Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 26, 2024, 16:01:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: koppeling blijft slippen  (gelezen 13274 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Hans F.
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 37

Netherlands
« Gepost op: April 03, 2010, 16:33:38 »

Ik heb een probleem met de koppeling van mijn Falco. Deze blijft namelijk slippen (in de hoogste versnelling, bij hogere snelheid).

Wat ik al gedaan heb om het te verhelpen:
-set nieuwe platen + veren (Lucas)
-tegelijk de olie ververst (Belray 20w50)
-koppeling ontlucht (remvloeistof vervangen)

Als ik in de koppelingshandle knijp lijkt het als de koppeling wel erg snel ontkoppeld (ik hoef de handle maar weinig in te knijpen om de motor (gedeeltelijk) te ontkoppelen. Echter de mogelijkheden om dit in te stellen zeer beperkt (er zit enkel een draaischijfje voor de positie van de handle, dit zorgt volgens mij niet voor meer "vrije slag").

Andere mogelijheid zou zijn om de stalen platen ook te vervangen/op te schuren.

Zie ik iets over het hoofd/doe ik iets verkeerd?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gelogd
Zattara
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: April 03, 2010, 17:37:11 »

Dat draaischijfje zorgt inderdaad niet persé voor meer vrij slag.

Wat je zou kunnen doen is, nakijken (navragen) of de motor ooit de koppelingsmodificatie heeft gehad. Als de motor van bj 1999/2000 is heeft deze ooit een latere modificatie moeten ondergaan waarbij een randje van een onderdeel in het koppelingshuis werd afgedraaid en koppelingsproblemen moest verhelpen/voorkomen.

Mocht je dit zelf niet kunnen achterhalen dan zou ik er toch mee naar een specialist gaan (ben zelf niet zo technisch), Startwin bijv.

Succes.


ps. Laat het nog even weten mocht je er tzt achtergekomen zijn...

« Laatste verandering: April 03, 2010, 17:42:07 door Zattara » Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: April 03, 2010, 18:05:12 »

Welkom op het forum Hans, stel je even voor in het voorstel topic met een plaatje van je motor.

wat je koppeling betreft ,draai het kleine stelschroefje bij je hendel even terug, zodat je speling hebt voordat je koppeling aangrijpt.
Ik bedoel niet de afstandsverstelling bovenop je hendel, maar het kleine inbusje wat bij de drukstift zit.

gebruik ook even de zoekfunctie , de onderwerpen hierover zijn haast niet meer te tellen 
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: April 03, 2010, 18:06:32 »

Hans

In de koppelings handel zit een drukstiftje .

Zoek ff in de topics

Dat stiftje kan te strak staan

Ha Frans >> ik zie dat we gelijktijdig hetzelfde opmerken   
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: April 03, 2010, 18:12:26 »

Nou , scheelt wel een dikke minuut hoor  Grin Grin
Gelogd
Hans F.
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 37

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: April 03, 2010, 18:27:13 »

Het probleem was idd het schroefje in de handel (met de mini imbus).

Eindelijk rijdt de motor weer perfect!
Gelogd
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: April 03, 2010, 18:51:43 »

Als je de koppeling inknijpt en je zet hem in z'n 1 en je kunt het achterwiel niet draaien wat kan dat dan zijn?

( ik vond het een mooi topic om in aan te vullen  Roll Eyes )
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: April 03, 2010, 19:13:17 »

Als je de koppeling inknijpt en je zet hem in z'n 1 en je kunt het achterwiel niet draaien wat kan dat dan zijn?

( ik vond het een mooi topic om in aan te vullen  Roll Eyes )

koude olie>plakkende platen
Gelogd
Zattara
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: April 03, 2010, 21:28:27 »

Dat draaischijfje zorgt inderdaad niet persé voor meer vrij slag.

Wat je zou kunnen doen is, nakijken (navragen) of de motor ooit de koppelingsmodificatie heeft gehad. Als de motor van bj 1999/2000 is heeft deze ooit een latere modificatie moeten ondergaan waarbij een randje van een onderdeel in het koppelingshuis werd afgedraaid en koppelingsproblemen moest verhelpen/voorkomen.

Mocht je dit zelf niet kunnen achterhalen dan zou ik er toch mee naar een specialist gaan (ben zelf niet zo technisch), Startwin bijv.

Succes.


ps. Laat het nog even weten mocht je er tzt achtergekomen zijn...


Of natuurlijk het drukstiftje. . . .

Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: April 03, 2010, 22:40:31 »

Als je de koppeling inknijpt en je zet hem in z'n 1 en je kunt het achterwiel niet draaien wat kan dat dan zijn?

( ik vond het een mooi topic om in aan te vullen  Roll Eyes )

zorgen dat je motor draaid
Als ie dan nog niet wil draaien, koppeling langzaam op laten komen en eventueel wat gas bijgeven Smiley
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: April 04, 2010, 08:41:18 »

Als je de koppeling inknijpt en je zet hem in z'n 1 en je kunt het achterwiel niet draaien wat kan dat dan zijn?

( ik vond het een mooi topic om in aan te vullen  Roll Eyes )

zorgen dat je motor draaid
Als ie dan nog niet wil draaien, koppeling langzaam op laten komen en eventueel wat gas bijgeven Smiley

 
Gelogd
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: April 04, 2010, 18:03:08 »

Als je de koppeling inknijpt en je zet hem in z'n 1 en je kunt het achterwiel niet draaien wat kan dat dan zijn?

( ik vond het een mooi topic om in aan te vullen  Roll Eyes )

koude olie>plakkende platen

Kun je dan je achterwiel er door heen duwen met enige kracht? of kan het nog iets anders zijn als koude olie?

Maak ik ook hieruit op dat je de motor het beste in de vrij weg kan zetten? dat doe ik toch al wel maar goed.
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
milletuono
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: April 04, 2010, 19:43:01 »

Als je de koppeling inknijpt en je zet hem in z'n 1 en je kunt het achterwiel niet draaien wat kan dat dan zijn?

( ik vond het een mooi topic om in aan te vullen  Roll Eyes )

koude olie>plakkende platen

Kun je dan je achterwiel er door heen duwen met enige kracht? of kan het nog iets anders zijn als koude olie?

Maak ik ook hieruit op dat je de motor het beste in de vrij weg kan zetten? dat doe ik toch al wel maar goed.

Ik heb hier geen problemen mee want dat heeft te maken met het overwinnen van het kleef punt.
Hierdoor kun je de motor ook makkelijker aanduwen in een hogere versnelling dan een lage versnelling.
Door je versnellingsbak wordt het motorkoppel bij lopende motor vermenigvuldigd.
In de laagste versnelling heb je de meeste trekkracht. Abusievelijk kost het in omgekeerde volgorde ook de meeste kracht als je de beweging omkeerd
Wat wel ook een rol speelt bij een draaiende motor is dat de eerste stalen plaat anders is dan de rest van de stalen platen.
deze plaat heeft de gehele omtrek schuingeslepen delen bij de tanden en die moeten naar buiten (koppelings deksel) wijzen.
ik heb deze plaat eens als laatste geplaatst in plaats van eerst en toen ging hij niet makkelijk in z'n vrij en schakelen ging ook zwaarder.

Het maakt niet uit of je je motor in z'n vrij of in de versnelling parkeert. dat is wat je zelf prettig vind.
Ik weet wel dat ze in san francisco op de heuvels altijd in de versnelling parkeren.

Sander
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #13 Gepost op: April 04, 2010, 22:10:04 »

rijden ze daar niet allemaal in een automaat Wink
Gelogd
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: April 04, 2010, 22:40:03 »

Het komt er dus op neer dat als ik met een koude motor door mijn versnellingen heen kan schakelen door aan het achterwiel te draaien met de koppeling ingedruk is er niets aan de had?
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Nieuw jaar, nieuwe bescherming? (Motorkleding Topic) « 1 2 3 4 » ARAssociate 49 28521 Laatste bericht Mei 02, 2010, 01:42:09
door Rossi 46
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10072 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50178 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
Ultramod Mille_Moret 3 5184 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8918 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!