Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 29, 2024, 16:03:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vierkant lopende motor (RST 1000)  (gelezen 5720 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
msxx
Gast
« Gepost op: Juni 06, 2010, 18:16:33 »

Aprilia Futura van 2002, met de software van 2005 (laatste fabrieksupdate, een jaar geleden ingelezen door NF te Tongeren)
KM stand 40.000
In bezit sinds 1 jaar

Een dag na aanschaf begon mijn EFI lampje al te knipperen, na de diagnose uitgevoerd te hebben bleek het te verwijzen naar een bobine/coil. Daarmee langs geweest bij NF maar deze zeiden dat wanneer je er geen last van hebt best door kunt rijden tot de volgende grote beurt want om een bobine te controleren/vervangen moet al het kuipwerk en de tank eraf en dat is veel werk voor enkel dat issue.
Netjes van ze..
Wel op dat moment dus een kleine beurt uit laten voeren.

Vraag 1)
Wat ik vermoed is dat bij een EFI melding de motor in noodloop gaat lopen, klopt dat?


Een paar weken geleden was het tijd voor de grote beurt, sindsdien loopt de motor van de 3 uur die hij loopt ongeveer 2 uur 'vierkant'. En daarmee bedoel ik dat er dode punten in het lopen zitten die beginnen bij 4500 t/min (dan moet ik echt meer gas geven om voorbij dat toerental te geraken) bij hogere toeren zijn het vooral hikjes met grote gevolgen want bij 7000 t/min is een hik eigenlijk een kortstondige forse motorrem, niet fijn..

Uiteraard stond ik binnen het uur terug bij NF, maar op dat moment liep hij goed....
Aan de computer gehangen, geen EFI melding enkel een melding dat de motortemperatuur te hoog geweest zou zijn, maar dat lijkt me sterk... het staat immers prominent in het display en ik heb geen hoge temperatuur waargenomen (het was ook niet warm)


Nu heb ik vandaag gemerkt dat het ook benzine afhankelijk is, normaal gezien tank ik euro 95 maar sinds de grote beurt is dat kennelijk niet meer mogelijk. Dus heb ik er Super Plus ingegooid (98) en daarmee leek hij iets beter te lopen. In Duitsland heb ik er V-Power 100 ingegooid en vanaf dat moment reed hij nagenoeg zoals het hoort.

Waar kan dit op duiden?
Staat de motor te arm? Krijgt hij te weinig smering?

Ik lees weleens iets over CO afstelling, maar eerlijk gezegd weet ik niet waar dat over gaat, kan het zijn dat mijn motor daaraan toe is?

Herkenbaar verhaal? Suggesties?

Alvast bedankt!



« Laatste verandering: Juni 06, 2010, 19:29:55 door msxx » Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 06, 2010, 21:10:11 »

klopt dat als er een EFI melding is, je CPU in een basis-mode gaat werken. Betekend dat hij een basis programma zonder invloed van alle sensoren doet, dus minder goed draait.

Ik Zou dus niet wachten tot een grote beurt maar dit oplossen. Het zou inderdaad opgelost kunnen worden door de 4-gas meting en afstellen.

Doe eens een injector reiniger door je benzine, wellicht helpt dit.
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Juni 06, 2010, 21:24:36 »

Hij heeft dus net een grote beurt laten doen, sindsdien het probleem....moet die motor zaak maar oplossen dan, misschien een dealer die niet weet hoe een aprilia afgesteld moet worden?
Gelogd
msxx
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Juni 06, 2010, 21:45:54 »

klopt dat als er een EFI melding is, je CPU in een basis-mode gaat werken. Betekend dat hij een basis programma zonder invloed van alle sensoren doet, dus minder goed draait.

Ik Zou dus niet wachten tot een grote beurt maar dit oplossen. Het zou inderdaad opgelost kunnen worden door de 4-gas meting en afstellen.

Doe eens een injector reiniger door je benzine, wellicht helpt dit.

Ok, kan dus zijn dat er een dieper liggend probleem is/was dat nu naar boven komt na het oplossen van de EFI storing.

Hier heb ik zeker wat aan!

Nu is het enkel de vraag welke zaken allemaal ge bypassed worden in die mode, en dan checken of één van die zaken de boosdoener is van de huidige ellende ...
Gelogd
msxx
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Juni 06, 2010, 21:50:32 »

Hij heeft dus net een grote beurt laten doen, sindsdien het probleem....moet die motor zaak maar oplossen dan, misschien een dealer die niet weet hoe een aprilia afgesteld moet worden?

Wat kort door de bocht vrees ik, de grote beurt is uitgevoerd bij NF te Tongeren, dat is een zaak waar je op het internet juist naartoe wordt gestuurd en welke aangeprezen wordt. Doet ook enkel Italiaanse motoren en is officieel dealer van Aprilia.

Bovendien, de motor liep mooi toen ik hem ging halen, maar een half uur later begonnen de problemen..

Als het inderdaad zo is dat de motor in noodloop komt zodra de EFI melding optreedt dan kan het dus zo zijn dat er een sensor stuk is. Kwestie van opsporen..

Ik ga hem sowieso binnen brengen deze week, maar ik probeer het zelf ook te begrijpen. Vooral ook om het probleem zo goed mogelijk uit te kunnen leggen aan de dealer ("hij loopt niet mooi, los het op!", of: " hij loopt niet mooi, kan het zijn dat het a of b is? >> " ).

Over twee weken de jaarlijkse motorvakantie....

Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #5 Gepost op: Juni 06, 2010, 22:36:53 »

Freddy Nijssen te Tongeren is een bekwame dealer, ik ben er er dan ook  zeker van dat hij het probleem wel zal kunnen oplossen.

De 'oude' Futura's en Capo's zijn wel gevoelig aan een correcte afstelling van het CO-gehalte, in tegenstelling tot het nieuwere type dat over een lamdasonde beschikt.

Het leuke is ook wel dat bij jouw type dingen zoals CO, stationair toerental en potmeters vrij eenvoudig afgesteld kunnen worden.

Mijn vermoeden is dat de motor veel te arm staat, maw te weinig brandstof krijgt en daarom ook beter loopt met een hogere octaan benzine zoals je beschrijft.

Het slechter lopen zou kunnen verklaard worden door het feit dat bij een grote beurt het luchtfilter vervangen wordt, wellicht ademt de motor nu vrijer waardoor hij net te veel zuurstof binnenkrijgt.

Natuurlijk kan ook een van de talloze darmpjes op de TB's eraf geschoten of beschadigd zijn, maar dat komt dan ook wel aan het licht.

Veel succes, en hou ons op de hoogte!

Groeten, Freddy
Gelogd
msxx
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Juni 07, 2010, 08:44:42 »

Te arm draaien door een wijziging van brandstof/zuurstof samenstelling. Dat is een interessante gedachtegang.

Er zijn toch veel zaken die goed moeten functioneren he... als het goed draait ben je je daar minder bewust van, maar ik ga blij zijn als het allemaal opgelost is en ik met een soepele motor rond rijd in de Dolomieten 
Gelogd
msxx
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Juni 07, 2010, 12:51:18 »

klopt dat als er een EFI melding is, je CPU in een basis-mode gaat werken. Betekend dat hij een basis programma zonder invloed van alle sensoren doet, dus minder goed draait.

Mocht ik het niet snel opgelost krijgen dan zit ik wel met een probleem (aanstaande vakantie is dan maar half zo leuk).

Met de EFI melding had ik geen probleem... de motor liep nog best behoorlijk toen. Kan ik op een of andere manier forceren dat hij in basisprogramma gaat lopen? Enerzijds om het probleem te localiseren, anderzijds als plan B voor de aanstaande vakantie ..
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #8 Gepost op: Juni 07, 2010, 22:15:26 »


Mocht ik het niet snel opgelost krijgen dan zit ik wel met een probleem (aanstaande vakantie is dan maar half zo leuk).

Met de EFI melding had ik geen probleem... de motor liep nog best behoorlijk toen. Kan ik op een of andere manier forceren dat hij in basisprogramma gaat lopen? Enerzijds om het probleem te lokaliseren, anderzijds als plan B voor de aanstaande vakantie ..

Nee, denk ik niet, je zou er ook onbewust fikse schade aan je motor mee kunnen veroorzaken.

Van het moment dat de berekenaar een foutieve waarde ontvangt die niet meer overeenstemd met de standaard ingestelde parameters, zal hij in noodloop gaan. Dit zorgt ervoor dat de motor nog wel kan rijden, maar eigenlijk is het de bedoeling dat zo snel mogelijk naar de oorzaak word gezocht.

Met een motor die waarschijnlijk te arm loopt zou ik zowiezo niet op vakantie vertrekken. Een te arm mengsel zorgt in tegenstelling tot een te rijk mengsel voor een veel te hete verbrandingtemperatuur waardoor je serieuze schade aan de zuigers of uitlaatkleppen kunt krijgen.

Als je je motor heel goed kent, en je hebt de laatste tijd de indruk dat ie veel sneller op temeratuur is als vanouds, dan heb je al een goede indicator dat ie waarschijnlijk te arm loopt. Maar met een gas-analyse ben je natuurlijk pas zeker.

Succes, Freddy
Gelogd
Redhead88
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Juni 07, 2010, 22:34:24 »

Bij mij brandt het EFI lampje ook, na bobine vervangen te hebben bij Roke motoren bleef deze nog steeds branden..

Rij nu al 3000 km lang met een knipperend EFI lampje. Motor staat nu op 36000 en krijgt over paar duizend km weer een grote beurt (vorige bij 32000). Heb nog geen problemen ondervonden en motor loopt als een zonnetje..  Tongue

Bij de vorige (kleine) beurt kwam er een nieuwe chip in, motor tijdje op testbank gestaan en lekker laten draaien. Computer de motor laten uitlezen maar gaf geen foutmeldingen. Verder had Kees hem even snel nagelopen en grote testrit gemaakt. Mankeerde helemaal niks aan. Hij vermoed dat er ergens contact/sluiting wordt gemaakt en dat het lampje daarom knippert.. 

Oftewel, bij mij heeft het geen effect gehad (tot dusver). Wel is het irritant dat ik stil moet staan om de temperatuur te lezen..  Evil
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #10 Gepost op: Juni 08, 2010, 09:16:44 »

Dat is mij een paar weken geleden ook overkomen met de Capo, ergens gestopt in de Ardennen om te tanken, en bij het vertrek een brandend EFI-lampje. Omdat ik verder niets waar kon nemen onder het rijden, de motor liep als een zonnetje, ben ik gewoon verder gereden.

Na zo'n 150km viel het me plots op dat ook het klokje een verkeerde waarde aangaf, ik ben toen gestopt en heb de motor stilgelegd en enkele malen opnieuw gestart. Echter zonder resultaat, het EFI-lampje bleef koppig branden.
Met ingeschakeld kontakt heb ik toen wat met de 'running'-schakelaar op de rechter stuurhelft gespeeld, en bij het opnieuw starten van de motor ging het EFI-lampje netjes uit! Sindsdien heb ik er ook geen last meer van gehad.
Het is dus iid mogelijk om met een brandend EFI-lampje rond te rijden zonder dat er daarom iets ernstig aan de hand is.

In het geval van msxx, is het denk ik toch een andere zaak, het EFI-lampje gaat aan NA een grote beurt, en bovendien loopt de motor niet zoals het hoort.
Daar zou ik voor alle zekerheid toch even terug mee naar de dealer rijden, zeker met een vakantietrip in 't vooruitzicht.

Probeer je storing zo goed mogelijk te omschrijven aan de dealer, ook onder welke omstandigheden hij het doet, dat maakt het al een stuk makkelijker voor hem om tot een gerichtere diagnose te komen.

Ik spreek helaas uit ervaring, werk al bijna 30 jaar als automonteur, en sommige klachten zijn gewoon beter op te sporen als de klant vrij nauwkeurig kan aangeven wanneer de storing zich het meest manifesteert.
Feit is ook dat ondanks alle diagnose apparatuur sommige storingen zich moeilijk laten opsporen, vooral draadbreuken of wankele kontakten vallen onder die noemer.  Ook externe oorzaken zoals minderwaardige brandstof of vocht in de tank, kunnen soms tot problemen leiden die niet zo snel op te sporen zijn.

Groeten, Freddy
Gelogd
msxx
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: Juni 10, 2010, 14:23:24 »

Dank voor alle input, de motor staat nu bij de dealer. Jullie input heb ik ook gebruikt om de klachten te beschrijven en mee te denken richting een oplossing.

Ik heb hem achtergelaten met een tank gemengd Superplus 98 / V Power 100 (waardoor minder problemen) en de benzine gaat ook afgelaten worden en getest met 95.
Er gaat een CO afstelling plaatsvinden.
Er gaat een totale checkup plaatsvinden van de ontsteking
En uiteraard wordt hij aan de analyse computer gehangen.

Over een week weer halen..  en dan op vakantie. Als er tussendoor iets te melden valt dan zal ik dat doen en na de vakantie volgt een terugkoppeling van het rijgedrag (en de vakantie ;-) )

Gelogd
msxx
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Juni 18, 2010, 07:39:56 »

Zojuist een half uur met de motor gereden, ze hebben de linkertemperatuursensor (degene die de ECU van info voorziet over de motortemperatuur, dat is een andere sensor dan degene die het dashboard van info voorziet... vreemd maar waar!) vervangen. De sensor zelf heeft hij laten zien, niets op aan te merken....
Maar intern zat er kennelijk het nodige mis.

Op een verradelijke manier gaf deze wisselende temperaturen door. Bijvoorbeeld -1 terwijl het 20 graden is. Dan weer hoge temp dan weer lage temp.

Het gevolg was dat de motor op basis daarvan dan weer te rijk, dan weer te arm liep.. maar soms ook gewoon goed liep.

In het half uur dat ik net gereden heb liep hij weer zoals het hoort en heb ik niets vreemds opgemerkt.

Volgende week vakantie... dan zal ik het wel merken of hij echt weer goed loopt. Voorlopig ben ik opgelucht dat het gevonden en verholpen is  Smiley
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #13 Gepost op: Juni 18, 2010, 08:35:10 »

Goed dat men de oorzaak zo snel heeft gevonden  , zo'n kapotte sensor kan iid veel ellende veroorzaken.

Een fijne en veilige vakantie gewenst, 

Groeten,Freddy



 
Gelogd
msxx
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: Juni 27, 2010, 21:04:30 »

Gisteravond ben ik teruggekomen van een week Dolomieten.

Tot mijn grote opluchting was het probleem van het slecht lopen geheel verholpen.

Wat sfeerbeelden:




Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35400 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51347 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
REACTIES: NIEUWJAARSBORREL & CLUBKARTEN! « 1 2 ... 22 23 » 2 Fast 2 See 338 102864 Laatste bericht Maart 02, 2011, 22:31:30
door Deefski
Motorrijdersgroet « 1 2 3 4 5 » jackske 66 43892 Laatste bericht Februari 27, 2015, 18:45:40
door Azesje
KNMV- Cup, Juniorcup, SV-cup en CRT-C « 1 2 ... 10 11 » Bitaktus_Snellus 154 59586 Laatste bericht Oktober 12, 2011, 14:06:37
door Bitaktus_Snellus

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!