Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 14:27:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: bijtunen van een Tuono van 2003  (gelezen 8048 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
sanka
Gast
« Gepost op: Mei 24, 2010, 15:28:14 »

Hello luitjes,
Na een zeer lange winter met zeer veel werk heb ik eindelijk de tijd gehad om de Tuono onder handen te nemen. Eind vorig jaar heb ik via het forum een akrapovic race lijn en 58mm throttel bodies kunnen kopen. Na alles geĂŻnstalleerd te hebben en de motor op de testbank gezet te hebben bleek ie net evenveel pk te hebben als met de originele uitlaat en 52mm throttle bodies. Wel een dikke 10kg lichter, dus dat hebben we al uitgespaard  .

Dus volgende onderdelen zijn reeds geinstalleerd: dynojet power commander, K&N luchtfilter, voortandwiel 15t, Akra race lijn, 58mm throttle bodies.
De reden voor het gelijk blijven van de pk's is waarschijnlijk een te kleine long (qua lucht). Wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat de Tuono meer lucht binnenkrijgt en hebben jullie daar voorbeelden van?

Alvast bedankt!

Sanka.

ps: de tuono heeft 121 achterwielpk's.
Gelogd
toubab
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 24, 2010, 17:16:02 »

Hoi,

Zijn overigens 57mm TBS en origineel is dat 51mm Grin

Meer lucht: een inlaatmof van een 2000-model erin zetten, heeft geen restricties en de diameter van de 2 inlaatkanalen zijn groter.

Open airbox: bovenste gedeelte van de airbox verwijderen en er een Evoluzione filter/rubber in monteren of een van Pure-Tec.

Weet niet welke Eprom je nu hebt, je kunt het beste een RP-58 aanschaffen en dan de motor laten afstellen.

Overigens heb ik zelf gemerkt dat bij mij na alle aanpassingen niet het pure topvermogen is toegenomen, wel ervaar ik dat de motor soepeler oppakt en in het middengebied ( 5000-6000 toeren) veel sterker aanvoelt. Verder is het aan/uit effect verdwenen.

Kijk ook eens hier, veel info/ervaringen en diverse linkjes:

http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=11705.0


http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=13860.0


http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=15225.0

Zijn nog meer topics over, gewoon ff de zoekfunctie gebruiken.

 
Gelogd
TDMarc
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 24, 2010, 18:04:02 »

Mijne haalt met een 2000 mof, K&N, LeoVince en een Rapidbike 131pk aan het achterwiel en 107Nm koppel. 121pk is niet erg veel, daar moet nog wel wat in zitten dus!
Gelogd
tito1984
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 24, 2010, 20:40:23 »

gesloten airbox? En is dat een leovince 2in2? Vind het wel een hoog koppel! Normaal is dat toch rond de 75Nm?
Gelogd
sanka
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Mei 24, 2010, 21:12:06 »

Hoi,

Zijn overigens 57mm TBS en origineel is dat 51mm Grin

Meer lucht: een inlaatmof van een 2000-model erin zetten, heeft geen restricties en de diameter van de 2 inlaatkanalen zijn groter.

Open airbox: bovenste gedeelte van de airbox verwijderen en er een Evoluzione filter/rubber in monteren of een van Pure-Tec.

Weet niet welke Eprom je nu hebt, je kunt het beste een RP-58 aanschaffen en dan de motor laten afstellen.

Overigens heb ik zelf gemerkt dat bij mij na alle aanpassingen niet het pure topvermogen is toegenomen, wel ervaar ik dat de motor soepeler oppakt en in het middengebied ( 5000-6000 toeren) veel sterker aanvoelt. Verder is het aan/uit effect verdwenen.

Kijk ook eens hier, veel info/ervaringen en diverse linkjes:

http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=11705.0


http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=13860.0


http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=15225.0

Zijn nog meer topics over, gewoon ff de zoekfunctie gebruiken.

 

 oeps  is inderdaad een 57mm tbs, eprom voor deze tbs zit er ook in, maar weet niet of dat wat uitmaakt omdat een powercommander normaal de werking van de eprom overneemt.
Ik ga die open luchtfilters een nachecken, ik vermoed dat me dat nog wat groeimarge geeft.
Alvast bedankt voor de info!

Sanka

Gelogd
milletuono
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 25, 2010, 21:16:53 »

Hoi,

Zijn overigens 57mm TBS en origineel is dat 51mm Grin

Meer lucht: een inlaatmof van een 2000-model erin zetten, heeft geen restricties en de diameter van de 2 inlaatkanalen zijn groter.

Open airbox: bovenste gedeelte van de airbox verwijderen en er een Evoluzione filter/rubber in monteren of een van Pure-Tec.

Weet niet welke Eprom je nu hebt, je kunt het beste een RP-58 aanschaffen en dan de motor laten afstellen.

Overigens heb ik zelf gemerkt dat bij mij na alle aanpassingen niet het pure topvermogen is toegenomen, wel ervaar ik dat de motor soepeler oppakt en in het middengebied ( 5000-6000 toeren) veel sterker aanvoelt. Verder is het aan/uit effect verdwenen.

Kijk ook eens hier, veel info/ervaringen en diverse linkjes:

http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=11705.0


http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=13860.0


http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=15225.0

Zijn nog meer topics over, gewoon ff de zoekfunctie gebruiken.

 

 oeps  is inderdaad een 57mm tbs, eprom voor deze tbs zit er ook in, maar weet niet of dat wat uitmaakt omdat een powercommander normaal de werking van de eprom overneemt.
Ik ga die open luchtfilters een nachecken, ik vermoed dat me dat nog wat groeimarge geeft.
Alvast bedankt voor de info!

Sanka



Sanka je pc neemt niet de werking van je eprom over. Hij manipuleert de uitgestuurde brandstofpulsen naar de injectoren.
Kijk idd goed naar het inlaat traject (luchtfilter en inlaatmof)
Met een goede tuning sessie en een goede e-prom met een goede ontstekingsmap (zoals de RP58,of gabro of drRossi) kan je zeker een verbetering verwachten.

Ik heb 51mm tb's en een evoluzione luchtfiltersystem op een 2000 model met akra bochten en open dempers met een Gabro eprom.
Ik heb 125 pk en 117nm en daar moet jij wel overheen kunnen lijkt me want jij hebt grotere inlaatkleppen en uitlaatkleppen.
Ik heb er ook een powercommander op zitten maar die is t.o.v. de Gabro eprom goed voor 1,2 pk en 4nm.
Ik heb bijvoorbeeld met deze setup bij 4000 tpm bijna 20nm meer dan standaard dus topvermogen zegt ook niet alles.

succes
Sander
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 25, 2010, 21:31:04 »

Mijne haalt met een 2000 mof, K&N, LeoVince en een Rapidbike 131pk aan het achterwiel en 107Nm koppel. 121pk is niet erg veel, daar moet nog wel wat in zitten dus!
Dan kun je alleen concluderen als je beide op dezelfde bank hebt gestaan. Banken kunnen best behoorlijk verschillen van elkaar.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
milletuono
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 25, 2010, 21:36:17 »

Mijne haalt met een 2000 mof, K&N, LeoVince en een Rapidbike 131pk aan het achterwiel en 107Nm koppel. 121pk is niet erg veel, daar moet nog wel wat in zitten dus!
Dan kun je alleen concluderen als je beide op dezelfde bank hebt gestaan. Banken kunnen best behoorlijk verschillen van elkaar.

 With stupid

Helemaal mee eens ook de opperator speelt een rol in hoe de motor belast wordt.
Wat me wel opvalt is dat de meeste verschillen in het aantal pk's terug te vinden zijn maar dat het koppel altijd zo rond de 105 tot 110 nm zit

Sander
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Mei 25, 2010, 21:41:46 »


Wat me wel opvalt is dat de meeste verschillen in het aantal pk's terug te vinden zijn maar dat het koppel altijd zo rond de 105 tot 110 nm zit


Wat ook eigenlijk het belangrijkste is. Koppel is wat je daadwerkelijk gebruikt. Vermogen is maar een getal.

Maargoed, das weer een heel andere discussie. Voorlopig verkoopt 'vermogen' beter dan koppel...
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
milletuono
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 25, 2010, 21:46:54 »


Wat me wel opvalt is dat de meeste verschillen in het aantal pk's terug te vinden zijn maar dat het koppel altijd zo rond de 105 tot 110 nm zit


Wat ook eigenlijk het belangrijkste is. Koppel is wat je daadwerkelijk gebruikt. Vermogen is maar een getal.

Maargoed, das weer een heel andere discussie. Voorlopig verkoopt 'vermogen' beter dan koppel...

Amen With stupid
Gelogd
sanka
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Mei 26, 2010, 06:36:17 »

Sanka je pc neemt niet de werking van je eprom over. Hij manipuleert de uitgestuurde brandstofpulsen naar de injectoren.
Kijk idd goed naar het inlaat traject (luchtfilter en inlaatmof)
Met een goede tuning sessie en een goede e-prom met een goede ontstekingsmap (zoals de RP58,of gabro of drRossi) kan je zeker een verbetering verwachten.

Ik heb 51mm tb's en een evoluzione luchtfiltersystem op een 2000 model met akra bochten en open dempers met een Gabro eprom.
Ik heb 125 pk en 117nm en daar moet jij wel overheen kunnen lijkt me want jij hebt grotere inlaatkleppen en uitlaatkleppen.
Ik heb er ook een powercommander op zitten maar die is t.o.v. de Gabro eprom goed voor 1,2 pk en 4nm.
Ik heb bijvoorbeeld met deze setup bij 4000 tpm bijna 20nm meer dan standaard dus topvermogen zegt ook niet alles.

succes
Sander


Tnx voor de uitleg! Dat wist ik niet, ik zal eens opzoeken of het de RP58 of een andere is.

En waarom zoek ik nog wat extra topvermogen: de topsnelheid op het circuit van Franco ligt vrij laag tov buikschuivers. Ik haal "slechts" 241km/u op het rechte stuk na de raidillon. Met de laatste apriliadag op Franco (al geleden van 2008) heb ik gemerkt dat dit al vrij snel is tov andere twins ( tuono-RSV Mille-Falco). Slechts weinig RSV's lipen sneller, zelfs niet de modellen na 2005. Maar fireblades en R1's vliegen me om de oren. Dus hoopte ik de topsnelheid iets te verhogen zodat het snelheidsverschil al een ietsje kleiner is. Ander alternatief is de aanschaf van een RSV-4, maar ben aan het wachten op een tuono met V4 blok.

Sanka
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 26, 2010, 14:09:19 »

als het puur om de topsnelheid is kun je beter je gearing wat aanpassen, m'n 98er liep 274 op de duitse autobahn met 17/43 vertanding, en ik zat toen nog niet in de begrenzer.

Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 26, 2010, 14:29:42 »

Als je je topvermogen wilt verhogen, zul je de piek in de koppelkromme naar achteren moeten brengen. Met een gelijkblijvend toerental zal een latere piek in je koppelkromme je een hoger vermogen geven. Het maximale koppel hoeft niet eens groter te worden. Meestal kun je dit bereiken door een inlaat resonantie te gebruiken bij een bepaald toerental. De lengte en vorm van het inlaatkanaal is daarbij erg belangrijk. Ook zul je de brandstofmapping voor dat specifieke toerengebied moeten aanpassen.

Je koppel zal alleen minder bruikbaar worden voor een bochtig circuit.

Mooi voorbeeld is:


Hier is goed te zien dat deze RSV4 zijn piek in het koppel naar het achterste toerenbereik heeft liggen. Mooi is ook te zien wat het toerental doet. De Duc geeft bijna geen hoger koppel, maar heeft de piek nog verder naar achteren liggen. Een hoger max toerental zorgen nog eens voor een extra boost in het vermogen.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
milletuono
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 27, 2010, 22:22:15 »

Sanka je pc neemt niet de werking van je eprom over. Hij manipuleert de uitgestuurde brandstofpulsen naar de injectoren.
Kijk idd goed naar het inlaat traject (luchtfilter en inlaatmof)
Met een goede tuning sessie en een goede e-prom met een goede ontstekingsmap (zoals de RP58,of gabro of drRossi) kan je zeker een verbetering verwachten.

Ik heb 51mm tb's en een evoluzione luchtfiltersystem op een 2000 model met akra bochten en open dempers met een Gabro eprom.
Ik heb 125 pk en 117nm en daar moet jij wel overheen kunnen lijkt me want jij hebt grotere inlaatkleppen en uitlaatkleppen.
Ik heb er ook een powercommander op zitten maar die is t.o.v. de Gabro eprom goed voor 1,2 pk en 4nm.
Ik heb bijvoorbeeld met deze setup bij 4000 tpm bijna 20nm meer dan standaard dus topvermogen zegt ook niet alles.

succes
Sander


Tnx voor de uitleg! Dat wist ik niet, ik zal eens opzoeken of het de RP58 of een andere is.

En waarom zoek ik nog wat extra topvermogen: de topsnelheid op het circuit van Franco ligt vrij laag tov buikschuivers. Ik haal "slechts" 241km/u op het rechte stuk na de raidillon. Met de laatste apriliadag op Franco (al geleden van 2008) heb ik gemerkt dat dit al vrij snel is tov andere twins ( tuono-RSV Mille-Falco). Slechts weinig RSV's lipen sneller, zelfs niet de modellen na 2005. Maar fireblades en R1's vliegen me om de oren. Dus hoopte ik de topsnelheid iets te verhogen zodat het snelheidsverschil al een ietsje kleiner is. Ander alternatief is de aanschaf van een RSV-4, maar ben aan het wachten op een tuono met V4 blok.

Sanka


Sanka
Als ik naar wsbk kijk dan zijn de ducati's toch niet echt langzaam. ook al zijn ze 1200cc L-twins.
ik denk dat je voor een hoge topsnelheid niet perse een 4cil hoeft te hebben. (alhoewel het natuurlijk wel scheelt)
Alle race teams gearen hun motoren zo dat ze niet in de begrenzer gaan op het einde van het langste rechte stuk waar de hoogste topsnelheid wordt gehaald.
Ik zou eens kijken naar je tandwiel verhouding. Ikzelf reed met een kettingset voor 17/43 tandwielen.
Ik heb er laatst een 15 tands ondergestoken zonder de ketting te breken gewoon het achterwiel iets verder naar achter gesteld. Dus ik kan er ook nog een 16 tands opleggen.
Voordeel van het wat verder naar achter stellen van het achterwiel is dat hij wat minder wheely gevoelig wordt door de toegenomen wielafstand.
En dus kan ik wat meer en eerder gas geven.

De reden waarom een 4 cilinder meer pk's heeft zit m voornamelijk in het feit dat ze door de lichtere motoronderdelen (kleppenmechanisme, zuigers, drijfstangen)
en het relatieve grote inlaat klep oppervlak.(totale klep oppervlakte tov cilinderboring)
Als je deze factoren goed beschouwd zul je zien dat een motor die meer toeren kan draaien ook meer werk kan verzetten en het Koppel dat deze motor genereerd omzetten in een hoger vermogen(relatief).
Een goed voorbeeld is de grafiek van droeftoeter door de desmodromische kleppen is er minder wrijvingsverlies en hoe hoger het toerental deste groter wordt de weerstand van de bewegende delen. De duc verspeelt minder energie. (maar wel meer geld Grin)
Onze 2 cilinder heeft wel veel koppel maar is wat minder gretig als er meer dan 10000 toeren gedraaid worden. Daardoor lijkt het alsof we minder kracht hebben.
In de grafiek van droeftoeter kun je de rsv4 zien en die heeft toch maar (slechts) +/- 65 nm (Ik denk dat de grafiek gemaakt is in de 4e of 5e versnelling)
Als je een grafiek van de rsv4 ziet in de hoogste versnelling hebben ze ca. 108nm en 168pk op het AW.
Als je weet dat ik maximaal 117nm heb bij ca 7800 tpm zou ik dus als ik net zo veel toeren draai als een 4 cilinder (bijv 14000) in theorie zo'n 175 pk kunnen hebben.

Jan de timmerman rijdt op een speciaal geprepareerde QMS Tuono met een 1065cc kit en die heeft 165pk en iets van 145nm dacht ik op het AW
Ik weet zeker dat hier veel rijstkokers niet aan kunnen tippen

Je missie om meer lucht te verpompen zal zeker meer vermogen opleveren maar op het niveau van een 4 cilinder komt het nooit tenzij je echt gaat investeren ála J de T
Minder vermogen betekend alleen dat je langer en meer gas kunt geven.

Groeten Sander
Gelogd
sanka
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 28, 2010, 20:48:15 »

Hello allemaal,

Alweer erg bedankt voor de vele tips!
De meeste bevestigen mijn vermoedens.
Maar ik heb een klein foutje gemaakt: met "hogere topsnelheid" bedoel ik niet de allerhoogste snelheid eruit te halen die in een tuono zit. Waar het mij om gaat is dat het rechte stuk van een circuit een bepaalde lengte heeft en dat ik op het eind van dat rechte stuk een zo hoog mogelijke snelheid behaal. Dus het boeit me niet dat ie 280km/u kĂ n lopen, maar dat ie vb 255 ipv 241 km/u op het einde van het rechte stuk loopt.
En even snel als een 4-in lijn 1000cc hoeft nu ook weer niet, ik probeer vooral veel goed te maken in het bochtenwerk.

Ik ga me binnenkort amuseren met de luchttoevoer te optimaliseren. Weten jullie toevallig een site waar ik zulke spullen kan bestellen ( snorkel van model 2000, open airbox enz...) ?

Sanka
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Na veel prutsen een perfect werkende achterrem... « 1 2 3 4 5 » ldeijkva 63 39323 Laatste bericht Januari 25, 2015, 13:26:42
door Snijboon
Internationaal Appie treffen in Duitsland « 1 2 ... 16 17 » Deefski 253 82019 Laatste bericht Juni 22, 2008, 21:16:05
door Bonetec
uitje met de Tuono... in de sneeuw! « 1 2 » P-TĂ€ 22 12119 Laatste bericht Maart 01, 2011, 16:21:47
door P-TĂ€
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35392 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Verslag ZAC Zolder 1 juli 2009 emille 14 8795 Laatste bericht Juli 05, 2009, 07:18:04
door cees

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!