Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 15:37:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet  (gelezen 18578 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
2 Fast 2 See
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.699

Netherlands
« Gepost op: Mei 27, 2010, 14:02:26 »

HOW TO: VAN GEWONE RESTRICTED AIRINLET NAAR OLDSKOOL DERESTRICTED AIRINLET ("INLAATMOF")

De meesten weten het nog wel, maar voor diegenen die er nog niet mee bekend zijn, het 2001-2003 RSV model (en ik denk ook tuono t/m 05?) heeft een restricted airinlet. Aan de linker en rechter voorkant van je motor zitten airintakes. Door deze airintakes gaat de lucht van buiten richting de airinlet. De airinlet is het onderdeel dat aan je airbox vast zit, waar de lucht eerst nog doorheen moet om het luchtfilter in je airbox te bereiken. Bij het 2000 en jongere model is deze "airinlet" derestricted. Oftewel, er zitten geen restricties in en is volledig open. De 2001-2003 modellen hebben een "restricted" versie met allerlei schotjes en pijpje e.d. erin. Bij de derestricted versie gaat de lucht dus veel makkelijker richting het luchtfilter en kan de RSV vrijer ademen. Vandaar dat veel mensen met het 2001-2003 model een airinlet van het oude type RSV gebruiken ("Oldskool Airinlet/Inlaatmof").

Een tijd geleden heb ik ook zo'n gekocht en werd het eens tijd om deze te monteren. Opzich past het 1 op 1 op de airbox, maar heeft men een soort foamen/isolatie ringen nodig om de ruimte tussen de airinlet en het frame luchtdicht te maken (bij het nieuwe type zit de airinlet klein stukje in de rondjes van het frame).

Hier een How To, hoe ik het gedaan heb  

Stap 1: Men heeft voor de ringen nodig: een vlakommetje , lineaal, isolatiemateriaal of dergelijke, pen en  schaar of stanleymes


Stap 2: Als men de ronding van de airinlet meet, ziet men dat deze ongeveer 9 1/2cm is. Voor de ring moet men een iets grotere ronding gebruiken
en heb ik gebruik gemaakt van een vlakommetje van zo'n 12 1/2 cm.


Stap 3: Zet het vlakommetje op de kop op het isolatiemateriaal en teken de ronding met de pen af. Knip vervolgens het rondje met de schaar uit.


Doe stap 3 twee keer.

Stap 4: Dan loopt men richting de motor en haalt het gereedschapssetje uit het kontje van de RSV, haalt het zitje los door de 2 schroeven onder de 2 hoeken aan de achterkant los te halen en draait vervolgens de 2 schroeven van de tank voor bij de kroonplaat los en lift de tank omhoog. In het kontje van de RSV is ook een "omhooghoustangetje" te vinden.

Stap 5: Vervolgens schroeft men de 7 schroefjes van de bovenkant van de airbox los, om deze vervolgens voorzichtig los te halen van de rest. Het luchtfilter zit dan ook los en kan men zo uit de airbox halen.


Stap 6: Aan de linker kant van de airbox moet men voorzichtig een sensor en slangetje loskoppelen. Als de sensor wat stroef gaat, wil wat WD40 nog wel helpen.


Stap 7: Vervolgens haalt men de 6 schroefjes in de airbox los, zodat deze in zijn geheel voorzichtig uit de motor gehaalt kan worden.


Stap 8: De airinlet haalt men los door simpel weg het kruiskopschroefje losser te draaien, waardoor de ring losser gaat en men de airinlet van de airbox kan trekken.


Stap 9: Aangezien men toch alles losheeft, kan het net zo goed even schoongemaakt worden want het is niet allemaal schoon altijd bij iedereen  Grin


Hier nogmaals het verschil van het oude en nieuwe type airinlet  


Stap 10: In eerste instantie had ik de ringen al tegen het frame aangeplakt, maar dit bleek op dat moment even niet zo'n succes omdat er dan aan de onderkant nog steeds wat ruimte bleek te zijn tussen de ring en de airinlet. Ik heb dus maar gekozen om de ring tegen de inlaatmof aan te plakken met goede tape.
Is niet de mooiste oplossing, maar voor nu vind ik het wel best Roll Eyes Misschien dat ik er ooit wat een mooier iets voor verzin, maar ach, als het zit en werkt,
waarom zou ik dan eigenlijk ook 


Stap 11: Vervolgens de airinlet op z'n plek gezet en vanaf de buitenkant (even zijkuip en airinlet loshalen) het rondje getekend met de pen en uitgeknipt.


Stap 12: Monteer de airinlet weer aan de airbox door deze erin te drukken en het schroefje met daarmee de ring weer vaster te draaien.

Stap 13: Zet de Airbox weer op z'n plek in de motor en draai de 6 schroefjes weer vast. Zet het luchtfilter er weer in en monteer ook het bovenste deel van de airbox er weer op door de 7 schroefjes weer erin te draaien.


Stap 14: Zet de sensor weer voorzichtig op zĀ“n plek aan de airbox en sluit ook het slangetje met klemmetje weer goed aan.

Stap 15: Laat de tank weer zakken en schroef de 2 schroefjes weer vast vooraan bij de kroonplaat.

Stap 16: Monteer het zitje weer en schroef deze weer vast.

Stap 17: Verzamel het gereedschap weer in het gereedschapssetje, stop het terug in het kontje van de RSV en doe het afdekkapje of duozitje er weer op.

Stap 18: Ga naar buiten, start de motor en als hij het nog doet is het klaar is kees  Grin
« Laatste verandering: Mei 27, 2010, 14:51:43 door 2 Fast 2 See » Gelogd

Aprilia RSV Mille '03 / Oldskool Airinlet / BMC Airfilter / Lots of CARBON!! / 16 JT - 42 Supersprox Stealth / D.I.D. Goldchain / MIVV GP Carbon demperset / Bagster bagagesysteem / LED Clear Taillight & LED knipp's/ '04+ Spiegels met knipp's / Officiƫle Biaggi, Edwards, Haga & Camier Handtekeningen
2 Fast 2 See
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.699

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 27, 2010, 14:17:46 »

Natuurlijk is het een peanuts karwei, maar misschien ff voor de mede-leeks onder ons zoals mij  

Heb er alleen verder nog niet mee gereden, want ben niet echt fit en hoest,proest en nies me suf 
Maar wel ff buiten gestart, het geluid voorin veranderd wellicht klein beetje  Maar ging mij er meer om dat hij
wat vrijer kan ademen en hebbedingetje 
« Laatste verandering: Mei 27, 2010, 14:20:39 door 2 Fast 2 See » Gelogd

Aprilia RSV Mille '03 / Oldskool Airinlet / BMC Airfilter / Lots of CARBON!! / 16 JT - 42 Supersprox Stealth / D.I.D. Goldchain / MIVV GP Carbon demperset / Bagster bagagesysteem / LED Clear Taillight & LED knipp's/ '04+ Spiegels met knipp's / Officiƫle Biaggi, Edwards, Haga & Camier Handtekeningen
Rossifumi
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.048


Grazie Mille '01

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 27, 2010, 14:20:52 »

Mwah, dit kan geen kwaad hoor  Grin

Bestaat er trouwens geen mogelijkheid om alle/een aantal restricties uit de '01-'03 mof te slopen? 
Gelogd

Happy Mille
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 27, 2010, 14:23:00 »

Mooie How-to!

Maakt dat zo veel verschil dan als je een andere airinlet hebt?
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
V2 Millert
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 220


Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Mei 27, 2010, 14:37:25 »

En levert het ook winst op? Want wat ik mij dan afvraag is waarom Aprilia deze luchtstroom dan beperkt heeft? Want ondanks deze beperking leveren de 01 tot 03 modellen wel meer vermogen (ofja, 2 pk meer en 6Nm minder als ik bikez.com mag geloven). Wel raar, je zou toch vermoeden dat ook Aprilia zo sterk mogelijke motoren wilt leveren 
Gelogd

KTM RC8
Rossifumi
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.048


Grazie Mille '01

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 27, 2010, 14:43:56 »

Ik geloof dat het iets met de geluidsproductie te maken had. Dan blijft de hamvraag, geeft het ook een dikker geluid?  Smiley
« Laatste verandering: Mei 27, 2010, 15:06:48 door Rossifumi » Gelogd

Happy Mille
2 Fast 2 See
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.699

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 27, 2010, 14:48:12 »

En levert het ook winst op? Want wat ik mij dan afvraag is waarom Aprilia deze luchtstroom dan beperkt heeft? Want ondanks deze beperking leveren de 01 tot 03 modellen wel meer vermogen (ofja, 2 pk meer en 6Nm minder als ik bikez.com mag geloven). Wel raar, je zou toch vermoeden dat ook Aprilia zo sterk mogelijke motoren wilt leveren  

Iedereen heeft het altijd maar over winst en pk's, mij boeit die PK's nietzoveel, haal ze er toch niet uit  
Voor mij was het inderdaad voor dat de motor wat vrijer kan ademen , voor het geluid  angel Klinkt toch net weer ff ietsiepietsie mooier
onder de tank vandaan Grin (kan ook verbeeldnis zijn  ) en voor de HEP   En om weer iets te klooien te hebben wat ik zelf ook kan doen

Volgens mij is het beperkt i.v.m. milieu gedoeregels ofzo Huh

Mwah, dit kan geen kwaad hoor  Grin

Bestaat er trouwens geen mogelijkheid om alle/een aantal restricties uit de '01-'03 mof te slopen?  

Zit er over na te denken om me 03'mof te slopen en dat uit te proberen, maar weet niet of ik daar wel zin in heb  
Iets voor jou  ? Heb toevallig nog zo'n mof liggen  
« Laatste verandering: Mei 27, 2010, 14:53:28 door 2 Fast 2 See » Gelogd

Aprilia RSV Mille '03 / Oldskool Airinlet / BMC Airfilter / Lots of CARBON!! / 16 JT - 42 Supersprox Stealth / D.I.D. Goldchain / MIVV GP Carbon demperset / Bagster bagagesysteem / LED Clear Taillight & LED knipp's/ '04+ Spiegels met knipp's / Officiƫle Biaggi, Edwards, Haga & Camier Handtekeningen
Stork
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 174


Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 28, 2010, 16:12:20 »

ik heb vandeweek ook een '00 inlaatmof gemonteerd. tevens heb ik mijn airbox-deksel opengezaagd. het geluid bij stationair niet harder dan voorheen, maar bij opentrekken hoor je duidelijk het verschil. 

wat mij wel opviel: bij mijn motor ontbreken de 'ram-airtubes'
zijn deze echt noodzakelijk? mijn motor draait namelijk prima zonder, maar ik heb nog nooit op topsnelheid gereden dus weet niet hoe hij dan rijdt.
Gelogd
2 Fast 2 See
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.699

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Mei 28, 2010, 18:46:47 »

ik heb vandeweek ook een '00 inlaatmof gemonteerd. tevens heb ik mijn airbox-deksel opengezaagd. het geluid bij stationair niet harder dan voorheen, maar bij opentrekken hoor je duidelijk het verschil. 

wat mij wel opviel: bij mijn motor ontbreken de 'ram-airtubes'
zijn deze echt noodzakelijk? mijn motor draait namelijk prima zonder, maar ik heb nog nooit op topsnelheid gereden dus weet niet hoe hij dan rijdt.

Je bedoelt de tubes die in de Airintakes zitten Huh Want die zitten eigenlijk alleen in speciale versies zoals de edwards/haga volgens mij 
Gelogd

Aprilia RSV Mille '03 / Oldskool Airinlet / BMC Airfilter / Lots of CARBON!! / 16 JT - 42 Supersprox Stealth / D.I.D. Goldchain / MIVV GP Carbon demperset / Bagster bagagesysteem / LED Clear Taillight & LED knipp's/ '04+ Spiegels met knipp's / Officiƫle Biaggi, Edwards, Haga & Camier Handtekeningen
tito1984
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 28, 2010, 20:01:53 »

nee die zitten ook in de 01/02 modellen alleen dat zijn de verkeerde...die moeten eruit. Die van de Edwards mogen blijven zitten 
Gelogd
2 Fast 2 See
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.699

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Mei 28, 2010, 20:17:33 »

nee die zitten ook in de 01/02 modellen alleen dat zijn de verkeerde...die moeten eruit. Die van de Edwards mogen blijven zitten 

Kun je eens een foto maken met wat er dan in die 2001/2002 modellen zit  Huh
Want de airintakes van me 2003 zijn gewoon leeg  Roll Eyes Zitten geen tubes in ofzo  Roll Eyes
Gelogd

Aprilia RSV Mille '03 / Oldskool Airinlet / BMC Airfilter / Lots of CARBON!! / 16 JT - 42 Supersprox Stealth / D.I.D. Goldchain / MIVV GP Carbon demperset / Bagster bagagesysteem / LED Clear Taillight & LED knipp's/ '04+ Spiegels met knipp's / Officiƫle Biaggi, Edwards, Haga & Camier Handtekeningen
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 28, 2010, 20:38:09 »

Heb bij mijn 03 mille het geluidsdempende buisje er uit gehaald en vervolgens het gat met een plaatje dicht gemaakt zodat de volledige luchtstroom direct de goede kant op gaat 

Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 28, 2010, 20:40:44 »

De gaten in het frame zijn verder bepalend, de mof van een 03 is maar iets kleiner als het gat en je zou denken dat dat de lucht snelheid uiteindelijk alleen maar verhoogd, soort ram-air effect.
Gelogd
tito1984
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 28, 2010, 23:56:24 »

Als er niks inzit is het goed ik heb er geen foto's van maar ze staan wel op rsvzone.com


nee die zitten ook in de 01/02 modellen alleen dat zijn de verkeerde...die moeten eruit. Die van de Edwards mogen blijven zitten 

Kun je eens een foto maken met wat er dan in die 2001/2002 modellen zit  Huh
Want de airintakes van me 2003 zijn gewoon leeg  Roll Eyes Zitten geen tubes in ofzo  Roll Eyes
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 29, 2010, 08:21:18 »

Trouwens wel geweldig die how-to's op dit forum, heb er zelf ook al een keer wat aan gehad 
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Motorrijdersgroet « 1 2 3 4 5 » jackske 66 43880 Laatste bericht Februari 27, 2015, 18:45:40
door Azesje
Even Voorstellen « 1 2 » sammy 16 9967 Laatste bericht Juli 19, 2013, 21:35:01
door sammy
Plannen voor C-licentiecursus? « 1 2 ... 10 11 » rsvfrank 150 57729 Laatste bericht September 30, 2010, 04:53:40
door rsvfrank
S.O.S. Tekenen deze petitie « 1 2 3 » Sjaakie 41 23786 Laatste bericht Juli 21, 2009, 17:47:33
door Patrickg
ONK WEGRACES WEER OP TV ! ! Luuk Pruijn 2 2540 Laatste bericht April 24, 2013, 06:38:08
door Luuk Pruijn

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!