Hallo,
aangezien er nog niet veel HOW TO's op het forum zijn. Leek het mij wel leuk om er eentje te maken.
Wat hebben we nodig ;
Onderdelen;
4 Bougies natuurlijk
Ik heb gekozen voor de NGK Iridium IX DPCR9EIX
Gereedschap;
Imbus setje ( Maten 4mm, 5mm zijn het belangrijkst )
Bougie sleutel of Pijpdop 16mm.
Moment-sleutel ( om de bougies op 20 Nm vast te zetten )
Luchtcompressor ( om vuil bij de bougies weg te blazen voordat je ze eruit haalt, we willen geen viezigheid in het gat laten vallen ! )
Het Aprilia gereedschapsetje in de buddy is ook altijd handig
Wat doekjes om vieze plaatsen waar je nooit komt ook even schoon te maken
Stap 1We moeten eerst het zadel verwijderen, deze maak je los door de 2 imbus boutjes aan de linker en rechter achterkant los te draaien. ( Imbus sleutel 5mm )
Nu is het zadel eraf en zie je de Accu zitten.
Stap 2Nu moeten we de tank omhoog zetten.
Ook deze zit vast met 2 imbus boutjes die zich aan de voorkant van de tank bevinden.
Als we de tank los hebben kunnen we deze aan de voorzijde omhoog tillen. We laten hem omhoog staan doormiddel van het stalen standaard dan onder het zadel zit verstopt.
Stap 3Nu de tank helemaal omhoog staat zien we het luchtfilterhuis.
De 2 bougies aan de linkerkant van de motor kunnen wij nu vervangen.
Maak elke keer maar 1 bougie kapje los zodat je ze niet andersom erop zet
Haal de dop van de bougie en spuit de bougie en eromheen even schoon, bij mij zat er een beetje zand en dat wil je niet in de cilinder hebben !
Haal de oude bougie eruit ;
Bij mij zat er een NGK R DCPR9E in.
Haal een nieuwe bougie uit het doosje en plaats deze in de bougie-sleutel.
Draai hem dan eerst met de hand vast, en dan zet je de momentsleutel erop die ingesteld staat op 20 Nm.
Zet nu het bougie kapje weer op de bougie.
Herhaal nu Stap 3 ook bij de 2e bougie van deze cilinder.
Stap 4Om de bougies aan de rechterkant te kunnen vervangen vond ik het makkelijker om heel het luchtfilterhuis eraf te halen.
Dit doen we door de 7 boutjes van de kap los te draaien met het pijpsleuteltje wat in de Aprilia gereedschapsetje zit.
Als deze kap eraf is zien we het luchtfilter en de gaskleppen zitten.
Haal het luchtfilter eruit, en maak deze zonodig gelijk even schoon
.
Nu moet ook de onderkant van het filterhuis eraf.
Deze maak je los door de 6 imbus boutjes rondom de gaskleppen los te draaien. ( met imbus sleutel 4mm )
Aan de linkerzijde van de motor zit nog een electrische unit, deze moet ervan af geschoven worden.
Links daarvan zien we de carter ontluchting, die zit met een slang aan het luchfilterhuis. Ook deze moet los.
Verwijder nu de onderkant van het luchtfilterhuis.
Dan hou je dit over :
En nu kunnen we ook makkelijker bij de 2 bougies van de voorste cilinder komen !
Herhaal voor deze bougies ook Stap 3.
Stap 5Nu alle bougies zijn vervangen kunne wij alles weer in elkaar zetten.
Eerst de onderkant van het luchtfilterhuis. !! Vergeet niet de carter ontluchting en de electrische unit terug te plaatsen !!
Zet nu het ( schoongemaakte ) luchtfilter weer terug, en doe dan de deksel er weer op.
Nu kunnen we de tank weer laten zakken en vastzetten, net zoals het zadel dat er weer op kan. Vergeet niet het standaardje terug te klikken onder het zadel !
Ik heb gelijk gebruik gemaakt van de situatie om de Edwards airducts te plaatsen, en het gat in de aanzuigbuis dicht te maken.
Dit bevorderd de airflow naar het luchtfilter toe.
Ik heb hiervoor een Blindstop ( blinde wartel ) M40 en een wartelring M40 gebruikt.
De aanzuigbuis bestaat uit 2 helften en kan uit elkaar worden gehaald door de 3 imbus boutjes ( imbus sleutel 2mm )
Dan draaien we de moer om de blindstop tot deze goed strak zit om een van de aanzuig helften.
Dan zetten we de moer aan de blindstop vast met secondelijm
en zetten de aanzuigbuis weer in elkaar
Bedankt voor het lezen van mijn How To
verbeteringen zijn altijd welkom ! ( wijzigingen voorbehouden )