Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 19, 2024, 02:38:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2] 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: koppeling blijft slippen  (gelezen 13263 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #15 Gepost op: April 05, 2010, 08:52:22 »

Het komt er dus op neer dat als ik met een koude motor door mijn versnellingen heen kan schakelen door aan het achterwiel te draaien met de koppeling ingedruk is er niets aan de had?
Ja
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
milletuono
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: April 05, 2010, 14:41:48 »

rijden ze daar niet allemaal in een automaat Wink

Ja de mensen die jij kent wel...... angel
Dit was toch een MOTOR forum Grin
Gelogd
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #17 Gepost op: April 06, 2010, 17:23:22 »

Het komt er dus op neer dat als ik met een koude motor door mijn versnellingen heen kan schakelen door aan het achterwiel te draaien met de koppeling ingedruk is er niets aan de had?
Ja

Kort maar krachtig. Maar het door schakelen kan wel. Alleen heb ik dus een zwetende koppelingspomp... Nieuwe pakking gaan opzoeken dan maar.
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #18 Gepost op: April 20, 2010, 18:35:38 »

Toch nog maar eens dit topic weer naar boven helpen Roll Eyes

Nu loopt mijn motor weer. half jaartje stil gestaan.
Als ik de schakel slaat het wiel op hol of ik nou de koppeling in knijp of niet. Je hoort hem wel squeezen.
Wat kan dit zijn? Lucht? ( let it be air )
Als je het dopje van het reservoir opendoet komt er z'n tuutje uit. Moet deze er ingedrukt inzitten? Dus als die vloeistof verbruikt het tuutje eruit trekt?
« Laatste verandering: April 20, 2010, 18:44:00 door Technieker » Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
Erwin83
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 157


Netherlands
« Antwoord #19 Gepost op: Mei 01, 2010, 09:04:41 »

Hans

In de koppelings handel zit een drukstiftje .

Zoek ff in de topics

Dat stiftje kan te strak staan

Ha Frans >> ik zie dat we gelijktijdig hetzelfde opmerken   

Dag allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem als wat Hans beschrijft.
Na het monteren van een nieuwe koppeling in mijn Falco, is het probleem ongeveer 4000 - 5000 km weggebleven.
- De oude koppeling zag er niet erg versleten uit.
- Ik weet niet of mijn Falco de koppeling mod. heeft gehad (hoe kan ik dat controleren).

Het besproken stifje zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn. er zit namelijk geen speling op bij mij.
Alleen kan ik dit stifje amper gedraaid krijgen, en het is ook geen inbus maar een 'normaal' schroefje.
Ik heb het in de bankschroef geprobeerd, maar daar wordt het stifje niet beter van.

Ook viel het me op dat bij verwijdering van de handle, de koppelingspomp nat leek te worden (lekkage???). Echter heb ik na montage weer probleemloos 1500km door de bergen kunnen rijden. Het slippen wordt wel weer erger, maar alleen in de hoogste versnellingen op snelwegtempo.

Zijn er voor mij nog specifieke tips?

Alvast dank!

Erwin
Gelogd

Aprilia SL1000 Falc(uon)o  -   Honda CB350f
patrickhenr
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: Mei 01, 2010, 16:44:12 »

Hans

In de koppelings handel zit een drukstiftje .

Zoek ff in de topics

Dat stiftje kan te strak staan

Ha Frans >> ik zie dat we gelijktijdig hetzelfde opmerken   

Dag allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem als wat Hans beschrijft.
Na het monteren van een nieuwe koppeling in mijn Falco, is het probleem ongeveer 4000 - 5000 km weggebleven.
- De oude koppeling zag er niet erg versleten uit.
- Ik weet niet of mijn Falco de koppeling mod. heeft gehad (hoe kan ik dat controleren).

Het besproken stifje zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn. er zit namelijk geen speling op bij mij.
Alleen kan ik dit stifje amper gedraaid krijgen, en het is ook geen inbus maar een 'normaal' schroefje.
Ik heb het in de bankschroef geprobeerd, maar daar wordt het stifje niet beter van.

Ook viel het me op dat bij verwijdering van de handle, de koppelingspomp nat leek te worden (lekkage???). Echter heb ik na montage weer probleemloos 1500km door de bergen kunnen rijden. Het slippen wordt wel weer erger, maar alleen in de hoogste versnellingen op snelwegtempo.

Zijn er voor mij nog specifieke tips?

Alvast dank!

Erwin

Stiftje zelf stel je inderdaad met een "normale" schroef, alleen die is geborgd met een imbus.
Gelogd
Erwin83
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 157


Netherlands
« Antwoord #21 Gepost op: Mei 03, 2010, 07:54:14 »

Bedankt voor de uitleg. Geen wonder dat ik over dat schroefje heb heengekeken: wat een mini dingetje!
Afstellen van de stift is nu 'gelukt', alleen heb ik nog geen proefrit kunnen maken door het rotweer van gisteren.

Ik hoop dat dit het is, maar ik denk nog steeds dat er iets niet jofel is met de koppelingspomp.
Gelogd

Aprilia SL1000 Falc(uon)o  -   Honda CB350f
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #22 Gepost op: Mei 03, 2010, 13:11:29 »

als je pomp zou lekken betekend dat drukverlies.
Dit zou betekenen dat je koppeling niet helemaal lekker vrij komt.
Echter praat je over slip, dus dit zijn 2 apparte problemen.
Slip kan nooit komen door drukverlies op de koppelingpomp, stroef schakelen wel!
Maar als hij lekt zou ik toch eventjes de boel opnieuw verpakken
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Erwin83
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 157


Netherlands
« Antwoord #23 Gepost op: Mei 11, 2010, 08:56:28 »

Het probleem is opgelost 

Na het stellen van de stift was het probleem nog niet weg, dus heb ik daarna de hele koppeling maar gedemonteerd en geinspecteerd.
Met wat fotootjes die uitleg verschaften over wat ik moest zoeken om er achter te komen of mijn aprilia een koppelings modificatie heeft gehad, begreep ik eindelijk wat er nu bedoelt wordt met 'schuin randje'.
Ik bleek (ondanks de kmstand van inmiddels 46.000 op de falco) een ongemodificeerde drukplaat te hebben.

Via marktplaats heb ik een afgedraaide kunnen ophalen, en mijn originele schuine achtergelaten.
Ik kreeg er ook ringetjes bij voor onder de koppelingsveren. Deze compenseren een eventueel drukverlies doordat de drukplaat wat 'dunner' is na het afdraaien.
Afijn.. Zaakje in elkaar geschroefd, en probleem is opgelost.

Ik heb overigens wel het hele hydraulische circuit nog nagelopen en schoongemaakt (koppelingsdrukcilinder helemaal los gehad en schoongemaakt).
Ik vond alleen een lichte zweet-lekkage van motorolie op de drukcilinder, ik denk doordat mijn keerring een beetje versleten is.

Koppeling is nu snaarstrak, maar nog steeds heb ik ook dat er maar een half centimetertje beweging nodig is om te ontkoppelen.

Groet! Erwin


PS. Ik heb ook een andere Eprom geinstalleerd afgelopen weekend. Wat een wereld van verschil is dat. Ik was sceptisch, maar het is echt duidelijk verbeterd. (power bovenin, maar belangrijker: smeuiger onderin)
Gelogd

Aprilia SL1000 Falc(uon)o  -   Honda CB350f
Timfiz
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: Mei 11, 2010, 12:31:55 »

Helemaal top Erwin.  Misschien is het even wat voor de anderen die later dit probleem krijgen om te vermelden, waar je de drukplaat hebt omgewisseld en wat de kosten waren. 
Gelogd
Erwin83
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 157


Netherlands
« Antwoord #25 Gepost op: Mei 11, 2010, 13:14:58 »

Ik heb de drukplaat omgeruild bij 'John uit Oss'. Bekend uit de Eprom topics.
http://link.marktplaats.nl/341208056

Kosten zijn 95e, maar omdat ik de koppeling zelf al gedemonteerd had, heb ik nog wat korting gekregen.
Gelogd

Aprilia SL1000 Falc(uon)o  -   Honda CB350f
Timfiz
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: Mei 11, 2010, 13:35:00 »

 
Gelogd
Hans F.
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 37

Netherlands
« Antwoord #27 Gepost op: Mei 26, 2010, 21:59:55 »

Ik heb ook een andere drukplaat laten monteren bij John uit Oss, maar had nog steeds slip.

Mijn stalen platen waren vervormd (en zwart uitgeslagen), ze hadden de vorm aangenomen van het als het schuine randje. Mogelijk door langdurig doorrijden met slip (wat hitte veroorzaakt) door een vorige eigenaar. Daarop heb ik ze gevlakt (veel werk). Het leek even goed, maar de koppeling ging alsnog slippen. Misschien het totaal pakket te dun?

Vervolgens nieuwe stalen platen en nog steeds slip. Vanavond de vrij nieuwe gevoerde platen opgeruwd en een extra stalen plaat gemonteerd, hopelijk eindelijk van de slip af. Maar het blijft afwachten....

Gelogd
patrickhenr
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: Mei 26, 2010, 22:16:07 »

Ik heb ook een andere drukplaat laten monteren bij John uit Oss, maar had nog steeds slip.

Mijn stalen platen waren vervormd (en zwart uitgeslagen), ze hadden de vorm aangenomen van het als het schuine randje. Mogelijk door langdurig doorrijden met slip (wat hitte veroorzaakt) door een vorige eigenaar. Daarop heb ik ze gevlakt (veel werk). Het leek even goed, maar de koppeling ging alsnog slippen. Misschien het totaal pakket te dun?

Vervolgens nieuwe stalen platen en nog steeds slip. Vanavond de vrij nieuwe gevoerde platen opgeruwd en een extra stalen plaat gemonteerd, hopelijk eindelijk van de slip af. Maar het blijft afwachten....


Ook eens naar de veren gekeken en die opgemeten??
Gelogd
Hans F.
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 37

Netherlands
« Antwoord #29 Gepost op: Mei 26, 2010, 22:28:26 »

Die heb ik gelijk vervangen met de gevoerde platen (zie post nr. 1 van dit topic) begin april.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Nieuw jaar, nieuwe bescherming? (Motorkleding Topic) « 1 2 3 4 » ARAssociate 49 28475 Laatste bericht Mei 02, 2010, 01:42:09
door Rossi 46
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10066 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50095 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
Ultramod Mille_Moret 3 5176 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8903 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!