Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 16, 2024, 18:55:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 2 [3] 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: koppeling blijft slippen  (gelezen 13252 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Erwin83
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 157


Netherlands
« Antwoord #30 Gepost op: Mei 26, 2010, 22:35:41 »

Die heb ik gelijk vervangen met de gevoerde platen (zie post nr. 1 van dit topic) begin april.

Hallo Hans.

Heb je wel de goede koppelingsset en veren geleverd gekregen?
Ik had vorig jaar namelijk in eerste instantie een koppelingsset met veren die wel pastten, maar niet aan de specs voldeed. Vooral de veren: veel slapper dan origineel, dat kon ik zelfs met het blote oog zien. Kun je de veren nog vergelijken met je oude veren? Ook de gevoerde platen waren duidelijk anders dan ze moesten zijn qua voering.

Als dit het niet is, zou het kunnen dat je ook de koppelingskorf moet vervangen door een afgedraaid exemplaar. Daar zou ik zonder perslucht gereedschap niet aan beginnen.

Groet, Erwin
Gelogd

Aprilia SL1000 Falc(uon)o  -   Honda CB350f
Hans F.
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 37

Netherlands
« Antwoord #31 Gepost op: Mei 27, 2010, 07:42:32 »

De lengte klopte geloof ik wel, maar of de veerkarakteristiek vergelijkbaar was heb ik niet opgelet. Ik zal de veren eens vergelijken.

Heeft verder iemand ervaring met de bewuste lucas delen?
« Laatste verandering: Mei 27, 2010, 08:11:17 door Hans F. » Gelogd
Hans F.
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 37

Netherlands
« Antwoord #32 Gepost op: Mei 27, 2010, 19:35:38 »

De veren die ik begin april geplaatst heb waren inderdaad te slap. Ik heb nu de oude veren er weer in en heb geen slip meer.
 
De voeringen heb ik nu net niet meer bekeken/vergeleken. Wat was daar anders aan? De maatvoering lijkt iig normaal.
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #33 Gepost op: Mei 27, 2010, 19:40:03 »

standaard veren zijn ook aan de slappe kant.
Afdraaien drukplaat is NOOIT nodig, allemaal onzin!
barnett koppelingsveren bieden meestal de uitkomst (mits aangenomen wordt dat het stifje goed afgeregeld is en het olie level van de ontkoppelcilinder niet boven max gevuld is).
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Hans F.
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 37

Netherlands
« Antwoord #34 Gepost op: Mei 27, 2010, 19:43:00 »

Ik heb ze nu niet nodig (alles is vers, muv. de koppelingsveren). Maar mocht het in de toekomst weer gaan slippen, waar haal je dan die Barnett veren? Kan ze alleen als set met platen vinden (op de Barnettclutch site)?
« Laatste verandering: Mei 27, 2010, 19:55:23 door Hans F. » Gelogd
Erwin83
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 157


Netherlands
« Antwoord #35 Gepost op: Juni 02, 2010, 20:52:59 »

Mooi dat het opgelost is Hans!

Voeringmateriaal op de set die ik geleverd had gekregen was qua dikte OK, maar de vorm (vorm van de blokjes) was anders.
In antwoord op de reactie van Vincent kan ik alleen maar zeggen dat wanneer je je verdiept in dit onderwerp, inclusief de systematiek in het vinden van de oplossing (niet alleen bij mij, maar bij de eindeloze topics over het koppelingsprobleem bij RSV en Falco);
1) koppeling vervangen, 5000 km probleemloos gereden, daarna toch weer slip.
2) stifje afstellen, vloeistof vervangen, ontluchten, etc. etc.
3) opmeten van de slijtage: vrijwel geen slijtage (dikte van de stack)
4) drukplaat vervangen met een afgedraaide: opgelost.

..dan zul je toch moeten geloven dat die drukplaat de oorzaak is. Barnett maakt immers niet voor niks een 'versterkte' of 'anders ontworpen' koppeling.
Dat doen ze om een ontwerpfout weg te nemen die in het origineel aanwezig is.

Zwaardere koppelingsveren = zwaarder hendel, dus dat ik ook geen echte oplossing al zal het heus werken tegen slip omdat je de platen harder op elkaar drukt.
Gelogd

Aprilia SL1000 Falc(uon)o  -   Honda CB350f
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #36 Gepost op: Juni 02, 2010, 21:01:48 »

Mooi dat het opgelost is Hans!

Voeringmateriaal op de set die ik geleverd had gekregen was qua dikte OK, maar de vorm (vorm van de blokjes) was anders.
In antwoord op de reactie van Vincent kan ik alleen maar zeggen dat wanneer je je verdiept in dit onderwerp, inclusief de systematiek in het vinden van de oplossing (niet alleen bij mij, maar bij de eindeloze topics over het koppelingsprobleem bij RSV en Falco);
1) koppeling vervangen, 5000 km probleemloos gereden, daarna toch weer slip.
2) stifje afstellen, vloeistof vervangen, ontluchten, etc. etc.
3) opmeten van de slijtage: vrijwel geen slijtage (dikte van de stack)
4) drukplaat vervangen met een afgedraaide: opgelost.

..dan zul je toch moeten geloven dat die drukplaat de oorzaak is. Barnett maakt immers niet voor niks een 'versterkte' of 'anders ontworpen' koppeling.
Dat doen ze om een ontwerpfout weg te nemen die in het origineel aanwezig is.

Zwaardere koppelingsveren = zwaarder hendel, dus dat ik ook geen echte oplossing al zal het heus werken tegen slip omdat je de platen harder op elkaar drukt.

je slaat de plank mis, lees dit verhaal even goed door, heb ik het uitgebreid uitgelegd.
http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=15843.0

hendel wordt niet zwaarder, is hydraulisch, dus de platen komen wat minder ver los

p.s. ik zou zelf eerst even beter verdiepen in een  probleem voordat je commentaar levert op een ander.
en dat er eindeloos over geschreven is wil nog niet zeggen dat men het bij het goede eind had.
« Laatste verandering: Juni 02, 2010, 21:07:49 door Vincent S. » Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #37 Gepost op: Juni 02, 2010, 21:26:19 »

Zwaardere koppelingsveren = zwaarder hendel, dus dat ik ook geen echte oplossing al zal het heus werken tegen slip omdat je de platen harder op elkaar drukt.

hendel wordt niet zwaarder, is hydraulisch, dus de platen komen wat minder ver los

??

Wat maakt dat uit of het hydraulisch is? Als je veren meer arbeid leveren, dan zul je dat zelf ook moeten doen.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Erwin83
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 157


Netherlands
« Antwoord #38 Gepost op: Juni 02, 2010, 21:31:10 »

Vincent, ik twijfel niet aan je technische kennis en met een pot bier erbij kunnen we vast eindeloos hierover discussieren.
De afgedraaide drukplaat heeft bij mij zeker geholpen. Dat heeft niks te maken met de ringetjes onder de veren.

In jouw verklaring zit heel veel waarheid (waarschijnlijk alleen maar waarheid...), maar neem van mij aan dat die drukplaat ook een mogelijke oorzaak is van de slip.
Helaas zijn er blijkbaar zoveel oorzaken (zoals de door jouw aangehaald olie) dat er nooit 1 waarheid is te verkondigen.

Feit is, dat bij mij deze ingreep heeft geholpen.
Enige wijziging voor (slip) en na (geen slip) was het nieuwe onderdeel.
Geen veren, geen andere frictieplaten, geen andere olie, alleen dit onderdeel.

Nogmaals: onder het genot van een biertje is dit een leuke discussie, hier op het forum is het al snel welles nietes, en daar pas ik even voor
Ik ben ervan overtuigd dat er verschillende oplossingen zijn voor verschillende problemen met vergelijkbare symptomen.

En idd: dat van die hydrauliek klopt niet helemaal.
Gelogd

Aprilia SL1000 Falc(uon)o  -   Honda CB350f
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #39 Gepost op: Juni 02, 2010, 22:22:22 »

Zwaardere koppelingsveren = zwaarder hendel, dus dat ik ook geen echte oplossing al zal het heus werken tegen slip omdat je de platen harder op elkaar drukt.

hendel wordt niet zwaarder, is hydraulisch, dus de platen komen wat minder ver los

??

Wat maakt dat uit of het hydraulisch is? Als je veren meer arbeid leveren, dan zul je dat zelf ook moeten doen.

Ja dit is correct ,
 tenzij je een andere overbrenging monteert door bv een bredere koppelings cilinder . ( meer oppervlakte dus kleinere verplaatsing.  Mindeer kracht >> maar ok minder verplaatsing
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Timfiz
Gast
« Antwoord #40 Gepost op: Juni 03, 2010, 07:27:33 »

Hey gaat de discussie door  Hans helemaal goed dat je koppeling het weer doet 

Mijn ervaring met de koppeling is, dat de oplossing van het slippen niet altijd hetzelfde is. Ik heb al heel wat koppelingen van de Milles/Tuono uit elkaar gehad ivm slippen. Bij sommige waren het opruwen van de platen en plaatsen van koperen ringen voldoende en bij sommige moesten de veren en de drukplaat geupgrade worden. Ligt ook een beetje aan het budget van de eigenaar.

Ik heb echt vanalles gezien. Er kan heel wat mis gaan bij de koppeling. Noem lekke keering van de slave, niet ged afgestelde stift op hendel, gebroken drukstift, uit elkaar geknalde drukplaatlager, versleten platen, vervangen veren/plaatsen ring, opschuren frictie en stalen platen, afvlakken drukplaat, lekke rubbere plaat/koppelingsdeksel, verkeerde olie. Er is dus niet 1 oplossing
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #41 Gepost op: Juni 03, 2010, 08:14:47 »

 

geweldig dit, na 12 jaar van hobbien komt iemand er achter dat de drukplaat helemaal niet vlak hoeft te zijn , had Aprilia toch een heleboel geld gescheeld als ze deze update niet hadden uitgevoerd halverwege het jaar 2000!
Gelukkig hebben de ingenieurs bij Aprilia wat bijgeleerd zodat Biaggi nu nr1 staat in het Worldsbk, stel je voor dat ie koppelingslip zou hebben met de rsv4  Grin Grin



Genuine Aprilia Clutch Plate (hub) for '98-'03 Mille, Mille-R, '02-'05 Tuono, '01-'04 Caponord, '01-'04 Futura, and '04-'05 RSVR, Factory.

This part is an updated unit for '98-'00.5 Milles and should be used to replace the original clutch hub when clutch replacement is performed.

Aprilia part no  0259519 (ex0259517/8)

Part no 7 in the diagram.

Gelogd
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #42 Gepost op: Juni 03, 2010, 08:20:29 »



geweldig dit, na 12 jaar van hobbien komt iemand er achter dat de drukplaat helemaal niet vlak hoeft te zijn , had Aprilia toch een heleboel geld gescheeld als ze deze update niet hadden uitgevoerd halverwege het jaar 2000!
Gelukkig hebben de ingenieurs bij Aprilia wat bijgeleerd zodat Biaggi nu nr1 staat in het Worldsbk, stel je voor dat ie koppelingslip zou hebben met de rsv4  Grin Grin



Genuine Aprilia Clutch Plate (hub) for '98-'03 Mille, Mille-R, '02-'05 Tuono, '01-'04 Caponord, '01-'04 Futura, and '04-'05 RSVR, Factory.

This part is an updated unit for '98-'00.5 Milles and should be used to replace the original clutch hub when clutch replacement is performed.

Aprilia part no  0259519 (ex0259517/8)

Part no 7 in the diagram.



+1. Je zou bijna een soort commissie in het leven gaan roepen die 'technische' reacties vooraf checkt.
Gelogd

ride the lightning!
Hans F.
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 37

Netherlands
« Antwoord #43 Gepost op: Juni 03, 2010, 16:08:39 »

Mooi dat het opgelost is Hans!

vind ik ook Smiley

Het verschil in veerconstante was duidelijk merkbaar bij het indrukken van de veer tussen duim en wijsvinger.
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #44 Gepost op: Juni 03, 2010, 18:42:38 »



geweldig dit, na 12 jaar van hobbien komt iemand er achter dat de drukplaat helemaal niet vlak hoeft te zijn , had Aprilia toch een heleboel geld gescheeld als ze deze update niet hadden uitgevoerd halverwege het jaar 2000!
Gelukkig hebben de ingenieurs bij Aprilia wat bijgeleerd zodat Biaggi nu nr1 staat in het Worldsbk, stel je voor dat ie koppelingslip zou hebben met de rsv4  Grin Grin



Genuine Aprilia Clutch Plate (hub) for '98-'03 Mille, Mille-R, '02-'05 Tuono, '01-'04 Caponord, '01-'04 Futura, and '04-'05 RSVR, Factory.

This part is an updated unit for '98-'00.5 Milles and should be used to replace the original clutch hub when clutch replacement is performed.

Aprilia part no  0259519 (ex0259517/8)

Part no 7 in the diagram.



tja jammer dit, ik hou er over op (en denk voortaan wel 3x na voordat ik wat post).
laatste wat ik er over kwijt wil:

Probeer toch eens serieus met mijn aanwijzingen het complete koppelingspakket te bestuderen en de feiten voor zich laten spreken.
Met een beetje technisch inzicht kom je tot maar 1 conclusie.
Bovendien hebben de techneuten bij aprilia het ook niet altijd bij het rechte eind (denk aan de krukassen van de rsv4).
Ik ben iemand die zelf denkt en niet de mening of oordeel van anderen zomaar overneemt zonder goede argumenten.
(bovendien hoog opgeleid in techniek en ik probeer andere mensen te laten proviteren van mijn kennis)

Wat betreft de gemodificeerde koppelingsplaat van aprilia, ik DENK dat de drukplaat dikker is op de plaats waar de veren de drukplaat raken.
Dit geeft hetzelfde effect als ringen onder de veren stoppen.
Dat het contactvlak eventueel vlak is (ik weet niet of dat ook echt zo is) doet niet ter zaken.

erwin weet te melden dat de oplossing van afdraaien bij hem heeft geholpen.
Ben ik blij om voor hem, echter is dit niet toe te schrijven aan contactvlak verhoging, maar aan het feit dat er ringen onder zijn veren liggen.
Haal deze veren weg en je hebt weer slip (die slip is dan wel erger dan voorheen omdat er natuurlijk ook materiaal van de plaat afgehaald is).

Ik heb ook eerder gezegd dat koppelingsslip niet altijd perse veroorzaakt hoeft te worden door de koppeling zelf.
Maar wanneer men besluit om de drukplaat af te draaien, weet in mijn ogen diegene niet waar hij of zij mee bezig is.
Jongens, doe er mee wat je wil, dit is het laatste wat ik er over schrijf (toch weer meer getypt dan ik van plan was).

grtz vincent

Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Nieuw jaar, nieuwe bescherming? (Motorkleding Topic) « 1 2 3 4 » ARAssociate 49 28468 Laatste bericht Mei 02, 2010, 01:42:09
door Rossi 46
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10062 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50084 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
Ultramod Mille_Moret 3 5175 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8898 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!