Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 25, 2024, 16:46:14 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Klustopic Capo lummelke  (gelezen 11137 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Gepost op: April 05, 2010, 22:56:49 »

Zoals beloofd in mijn voorsteltopic ga ik hier mijn vragen en bevindingen posten van de werkzaamheden aan mijn Caponord.
Van opleiding ben ik automonteur en daardoor een beetje paranoia wat betreft het mechanische gedeelte van mijn motoren. Door omstandigheden, -veel te druk leven-, heb ik nooit een poot naar mijn laatste motor uitgestoken, gewoon elke winter bij de dealer binnengebracht voor zijn beurtjes, bandjes en ander sapjes.
Maar dat gaat nu veranderen; deze motor ga ik zelf onderhouden en wel te beginnen vanaf nu. Op de 6 weken dat ik hem in mijn bezit heb, heb ik hem alleen na de aankoop naar huis gereden, ongeveer 40km. Ondertussen heb ik wat onderdelen besteld en ondertussen ook al binnen gekregen om de Capo een hele grote beurt te geven en ook wat te personaliseren, waaronder;

Leovince-uitlaatsysteem, voor het geluid en ook om van de cat's af te geraken
Spanningsregelaar Goldwing, waarom weten jullie wel
Startrelais Hitachi 150A, idem hierboven
Rem blokken voor en achter, 16 tands voortandwiel, paar oliefilters, met dank aan 'Bitaktus'. voor de snelle service!
Bougies, luchtfilter, benzinefilter, dichting koppeling slave cilinder, kettingset
Inox snelsluitingen brandstofleidingen onder de tank
Hyprerpro-verenset voor + achter
Valbaren Hepco&Becker
2x HID Bi Xenon 6000k, 40wat minder verbruik, 2x zoveel lichtopbrengst!
Led binnenwerk achterlicht, minder verbruik, langere levensduur, geeft veel meer licht!
Nieuwe voorband, en sinds vandaag ook nieuwe wiellagers voor en achter (zie topic 'nippels poetsen caponord')
Datel-voltmeter, voor mijn gemoedsrust, nog in bestelling
Alarmpinkerset, wel zo veilig in 't huidige verkeer
Vèrstralerset, wel al liggen, nog niet zeker van of ik ze monteer, eerst eens zien of ze een beetje met de valbaren samen gaan.

Dan de reguliere dingen bij een grote beurt; motorolie verversen, remolie idem dito, koelvloeistof verversen, kleppen stellen, en ook niet onbelangrijk alle stekkerverbindingen nalopen en zonodig verbeteren.

Morgen gaan de losse delen naar de spuiter voor een andere kleur, mooi rood, met dank aan Michiel van 'Stikkur' voor 't onwerpen en leveren van de Stickers.

Vandaag de voorveren al geplaatst, de vorkolie vervangen, maar wel niet door de bijgeleverde 20w van Hyperpro, denk dat ik dan met mijn 72kg van het ding afstuiter, ik heb er synthetische 10w ingedaan, wel netjes de luchtkamer van 245mm aangehouden. Balhoofdlagers gesmeerd en opnieuw gesteld, waren wel nog in uitstekende staat.

De bedoeling is dat de motor achter 2 weken terug op zijn pootjes staat, ik hou jullie op de hoogte!

Groeten, Freddy

Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #1 Gepost op: April 07, 2010, 23:27:17 »

Ziezo beste forummers, hierbij het vervolg van de werkzaamheden, gisteren en vandaag na 't werk de volgende dingen gedaan:

Alle kunstofdelen gedemonteerd, inclusief het kopkuipje en handbeschermers,  de stickers met de föhn eraf gefrot, en gisteravond bij de spuiter binnengebracht. Na rijp beraad besloten om de matte delen ook glanzend te laten spuiten, ducati-rood met enkele lagen vernis erover. Zaterdag of maandag zou ik de spullen terug op kunnen halen. Ben eens benieuwd naar de kleur omdat ik vergeten ben om naar een kleurenstaal te vragen. 

De vorkpoten gemonteerd, nieuwe wiellagers en dichtingen in 't voorwiel gezet, vorkpoten twee ringetjes uit de kroonplaat laten steken, in de handleiding van Hyperpro raad men aan om de poten ong. 1cm door te steken, vandaar de twee ringen.
Voorste remklauwen losgemaakt, de oude remolie uit laten lopen en de klauwen op de bank gereinigd met remmenreiniger, zuigertjes voorzichtig enkele malen uitgeperst met luchtdruk om alle vuil te verwijderen, en de seals te smeren met teflonspray. Daarna de geleiders ingevet, klauwen weer gemonteerd met de oude remblokken, -Brembo's met nog meer als de helft voering-, remleidingen aangesloten en als slot de boel goed onlucht. (duurt wel even eer alle lucht eruit is!) ABS-sensor en spatbord terug op hun plaats, de voorvork een paar keer ingeveerd om de poten en het voorwiel te centreren, en daarna alle bouten en moeren op het juiste moment aangetrokken. Oef, de voorkant is al af!
Koffie gaan drinken, weer rijp beraad, en toen maar aan de achterkant begonnen; uitlaten eraf want daar komen toch de Leovince's voor in de plaats, linksysteem eronderuit, schokdemper en stelknop aan de bovenkant losgemaakt en met wat wringen en wrikken de stelknop met de demper langs onder eruit laten zakken. Wel het achterwiel ondersteund met een stukje plank, anders blijft er spanning op 't geheel staan. Ik zag er wel tegen op om de veer uit de demper te halen, maar dat viel al bij al nog goed mee. Gewoon  het geheel onder de pers gestoken, dan de veer met de randen op twee dikke metalen platen laten steunen, persen tot de ring losligt, en voorzichtig met een lange schroevendraaier verwijderen. Druk van de pers laten, en je hebt alle losse delen in je handen! De demper zuivergemaakt, met de nieuwe veer weer in de pers gestoken, samengeperst, ring op zijn plaats, klaar. Wat wel opviel was het grote verschil tussen de originele veer en de Hyperproveer, de Hyperpro is dikker en bovenaan de veer zitten de windingen dichter op elkaar.
Omdat het linksysteem toch los lag, heb ik alle lagertjes zuivergemaakt en opnieuw ingevet. Wel opletten, het zijn namelijk naaldlagertjes, voordat je er erg in hebt ben je met een klein schroevedraaairtje de naaldjes terug op hun plaats aan 't prutsen, ik kan het weten!  Ik moet wel zeggen dat de lagertjes en de glijbusjes er nog als nieuw uitzagen!

En toen ging het licht uit, de inspiratie was op,morgenavond na 't werk weer verder, ik zal ook wat foto's posten van de werkzaamheden.

Groeten, Freddy


Gelogd
Jethro
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: April 08, 2010, 20:58:12 »

Goed bezig lummelke, ik ben vooral erg benieuwd naar hoe je nieuwe kleurtje straks staat!

Vooral veel foto's posten dus, leuk! 
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #3 Gepost op: April 08, 2010, 22:47:44 »

Hier ben ik weer, wel niet veel aan de Capo kunnen doen wegens te druk op 't werk.

Eerst de 'verse' schokdemper weer gemonteerd, de stelknop door de bovenkant van het frame frotten is wel even een geduldig werkje, met Ă©Ă©n hand de unit langs onder omhoog duwen en met de andere de stelknop met zijn stugge leiding door het frame proberen te steken.  Maar door de achterste bougiekabels uit de bobijnen te pluggen en opzij te hangen kon ik wat meer plaats creĂ«ren . Dan nog voorzichtig door de aanwezige kabels doorsteken en toen zat de stelknop op zijn oude plaatsje.
Toen ik zo bezig was bedacht ik mij dat op een model zonder ABS waarschijnlijk meer plaats is, omdat op de mijne met ABS, het hydraulisch blok met zijn leidingen onder de batterijbak vlakbij de schokdemper is ingebouwd.
Toen de demper aan de bovenkant vast zat heb ik het linksysteem met dogbone's weer gemonteerd, dat gaat relatief gemakkelijk als je het achterwiel tenminste ondersteund hebt, anders gaat de laatste bout er niet meer door. Met de dogbone's heb ik even problemen gehad, volgens het wph (werkplaatshandboek) moeten de pijlen op de bone's in de rijrichting van de motor wijzen, naar voren dus. Maar toen ze zo eronder zaten viel het mij op dat ze dan in het aluminium van de link raakten, slechts een mm of zo, maar toch leek me dat niet erg gezond. De bone's weer losgemaakt en omgedraaid, met de pijlen naar achter dus, en alles zat opeens spanningsvrij op zijn plaats!
Voor degenen onder jullie die hun linksysteem eens willen smeren of een andere veer willen monteren, het in-en uitbouwen is echt niet zo moeilijk, wat wel echt nodig is, is een momentsleutel, de schroefdraad op de onderste bevestiging van de schokdemper is maar enkele windingen dik, bij mij kreeg ik geen vast gevoel bij de 45nm die de onderste bout moet hebben. Gelukkig is er tussen de dogbone's net genoeg plaats om langere bout te bevestigen waar ik aan de achterkant een nylonstopmoer op heb gezet. Voor alle zekerheid heb ik bout en moer wel in 10.9 sterkte genomen ipv de 8.8 die er in zat.
Nu alles achteraan op zijn plaats zat, heb ik de motor weer op zijn wielen gezet om de vering eens statisch te testen, viel dat tegen, met mijn 72 kg kreeg ik de achterkant niet in beweging, bikkelhard, het volledig uitdraaien van de stelknop om de veerdruk te ontlasten bracht een beetje verbetering. Met de rebound stelschroef ook zowat helemaal uitgedraaid kon ik door mijn hele gewicht op de voetsteuntjes te gooien toch een ietsiepietsie beweging in de achterkant krijgen.
Ik moet er wel bijzeggen dat er ook veel van de motor gedemonteerd is, met de tank en alle andere delen weer op hun plaats zal ook wel een verschil maken qua vering en demping.
Hier al wat foto's, tot de volgende zitting!



* 027.JPG (36.53 KB, 448x336 - bekeken 539 keer.)

* 028.JPG (40.95 KB, 448x336 - bekeken 463 keer.)

* 001.JPG (32.12 KB, 448x336 - bekeken 491 keer.)

* Foto's moto's 020.JPG (43.24 KB, 448x336 - bekeken 524 keer.)

* 003.JPG (29.61 KB, 448x336 - bekeken 488 keer.)
« Laatste verandering: April 08, 2010, 22:57:45 door lummelke » Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #4 Gepost op: April 08, 2010, 23:37:14 »

HĂ© Jethro,

Zal ik proberen te doen , in de hitte van de strijd vergeet ik wel eens foto's te maken!

Als ik morgen de tijd heb gaat de achterbrug er onder uit, gewoon om te checken of de wiellagers nog ok zijn en om de lagering van de achterbrug eens goed in te vetten. Heb ik al gezegd dat ik op dat gebied nog al een maniak ben?

Hoe zit het met jou, ben je al overstag gegaan voor een Capo? Al iets naar je gading kunnen vinden?
 Hoe langer ik de mijne heb hoe gelukkiger ik ermee ben, hij oogt veel hoogwaardiger dan een vergelijkbare jap en is het ook, alle schoefjes en clipjes, zelfs achter de bodydelen zijn uit inox of rvs.
Wat ik nu aan 't doen ben is gewoon achterlijk en zeker geen referentie voor een toekomstige eigenaar, mijn Capo heeft 13.500km gelopen en ik ben het arme ding gewoon half aan 't slopen. En alles begon ermee dat ik een ander kleurtje wou en de vering wat stugger wou!
Maar al bij al valt De Capo me tot nog toe heel goed mee, buiten de voorwiellagers ziet alles er goed uit, 't is ook een logisch opgebouwde motor, gewoon rustig stuk voor stuk aan doorwerken, zelf qua gereedschap kom je met een goede doppendoos en de nodige sleutels al heel ver.

Groeten, waarschijnlijk tot morgen.



Gelogd
wout750
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 91


Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: April 10, 2010, 10:59:37 »

hallo Freddy,

Ga vooral door met zo beschrijven!!
Ik ben heel benieuwd wat het eindresultaat gaat worden..
Ik volg dit topic
Gelogd
henzel
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 77

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: April 10, 2010, 19:09:51 »

Mooi werkstukske 
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #7 Gepost op: April 10, 2010, 20:43:49 »

Bedankt Waut, dit topic is ook een beetje een geheugensteuntje voor mij!   

Gisterenavond niets meer aan de Capo gedaan, te lang moeten werken, en als alleenstaande papa met twee inwonende tieners moet een mens soms ook wat quality-time doorbrengen met de kids, nietwaar? Djezus, wat haat ik dat woord, welke nerd heeft dat uitgevonden, quality-time, get a life succer! Sorry, ik wijk wat af, terug on topic!
Vanmorgen terug de garage in, en eens begonnen met het achterwiel uit te bouwen en tegelijk de achteremblokjes te vervangen. Het wiel is eenvoudig te demonteren, alleen is de bewuste moer van 26 wel een moeilijke maat om een passende dop voor te vinden. Bij mijn drie doppendozen zat nergens een dop van 26, dus toen maar naar een autoparts gereden om een halfuurtje later en 26 pleurootjes armer met een Beta-dop huiswaarts te keren. Mmmm, 1 euro per mm, gekker moet het niet worden!  Ik hoor jullie al denken; gebruik toch gewoon een Bahco of een sleutel of zo, maar de bewuste wielmoer heeft maar heel weinig vlees, en zat muurvast, zonder de juiste dop vond ik het risico te groot om de moer 'zot' te draaien.
Oké, wiel eruit, kettingtandwiel losgemaakt, remschijf losgemaakt, en het lagerblok van het tandwiel voorzichtig met twee schroevendraaiers van de wielnaaf gewipt.
De rubber stootblokken in de naaf zagen er nog als nieuw uit, de drie wiellagers ook, echt perfect, net zo als de dichtingen!
Met verse moed begonnen aan het poetsen van het wiel en de spaken, wat een pokkewerk, er zaten net zoals op het voorwiel veel teerspikkels op de alu velgrand, maar twee uurtjes en een paar kapotte vingers later blonk alles weer als nieuw!
Voordat ik het achterwiel had uitgebouwd had ik volgens het handboek de slijtage van de ketting gemeten, en deze zat nog mooi binnen de tolerantie, dus heb ik ze met een bak eronder eens goed ontvet; net zoals de achterbrug, ik kon er nu toch goed aan. Ook heb ik het voorste tandwielkapje uitgebouwd omdat zich daar meestal nogal wat oud vet opstapeld. Dat de slave-cilinder van de koppeling daar ook voor losgemaakt moest worden vond ik niet zo erg, ik had toch al een nieuwe dichting klaarliggen, omdat deze nogal eens durven lekken. Deze dichting wou ik ook vervangen omdat toen ik de motor na de aankoop naar huis reed, de koppeling echt op 't einde van de hendel werkte, ik moest de hendel bijna helemaal loslaten eer de motor in beweging kwam na een stop.

De cilinder was niet echt nat , wel redelijk vochtig, dus heb ik voor alle zekerheid de bewuste dichting toch maar vervangen, de boel lag nu toch los. So far so good, kunststof kapje met het beschermstuk van het tandwiel en slave-cilinder weer ingebouwd, en de koppeling ontlucht. Even een tip; als je een dichting van een rem of koppelingssysteem vevangt, doe er dan wat speciaal vet aan, dit is te verkrijgen in een tube bij een automaterialenzaak, het is in tegenstelling tot gewoon vet bestendig tegen de agressieve remvoeisof, en je dichtingen gaan langer mee, de mijne is van het merk FAG, ik doe er al jaren mee.
Na een koffietje of twee, omstreeks 18.00hr mijn moed weer bijeen geraapt en het achterwiel ingebouwd. Omdat de achterste remblokjes al over de helft heen waren, hier maar nieuwe in gemonteerd, en daarna ook de klauw van nieuwe remolie voorzien. In tegenstelling tot de voorremmen en de koppeling is de olie van de achterste rem niet zo eenvoudig te verversen. Dat komt omdat het oliereservoirtje lager hangt dan de bovengelegen ABS-unit. De truc bestaat erin om de remklauw met de leiding los te maken van de achterbrug en dan boven het frame uit te tillen, zo moeten de eventuele luchtbelletjes naar boven om dan op 't einde langs de ontluchtingsnippel te verdwijnen.
Let er wel op dat je iets tussen de remblokjes steekt, ik heb er een oud remblokje tussen geklemd, anders kunnen de zuigertjes uit de remklauw te ver naar buiten komen.
Net zoals bij de voorste remmen en de koppeling was ook deze olie behoorlijk vies, volgens mij nog nooit vervangen. Nu zit er overal verse DOT-4 in, dat kan er weer even tegen! Hierna heb ik de ketting al eens gesmeerd, mijn boeltje opgeruimd, en naar binnen, want het is zaterdag, tijd voor qualittime , dan gaat den deze een stapke in de wereld zetten!
Nu alles aan 't frame gedaan is, wordt de volgende stap de motor, klepspeling nazien, bougies, koelvloeistof verversen, stappenmotortje eens zuiver maken, en nog wel wat dingen die ik nu vergeet. Ter voorbereiding heb ik  de slangen van het luchtfilterhuis en de bougiekabels al in een veschillend kleurtje gezet, kwestie van het geheel wat makkelijker te monteren achteraf.
Als ik morgen mijn kater een beetje in 't gareel krijg, is er morgenavond weer meer nieuws, en anders tot maandag. 


* Foto's moto's 002.JPG (37.27 KB, 448x336 - bekeken 485 keer.)

* Foto's moto's 004.JPG (36.71 KB, 448x336 - bekeken 459 keer.)

* Foto's moto's 005.JPG (38.46 KB, 448x336 - bekeken 454 keer.)

* Foto's moto's 007.JPG (39.54 KB, 448x336 - bekeken 462 keer.)

* Foto's moto's 010.JPG (31.47 KB, 448x336 - bekeken 468 keer.)
Gelogd
Diremasa
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 181


Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: April 11, 2010, 21:10:54 »

Erg leuk, je schrijft lekker vlot, en leerzaam om dit alles te lezen. Ben benieuwd naar je uitleg over het afstellen van de kleppen. Heb zelf het idee dat die van mijn Capo afgesteld moeten worden. Schijnt toch een lastig karweitje te zijn. Met wat foto's erbij zou ik het ook kunnen doen?? Hoor graag naar het vervolg van je Capoklussen en ben zeer nieuwsgierig naar de kleur.
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #9 Gepost op: April 12, 2010, 19:16:36 »

Dag iedereen, na 't zware weekend toch maar mijn moed verzameld en terug aan de Capo begonnen! Van de spuiter heb ik nog niets gehoord, die heeft wellicht ook een zwaar weekend gehad!

Omdat er toch al veel onderdelen gedemonteerd waren, heb ik om de kleppen te regelen als eerste de airbox uitgebouwd, piece of cake. De bougiekabels gemerk(kleurtje gegeven) en alle 4 bougies er uit gedraaid. Nu de motor in 6° versnelling geschakeld om gemakkelijker de nokkenassen op hun hoogste punt te kunnen zetten.
Het kleppendeksel van de achterste cil. laat zich makkelijk demonteren, alleen de imbusbout aan de rechter kant zit een beetje gekneld tegen een bundel die op zijn beurt weer gekneld zit tegen het frame, kunnen jullie nog volgen? Toen de motor aan zijn achterwiel zo getornd dat de uitlaatnokken mooi op 180° van de klepstoters stonden. Voelermaatje van 0,25 ertussen, en perfect en allebei mooi binnen de tolerantie. Hetzelfde scenario voor de inlaten en ook hier ging de 0,15 er mooi losjes tussendoor!
Ikke blij, kleppendeksel en dichting goed ontvet en weer gemonteerd.
Tijd voor de voorste cilinder, en dat was toch niet zo makkelijk om die kleppendeksel er af te krijgen. Eerst de gaskabels gemerkt, losgemaakt en opzij gehangen. Omdat de plaats redelijk beperkt is, heb ik de beide bobijnen uitgebouwd, gewoon de kabels eraf, dan maar goed aan de bobijnen frotten naar rechts toe, dan schieten ze uit hun bevestiging.
Toen dacht ik de kleppendeksel los te schroeven maar er is Ă©Ă©n imbusboutje aan de linkerkant waar je zonder imbussleutel met een bolle kop (zie foto's) echt niet aan kan!
Er zit aan de linkerkant ter hoogte van de dichting van de kleppendeksel en dus ook het betreffende boutje nl. een dikke stugge waterdarm gigantisch in de weg. Maar gewoon rustig blijven, en even later was het laatste boutje ook los. Nu het deksel omhoog, dacht ik, maar hoe ik hem ook draaide of keerde, het kreng wou er niet uit!
Weer rustig blijven, even goed kijken, en ziedaar, de oplossing; gewoon de kunstof houder van de bobijnen uitbouwen. Maar niet echt, deze houder zit nl met 2 imbusboutjes aan de voorzijde van het frame vast, net boven de radiator, daar is echt bijna geen plaats om er met een imbusdopje oid aan te komen. Gelukkig bracht een kogelkop-imbussleutel ( vind ik nu een nieuw woord uit?) soelaas, maar ook maar heel net, en bij het terug monteren ben ik misschien een kwartier zoet geweest om die dekselse boutjes weer op hun plaats te krijgen.
Na het verwijderen van de plaat, het kleppendeksel verwijderd, als eerste de uitlaatnokken omhoog gezet, en weer zat de speling mooi binnen de tolerantie. Hetzelfde voor de inlaten, piccobello, ik was heel blij met de gemeten waarden van beide cilinders, alle acht de stoters zaten niet te los of niet te vast.
Hoe ik dat zo zeker weet? Gewoon meten en als de opgegeven waarde ertussen kan, dan 0,05mm dikker proberen er tussen te krijgen. Als dit Niet gaat zit je goed, speling correct! Voor de rest nieuwe bougies geplaatst en alles weer gemonteerd behalve de airbox, ik wil de bruine connector van de dynamo nog eerst doorsolderen.
HĂ© Diremasa, in antwoord op je vraag over de kleppen van je Capo, de mijne heeft wel slechts 13.500 km, maar de speling was echt perfect, ik weet natuurlijk niet hoeveel km's de jouwe op de klok heeft. De speling meten is voor een handig iemand zelf wel te doen, gewoon alle aansluitingen en stekkers goed markeren en het wijst zich vanzelf wel uit. Maar ik vrees dat je om de speling te wijzigen toch wel al wat ervaring moet hebben om die bovenliggende nokkenassen eruit te halen, de shims correct op te meten ,en vooral om achteraf alles ook weer goed in elkaar te zetten.
Op het duitse forum staat een beschrijving van iemand die tekst en uitleg geeft hoe je als doe het zelver zelf de kleppen kan stellen van een Aprilia-blok. Wat me daar vooral bij opvalt, is het feit dat die brave man blijkbaar de nokkenassen uitbouwd zonder eerst de spanning van de distributieketting af te halen, ik weet het niet hoor,... Laat me eindigen met te zeggen dat ik heel blij ben dat de mijne nog goed stonden, ik denk dat ik anders nu nog bezig was.

Tot de volgende keer, groeten, Freddy


* foto's van moto's 001.JPG (42.82 KB, 448x336 - bekeken 513 keer.)

* foto's van moto's 002.JPG (39.03 KB, 448x336 - bekeken 490 keer.)

* foto's van moto's 004.JPG (32.5 KB, 448x336 - bekeken 470 keer.)

* foto's van moto's 006.JPG (46.29 KB, 448x336 - bekeken 500 keer.)

* foto's van moto's 012.JPG (20.88 KB, 448x336 - bekeken 472 keer.)
Gelogd
Diremasa
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 181


Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: April 13, 2010, 21:05:35 »

Freddy

Ik vind inderdaad dat als je rustig blijft en goed nadenkt over wat je doet, het te doen is. Ik heb nog een los blok staan, zelf in- en uitgebouwd, en ga daar maar eerst eens op oefenen. Bedankt voor je uitgebreide "handleiding" en foto's en succes verder met je klussen. Ben erg benieuwd naar de kleur van je motor. Hoe zou wit staan?? Zal eens gaan photoshoppen en kijken hoe dat staat, hoewel Ferrari-rood natuurlijk erg mooi lijkt.
groet Dirk
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #11 Gepost op: April 13, 2010, 23:02:52 »

Dag Dirk,

Als je al eens je blok gewisseld hebt zal de klepspeling controleren wel geen problemen opleveren voor jou, de achterste cil. is werkelijk peanuts, de voorste is iid met gezond verstand ook goed te doen.
 
Vandaag ook nieuws gehad van de spuiter, met wat geluk zouden de onderdelen morgen klaar zijn, 'k ben eens benieuwd!
Wit was eigenlijk de voorkeur van mijn kids, met wat tricolore-striping erop volgens hun. Maar hoewel dat me in eerste instantie ook wel leuk leek, ben ik toch bang dat wit te snel verouderd, ik ben al niet meer zo piep, straks zeggen mijn maten dat ik ook nog met een ouwe lullen motor rondrij!
Dus maar voor rood gegaan met zilveren transfers,  ik weet zelfs niet of die combinatie ooit geleverd is op de Caponord?

De stickers heb ik ook al binnen, perfect nagemaakt door Michel aka Stikkur, leren kennen op dit prachtige forum, echt een hele bekwame gast.

Vandaag niet veel meer kunnen doen, maar wel eens iets heel leuk, ik heb aan de linkerzijde de Leovince -demper met tussenpijp voorlopig gemonteerd! Mooi, past ook netjes, ook de bevestigingmaterialen zijn van goede kwaliteit. Blijkbaar heb ik de laatste versie geleverd gekregen, er zijn in ieder geval twee DB-killers bij iedere demper. Het voornaamste is dat ik van die cat's af ben, hier in België kraait daar toch geen haan naar. angel

Hopelijk kan ik morgen wat meer doen, ik zou onderhand toch eens willen rijden met het beestje!

Groeten, Freddy

 
Gelogd
Diremasa
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 181


Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: April 19, 2010, 17:50:15 »

He Freddy

Allemaal duidelijk. De twee verborgen kleppen kun je aan de zijkant opmeten volgens mij. Maar we hebben het nu over controlerenn. Wat nu als de waarden niet kloppen. Moeten er dan andere afstelplaatjes in (chims heten ze geloof ik) want ik zie geen enkele mogelijkheid om ze b.v. met een stelschroef oid af te stellen.
O, en zijn je onderdelen al binnen? Ben erg benieuwd naar de kleur.
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #13 Gepost op: April 20, 2010, 20:59:00 »

Hoi allemaal,

Eindelijk gisterenavond mijn onderdelen kunnen ophalen bij de spuiter, en ik moet zeggen, het was het extra wachten meer dan waard!

Heel strak gespoten, niet te dik, maar wel redelijk wat stofpuntjes in de lak. Als alles gemonteerd is mag ik de motor bij hem langsbrengen om de stofjes uit te schuren, de lak was nu nog te vers. Omdat ik toch die padjes (roosjes genaamd) heb liggen ga ik dat zelf eens doen, anders ben ik hem misschien weer een paar weken kwijt!

Zeg Dirk, om je kleppen te stellen zal je idd de shims moeten wisselen, en dat is net het moeilijke bij een ingebouwde motor. Dat betekend in 't kort eerst de klepspeling opmeten met zo nauwkeurig mogelijke voelermaatjes, liefst een setje dat vanaf 0,10mm per 0,01mm omhoog gaat. Dan de gemeten waarden noteren en aan het uitbouwen van de nokkenassen beginnen.
Als ik jou was zou ik per cilinder Ă©Ă©n nokkenas uitbouwen per keer, dat maakt het wat overzichtelijker. Onder elke klepstoter bevind zich de betreffende shim, meet deze op met een micrometer, en aan de hand van deze waarde kan je uitrekenen hoeveel dikker of dunner de vervangende shim moet zijn.
Bij de meeste auto's loopt de waarde van de shims op met 0,025mm, dus je merkt zeker al dat het een nauwkeurig klusje is! Mij schrikt het niet af, maar ik was toch blij dat dat de mijne nog netjes binnen de waarde stonden. Er kruipt volgens mij anders een aanzienlijke tijd in om ze te corrigeren. Vooral het losmaken en weer bevestigen van de nokkenassen lijkt me een rotklus gezien de beschikbare ruimte bij onze Capo's.

Maar als het een troost mag zijn, ik heb ondertussen niet stilgezeten en wat aan de elektriciteit van mijn Capooke gewerkt, en daar is soms ook engelengeduld en veel doorzettingsvermogen voor nodig!
 
Begonnen met de beruchte bruine stekker aan de rechterkant van 't motorblok er tussen uit te knippen en door te solderen. Dat knippen was zo gefikst, maar dan is er zo weinig ruimte dat ik van ellende de bundel langs de linkerkant tussen de cilinders door heb getrokken, en eerst de drie gele draden heb verlengd, dan terug door de cilinders gestoken en zo naar boven heb geleid om aan de rechterkant boven het frame uit te komen. Nu had ik veel meer ruimte om de gele draden door te solderen met degene die in de bundel verdwijnen. Alles netjes afgewerkt met krimpkousjes en tape, en op naar 't volgende!

Ditmaal de Goldwing-regelaar op zijn plaats gezet en ook de bestaande stekkers verwijderd en de draden netjes doorgesoldeerd. De achtste zwarte draad op de Honda-regelaar zit niet op onze Capo's en moet verbonden worden met een voedingsdraad na contact. Daar heb ik een stuurdraad van het hoofdrelais voor genomen, deze relais zit vlak bij de batterij en is dus makkelijk bereikbaar. Ook heb ik een extra aardedraad bijgelegd vanaf het frame naar de massadraden van de regelaar.  De dikke massadraad van de batterij die naar de rechter voorste cilinder loopt, heb ik omgeleid naar de rechtse achterste cilinder, zodat ik het oude bevestigingpunt heb kunnen gebruiken om een dikke massadraad naar de kuip te leggen om alle nieuwe verbruikers daar te aarden.
 
Hierna nog het 150A startrelais ingebouwd, de 2 bi-xenonkoplampen met hun ballasten en stuurdoosjes, de alarmpinkerset, de GPS-bekabeling, en toen was ik 't eventjes beu.
Om weer eens iets meer technisch te doen heb ik eerst de Leovince-uitlaten gemonteerd en toen gaan brainstormen waar ik het Datel-voltmetertje en de schakelaars met controle-ledjes voor het licht en de alarmpinkers zou kunnen plaatsen. Er was geen andere optie dan alles in het kleine panneel van de zekeringen te monteren, en na wat meetwerk is het ook gelukt om alles daar een plaatsje te geven. En al moet ik het zelf zeggen, het ziet er uit alsof het bijna origineel af-fabriek gemonteerd is!

Hoplijk kan ik morgen weer verder werken, er moeten nog enkele draden van de GPS en de xenonverlichting aangesloten worden op de batterij, de metalen brandstofstekkers nog vervangen, nog wat prullen die ik nu vergeet, en dan kan eindelijk de motor terug opgebouwd worden!

Volgende keer ook weer wat foto's.

Groeten, Freddy
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #14 Gepost op: April 22, 2010, 23:08:16 »

De afgelopen dagen niet veel tijd kunnen besteden aan de Capo, wel wat kleinere dingen gedaan, hoewel kleine,...

De vers gespoten tank opgebouwd; tankdop  geplaatst, luchtleidingen aan de achterkant er op gefrot, en toen dacht ik bij mezelf, laat ik eens die mooie metalen brandstofnippels monteren. Om te beginnen kan ik vanaf nu ook bevestigen dat de witte nippels dikke prullen zijn, als je er al deftig naar kijkt breken ze af, levensgevaarlijk!

De nippels op de tank en op de retourleiding van de trottle-body's zijn peanuts, maar als laatste moet er ook nog een nippel op de metaal omvlochten leiding die aan de andere kant op een soort metalen voetstukje uitkomt, snap je het nog?  Dus die leiding met geperste flens van het voetje gezaagd, en een stukje luchtnippel op het uitstekende metalen buisje gebrasseerd.
In de handleiding had ik gelezen dat de druk van de brandstofpomp ongeveer 4 bar bedraagt, dus heb ik de druk-en retourleiding vervangen door Gates brandstofleidingen. Wel de gladde gewapende soort gebruikt, want de stof omvlochten leidingen van Gates zijn enkel geschikt voor carburator motoren vanwege hun veel lagere benzinedrukken.

De airbox heb ik van zijn snorkel ontdaan, de opstaande rand in de airbox,- die volgens mij serieus de toevoer van verse lucht beperkt-, eruit gedremeld, en bij gebrek aan de K&N filter (al 2 weken in bestelling) de originele filter maar gemonteerd. Ik weet niet wie al eens over de opstelling van de lucht-sensor voor de airbox heeft nagedacht, maar dat ding staat daar volgens mij op een erg ongelukkige plaats, zit daar de temp. boven het blok wat te meten in plaats van in het inlaattraject. Huh
Bij een auto zit de lucht-sensor altijd IN de aanzuigleiding van het filter geplaatst, en niet losjes ervoor, waar je volgens mij een iets andere waarde meet dan rechtstreeks in de luchtstroom. Je raad het al, zodra de K&N binnen is, ga ik de sensor eens IN de airbox monteren, en wel achter de rechthoekige opening waar normaal de snorkel zit. Eens zien of dat een wezelijk verschil maakt, normaal gezien luistert een berekenaar vrij nauwkeurig naar de inlaatluchttemeratuur om de inspuiting te bepalen.
Toen dat varkentje gewassen was kon ik het niet laten om de tank op de motor te plaatsen, benzine erin te flikkeren, en na enkele omwentelingen stond de Capo te draaien! Zonder de DB-killers in de Leovince-dempers zijn ze te luid naar mijn zin, morgen eens laten draaien met de DB-killers erin, eens horen hoeveel verschil dat maakt.

In de gauwte ook het paneeltje van de zekeringen losjes aangesloten, en ja hoor, de alarmpinkers werken, het licht is uit te schakelen, en ook belangrijk, het Datel-voltmetertje laat mooie waarden zien! De spanning varieert tussen 14 en 14,10 volt, ongeacht het toerental en ongeacht de verbruikers! Daar ben ik wel gelukkig mee, voor ik de motor begon te slopen had ik stationair ong. 13,4v en bij een 4 Ă  5000 tr/min max 13.8 volt. Zette ik hierbij bvb het grootlicht of de pinkers ook nog aan, dan zag ik de spanning zomaar eventjes met een half volt zakken, en nauwelijks nog opklimmen.

Fijn dat het doorsolderen van de bruine connectoren en de Honda regelaar zo een mooie spanningswaarde laten optekenen, altijd leuk om wat bewijs van mijn gezweet te zien! De dubbele Xenon geeft ook een zee van licht in vergelijking mer de oude H4 pitjes, ik heb ook het voorste standlichtje nog vervangen door een led-lapje, op de pinkers na zit de hele verlichting nu op veel zuinigere Xenon en led's. De pinkers komen ook nog aan de beurt, zodra de motor klaar is, ga ik eens shoppen voor led-pinkers,

Hopellijk kan ik morgen de rest van het bodywork monteren zodat ik van 't weekend eens wat kan gan rijden.

Tot de volgende keer, Freddy
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Electrisch probleem Aprilia Caponord « 1 2 » kofferrek 15 13305 Laatste bericht September 02, 2011, 19:52:53
door Stanleybobly
ook nieuw hier Motormuis 11 4798 Laatste bericht Januari 15, 2015, 09:19:03
door Motormuis
Radiator Falco = Radiator Mille? Benn 6 6884 Laatste bericht Mei 16, 2010, 23:04:24
door Kefke
Efi codes Caponord 2001 Koopie 2 3091 Laatste bericht November 17, 2013, 13:53:24
door Koopie
Navigatie op een Tuono « 1 2 3 » RSVTuono 33 15174 Laatste bericht April 01, 2011, 18:38:22
door frank23

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!