Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 25, 2024, 18:51:39 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Laadspanning RSV  (gelezen 9425 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
tito1984
Gast
« Gepost op: Mei 23, 2010, 19:58:36 »

  Jongens volgens mij heb ik een laadprobleempje... De modificatie aan de bruine stekkers heb ik net uitgevoerd vanwege het laadprobleem. Alleen ik kon maar 1 bruine stekker vinden... waar die andere bruine zou moeten zitten, zit bij mij een ronde witte stekker waar de 3 gele inzitten tezame met nog andere draadjes. Deze witte stekker werd ook niet warm die bruine wel en die heb ik vervangen door verbindingsstukjes met krimpkous eroverheen. Nu heb ik het idee dat de accu niet bijlaadt (dynamo spanning tussen de fases was 72Volt) Ik had de accu opgeladen en de motor gestart. Op 4000toeren gezet met dimlicht aan. Ik meet nu 13,1 volt met de multimeter op de accu. Dit is volgens mij gewoon de accuspanning. Wat meten jullie als jullie dit doen? Ik vermoed dat mijn spanningsregelaar overleden is, of krijg je dan andere symptonen?
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 23, 2010, 20:14:45 »

13,1V is inderdaad te laag, zou tussen de 13,6 en 14 moeten zijn.
Gelogd
tito1984
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 23, 2010, 20:19:39 »

op het dashboard met verlichting uit stationair: 13,7 V (dashboard geeft normaal gesproken lagere waarde aan)
« Laatste verandering: Mei 23, 2010, 20:42:09 door tito1984 » Gelogd
mvanderwoude
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 25, 2010, 18:37:32 »

Heb dit alles toevallig vorige week zelf ook allemaal doorgemeten omdat ik ook twijfels had over de laadspanning.

Ook ik meet tijdens 4000 tpm met het licht aan maar iets meer dan 13 Volt. Volgens het handboek moet dat echter wel goed zijn. Het boek schrijft voor een spanning tussen de 13 en 15 Volt. Als jij 13,1 meet moet dat dus goed zijn.
Dit is overigens weldegelijk de laadspanning. Dit kan je controleren door de motor stationair te laten lopen, dan de spanning op de accupolen te meten en dit nog eens te herhalen zonder de bruine stekker in de spanningsregelaar. Je zal zien dat ik het laatste geval je zo'n 12,6 ofzo zal meten. Toen ik dit laatste deed en de bruine stekker erin deed ging de motor ook onmiddellijk anders lopen.
Bij mij levert de dynamo 67 Volt ( moet meer dan 60V zijn) , de spaaningsregelaar heb ik doorgemeten volgens het handboek en was OK.

Mijn probleem bleek een kapotte (NIEUWE!!) accu te zijn.
Bij Star Twin vertelde men me dat ze daar de laatste weken toevallig 2 RSV's met laadproblemen hadden gehad. Een originele Aprilia set van dynamo en spanningsregelaar schijnt 1800,- te kosten!!! Zo vertelde men me. Star Twin heeft echter een alternatief ontwikkeld waardoor een setje nieuw op zo'n 400,- komt. Wellicht goed om te weten???
Gelogd
tito1984
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Mei 25, 2010, 21:00:42 »

thx voor de info altijd goed om te weten dat iemand dezelfde waardes meet... 1800 lijkt me wel extreem overdreven maargoed...als mijn dynamo sneuvelt zou ik hem gewoon laten reviseren bij een adresje wat ik heb....dan ben je maar max 150 ofzo kwijt...toch is 13,1 extreem laag voor 12V installaties..normaal zou dit echt rond de 13,7 moeten zijn maar zal wel aprilia eigen zijn 
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 25, 2010, 21:07:56 »

zie mijn artikel in het clubblad over de technische middag over accu's en dynamo's, ik heb deze info van de experts
Gelogd
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 26, 2010, 06:36:42 »

De no load spanning van de accu is ook een gegeven ( een uur na het laden of uitzetten van de motor) als die 12,6 tot 12,8 volt is is je accu 100% geladen ( http://www.yuasabatteries.com/faqs.php?action=1&id=30 )
gewoon rijden met die motor en over een paar dagen meten
ik heb de indruk dat de dynamo iig wel goed is..

de gelijkstroomverbindingen tussen de spanningsregelaar en de accu kan je ook nog checken, misschien is daar ook nog wat te halen
Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
tito1984
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 26, 2010, 16:08:26 »

helaas heb ik (nog) geen clubblad 
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Mei 26, 2010, 17:18:35 »

ik zal het artikel eens mailen naar je, of nog beter ik zal het op de homepage plaatsen Wink
Gelogd
tito1984
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 26, 2010, 19:30:52 »

bter!  Afro
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #10 Gepost op: Mei 26, 2010, 21:18:59 »

geplaatst op de startpagina
Gelogd
tito1984
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 28, 2010, 18:02:37 »

jammer dat het alleen maar over accu's gaat...ook jammer dat ze daar niet aanraden welke (druppel)lader ze aanbevelen. Tussen de regels wordt wel Ctek en Optimate genoemd maar wordt niks over geschreven?
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 28, 2010, 18:16:49 »

heb zelf een optimate en de mille start altijd 
Gelogd

if it runs , race it
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 28, 2010, 20:06:29 »

jammer dat het alleen maar over accu's gaat...ook jammer dat ze daar niet aanraden welke (druppel)lader ze aanbevelen. Tussen de regels wordt wel Ctek en Optimate genoemd maar wordt niks over geschreven?

Het is een verslag en geen reclame voor accu laders. Ctek en de optimate zijn prima en de 4Loadbox 3.6 het beste, ik heb ze alledrie.
voordeel is dat een ogenschijnlijke slechte accu, met de 4loadbox 3.6 weer tot leven komt om zijn werk weer te doen. Dat doen de andere niet. Verder heb ik ook een gel accu die alleen goed geladen kan worden met de 4Loadbox.

Sterkers zelf, mijn zware accu in de camper, is ook prima met de 4Loadbox te laden.
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 28, 2010, 20:33:39 »

Wat je moet weten van een motoraccu en -druppel- laders...
 

WANNEER LADEN ?
Een accu loopt altijd langzaam leeg. Of hij nu aangesloten zit in de motor of is afgekoppeld.
Vooral in de (koude) wintermaanden gaat de conditie van een accu achteruit.
Motorfietsen die dan dagelijks gebruikt worden, zullen weinig of geen problemen ondervinden, maar bij de motorfietsen die de winterstalling in gaan, wordt de accu nog wel eens "vergeten".
Dat is te merken bij de eerste zonnestralen in het voorjaar: De accu's zijn weer niet aan te slepen ! Een diep ontladen accu is al snel 20 tot 30% van zijn conditie kwijt en zal die ook niet meer terug krijgen. Zonde dus. Oplossing: de accu in conditie houden met een lader !
HOE TE LADEN?
Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen. Wel, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt wat betekent dat de accu op den duur gaat koken en schade oploopt. Voor een acculader geldt gedeeltelijk hetzelfde. Wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13,8 volt is. Beter is nog iets lager, omdat ook als er continu een stroompje blijft lopen er toch een lichte vorm van corrosie op de platen optreedt.

LADEN EN ONTLADEN
Vroeger werd er nog wel eens gedacht dat het goed was een accu die lange tijd niet werd gebruikt, diep te ontladen met een verbruiker om hem daarna weer op te laden. Fout! Niet doen'. De accu slijt er alleen maar van. Voor een motoraccu geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor die kleine oplaadbare batterijtjes. De grote cycli van diep ontladen en laden verkort de levensduur.
 

 
ONDERHOUDSLADER
Een onderhoudslader is een lader die je continu aan een accu kunt koppelen, bijvoorbeeld gedurende de tijd dat de motor in de stalling staat. De laders die hiervoor vaak gebruikt worden, noemen we druppelladers of onderhoudsladers. Ze kunnen ook gecombineerd zijn met een hoofdlader een combilader dus. Met de laatste wordt een accu eerst tot zijn maximum geladen (met een laad stroom van ca 1/10 van de accu capaciteit, dus 800mA bij een 8 A/u accu waarna de combilader zelf overschakelt op druppelladen. Qua uitvoering zijn er verschillende werkwijzen, de ene druppellader blijft een bepaalde stroom leveren terwijl de ander de lader uitschakelt als een accu spanning van 13,2, 13,6 of l3,8 Volt wordt bereikt en schakelt weer in als de spanning daalt tot ca. 12,5V. Een druppel lader moet dus zelfontlading en sulfatatie van de accu voorkomen of het verbruik compenseren van eventuele verbruikers als bijvoorbeeld een alarm.
Vooral de betere en veiligere laders zijn voorzien van een gestabiliseerde netvoeding en een gestabiliseerde laadspanning. NETADAPTERS? NIET DOEN! Kleine adapters, die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, kosten bijna niets en worden veel gebruikt bij laptops, boormachines etc. Als ze 12V afgeven en een stroom van 300 mA dan zou je kunnen denken; een paar klemmetjes erop en ik kan er de accu mee opladen Nou, het gebruik van netadapters raden we sterk af ! Wil je ze wel gebruiken, verdiep je dan wel in de accumaterie. Om je een voorbeeld te geven: je hangt een onbeveiligde en onbegrensde adapter aan een defecte accu waar van de celplaten kortsluiting maken. De spanning in de accu loopt dan zo opdat de boel uiteen ploft Gebruik je ze toch, plaats dan een zekering van ongeveer 1 A op de plus draad. Zorg er ook voor dat je goed kunt omgaan met een multimeter zodat je precies in de gaten kunt houden wat er tussen en in de accu en de adapter gebeurt.

NIEUWE ACCU’S
Een accu die na het afvullen meteen in een motor wordt geplaatst, heeft een kortere levensduur dan een accu die eerst 2 tot 4uur aan een druppellader heeft gehangen. Een accu die is afgevuld, heeft ongeveer 80% van zijn capaciteit. Ga je die niet langzaam laden dan werkt dat als een geheugen. De accu zal nooit meer zijn volledige capaciteit kunnen halen. Het beste is om een nieuwe accu met een zeer lage laadstroom te laden. Heb je een goede lader of ga je er een kopen, ga dan als volgt te werk: vul de nieuwe accu af met het juiste accuzuur en laat de accu ongeveer een uur staan. Laad daarna de accu gedurende 3 tot 5 uur op met een druppellader, die maximaal 1 /10 laadt van de capaciteit van de accu (8Ah accu is maximaal 800 mA laadstroom). Laat daarna de accu nog eens 2 uur staan voor je hem in de motor plaatst.
Je hebt dan lang plezier van je accu.

GOEDE DRUPPELLADERS:
Wij hebben 2 laders in het assortiment die erg goed werken. Dit zijn computer-onderhouds laders die de accu continu controleren en in goede conditie houden. Een druppellader kan zijn werk pas goed doen, als hij langer dan een halve dag aan de accu gekoppeld zit. Dus even een uurtje laden heeft geen zin..!


bron: WWW.MOTOTRONIXWEBWINKEL.NL

 
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
dynamo /spanningsregelaar 2004 rsv tuono Maarten_RSV 2 2385 Laatste bericht Oktober 26, 2013, 16:45:01
door Maarten_RSV
electrische vraag caponord wout750 8 4139 Laatste bericht September 27, 2010, 23:27:28
door Bikeman
Wazige storing RSV 2006 Jesse J 13 4841 Laatste bericht September 09, 2012, 13:31:21
door Vincent S.
Afslaan RSV1000R '04 tijdens het terugschakelen ?? « 1 2 3 » martin_rc 34 13191 Laatste bericht Januari 30, 2010, 21:12:57
door martin_rc
start probleem RSV mille '99 robinkpr 5 2522 Laatste bericht April 26, 2013, 14:51:58
door robinkpr

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!