Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 20, 2024, 15:04:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Scottoiler gemonteerd op de Tuono.  (gelezen 11625 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Motorpsycho
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 100


Netherlands
« Antwoord #15 Gepost op: April 22, 2011, 20:36:30 »

Van Scottolier, zijn er de flessen met blauw etiket voor temperaturen van 0 tot 20°C en de flessen met rode etiketten voor 20 tot 40°C
Ik gebruik alleen de blauwe olie en zet op zeer warme dagen de druppel flow bijna helemaal dicht.
Ketting toch gesmeerd en weinig troep op je velg.

De rode olie (20 tot 40°C) is onder de 20 graden echt te stroperig dus smeert niet goed en slingert meteen van je ketting omdat deze niet in kan dringen.
Zelfs op dagen dat het 35°+ is heb ik nog nooit problemen ondervonden. Want zelfs op een super mooie zomer dag is het s'morgens vroeg in NL maar sporadische warmer dan 20°

Belangrijk is wel dat het hele spul goed volgens voorschrift gemonteerd wordt. Dat kan je wel aan Roke overlaten
Gelogd

M.v.g.r. Motorpsycho

Er gaat niets boven een brullende, donderende, beukende V-twin. Als ik iets wil wat jankt, huilt en krijst, neem ik wel een koter.
Motorpsycho
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 100


Netherlands
« Antwoord #16 Gepost op: Juli 03, 2011, 00:39:02 »

Kreeg via de email de vraag hoe ik de scottolier gemonteerd heb.

Dus zal hier antwoorden zodat iedereen er wat aan heeft Wink

Het reservoir hangt aan het subframe van het kontje met een paar dikke tyraps.
Het ontluchting slangetje met filter zit achter het rooster onder de buddy met een tyrap aan het verticale frame buisje.
Belangrijk is dat het ontluchting slangetje niet te lang is, hoger dan het reservoir zit en goed rechtop gemonteerd wordt.



Het slangetje met druppelnaald zit tussen het frame en de achterbrug door. Ja het is erg krap bij de ketting maar het gaat precies.
Vervolgens via de voetsteun onder de achterbrug door naar het onderste ketting beschermkapje en naar het achtertandwiel.









Nou nog het vacuĂĽm slangetje, deze moet je tussen de vacuĂĽm slang van je motorblok maken.
Hier heb ik geen foto van omdat dan me brandstoftank er af moet.
Je moet in ieder geval het kunststof T stukje gebruiken wat je bij je scottoiler setje gekregen hebt.



Dan een belangrijk punt stel je scottoiler goed af. Te veel betekend onherroepelijk veel poetsen. En te weinig een hogere slijtage van je ketting set.
Mijn scottoiler staat momenteel op 1.5 omdat het nu wat warmer is (olie dunner) Zodra het weer koeler wordt (olie dikker) Voor / Na seizoen heb ik mijn scotoiler meestal op 2.5 a 3 staan.

Suc6 met monteren en mochten er vragen zijn, stel ze hier of via de email
« Laatste verandering: Juli 03, 2011, 00:56:23 door Motorpsycho » Gelogd

M.v.g.r. Motorpsycho

Er gaat niets boven een brullende, donderende, beukende V-twin. Als ik iets wil wat jankt, huilt en krijst, neem ik wel een koter.
ldeijkva
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: Juli 10, 2011, 16:31:02 »

Ik had een mailtje gestuurd voor wat meer info, nogmaals dank!

Vandaag eindelijk tijd om het setje te monteren. De instructie van Motorpsycho gaf wel wat meer inspiratie maar heb het uiteindelijk toch op een andere manier gemonteerd.
Als eerste een plek gezocht voor het reservoir. Wou het een beetje in de buurt hebben van de ketting, doet er toch alleen iets mee je controleert lijkt me.
Achter de passagiers voetsteun zat een boutje om de undertray vast te schroeven. Toevallig dezelfde maat als een van de accesoires om het reservoir meer vast te maken.





Volgende stap was het plaatsen van de naald. Hier kwam ik een aantal weken terug niet mee uit, zag geen mogelijkheid om het met een kleine bracket in de buurt van het tandwiel te krijgen.
Vandaar ook mijn mailtje aan Motorpsycho, kijken hoe hij het voor elkaar had gekregen. Smiley Kwam er daardoor achter dat ik een klein accesoire mis, de onderste kettingbeschermer.
Misschien maar is bestellen, zal vast een functie hebben.

Ik heb de buis van de naald aan de binnenkant van de achterbrug met secondelijm gemonteerd. Eerst de hele achterbrug met een bus remmenreiniger & flink wat papier schoongepoetst.
De meegeleverde secondelijm is van dat dunne spul. Krijgt het er prima op maar m'n handen zaten onder. Ook een priegel klusje doordat je er zo slecht bij kan.
Als je in de gelegenheid bent om het wiel eraf te halen raad ik het je absoluut aan. Scheelt een hoop tijd...





Het is van belang dat de naald precies goed zit. Niet te dicht erop, anders heb je kans dat bij achteruit rollen de naald mee wordt genomen.
Uiteindelijk liep ik er zo mee te klooien dat ik van een stukje tube (bijgeleverd) een nieuwe naald heb gesneden.
Centimetertje langer. Ene kant schuin afsnijden, andere kant met een aansteker een opstaand randje smelten.

Tube terug geleid naar het reservoir. Aan de onderkant wederom een geleider vast gelijmd, tube erin gedrukt & links van de achtershock naar boven geleid.
Dat lijmen lijkt een beetje klungelig maar er gebeurd niet zoveel met die tubes. Staat geen druk op, zit allemaal goed stevig.
Tube loopt dan een centimeter of 10 van een uitlaat bocht af. Te dicht bij en het smelt zo weg lijkt me.



Onder het zadel met een paar tiewraps aan het frame bevestigd.
Met een piepklein beetje olie op het nippeltje gewrongen. Gaat allemaal net, je loopt er enorm mee te pielen. Roll Eyes



Reservoir > ketting is daarmee klaar, nu alleen nog aansluiten op het vacuum van het blok.
Hiervoor heb ik de instructie van Scottoiler zelf gevolgd. Die raden aan om het op een ventiel rechts onder de tank af te nemen, naast de stationair stelschroef.



Hiervoor kan je als best de tank even omhoog zetten, kom je er wat makkelijker bij.
Beetje olie op het ventiel., daarna dat zwarte aansluitnippel erop wurmen. Gaat alles behalve makkelijk, blijft wel in een keer goed zitten.
Manual raad aan om het eerst met een haarfohn wat op te warmen.  Afro

Tube leid je heel makkelijk terug naar het reservoir. Langs het frame/tank, onder het zadel door & je mikt het zo tussen een aantal kieren.
Moet het nog wat knapper weg zien te werken zoals je op de eerste foto ziet. Vond het welletjes vanochtend (lees: was lui). Grin

Eerste rit ging prima. Beetje experimenteren met de juiste stand. Ritje naar Bergen aan Zee op standje 2. Velg bleef schoon, je zag dat de ketting gesmeerd was. Terugweg op standje 3,5 gezet (kijken wat het verschil is). Velg zat onder de spatten, tandwiel was erg vettig. Zal dus met weer zoals vandaag (graad of 20 voor het nageslacht) tussen de 1,5 & 2,5 moeten komen te staan denk ik.

In totaal ben ik er 80 minuten mee bezig geweest. Brug moest flink schoongepoetst worden.
Rest is allemaal priegel werk. Qua gereedschap had je niet veel nodig. 1 dop (dacht 8mm), 2 inbus & een stanleymes.
Scottoiler levert het behoorlijk compleet. Allerlei accesoires om het op verschillende manieren te kunnen monteren. Erg netjes eerlijk gezegd!

Tot nu toe tevreden over het product.
Zal het over een maandje ofzo nog is updaten. Smiley






« Laatste verandering: Juli 10, 2011, 16:33:12 door ldeijkva » Gelogd
ldeijkva
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: Juli 26, 2011, 21:07:34 »

Kleine update.

Paar weken rond gereden met de Scottoiler gemonteerd, ben er mega-happy mee!
Moet wel precies de goede afstelling vinden, anders zie je wat kleine vlekjes op de binnenkant van je velg verschijnen. Staat nu op standje 1,5.
Ketting blijft prima gesmeerd, tot zover een prima product. 
Gelogd
frank23
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 37

Netherlands
« Antwoord #19 Gepost op: Juli 30, 2011, 17:23:08 »

Aangezien het hier over smeersystemen gaat haak ik ff in.
Heb voor mijn vakantie naar de Alpen van volgende week een Osco aangeschaft.

Ziet er allemaal keurig en solide uit.
Alleen die ophangbeugel die meegeleverd is niet. Te kort voor een mooi plek op de Tuono. Of je moet in bijvoorbeeld je hielplaat gaan boren wat ik niet doe.

Uiteindelijk maar met tyraps vastgezet aan het subframe. Zit als een huis.
Rijd zo komende vakantie maar rond tot ik tijd heb om iets anders te fixen Smiley
Gelogd
APAKWA
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: Oktober 07, 2011, 18:39:35 »

Mooie oplossingen allemaal mannen (en vrouwen ?).

Nog 1 weekje en dan laat ik er ook een Scoittoiler opzetten. De meest voorkomende en handige plekken nu wel voorbij zien komen. Echter 1 vraagje (ik heb een heel meegaande mecaniek-man), wat zijn de voor- en nadelen van de scoittoiler op het voortandwiel of het achtertandwiel te zetten?

Naast dat het voortandwiel (over het algemeen) dichterbij zit (makkelijker te monteren, qua afstand) kan ik niet een nadeel verzinnen? Misschien bedenk ik het voordeel wel dat je velg minder vet word?

Thanks!
Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet « 1 2 » 2 Fast 2 See 26 18661 Laatste bericht Oktober 14, 2014, 16:24:11
door mona-toetje
Na veel prutsen een perfect werkende achterrem... « 1 2 3 4 5 » ldeijkva 63 39518 Laatste bericht Januari 25, 2015, 13:26:42
door Snijboon
Internationaal Appie treffen in Duitsland « 1 2 ... 16 17 » Deefski 253 82364 Laatste bericht Juni 22, 2008, 21:16:05
door Bonetec
uitje met de Tuono... in de sneeuw! « 1 2 » P-TĂ€ 22 12159 Laatste bericht Maart 01, 2011, 16:21:47
door P-TĂ€
ZAC geluid shit breed 9 8979 Laatste bericht April 22, 2008, 16:34:54
door Heuveltje

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!