Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 19, 2024, 19:04:35 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: koppeling blijft slippen  (gelezen 13264 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #45 Gepost op: Juni 03, 2010, 19:28:40 »

Hoezo jammer, is toch heel leuk dat dit onderwerp steeds weer tersprake komt.
ik geef je geen ongelijk in je verhaal, ik denk zelfs dat het klopt ,en ben het ook eens met het feit dat ;of een dikkere rand van de drukplaat of zwaarder/langere veren of een ringetje de oplossing is en niet zozeer het schuine vlak van de drukplaat  zelf.


Maar gelukkig gaat het om het behaalde resultaat.
Btw een forum is natuurlijk de discusieplek bij uitstek ,anders zou het geen forum zijn  Grin
Gelogd
Erwin83
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 157


Netherlands
« Antwoord #46 Gepost op: Juni 03, 2010, 22:15:57 »

Ik vind het ook niet jammer, al begrijp ik Vincent wel. Het zou al een stuk makkelijker zijn als we elkaar allemaal eens in het echt hebben ontmoet. Ik ben namelijk (net als Vincent zo te lezen) ook hoog opgeleid in de (auto)techniek en ook zelfdenkend, en neem ook niet zomaar argumenten aan van anderen of van italiaanse collega-ingenieurs. Dat weten we echter niet van elkaar en daarom neem ik tips van anderen altijd maar met een korrel zout omdat ik niet weet of het borrel-wijsheid is, of op praktijkervaring of theorie is gebaseerd.

Ik probeer dus, als ik al iets typ, in mijn posts informatief te blijven: ik beschrijf de situatie voor, de situatie na, de historie, en het resultaat.
Wat mensen vervolgens doen met mijn beschrijving moeten zij zelf weten. Voor mij telt het resultaat, en daar ben ik blij mee.

Ik heb ook wel een theorie over hoe dat schuine randje toch slip kan veroorzaken, maar omdat het mij te ver gaat om proefondervindelijk vast te stellen of ik inderdaad nog slip heb zonder de ringetjes onder mijn koppelingsveren, of om te testen wat de (diafragma- of ring-) veerwerking is van een stalen koppelingsplaat, houd ik die theorie lekker voor mijzelf.
 .

    
Gelogd

Aprilia SL1000 Falc(uon)o  -   Honda CB350f
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #47 Gepost op: Juni 03, 2010, 22:34:47 »

of om te testen wat de (diafragma- of ring-) veerwerking is van een stalen koppelingsplaat, houd ik die theorie lekker voor mijzelf.
Precies, daar zit het hem volgens mij ook in. Ik heb pas aan een blok gewerkt waaruit een plaat kwam die aan de binnenkant verbrand was. Als je een druktafel hebt met een schuine rand, dan zal je nooit een egale drukverdeling over het contactvlak kunnen krijgen. De stalen platen zijn redelijk buigzaam, dus kunnen deze de druk ook alleen maar doorgeven zoals ze hem krijgen, de gevoerde platen zijn stijver. Uiteindelijk zal door de stijfheid van het totale pakket de druk wel goed verdeeld worden over het contactvlak, maar met deze koppeling heb je nou eenmaal alles nodig.

Overigens, ik denk niet dat er veel Italiaanse contructeurs aan de V2 gewerkt hebben, maar hebben de Oosterijkers hem gebouwd naar de specificaties van Aprilia. Ik denk dat constructeurs mensen zijn die doorgaans weten waar ze mee bezig zijn, waar ze ook vandaan mogen komen.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Timfiz
Gast
« Antwoord #48 Gepost op: Juni 04, 2010, 09:03:30 »

Leuk om te lezen dat er achter de namen ook nog "echte" vakmannen zitten. Had ik zo 1 2 3 niet verwacht. Ik heb zelf dan geen motorvoertuig technische opleiding genoten, maar sleutel al wel 14 jaar een brommers, auto's en motoren. Ik heb dan wel niet de theorie bestudeert, maar wel heel veel praktijkkennis opgedaan. Vaak is het dan moeilijk om het beestje bij de naam te noemen, maar weet wel wat ik doe en waar ik de problemen moet zoeken.

Ik ben ook van mening dat de afgedraaide drukplaat niet per definitie de oplossing is van alle koppelingsproblemen. Naar mijn mening ligt het veel meer aan de staat van de platen en kwaliteit en lengte van de veren. Voor de apriliakoppeling gebruik ik altijd HeavyDuty veren. Deze zijn een stuk stijver en langer van formaat. Ik had ook een verschikkelijke slip in mijn 5de en 6de versnelling. Heb toen de gehele koppeling los gehaald. Ik kwam er wederom achter dat bij het plaatsen van mijn veren, dat je deze niet genoeg op spanning kan zetten omdat ze gewoonweg iets te kort zijn. Door het plaatsen van ringen tussen de veren voel je heel duidelijk dat er meer druk op je ratel komt en je drukplaat uiteindelijk meer tegen je platen wordt gedrukt.

Bij het plaatsen van de langere heavy duty veren hoef je dus geen ringen te plaatsen en de veren zijn "langer" sterk en dus meer constante druk door je drukplaat op het pakket.

En naast de veren is ook je platen opruwen vaak al de oplossing voor je slipproblemen. Wat heel veel mensen doen is alleen de frictieplaten opruwen, maar de stalen platen zijn net zo belangrijk. Ook met een oude drukplaat 
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #49 Gepost op: Juni 04, 2010, 21:12:27 »

goed om te lezen dat je toch serieus genomen wordt.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Nieuw jaar, nieuwe bescherming? (Motorkleding Topic) « 1 2 3 4 » ARAssociate 49 28480 Laatste bericht Mei 02, 2010, 01:42:09
door Rossi 46
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10067 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50103 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
Ultramod Mille_Moret 3 5176 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8905 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!