Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 27, 2024, 05:53:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vraagje over insturen tijdens de bocht  (gelezen 6573 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Zattara
Gast
« Gepost op: April 02, 2010, 14:46:55 »

Hey allen,

Ik weet niet precies waar ik mijn vraag neer mag zetten , dus dan maar in het cafĂ©.  Wink

Mijn vraag gaat over het rijden in lange bochten.
Ben pas 1 keer het circuit op geweest en ga dit jaar zeker vaker dan 1 keer.  Maar qua racen/sportief rijden nog behoorlijk groen dus.
Ik ben op de hoogte van 'twist of the wrist' (boek en dvd).

Wanneer ik een lange bocht in ga, ga ik verzitten, stuur tegen om de bocht in te vallen en voer langzaam het gas op. Toch lijk ik dan vaak de apex te gaan missen omdat ik de bocht 'uit drijf'. Kan je ook tijdens de bocht het tegensturen gebruiken om meer naar de binnenkant te komen? Of zijn er naast 'gas terug' nog andere mogelijkheden?

TY!
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: April 02, 2010, 14:51:22 »

later insturen al eens geprobeerd?
Gelogd
MarK
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: April 02, 2010, 14:53:19 »

Tsja op dit gebied is iedereen expert en tegelijkertijd noob, dus je kan een breed scala aan antwoorden verwachten.

Wat mij altijd helpt is:
  • hard insturen dus echt de bocht invallen
  • goed door de bocht kijken
  • de binnenste clipon van je afduwen (dus tegensturen)
Gelogd
Zattara
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: April 02, 2010, 14:58:05 »

later insturen al eens geprobeerd?
Dat zou een idee (onderdeel van het probleem) kunnen zijn.

Tsja op dit gebied is iedereen expert en tegelijkertijd noob, dus je kan een breed scala aan antwoorden verwachten.

Wat mij altijd helpt is:
  • hard insturen dus echt de bocht invallen
  • goed door de bocht kijken
  • de binnenste clipon van je afduwen (dus tegensturen)
Dus tijdens de bocht blijf je de binnenste clipon van je af duwen?
Gelogd
MarK
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: April 02, 2010, 15:26:25 »

Nou niet continue en te ver anders schuif je lekker op je bakkes, maar dit helpt je wel een strakkere lijn te houden.
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: April 02, 2010, 15:38:08 »

je kan ook een keertje iemand met verstand ervan naar je vering laten kijken, bij msl lopen instr genoeg die dat

voor je willen doen , dit alleen maakt al een wereld van verschil 
Gelogd

if it runs , race it
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #6 Gepost op: April 02, 2010, 15:39:05 »

Hoe is het met de vering??? zakt de achterkant ver in als je gas geeft??
ff laten checken door een specialist
Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
Zattara
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: April 02, 2010, 17:01:51 »

Nee achterkant is behoorlijk stijf. Denk dat de voorkant wel wat aangespannen mag worden.
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: April 04, 2010, 08:30:06 »

Nee achterkant is behoorlijk stijf. Denk dat de voorkant wel wat aangespannen mag worden.

check ook eens hoeveel ringen de vork door de kroonplaat steekt.
Gelogd
Zattara
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: April 05, 2010, 11:09:10 »

Dat zijn er 2 (dus vrij weinig).

Maakt dat ook uit of je wijdt gaat of niet?
Gelogd
Kefke
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: April 05, 2010, 11:46:57 »

Tsja op dit gebied is iedereen expert en tegelijkertijd noob, dus je kan een breed scala aan antwoorden verwachten.

Wat mij altijd helpt is:
  • hard insturen dus echt de bocht invallen
  • goed door de bocht kijken
  • de binnenste clipon van je afduwen (dus tegensturen)

Ik heb nog niet op circuit gereden, maar deze 2 kan ik zeker aanbevelen:

  • goed door de bocht kijken
==> je gaat naar waar je kijkt. Da's geen grap, dus laat je niet afleiden!
  • de binnenste clipon van je afduwen (dus tegensturen)
==> Geloofde ik eerst niet, maar ik heb toch moeten toegeven Grin
Gelogd
Zattara
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: April 05, 2010, 13:00:02 »

Ik stuur wel tegen om een bocht in te vallen maar:
A. kan/moet je ook blijven tegensturen tijdens de bocht?
B. of moet je meer spreken van het aanhouden van wat (lichte) druk op je binnenste clipon?
C. of gewoon puur op gas en 'de bocht inkijken' en niet meer je stuur gebruiken tijdens de bocht?

Dit is mij dus niet helemaal duidelijk. 
Gelogd
irish wolfie
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: April 05, 2010, 14:33:40 »

Veel hangt af van allerlei omstandigheden zoals bandvorm, veerafstelling, zithouding, bochtsnelheid, bochtcamber, enz...
Helemaal puur academisch kan je het dus niet benaderen, probeer het gewoon op gevoel en vooral door langs die apex de bocht in te kijken.
Heb zelf nog nooit een apex gemist op deze manier, behalve als ik echt nog veel te hard ging.
In sommige bochten kan ik bij wijze van spreken zonder handen de bocht doorkomen, in andere moet ik inderdaad druk blijven uitoefenen op de binnenste stuurhelft, soms meer, soms minder, soms zelfs behoorlijk.
Er is wel een groot verschil tussen de lel die je tegen je stuur geeft bij insturen en druk aanhouden in de bocht zelf.
In de bocht op hellingshoek laat je liefst alles zo geleidelijk mogelijk verlopen zonder schokkerige overgangen als je ook het einde van de bocht wil meemaken.
Ik rij zelf wel oldscool, 1 keer insturen dus en de bocht in 1 keer rond. Tegenwoordig zijn er steeds meer die 2 keer insturen, eenmaal voor de bocht en eenmaal rond de apex, waarna ze nog een keer uitsturen ook om dan sneller op het gas te kunnen.
Maar dat is iets voor gevorderden om sneller rond te gaan met hoogvermogen motoren. Laat je dus niet verleiden zo iemand te volgen in het begin (zal waarschijnlijk toch niet kunnen)
Bovendien is deze hakerige rijstijl mijn inziens helemaal niet zo leuk als vloeiend de hele bocht door relax met het knietje de grond te strelen.
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: April 05, 2010, 16:09:10 »

er is ook een verschil van bochten rijden voor een 600cc of een dikke zware twin 

als je vaker het circuit op gaat , zou ik gewoon les volgen en oefenen en uitproberen

op een circuit , zo kom je niet voor nare verrassingen te staan op de openbare weg

Gelogd

if it runs , race it
Zattara
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: April 05, 2010, 17:46:12 »

...

Er is wel een groot verschil tussen de lel die je tegen je stuur geeft bij insturen en druk aanhouden in de bocht zelf.
In de bocht op hellingshoek laat je liefst alles zo geleidelijk mogelijk verlopen zonder schokkerige overgangen als je ook het einde van de bocht wil meemaken.

...
Ok, bedankt voor de uitleg! 
Eenmaal in de bocht/hellinshoek, proberen de van te voren gekozen lijn vast te houden en voorbij/langs de apex 'inkijken'.

Vering wil ik zeker nog een keer naar laten kijken. Heb de originele veren nog op mijn Falco en droog (zonder pak etc)weeg ik zelf 90Kg, er is volgens mij nog wel wat te verbeteren.

er is ook een verschil van bochten rijden voor een 600cc of een dikke zware twin 

als je vaker het circuit op gaat , zou ik gewoon les volgen en oefenen en uitproberen op een circuit , zo kom je niet voor nare verrassingen te staan op de openbare weg

Eind deze maand maar is goed oefenen op Mettet! 
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35531 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Motorvakantieverhalen 2007 « 1 2 » rocketeer 15 17034 Laatste bericht November 22, 2008, 12:34:06
door john deere
Telemarketing « 1 2 » Sjaakie 29 21850 Laatste bericht Mei 02, 2008, 14:45:17
door rrvm1971
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 10352 Laatste bericht Augustus 19, 2011, 15:31:28
door Berthebike
UPDATE Vervroegde Sinterklaas? Tuono ABS 2014 is per direct leverbaar! « 1 2 » R1-ner 15 10040 Laatste bericht Juli 17, 2013, 17:17:46
door The Marshall

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!