Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 23, 2024, 12:50:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Caponord op de testbank, het resultaat!  (gelezen 6177 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Gepost op: September 18, 2010, 22:44:49 »

Hoi mede forummers,  

Op 9 oktober is het zover, na bijna twee maanden op de wachtlijst mag mijn Capo eindelijk op de testbank!  

Omdat er sinds de aankoop begin dit jaar veel aan veranderd is zoals cat-loze dempers, open airbox met K&N filter,  heb ik het vermoeden dat de motor niet helemaal meer loopt zoals het zou moeten. Helaas heb ik weinig ervaring om te vergelijken, aangezien ik de motor direct na  de aankoop ben beginnen 'verbouwen'.

Nu zit ik met wat vraagjes waar de ervaringdeskundigen onder jullie me hopelijk mee zullen kunnen helpen.

Na wat info vergaard te hebben bij onze RSV-vrienden hier op het forum over het onderwerp re-mappen, heb ik begin augustus een afspraak gemaakt bij Ruud Fredriks te Goes. Het is wel zowat 400 km heen en terug, maar ik kon hier in België niet zomaar iemand vinden met de nodige ervaring om mijn Capo eens goed af te stellen.

De redenen waarom ik mijn Capo op de testbank wil zijn het bokken onder de 3000tr/min en naar mijn gevoel een afname van het vermogen onder de 4500 à 5000tr/min. In de hogere toerenregionen loopt ie heel mooi, en is ook krachtig genoeg naar mijn gevoel.
Hoewel ik dit minder belangrijk vind, is zijn topsnelheid van 210 km/hr (na lang volhouden!) ook maar magertjes, in zijn 5 kan ik hem doortrekken tot iets voor de begrenzer, hij loopt dan ong. 205 km/hr, schakel ik dan op in zijn 6 gebeurt er niet veel meer, net of de motor te weinig kracht heeft om er nog wat snelheid uit te persen. Ik weet zeker dat ie voor de montage van de K&N filter een 2000km terug, de motor makkelijk een 15-tal km/hr harder liep. Nogmaals de topsnelheid vind ik voor de Capo minder relevant, de lagere topsnelheid versterkt enkel het gevoel dat de mapping dringend aan een update toe is.  

Nu zit ik met een paar vraagjes waar jullie me wellicht mee kunnen helpen. Mijn motor heeft nog de standaard kettingset die ik achter een poos wil gaan vervangen door een setje met een 1 tandje kleiner voortandwiel, 16 ipv 17. Dit om de motor beter te laten oppakken van onder uit.
Zou het beter zijn om dit al te doen voor dat de motor op de bank gaat, of heeft het niet zoveel zin?

Omdat ik al bijna 9000km met Leovince dempers rijd zonder DB-killers vraag ik me af of het zinvol is van de DB-killers mee te nemen om de motor eventueel met en zonder killers te laten afstellen, om te zien of er enig verschil qua afstelling in zou zitten.

De medewerker die ik aan de lijn had bij het maken van de afspraak vermeldde dat er met een Tuneboy gewerkt zou worden, wil dit nu zeggen dat men er zo'n Tuneboy in gaat steken, of dat men een Tuneboy -programma gaat gebruiken om de motor af te stellen?

Benieuwd naar juliie ervaringen,  

Groeten, Freddy



« Laatste verandering: Oktober 09, 2010, 19:11:46 door lummelke » Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #1 Gepost op: September 19, 2010, 09:07:10 »

Ik denk dat we allemaal wel benieuwd zijn naar de resultaten...

Ik zelf ga naar Rameakers Motoren in Heusden Zolder. Omdat ik er heb gewerkt en omdat die mannen hun stiel zeker kennen.
Morgen is het mijn beurt, met de RS 125 wel is waar, want ik heb een paar uurtjes tijd om hem eens goed onder handen te nemen.

Wel alleen jammer dat je geen grafiek hebt voor de aanpassingen, dan kun je echt zien welk resulaat je boekt.
Veel succes tegen dan.
Gelogd

Ring ding ding ding ding
Tuonojack
ApriliaMembers
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 225

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: September 19, 2010, 15:13:35 »



De medewerker die ik aan de lijn had bij het maken van de afspraak vermeldde dat er met een Tuneboy gewerkt zou worden, wil dit nu zeggen dat men er zo'n Tuneboy in gaat steken, of dat men een Tuneboy -programma gaat gebruiken om de motor af te stellen?

Benieuwd naar juliie ervaringen,  

Groeten, Freddy





Tuneboy is het programma, geen hardware je betaald wel voor de sleutel (code) en de instellingen worden rechtstreeks in ECU veranderd, perfekt.

Kettingset en tandje kleiner zou ik ervoor doen, waarom wachten je hebt er alleen maar profijt van. Nieuwe ketting geeft ook meer Pk`s.....
« Laatste verandering: September 19, 2010, 15:16:44 door Tuonojack » Gelogd

Tuono Factory 07, Akra`s, AF1 linkplates, gsxr zijstandaard, Osco.
Kawa W650, Yamaha TW125
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 05, 2010, 11:28:12 »

Afgelopen zaterdag de nieuwe kettingset gemonteerd, 16-45 ipv de standaard 17-45. De motor is nu minder bokkig op lage toeren, echter nog niet genoeg naar mijn zin, maar daar komt hopelijk as zaterdag verbetering in!
Voor de rest is het zeker een vooruitgang, bij snel doorschakelen van 1 naar 2 heeft ie nu zelfs wheely-aspiraties! 
Bij een snelheid van 120km/hr draaide de motor met de standaard vertanding 4500tr/min, dat is nu gestegen naar ong 4800tr/min. Maar dat maakt me niet zoveel uit want de gasrespons is werkelijk veel beter, maw de motor pakt voelbaar feller op, zeker in de hogere versnellingen.
 
Voor degenen die binnenkort aan een kettingwissel toe zijn zeker een aanrader dus. 

Groeten, Freddy
Gelogd
bijs
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 36

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 05, 2010, 16:08:36 »

hoe raar kan het gaan: ik heb recent ook mijn ketting vervangen en ben van 16-45 weer naar 17-45 gegaan.
ik ben zeer kontent met het grote tandwiel voor, vind het iets langer doortrekken in de lage versnellingen erg fijn en ook op de snelweg iets minder toeren is niet verkeerd.
in de korte bochten moet je wel echt goed terugschakelen want in zijn drie doet ie het echt niet meer.....
ben benieuwd hoe het af gaat lopen op de testbank : succes!!
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 09, 2010, 21:29:07 »

Zo, vanmorgen omstreeks 7.15  vanuit het immer zonnige Limburg  Grin, de barre tocht aangevangen richting Goes, Zeeland. Ondanks de positieve weervoorspellingen was ik na 180km doorgassen toch lichtelijk onderkoeld toen ik omstreeks 8.45hr bij Fredriks Ruud voor de bedrijfspoorten stond. 

Ruud himself heeft bijna 2.5 uur aan de motor gewerkt om na talloze run's en zowat 40km(!) op de testbank tot volgende resultaten te komen. Nog even vermelden dat Tuonojack ( ) het volledig bij het rechte eind had, er moest iid een sleutel via Tuneboy worden aangekocht omdat de standaard map niet genoeg ruimte gaf voor ingrijpende veranderingen. Omdat de motor aanzienlijk te arm liep in zijn lage toeren, werd de gedownloade map zo herwerkt dat de motor zo veel mogelijk de perfecte mengselwaarde benaderde. Ook het feit dat het de eerste Caponord was die op zijn testbank stond maakte voor hem de uitdaging wel extra leuk!

Hier het resultaat, even verduidelijken dat een standaard Capo 98pk bij 97 nm koppel heeft;

Gemeten voor remap; 101.5pk bij 8335tr/min en 97.6nm bij 6353tr/min

Na remap               ; 103.8pk bij 8449tr/min en 107.9nm bij 5178tr:min (!) is bijna 1200tr lager!

Is dit voelbaar, ja dit is voelbaar, wat een verschil, was mijn capo voor de remap al een snelle jongen boven de 4000tr, nu is het vanaf zo'n 2500tr net een turbine!
Ook het hakkelen onder de 3000tr is bijna gereduceerd tot nul, zelfs keren in een straat is veel makkelijker.

Ook werd het max toerental voor de begrenzer zijn werk begint te doen verhoogd van 8800 naar 9200tr, om een mooiere vermogenskromme te krijgen.

Na een proefritje (voor betaling!) wist ik het wel, hier zijn vakmensen aan 't werk, niet vlug even bijmappen maar echt tijd eruit trekken om tot zo'n goed mogenlijk resultaat te komen! 

Omdat ik net als de meesten onder jullie ook maar een mens ben die voor zijn pleurootjes moet werken geef ik ook even mee dat heel die braspartij me 375 euro heeft gekost. Gezien de dikke smile die ik op de 180km lange terugweg binnendoor op mijn tronie had en de vriendelijke no-nonsens aanpak van Ruud, geen euro te veel in mijn geval!

Hieronder de grafiek;

Groeten, Freddy   
                 


* Arco en testbank 008.JPG (29.09 KB, 448x336 - bekeken 486 keer.)
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #6 Gepost op: Oktober 09, 2010, 21:52:39 »

Sorry voor de onduidelijk uitdraai, krijg hem niet beter, zal morgen nog eens proberen!

Hou het ondertussen nuchter, of wees een bob zoals ik!

Prettig weekend,

Freddy
Gelogd
robz
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.843


Pegaso Powerrrrrrrrrrrrrrrrr

San Marino
WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Oktober 10, 2010, 09:12:48 »

leuk man

nu dat lijken mij 375  goed besteedde  euro's!!   elke keer een grijns als je er op rijd
Gelogd
Bikeman
# Pegaso cube 650 #
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.260


Aprilia-gek of is het "gewoon gek"

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Oktober 10, 2010, 21:11:44 »

Hallo Freddy

Het klinkt veel belovend, heb al een aantal keren op een Capo gereden en iedere keer viel het me iets tegen, gewoon te log
Maar als ik jou verhaal zo lees, is er nog hoop angel
Gelogd

Er gaat niets boven Groningen ! (is ook niets meer Wink )

lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 11, 2010, 13:28:21 »

Hallo Freddy

Het klinkt veel belovend, heb al een aantal keren op een Capo gereden en iedere keer viel het me iets tegen, gewoon te log
Maar als ik jou verhaal zo lees, is er nog hoop angel

Wat je zegt, klinkt bekend hoor, ik heb een paar keer gewisseld met de V-strom 1000 van een vriend en eerlijk gezegd is dat meer een 'allemansvriend' dan een Capo, ik voelde me er sneller op thuis dan in het begin op de Capo. De V-strom voelt ook kleiner aan omdat de zithoogte wat lager is en het stuur wat dichter staat.    
Maaaar, eens aan het rijden is de Capo kwieker en lichtvoetiger dan de V-strom, veel meer fun, zeker op de bochtige wegen in de Ardennen. En met het toenemen van de km's groeide het vertrouwen en respect meer en meer voor de Capo, ik denk dat het gewoon een motor is waar je eerst een tijdje aan moet wennen.
Feit is wel dat voor mijn gevoel de vering af-fabriek niet veel soeps is, ik heb er direct Hyperpro veren onder gestoken en dat maakt werkelijk een wereld van verschil. Maar hierover maak ik me geen illusies, de V-strom en Varadero die ik ondertussen een paar maal heb bereden vind ik ook niet geweldig qua vering, om over de afwerking van de V-strom in vergelijking met de Capo maar te zwijgen,....
Het leuke blijft echter dat de meeste rijders de Capo wel apart vinden en  helemaal niet kennen, maar hem na een gezamenlijke rit wel weten te waarderen, meestal hebben ze er geen vermoeden van dat je met dat ding zo vlot door de bochten kan!  

Groeten, Freddy

Hieronder een duidelijkere uitprint:


* Caponord.jpg (160.41 KB, 1600x896 - bekeken 449 keer.)
« Laatste verandering: Oktober 11, 2010, 16:11:14 door lummelke » Gelogd
Bikeman
# Pegaso cube 650 #
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.260


Aprilia-gek of is het "gewoon gek"

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Oktober 11, 2010, 19:20:18 »

Hoi Freddy,

Een V-strom en Varadero is al helemaal geen optie, dat zijn duizend in een dozijn motoren die overigens niet echt spectaculair rijden.
Als je een echte mannen motor wilt hebben moet je een proefritje maken KTM adventure 990 das een beest
Hier kun je ook lekker een keer mee OffRoad gaan en ff een lang traject afleggen, geen probleem.
Helaas kosten die dingen ook 2e hands een hoop centjes, ik hoop dat de nieuwe AllRoad van Aprilia hier een hoop op gaat lijken qua karakter dat zou gaaf zijn.

Ab
Gelogd

Er gaat niets boven Groningen ! (is ook niets meer Wink )

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51534 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
Ultramod Mille_Moret 3 5177 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
Ducati Clubrace 2014 -> 16-18 mei 2014 « 1 2 ... 6 7 » Heuveltje 93 24567 Laatste bericht Mei 26, 2014, 23:49:07
door RFKANGOO
Danny's RS 250 topic (Dilemma, twijfels 20-02-2014) « 1 2 ... 8 9 » Danduy 122 45310 Laatste bericht Juni 04, 2014, 20:42:12
door zert
19 juli CPZ « 1 2 ... 5 6 » Melanie. 86 25958 Laatste bericht Juli 21, 2011, 08:27:59
door Deefski

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!