Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
augustus 10, 2020, 13:43:46 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille  (gelezen 12509 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Kogeltje
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.415


Akra's were made to wake the dead

Netherlands
« Gepost op: juli 15, 2010, 22:19:32 »

Hallo,

aangezien er nog niet veel HOW TO's op het forum zijn. Leek het mij wel leuk om er eentje te maken.


Wat hebben we nodig ;

Onderdelen;

4 Bougies natuurlijk  Ik heb gekozen voor de NGK Iridium IX DPCR9EIX



Gereedschap;

Imbus setje ( Maten 4mm, 5mm zijn het belangrijkst )
Bougie sleutel of Pijpdop 16mm.
Moment-sleutel ( om de bougies op 20 Nm vast te zetten )
Luchtcompressor ( om vuil bij de bougies weg te blazen voordat je ze eruit haalt, we willen geen viezigheid in het gat laten vallen ! )
Het Aprilia gereedschapsetje in de buddy is ook altijd handig 

Wat doekjes om vieze plaatsen waar je nooit komt ook even schoon te maken 

Stap 1

We moeten eerst het zadel verwijderen, deze maak je los door de 2 imbus boutjes aan de linker en rechter achterkant los te draaien. ( Imbus sleutel 5mm )
Nu is het zadel eraf en zie je de Accu zitten.

Stap 2

Nu moeten we de tank omhoog zetten.
Ook deze zit vast met 2 imbus boutjes die zich aan de voorkant van de tank bevinden.



Als we de tank los hebben kunnen we deze aan de voorzijde omhoog tillen. We laten hem omhoog staan doormiddel van het stalen standaard dan onder het zadel zit verstopt.

Stap 3

Nu de tank helemaal omhoog staat zien we het luchtfilterhuis.
De 2 bougies aan de linkerkant van de motor kunnen wij nu vervangen.

Maak elke keer maar 1 bougie kapje los zodat je ze niet andersom erop zet 

Haal de dop van de bougie en spuit de bougie en eromheen even schoon, bij mij zat er een beetje zand en dat wil je niet in de cilinder hebben !



Haal de oude bougie eruit ;



Bij mij zat er een NGK R DCPR9E in.

Haal een nieuwe bougie uit het doosje en plaats deze in de bougie-sleutel.
Draai hem dan eerst met de hand vast, en dan zet je de momentsleutel erop die ingesteld staat op 20 Nm.

Zet nu het bougie kapje weer op de bougie.

Herhaal nu Stap 3 ook bij de 2e bougie van deze cilinder.


Stap 4

Om de bougies aan de rechterkant te kunnen vervangen vond ik het makkelijker om heel het luchtfilterhuis eraf te halen.
Dit doen we door de 7 boutjes van de kap los te draaien met het pijpsleuteltje wat in de Aprilia gereedschapsetje zit.

Als deze kap eraf is zien we het luchtfilter en de gaskleppen zitten.

Haal het luchtfilter eruit, en maak deze zonodig gelijk even schoon  .
Nu moet ook de onderkant van het filterhuis eraf.

Deze maak je los door de 6 imbus boutjes rondom de gaskleppen los te draaien. ( met imbus sleutel 4mm )
Aan de linkerzijde van de motor zit nog een electrische unit, deze moet ervan af geschoven worden.
Links daarvan zien we de carter ontluchting, die zit met een slang aan het luchfilterhuis. Ook deze moet los.

Verwijder nu de onderkant van het luchtfilterhuis.
Dan hou je dit over :



En nu kunnen we ook makkelijker bij de 2 bougies van de voorste cilinder komen !



Herhaal voor deze bougies ook Stap 3.

Stap 5

Nu alle bougies zijn vervangen kunne wij alles weer in elkaar zetten.

Eerst de onderkant van het luchtfilterhuis. !! Vergeet niet de carter ontluchting en de electrische unit terug te plaatsen !!

Zet nu het ( schoongemaakte ) luchtfilter weer terug, en doe dan de deksel er weer op.

Nu kunnen we de tank weer laten zakken en vastzetten, net zoals het zadel dat er weer op kan. Vergeet niet het standaardje terug te klikken onder het zadel !





Ik heb gelijk gebruik gemaakt van de situatie om de Edwards airducts te plaatsen, en het gat in de aanzuigbuis dicht te maken.
Dit bevorderd de airflow naar het luchtfilter toe.

Ik heb hiervoor een Blindstop ( blinde wartel ) M40 en een wartelring M40 gebruikt.
De aanzuigbuis bestaat uit 2 helften en kan uit elkaar worden gehaald door de 3 imbus boutjes ( imbus sleutel 2mm )

Dan draaien we de moer om de blindstop tot deze goed strak zit om een van de aanzuig helften.
Dan zetten we de moer aan de blindstop vast met secondelijm  en zetten de aanzuigbuis weer in elkaar 




Bedankt voor het lezen van mijn How To 

verbeteringen zijn altijd welkom ! ( wijzigingen voorbehouden )

 







 




Gelogd

Heb je Kogeltje nog bij kunnen houden? Aan zijn topspeed te zien rijdt hij nog met standaard vertanding   
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: juli 15, 2010, 22:56:02 »

Leuke how to!

Gaat iemand dat ook doen voor kleppen stellen?
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
patrickhenr
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: juli 15, 2010, 22:59:42 »

Maak elke keer maar 1 bougie kapje los zodat je ze niet andersom erop zet   

Kappen kun je gerust verwisselen hoor ..... Grin
Gelogd
Velocemente
Aprilia RSV Mille R '03
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.428


Kiss French, ride Italian!

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: juli 15, 2010, 23:03:47 »

Leuk!!
Gelogd
Kogeltje
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.415


Akra's were made to wake the dead

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: juli 15, 2010, 23:11:18 »

Maak elke keer maar 1 bougie kapje los zodat je ze niet andersom erop zet   

Kappen kun je gerust verwisselen hoor ..... Grin


Van wat ik in het owners manual en service boek kon lezen mag dit juist niet !

Ik wil het niet graag proberen Tongue
Gelogd

Heb je Kogeltje nog bij kunnen houden? Aan zijn topspeed te zien rijdt hij nog met standaard vertanding   
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: juli 15, 2010, 23:13:54 »



Overigens, dat kleine gaatje rechts naast het bougiegat is een gat speciaal gemaakt om het achterste bougiegat schoon te spuiten. Zet er een luchtspuit op, en je blaast alle reut uit het achterste bougiegat.

Mooie how-to iid
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Kogeltje
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.415


Akra's were made to wake the dead

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: juli 15, 2010, 23:14:50 »

Kijk dat is handig !

Dat wist ik nog niet Cheesy

Misschien topic sticky maken ?
« Laatste verandering: juli 15, 2010, 23:18:06 door Kogeltje » Gelogd

Heb je Kogeltje nog bij kunnen houden? Aan zijn topspeed te zien rijdt hij nog met standaard vertanding   
DeezNutz072
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 29

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: juli 15, 2010, 23:21:18 »

Thanks voor de HOW TO !
Gelogd

Een dag niet de toerenbegrenzer gehoord is een dag niet geleefd.
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #8 Gepost op: juli 16, 2010, 00:46:30 »

Leuke How To, goed gedocumenteerd!

Wat ik ook altijd doe, -voor wat het waard is Grin-;

Een beetje kopervet aan de schroefdraad van de bougies
De luchtspleten op 0,7mm zetten ipv de 0,9mm waar ze standaard mee uit het doosje komen. Waarom? Omdat Aprilia dat zo voorschrijft, en Aprilia heeft altijd gelijk! 
Aan de bougiekappen trekken en niet aan de kabels, deze kunnen daardoor inwendig beschadigd raken

Groeten, Freddy
Gelogd
williestyle
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 240


altijd blijven lachen

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: juli 16, 2010, 04:29:37 »

he kogel

ja zeker leuk idee ja

iemand toevallig ook How TO  ik mijn koppelings platen op te schuuren want die slipt heeeeeel af en toe, en das geen lekker gevoel want je schrikt je rot hahah, en zeker als je voorwiel de grond niet raakt op dat moment Huh Huh
Gelogd
Kogeltje
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.415


Akra's were made to wake the dead

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: juli 16, 2010, 08:37:19 »

Bedankt ! Cheesy

Ik vind het wel een goed idee om meer van deze HOW TO's op het forum te zetten, en ze dan een eigen plaatsje te geven.
Gelogd

Heb je Kogeltje nog bij kunnen houden? Aan zijn topspeed te zien rijdt hij nog met standaard vertanding   
seba$
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 139

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: juli 16, 2010, 09:35:06 »

Leuke how to!

Gaat iemand dat ook doen voor kleppen stellen?

Had je dat niet even 5 dagen eerder kunnen vragen, heb net m'n futura weer in elkaar geschroeft Wink


Ik snap trouwens niet dat mensen voor alles een momentsleutel gebruiken zoals b.v. bougies? Huh ik gebruik zelf alleen een momentsleutel voor inwendige blokbouten en dan ook nog lang niet voor alles. Het is belangrijker dat je gevoel hebt in wat je vast zet dan dat je elk boutje met een momentsleutel vastzet
Gelogd
Ronaldo
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: juli 16, 2010, 11:50:41 »

Leuke how-to!

U bent goed bezig. Goede heldere beschrijving 
Gelogd
2 Fast 2 See
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.699

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: juli 16, 2010, 12:13:17 »

Leuke How-To  

Heb alleen geen luchtcompressor  

En momentsleutel mist ook, dus doe het altijd vast is vast  Grin en soms is vast is vast + beetje meer vast
Gelogd

Aprilia RSV Mille '03 / Oldskool Airinlet / BMC Airfilter / Lots of CARBON!! / 16 JT - 42 Supersprox Stealth / D.I.D. Goldchain / MIVV GP Carbon demperset / Bagster bagagesysteem / LED Clear Taillight & LED knipp's/ '04+ Spiegels met knipp's / Officiële Biaggi, Edwards, Haga & Camier Handtekeningen
Roussie
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: juli 17, 2010, 23:40:57 »

Goeie HOW TO,

Mag veel nog veel meer komen met handige tips.
Wat ik nu nog bij deze HOW TO mis is de afstand tussen de Bougie elektrode en de Brug van de Bougie.

graag deze ook nog plaatsen dan is het helmaal kompleet
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
UPDATE Vervroegde Sinterklaas? Tuono ABS 2014 is per direct leverbaar! « 1 2 » R1-ner 15 6508 Laatste bericht juli 17, 2013, 19:17:46
door The Marshall
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 35508 Laatste bericht juni 01, 2009, 21:44:08
door robz
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 12088 Laatste bericht april 25, 2009, 22:47:25
door breed
ZAC Assen 9 september « 1 2 3 4 5 » robz 61 21541 Laatste bericht september 13, 2009, 18:26:51
door FastJ
Even Voorstellen « 1 2 » sammy 16 5799 Laatste bericht juli 19, 2013, 23:35:01
door sammy

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!