HOW TO: VAN GEWONE RESTRICTED AIRINLET NAAR OLDSKOOL DERESTRICTED AIRINLET ("INLAATMOF")De meesten weten het nog wel, maar voor diegenen die er nog niet mee bekend zijn, het 2001-2003 RSV model (en ik denk ook tuono t/m 05?) heeft een restricted airinlet. Aan de linker en rechter voorkant van je motor zitten airintakes. Door deze airintakes gaat de lucht van buiten richting de airinlet. De airinlet is het onderdeel dat aan je airbox vast zit, waar de lucht eerst nog doorheen moet om het luchtfilter in je airbox te bereiken. Bij het 2000 en jongere model is deze "airinlet" derestricted. Oftewel, er zitten geen restricties in en is volledig open. De 2001-2003 modellen hebben een "restricted" versie met allerlei schotjes en pijpje e.d. erin. Bij de derestricted versie gaat de lucht dus veel makkelijker richting het luchtfilter en kan de RSV vrijer ademen. Vandaar dat veel mensen met het 2001-2003 model een airinlet van het oude type RSV gebruiken ("Oldskool Airinlet/Inlaatmof").
Een tijd geleden heb ik ook zo'n gekocht en werd het eens tijd om deze te monteren. Opzich past het 1 op 1 op de airbox, maar heeft men een soort foamen/isolatie ringen nodig om de ruimte tussen de airinlet en het frame luchtdicht te maken (bij het nieuwe type zit de airinlet klein stukje in de rondjes van het frame).
Hier een How To, hoe ik het gedaan heb
Stap 1: Men heeft voor de ringen nodig: een vlakommetje

, lineaal, isolatiemateriaal of dergelijke, pen en schaar of stanleymes
Stap 2: Als men de ronding van de airinlet meet, ziet men dat deze ongeveer 9 1/2cm is. Voor de ring moet men een iets grotere ronding gebruiken
en heb ik gebruik gemaakt van een vlakommetje van zo'n 12 1/2 cm.
Stap 3: Zet het vlakommetje op de kop op het isolatiemateriaal en teken de ronding met de pen af. Knip vervolgens het rondje met de schaar uit.
Doe stap 3 twee keer.Stap 4: Dan loopt men richting de motor en haalt het gereedschapssetje uit het kontje van de RSV, haalt het zitje los door de 2 schroeven onder de 2 hoeken aan de achterkant los te halen en draait vervolgens de 2 schroeven van de tank voor bij de kroonplaat los en lift de tank omhoog. In het kontje van de RSV is ook een "omhooghoustangetje" te vinden.
Stap 5: Vervolgens schroeft men de 7 schroefjes van de bovenkant van de airbox los, om deze vervolgens voorzichtig los te halen van de rest. Het luchtfilter zit dan ook los en kan men zo uit de airbox halen.
Stap 6: Aan de linker kant van de airbox moet men voorzichtig een sensor en slangetje loskoppelen. Als de sensor wat stroef gaat, wil wat WD40 nog wel helpen.
Stap 7: Vervolgens haalt men de 6 schroefjes in de airbox los, zodat deze in zijn geheel voorzichtig uit de motor gehaalt kan worden.
Stap 8: De airinlet haalt men los door simpel weg het kruiskopschroefje losser te draaien, waardoor de ring losser gaat en men de airinlet van de airbox kan trekken.
Stap 9: Aangezien men toch alles losheeft, kan het net zo goed even schoongemaakt worden want het is niet allemaal schoon altijd bij iedereen

Hier nogmaals het verschil van het oude en nieuwe type airinlet

Stap 10: In eerste instantie had ik de ringen al tegen het frame aangeplakt, maar dit bleek op dat moment even niet zo'n succes omdat er dan aan de onderkant nog steeds wat ruimte bleek te zijn tussen de ring en de airinlet. Ik heb dus maar gekozen om de ring tegen de inlaatmof aan te plakken met goede tape.
Is niet de mooiste oplossing, maar voor nu vind ik het wel best

Misschien dat ik er ooit wat een mooier iets voor verzin, maar ach, als het zit en werkt,
waarom zou ik dan eigenlijk ook

Stap 11: Vervolgens de airinlet op z'n plek gezet en vanaf de buitenkant (even zijkuip en airinlet loshalen) het rondje getekend met de pen en uitgeknipt.
Stap 12: Monteer de airinlet weer aan de airbox door deze erin te drukken en het schroefje met daarmee de ring weer vaster te draaien.
Stap 13: Zet de Airbox weer op z'n plek in de motor en draai de 6 schroefjes weer vast. Zet het luchtfilter er weer in en monteer ook het bovenste deel van de airbox er weer op door de 7 schroefjes weer erin te draaien.
Stap 14: Zet de sensor weer voorzichtig op z“n plek aan de airbox en sluit ook het slangetje met klemmetje weer goed aan.
Stap 15: Laat de tank weer zakken en schroef de 2 schroefjes weer vast vooraan bij de kroonplaat.
Stap 16: Monteer het zitje weer en schroef deze weer vast.
Stap 17: Verzamel het gereedschap weer in het gereedschapssetje, stop het terug in het kontje van de RSV en doe het afdekkapje of duozitje er weer op.
Stap 18: Ga naar buiten, start de motor en als hij het nog doet is het klaar is kees