Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 29, 2024, 10:49:15 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: rsv mille 2000 koppeling  (gelezen 22135 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
rsvmille2000
Gast
« Gepost op: Mei 23, 2010, 08:04:44 »

Hallo

Een eindje geleden had ik jullie ook al eens bestookt met allerhande vragen voor de mille .
Nu ... ik heb alles kunnen oplossen 
Maar nu is er een nieuw probleem ...

De mille had dus een groot onderhoud, nieuwe stuurdoos en een volledige opknapbeurt gekregen.
Alles ging goed ... tot ik gisteren ging rijden. Aan ongeveer 5 a 6 duizend toeren gaat ie door zen koppeling door en schiet de toerenteller dus de hoogte in. Als je de motor rustig in toeren laat klimmen doet ie dat niet.
Ook met een warme motor doet dit fenomeen zich voor... en in neutraal zetten gaat ook niet echt vlot. Het is wel vreemd dat ie dit nu zo plots doet...
De motor had wel al 1 maand stil gestaan...

mvg

Christoffe


 
Gelogd
rsvmille2000
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 23, 2010, 08:12:25 »

Oh ja...
Het vertrekken ( aanzetten ) met de fiets gaat wel vlot...
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 23, 2010, 09:55:28 »

goede morgen christoffe,

dit klinkt als het doorslippen van de koppelingsplaten, heeft jouw motor wel de update gehad
mbt de drukplaat van je koppeling , hier zit een opstaandrandje op en deze moet eraf , tevens heb
ik zo het vermoeden dat als je de platen niet vervangen hebt en ze niks aan de koppeling hebt
gedaan ze verkeerde olie in je motor hebben gedaan , zelf heb ik in mijn 2000 R  15w50 van motul
zitten , mijn motor gaat ook slecht in zijn vrij als hij koud is maar zodra alles lekker warm is heb i
gee problemen mee , hoop dat je hier wat aan hebt

gr

stefan
Gelogd

if it runs , race it
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 23, 2010, 11:15:11 »

koppelingsslip.

Wordt veroorzaakt door:
* gebruik van sythetische olie (is te glad voor de natte koppeling, wordt een nieuwe koppeling).
* Slijtage van de koppelingsplaten (niet echt gebruikelijk, eventueel dikte van het totale pakket meten)
* Te lage druk op de platen, veroorzaakt door de koppelingsdrukveren (grote kans)
* verkeerde afstelling in de ontkoppelingshendel (het zogenoemde stiftje)
* Vaccuum te hoog in anti hop membraam (nog nooit meegemaakt, maar is in theorie mogelijk)

Zelf geloof ik niet in het afdraaien van de drukplaat, deze zorgt namelijk niet voor wrijving, maar alleen voor de druk op het pakket.
De druk op het pakket zorgt er weer voor dat de platen op elkaar gedrukt worden wat wrijving veroorzaakt.
De drukplaat draaid mee met de eerste plaat waar druk op uitgeoefend wordt
op het moment dat jij je drukplaat gaat afdraaien, verlaag je eigenlijk de druk die de koppelingsveren uitoefenen (omdat de afstand groter wordt).

Ik denk dat je zelf even moet kijken welke van de bovenstaande voor jouw van toepassing is.
Zowiezo zijn de versterkte koppelingsveren van Barnett een aanrader voor de mille.

grtz vincent
« Laatste verandering: Mei 23, 2010, 11:19:11 door Vincent S. » Gelogd

Ride it like you stole it!!!
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Mei 23, 2010, 16:42:55 »

inderdaad welke olie heb je gebruikt, neem de voorgeschreven olie voor natte koppeling, voorkeur half synthet.
Gelogd
rsvmille2000
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 23, 2010, 18:47:28 »

Dus indien de olie niet correct was... moet ik dan koppeling vervangen? of toch even andere olie eerst proberen??
Welke raden jullie aan?

Regeling stiftje in ontkoppelingshendel... is dat da wieltje met cijfers op van 1 tot 4 ?
Gelogd
rsvmille2000
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 23, 2010, 18:56:47 »

Welke olie het precies was weet ik nie echt...
Had olie gevraagd voor de mille
kwam uit een groot vat...
zal morgen eens bellen om te vragen...

Is koppeling uithalen een groot werk??
misschien ergens een link naar manual met de waarden die moeten opgemeten worden...??
Gelogd
tito1984
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 23, 2010, 19:48:10 »

Omdat er een beurt is uitgevoerd en als ze niks met de koppeling hebben gedaan, zou ik er vanuit gaan dat ze de verkeerde olie hebben gebruikt. Vooral als hij een maand geleden het probleem nog niet had. Ik zou de desbetreffende garage opbellen en vragen welke olie ze er precies in hebben gegooid. Als ze lager als 15W50 hebben gebruikt (zoals 10W40) nieuwe olie erin doen. Als ze een volsyntheet hebben gebruikt zul je waarschijnlijk de platen moeten vervangen...Even navragen dus!
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Mei 23, 2010, 20:18:21 »

ik zou niet gelijk de platen vervangen omdat er eventueel verkeerde olie in gegaan is, gewoon de juiste olie erin en rijden. Dan merk je het snel genoeg.
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 24, 2010, 00:13:47 »

15w50 is voorgeschreven olie, maar 10w40 kan ook prima hoor.
Is alleen een wat dunnere olie.
Het gaat erom of het een half syntheet, full syntheet of mineralen olie is.
Als er een vol syntheet in is gegaan, zuigen de platen zich vol met deze olie waardoor ze blijven slippen.
1 manier om er van af te komen is koppeling vervangen en nooit meer met die olie rijden (goed op letten dus).

Klusje is prima zelf te doen, wanneer je een beetje kan sleutelen.
Idien je twijfelt, laat het dan doen.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Zattara
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Mei 24, 2010, 10:06:30 »

Dus indien de olie niet correct was... moet ik dan koppeling vervangen? of toch even andere olie eerst proberen??
Welke raden jullie aan?

Regeling stiftje in ontkoppelingshendel... is dat da wieltje met cijfers op van 1 tot 4 ?
Bij mij werkt 15W50 van Motul 5100 heel goed.

Met dat stiftje wordt niet dat wieltje bedoeld.
aan de onderkant zit een klein schroefje dat geborgt is met een nog veel kleiner inbusje. Deze staat soms te strak waardoor de koppeling kan gaan slippen.

In Oss (onder Nijmegen)zit een man die afgedraaide drukpaten verkoopt (zie marktplaats) en al een aantal bekenden van mij zeer blij heeft kunnen maken met de modificatie. In tegenstelling tot wat Vincent zegt (sorry Vincent) kan de gemodificeerde drukplaat wel zeker goed effect hebben.

Succes!
« Laatste verandering: Mei 24, 2010, 10:08:43 door Zattara » Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 24, 2010, 10:25:27 »

sorry zattara, maar dat komt niet door het afdraaien van de drukplaat.
Dat komt omdat hij ringen onder de drukveren legt, waardoor de de veer wat verder ingedrukt wordt.
Is naar mijn idee niet de oplossing, dan moeten er gewoon nieuwe veren in.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Zattara
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 24, 2010, 13:11:25 »

Wat er bij de drukplaat afgaat wordt er in dikte weer toegevoegd onder de veren zo heb ik begrepen.

Ik heb de modificatie zelf niet laten uitvoeren maar als je bijv. het verhaal van Erwin neemt in dit topic dan werkt het blijkbaar wel. 5000 Km nadat er een nieuwe koppeling in zat begon het slippen alweer. Na het uitwisselen van de drukplaat met een afgedraaide was het euvel verholpen.

Maar ik zou sowieso eerst het drukstiftje eens controleren voordat ik tot verdere stappen overging.
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 24, 2010, 18:48:54 »

owkee, eventjes voor eens en altijd een fabeltje de wereld uit helpen.
Ik heb het al vaker geprobeerd, maar ik ga het nog een keer proberen
De functie van de drukplaat is druk uit oefenen op het totale pakket en dus geen frictie opwekken, dat doen de frictieplaten in combinatie met de stalen platen op het moment dat er druk op wordt uigeoefend.
De drukplaat zit vast aan de binnenste koppelingskorf.
Dan draaid hij dus ook mee met de binnenste koppelingskorf (kan echt niet anders omdat hij daarop vasgebout zit).
De plaat waar de drukplaat kracht op uitoefend zit fysiek (met nokken) verbonden aan de binnenste koppelingskorf.
Er is dus geen snelheids (of bewegings) verschil tussen buitenste plaat en de drukplaat.
Dan is contactvlak verhoging totaal zinloos, alleen drukverhoging doet ter zaken.
Hierbij moet wel gezegd worden dat over de volledige 360 graden de drukplaat druk moet uitoefenen.
Dat die kerel uit os succes heeft is volledig te danken aan het feit dat hij ringen onder de veren legt en indirect de druk verhoogd (naar mijn idee geen goede oplossing).

zie ook bijgevoegde foto (ik kan het nu echt niet meer beter uitleggen jongens, ik hoop dat het overkomt)


* Afb027.jpg (192.21 KB, 1280x1024 - bekeken 534 keer.)
« Laatste verandering: Mei 24, 2010, 19:32:20 door Vincent S. » Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 24, 2010, 19:40:27 »

omdat het nogal een veelvoorkomend probleem is mag je dus stellen dat de originele drukveren aan de slappe kant zijn (of van slechte kwaliteit).
Pakket dikte voldoet meestal ook nog wel, dus setje barnett drukveren plaatsen en het euvel is opgelost.

xje vincent
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 16231 Laatste bericht April 25, 2009, 20:47:25
door breed
ZAC Assen 9 september « 1 2 3 4 5 » robz 61 33682 Laatste bericht September 13, 2009, 16:26:51
door FastJ
Even Voorstellen « 1 2 » sammy 16 9967 Laatste bericht Juli 19, 2013, 21:35:01
door sammy
HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille « 1 2 » Kogeltje 16 16753 Laatste bericht Februari 21, 2014, 20:56:26
door Jolafa

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!