Ik had een mailtje gestuurd voor wat meer info, nogmaals dank!
Vandaag eindelijk tijd om het setje te monteren. De instructie van Motorpsycho gaf wel wat meer inspiratie maar heb het uiteindelijk toch op een andere manier gemonteerd.
Als eerste een plek gezocht voor het reservoir. Wou het een beetje in de buurt hebben van de ketting, doet er toch alleen iets mee je controleert lijkt me.
Achter de passagiers voetsteun zat een boutje om de undertray vast te schroeven. Toevallig dezelfde maat als een van de accesoires om het reservoir meer vast te maken.
Volgende stap was het plaatsen van de naald. Hier kwam ik een aantal weken terug niet mee uit, zag geen mogelijkheid om het met een kleine bracket in de buurt van het tandwiel te krijgen.
Vandaar ook mijn mailtje aan Motorpsycho, kijken hoe hij het voor elkaar had gekregen.
Kwam er daardoor achter dat ik een klein accesoire mis, de onderste kettingbeschermer.
Misschien maar is bestellen, zal vast een functie hebben.
Ik heb de buis van de naald aan de binnenkant van de achterbrug met secondelijm gemonteerd. Eerst de hele achterbrug met een bus remmenreiniger & flink wat papier schoongepoetst.
De meegeleverde secondelijm is van dat dunne spul. Krijgt het er prima op maar m'n handen zaten onder. Ook een priegel klusje doordat je er zo slecht bij kan.
Als je in de gelegenheid bent om het wiel eraf te halen raad ik het je absoluut aan. Scheelt een hoop tijd...
Het is van belang dat de naald precies goed zit. Niet te dicht erop, anders heb je kans dat bij achteruit rollen de naald mee wordt genomen.
Uiteindelijk liep ik er zo mee te klooien dat ik van een stukje tube (bijgeleverd) een nieuwe naald heb gesneden.
Centimetertje langer. Ene kant schuin afsnijden, andere kant met een aansteker een opstaand randje smelten.
Tube terug geleid naar het reservoir. Aan de onderkant wederom een geleider vast gelijmd, tube erin gedrukt & links van de achtershock naar boven geleid.
Dat lijmen lijkt een beetje klungelig maar er gebeurd niet zoveel met die tubes. Staat geen druk op, zit allemaal goed stevig.
Tube loopt dan een centimeter of 10 van een uitlaat bocht af. Te dicht bij en het smelt zo weg lijkt me.
Onder het zadel met een paar tiewraps aan het frame bevestigd.
Met een piepklein beetje olie op het nippeltje gewrongen. Gaat allemaal net, je loopt er enorm mee te pielen.
Reservoir > ketting is daarmee klaar, nu alleen nog aansluiten op het vacuum van het blok.
Hiervoor heb ik de instructie van Scottoiler zelf gevolgd. Die raden aan om het op een ventiel rechts onder de tank af te nemen, naast de stationair stelschroef.
Hiervoor kan je als best de tank even omhoog zetten, kom je er wat makkelijker bij.
Beetje olie op het ventiel., daarna dat zwarte aansluitnippel erop wurmen. Gaat alles behalve makkelijk, blijft wel in een keer goed zitten.
Manual raad aan om het eerst met een haarfohn wat op te warmen.
Tube leid je heel makkelijk terug naar het reservoir. Langs het frame/tank, onder het zadel door & je mikt het zo tussen een aantal kieren.
Moet het nog wat knapper weg zien te werken zoals je op de eerste foto ziet. Vond het welletjes vanochtend (lees: was lui).
Eerste rit ging prima. Beetje experimenteren met de juiste stand. Ritje naar Bergen aan Zee op standje 2. Velg bleef schoon, je zag dat de ketting gesmeerd was. Terugweg op standje 3,5 gezet (kijken wat het verschil is). Velg zat onder de spatten, tandwiel was erg vettig. Zal dus met weer zoals vandaag (graad of 20 voor het nageslacht) tussen de 1,5 & 2,5 moeten komen te staan denk ik.
In totaal ben ik er 80 minuten mee bezig geweest. Brug moest flink schoongepoetst worden.
Rest is allemaal priegel werk. Qua gereedschap had je niet veel nodig. 1 dop (dacht 8mm), 2 inbus & een stanleymes.
Scottoiler levert het behoorlijk compleet. Allerlei accesoires om het op verschillende manieren te kunnen monteren. Erg netjes eerlijk gezegd!
Tot nu toe tevreden over het product.
Zal het over een maandje ofzo nog is updaten.