Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 17:56:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Motor in de soep? Hoe verder!  (gelezen 29948 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
V2 Millert
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 220


Netherlands
« Gepost op: Juli 07, 2010, 09:49:17 »

Dat mijn tochtje naar Goes om de motor af te laten stellen niet zo is verlopen als had gemoeten is hieronder te lezen  Cry. (De berichten heb ik gisteren op het Motor-Forum geplaatst)

Quote: Vanochtend met de motor naar Ruud in Goes gereden om deze af te laten stellen. Zover heeft het helaas niet kunnen komen. Eerste testrun prima, tweede run minder vermogen, derde tussen beide metingen in. Hierna begon de motor heftig te bokken en was er geen vermogen meer. Raar geluid opgemerkt, meende dat dit de krukaslager kon zijn. Hierna motor niet meer gestart, maar gebleken is dat het oliepeil te laag stond. Bij het kijkbuisje was geen olie zichtbaar, met motor stil of draaiend en rechtop en schuin. En dit terwijl er nog geen 1000km geleden een beurt is uitgevoerd. Vermoedelijk te weinig olie erin gegaan bij het verversen bij de dealer, of de oliepomp zou het af hebben laten weten. Ik hoop op het eerste, vallen de kosten hopelijk niet geheel voor mijn rekening. Nog even af wachten hoe het verder loopt. Geluk dat het op de bank naar boven is gekomen en niet op de weg. Maar de vakantie die eind deze maand gepland staat met de motor is nu onzeker. Motor heeft 8800km op de teller. Uit de eerste resultaten is ook naar voren gekomen dat het euvel niet aan de afstelling gelegen kan hebben. Motor staat nu in Goes en ik ben met het Ov onderweg naar Maastricht. Vriendelijk geholpen in Goes, was ook geen moeite om me af te zetten op het station. Dat mag ook gezegd worden!

Quote: Dat het op de bank gebeurd is is inderdaad een geluk bij een ongeluk. Als het tijdens een stukje door rijden was gebeurd had er een ongelukkig ongeluk kunnen ontstaan. Nog los van het feit dat het op vakantie ver van huis zou gebeuren. Als het mee zit aanstaande donderdag met een busje richting Goes om de RSV op te halen. Dan samen met de dealer de olie af tappen, om te zien of hier materiaal in te vinden is, en niet geheel onbelangrijk hoeveel olie er in heeft gezeten. Verbruik kan natuurlijk altijd, maar als er twee liter of minder uit loopt wordt het aannemelijk dat er bij het verversen onvoldoende is in gedaan. Helaas valt mij te verwijten dat ik het oliepeil niet gecontroleerd heb, maar dit zou in zon korte tijd niet zover gezakt kunnen en mogen zijn. Maar goed, het is nu allemaal gegis naar de oorzaak. Hopelijk valt de financiële schade mee.

De motor loopt nog stationair, maar er is een bijgeluid hoorbaar  Cry.
Tips en advies zijn welkom!
Als er veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid olie uit loopt heb ik enigzins een poot om op te staan om samen met de dealer tot een schikking te komen. Anders ben ik bang dat er niks anders in zit dan het blok te vervangen.
Gelogd

KTM RC8
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 07, 2010, 10:58:21 »

Olie hoeft het probleem niet te zijn, eigenlijk verteld het peil je niet zoveel. Te weinig maakt niet direct uit, geen wordt een probleem. Als je nu de motor start gaat er dan een oliedruk lampje branden? Zo niet, dan lijkt het blok gewoon oliedruk te hebben, en kan het blok geen schade hebben opgelopen door een te laag oliepeil.

Er wil bij zware belasting nog wel eens een kruktap lager uit een nieuw model RSV blok lopen. Vooral de modellen na 2007 schijnen hier gevoelig voor te zijn. Na 2007 zijn Rotax blokken door Aprilia zelf geassembleerd, en bij deze blokken schijnt het vaker voor te komen. Geen idee van wanneer jouw RSV is overigens...

Een kruktap lager vervangen omhelst nogal wat. Daar komt bij dat doorgaans ook de kruktap zelf beschadigt, zou een andere krukas in moeten dan. Als iemand een krukas over heeft zou dat een optie zijn, maar ik ben bang dat daar gebruikt wat moeilijk aan te komen is. Ik ken iig 1 iemand op dit forum die hetzelfde heeft en ook op zoek is naar een gebruikte krukas van een nieuw model. Oud model krukassen passen in principe ook, alleen zijn de drijfstangen zwakker. Zet die er dan ook niet in, wat een ander ook zegt.

Een nieuwe krukas is onbetaalbaar. Enige optie lijkt iid een gebruikt blok te zijn :\

Sterkte, en succes.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
V2 Millert
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 220


Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Juli 07, 2010, 11:12:30 »

De motor is van 2005. En ik geloof niet dat het olielampje gebrand heeft tijdens het lopen van de motor, dit zou meteen opgevallen zijn namelijk. Stel dat het de kruktap lager is en er een andere krukas in moet, blijft het dan daarbij? Of is er mogelijk nog meer beschadigd? De motor ging heftig te keer (zuigers nog maar moeilijk rond?) toen het mis liep.
Gelogd

KTM RC8
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 07, 2010, 11:21:54 »

Als je nu de motor start gaat er dan een oliedruk lampje branden? Zo niet, dan lijkt het blok gewoon oliedruk te hebben, en kan het blok geen schade hebben opgelopen door een te laag oliepeil.


Dat vind ik wel een erg boete stelling. Als zelfs het oliedruk lampje gaat branden heb je het heel bond gemaakt hoor.


@V2 Millert
Succes met de afhandeling. Ik hoop dat het snel en goed geregeld wordt voor je!
Gelogd

Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 07, 2010, 11:26:56 »

Een uitgelopen lager geeft doorgaans alleen geluid. Wellicht geeft dat de perceptie dat de motor slecht loopt, maar het kan natuurlijk zijn dat er wat anders aan de hand is. Mijn uitleg gaat een beetje uit van een een uitgelopen drijfstang lager (kruktap, big end of wat je er ook voor naam aan wilt geven).

Als er inderdaad een andere krukas in moet, dan is je blok ter zielen. Een gebruikt goed blok is goedkoper in aanschaf dan een nieuwe krukas, en dan moet het circus er nog in.

Maar hoor je echt een zware tik (bonk) in de motor tijdens lopen? Ik heb zelf wat minder ervaring met het nieuwe model, maar een verbrande stator kan dezelfde symtomen geven. Als het blok rot loopt en vermogen mist, dan hoeft het niet in elkaar te zitten. Kan best dat er wat anders aan de hand is. Als er zware mechanische geluiden hoorbaar zijn dan ja, maar anders kan het best een stator zijn die faalt...
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 07, 2010, 11:32:40 »

Als je nu de motor start gaat er dan een oliedruk lampje branden? Zo niet, dan lijkt het blok gewoon oliedruk te hebben, en kan het blok geen schade hebben opgelopen door een te laag oliepeil.

Dat vind ik wel een erg boete stelling. Als zelfs het oliedruk lampje gaat branden heb je het heel bond gemaakt hoor.

Wat is er bot aan? (neem aan dat je dat bedoeld)
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 07, 2010, 11:33:30 »

te laag oliestand wordt niet (direct) aangegeven door het oliedruklampje. Dan ben je eigenlijk al veel tever gegaan.

Oliepeil controleren is lastig met een dry-sump systeem zoals het rotax blok, maar zoals aangegeven een beetje laag oliepeil is juist het dry-sump systeem een voordeel omdat deze olie rond pompt.

Maar als inderdaad je oliepeil veel te laag is, zeg maar leeg dus, dan heb je onherroepelijk schade, ik heb een blok gezien met te weinig olie erin en zwaar belast(racer!!!) alles was kapot of dreigde kapot te gaan.

Ik denk zelf ook dat het eerder gewoon een defect iets is in je blok wat door de zware belasting kapot gegaan is.

Succes met de afhandeling, wellicht blok overnemen van de RSV's die in onderdelen worden aangeboden.
Gelogd
V2 Millert
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 220


Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 07, 2010, 11:41:06 »

Bij stationair lopen hoor je een gerammel alsof er ergens iets los loopt. Bij Ruud werd direct de (krukas) lager aangewezen als de oorzaak. Pas daarna werd duidelijk dat er geen oliepeil waarneembaar was. De motor heeft voor de rest geen andere of zware geluiden gemaakt. In de laatste run, zakte de motor na doorschakelen steeds verder in de toeren en bij gas los -> gas erop schudde de motor hevig. Alsof de motor te laag in de touren werd gereden maar dan tien maal erger.

Uit en inbouwen van de motor hoeft geen probleem te zijn, heb wel een paar handige familieleden die mij hierbij kunnen helpen.
« Laatste verandering: Juli 07, 2010, 11:42:53 door V2 Millert » Gelogd

KTM RC8
cees
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 818


Belgium
« Antwoord #8 Gepost op: Juli 07, 2010, 11:45:25 »

Dat lijkt toch wel verdacht veel op een kapot bigend lager, ik heb ook zo'n blok liggen. Nieuwe krukas kost 1500 Euro, dan heb je nog geen lagerschalen, drijfstangen etc en dan moet het er nog in.
Gelogd

Shit doesn't happen, it's made by assholes!
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Juli 07, 2010, 11:57:58 »

Dat lijkt toch wel verdacht veel op een kapot bigend lager, ik heb ook zo'n blok liggen. Nieuwe krukas kost 1500 Euro, dan heb je nog geen lagerschalen, drijfstangen etc en dan moet het er nog in.
Jou bedoelde ik iid Wink


Tja....

Kan evengoed een verdraaide nok zijn. Bij de eerste modellen word de nok op de as gekrompen. Bij een enkeling wil er tijdens zeer zware belasting de nok wel eens verdraaien, en daarmee schrijf je ook een heel blok af. De zuiger raakt dan een klep met alle gevolgen van dien. In dit geval hoor je inderdaad mechanisch geluid, en loopt het blok nog maar op anderehalve poot.

Bij de nieuwe modellen zijn er nokkenassen toegepast uit 1 stuk. Ik hoorde pas alleen dat dit bij de latere nieuwe modellen het geval zou zijn. De eerste nieuwe modellen schijnen nog steeds de gekrompen nokkenassen te hebben. Wat jij hebt, geen idee...

Ik heb wel eens aan een blok gewerkt waarin een tand van de distributie afbrak met eenzelfde resultaat. Was een blok dat ook onder zware belasting gedraaid had. Alles is zo'n beetje mogelijk.

Een te laag oliepeil kan alleen een probleem geven als er zo weinig in zit dat je met de koeling in de problemen komt. Als het beetje dat je hebt zo heet wordt dat de olie kraakt, dan smeert het niet meer met alle gevolgen van dien. Als je peil zo laag is dat het blok af en toe geen olie krijgt, dan gaat je lampje branden omdat je geen druk meer hebt (als je signalering natuurlijk correct werkt), dan gaat het ook fout. In alle andere gevallen kan ik me geen direct kwalijke gevolgen voorstellen van een te laag oliepeil. Alle delen krijgen de olie die het nodig heeft, de tank heeft alleen een kleine buffer dan normaal.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Han
Aprilia Falco SL1000
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 918


Black&Blue Falco is the Best

United Arab Emirates
WWW
« Antwoord #10 Gepost op: Juli 07, 2010, 12:11:20 »

Als je nu de motor start gaat er dan een oliedruk lampje branden? Zo niet, dan lijkt het blok gewoon oliedruk te hebben, en kan het blok geen schade hebben opgelopen door een te laag oliepeil.

Dat vind ik wel een erg boete stelling. Als zelfs het oliedruk lampje gaat branden heb je het heel bond gemaakt hoor.

Wat is er bot aan? (neem aan dat je dat bedoeld)


Hij bedoelt "boude" denk ik. En bond  = bont !

mvg, han
Gelogd

Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #11 Gepost op: Juli 07, 2010, 12:16:12 »

Als je nu de motor start gaat er dan een oliedruk lampje branden? Zo niet, dan lijkt het blok gewoon oliedruk te hebben, en kan het blok geen schade hebben opgelopen door een te laag oliepeil.

Dat vind ik wel een erg boete stelling. Als zelfs het oliedruk lampje gaat branden heb je het heel bond gemaakt hoor.

Wat is er bot aan? (neem aan dat je dat bedoeld)


Hij bedoelt "boude" denk ik. En bond  = bont !

mvg, han

Klopt.. mn telefoon 'verbetert' af en toe mijn typsels  Grin

Zou het eventueel nog de balansas kunnen zijn? (heftig schudden)
Gelogd

Bart_Janssen100
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Juli 07, 2010, 19:17:48 »

Dat mijn tochtje naar Goes om de motor af te laten stellen niet zo is verlopen als had gemoeten is hieronder te lezen  Cry. (De berichten heb ik gisteren op het Motor-Forum geplaatst)

Quote: Vanochtend met de motor naar Ruud in Goes gereden om deze af te laten stellen. Zover heeft het helaas niet kunnen komen. Eerste testrun prima, tweede run minder vermogen, derde tussen beide metingen in. Hierna begon de motor heftig te bokken en was er geen vermogen meer. Raar geluid opgemerkt, meende dat dit de krukaslager kon zijn. Hierna motor niet meer gestart, maar gebleken is dat het oliepeil te laag stond. Bij het kijkbuisje was geen olie zichtbaar, met motor stil of draaiend en rechtop en schuin. En dit terwijl er nog geen 1000km geleden een beurt is uitgevoerd. Vermoedelijk te weinig olie erin gegaan bij het verversen bij de dealer, of de oliepomp zou het af hebben laten weten. Ik hoop op het eerste, vallen de kosten hopelijk niet geheel voor mijn rekening. Nog even af wachten hoe het verder loopt. Geluk dat het op de bank naar boven is gekomen en niet op de weg. Maar de vakantie die eind deze maand gepland staat met de motor is nu onzeker. Motor heeft 8800km op de teller. Uit de eerste resultaten is ook naar voren gekomen dat het euvel niet aan de afstelling gelegen kan hebben. Motor staat nu in Goes en ik ben met het Ov onderweg naar Maastricht. Vriendelijk geholpen in Goes, was ook geen moeite om me af te zetten op het station. Dat mag ook gezegd worden!

Quote: Dat het op de bank gebeurd is is inderdaad een geluk bij een ongeluk. Als het tijdens een stukje door rijden was gebeurd had er een ongelukkig ongeluk kunnen ontstaan. Nog los van het feit dat het op vakantie ver van huis zou gebeuren. Als het mee zit aanstaande donderdag met een busje richting Goes om de RSV op te halen. Dan samen met de dealer de olie af tappen, om te zien of hier materiaal in te vinden is, en niet geheel onbelangrijk hoeveel olie er in heeft gezeten. Verbruik kan natuurlijk altijd, maar als er twee liter of minder uit loopt wordt het aannemelijk dat er bij het verversen onvoldoende is in gedaan. Helaas valt mij te verwijten dat ik het oliepeil niet gecontroleerd heb, maar dit zou in zon korte tijd niet zover gezakt kunnen en mogen zijn. Maar goed, het is nu allemaal gegis naar de oorzaak. Hopelijk valt de financiële schade mee.

De motor loopt nog stationair, maar er is een bijgeluid hoorbaar  Cry.
Tips en advies zijn welkom!
Als er veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid olie uit loopt heb ik enigzins een poot om op te staan om samen met de dealer tot een schikking te komen. Anders ben ik bang dat er niks anders in zit dan het blok te vervangen.


Ben vandaag bij Ruud geweest en heb je RSV1000R zien staan en kreeg het verhaal te horen (zelf ook een RSV1000R maar dan zwart).
Succes in ieder geval want het is een prachtige machine en hoop dat je er snel weer op kan rijden!
Gelogd
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Juli 07, 2010, 21:10:28 »

Misschien kun je een bid end opnieuw laten CNC freezen?

Het is maar een om mee te denken  Wink
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
V2 Millert
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 220


Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Juli 07, 2010, 22:04:46 »

Heb vandaag een busje opgehaald, gelukkig kunnen lenen van een oom. Ga morgen met twee vrienden de motor ophalen in Goes. En er dan mee langs de garage waar de laatste beurt is uitgevoerd. Tappen we samen de olie af. En hierna beslis ik hoe het verder gaat. Als er zo weinig uit komt dat het aannemelijk is dat het hem te verwijten valt staat hij vrij om het tegendeel te bewijzen door het blok open te halen. Komt er voldoende olie uit neem ik de motor weer mee en ga ik zelf maar het blok er onder uit halen. Anders gaan de arbeidskosten ook echt in de papieren lopen. Hoop natuurlijk dat het gemakkelijk opgelost kan worden, maar vrees ervoor  Cry
Gelogd

KTM RC8
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 49973 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
REACTIES: NIEUWJAARSBORREL & CLUBKARTEN! « 1 2 ... 22 23 » 2 Fast 2 See 338 102808 Laatste bericht Maart 02, 2011, 22:31:30
door Deefski
Motorrijdersgroet « 1 2 3 4 5 » jackske 66 43881 Laatste bericht Februari 27, 2015, 18:45:40
door Azesje
HOWTO: achterrem ontluchten RSV Mille « 1 2 » Chakotay 19 16110 Laatste bericht Mei 21, 2013, 13:50:12
door Bart-Jan
KNMV- Cup, Juniorcup, SV-cup en CRT-C « 1 2 ... 10 11 » Bitaktus_Snellus 154 59568 Laatste bericht Oktober 12, 2011, 14:06:37
door Bitaktus_Snellus

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!