuasa maar kwalitatief wel erg goed.
Motorisch gezien voelde de motor bij de eerste proefrit (voor zover je een proefrit kan maken in hartje Amsterdam) al erg goed aan, net als de heerlijk smeuig schakelende versnellingsbak. Er waren wel trillingen bij hoge snelheid. De trillingen waren toe te schrijven aan een voorband die niet meer helemaal in orde was. Deze heb laten vervangen door een Pirelli Corsa III. Als de Bridgestone achterband op is gaat dit ook een Pirelli Corsa III worden.
Ik moet met de motor door een smalle poort en de standaard uitlaatdempers van de Falco zijn erg breed en lelijk. Met deze dempers was het bijna niet mogelijk om de bocht te maken bij de poort en uiteindelijk heb ik zelf een set GPR high Mount titanium uitlaten gemonteerd. Toen ook maar meteen een andere kentekenplaathouder, LED knipperlichten en een hoger ruitje.
Deze week ben ik dan eindelijk met de motor naar Goes geweest. Ik moest wat langer wachten omdat ze een zieke hadden. Dit was niet zo erg omdat Ruud net bezig was een klassieke V12 Ferrari 330 te tunen

Toch best een gruizig geluid, zo'n 4 Liter V12 bij 7000 toeren. Na het monteren van andere sproeiers en wat finetuning kon de Ferrari klant met zo'n 12 PK meer naar huis.
Eindelijk was mijn falco dan aan de beurt. Tot mijn grote verbazing produceerde de motor bij de eerste run direct al
128,3 PK en
109 NM aan het achterwiel! Dit zijn waarden die ik echt niet had verwacht van een Falco.
De grafiek was ook erg netjes behalve een dip bij 3500 toeren. Ik heb toch besloten om een Rapidbike module te laten monteren en ook maar meteen een K&N luchtfilter.
Het maximum vermogen is uiteindelijk toegenomen naar 131.7 PK en het koppel naar 111.1 NM. Rationeel gezien is dit slechts een verbetering van respectievelijk 2,65% en 0,09% Toch voelt de motor over de hele linie alerter aan. Dit kan natuurlijk ook gewoon het placebo effect zijn

Ik ben in ieder geval erg blij met de prestaties die fors hoger liggen dan de 118 PK en 95,6 NM die de motor volgens fabrieksopgave aan de krukas zou moeten leveren!
Zie hier de grafiek:

en hier nog een foto van mijn motor: