Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 25, 2024, 00:41:51 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Tuono 2003 rijdt ineens vreselijk gaar!!  (gelezen 10896 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Starrrr
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 458

Motorloos... ;(

Netherlands
« Gepost op: Augustus 12, 2010, 19:44:37 »

Mede Miller's,

Hier even een technisch vraagje:
Allereerst maar even de geschiedenis...

Motor gekocht met dubbele akra's. Liep onderin wat onrustig dus naar HdeB gegaan in Sleen en deze heeft hem afgesteld. Hij deed het toen weer uitstekend! Niks geen bokken meer in de lage toeren en ik had zelfs wat pk en nm winst.

Na een tijdje nieuwe olie erin + filter gedaan omdat dit bijna op de min stond. Motul 300V 10w40 Synthetisch 100% ester

Nu is niet lang daarna de motor onderin weer wat onrustig gaan rijden.
Het werd niet erger en de ene keer was het meer aanwezig dan de andere keer. Heel vaak was er ook helemaal niks aan te merken.

Omdat ik wel eens heb gelezen van mensen dat het uitmaakt aan welke pomp je tankt heb ik gedacht dat er misschien wat vuil in de tank zou kunnen zitten. We hebben nogal wat van die onbemande tankstations hier waar je voor een prikkie kan tanken. Wellicht betaald dit zich terug in de kwaliteit.

Dus enfin.
Ik een flesje forte 1 in een volle tank. Onder het motto van een werknemer van een motorzaak hier: Baat het niet schaadt het niet.
Stukkie gereden en de boel even laten inwerken.
2 dagen daarna de hele tank leeg gereden en het leek wel alsof het alleen maar erger is geworden!!!!!!
Wanneer ik stadsverkeer rij onder de 80km/h dan lijkt het alsof er in 1 cilinder geen ontbranding is. Dit resulteert in een monotoom geluid van 1 cilinder die wel aanslaat en knallen/ roffels in de uitlaten van w.s. het benzine mengsel uit de andere cilinder dat na-verbrand in de uitlaten.

Wanneer ik wat harder rij dan is er niet constant een probleem. Als ik bijv. 120km/h rij en in een keer het gas opendraai lijkt het alsof 1 cilinder gewoon niks doet, met als gevolg dat er dikke knallen uit de uitlaat slaan met zelfs zo nu en dan een steekvlammetje. De motor houd dan ook in en zakt terug in snelheid.

Ik heb inmiddels de tank met de forte leeggereden (zat nog 1,5 liter in de tank) en weer getankt met "goede" benzine. (shell euro 95)
Het probleem is iets minder, maar nog steeds overduidelijk aanwezig.

Wie ow wie kan er een idee hebben.

Ik ga vrijdag de 20ste op vakantie, maar op deze manier zie ik dat niet gebeuren.
Gelogd
bmack
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.612


Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 12, 2010, 19:55:07 »

Na mijn weten heeft jouw type 4 bougies ja twin spark dus 4 misschien is er eentje stuk
Gelogd

“Your time is limited, don’t waste it living someone else’s life.
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 12, 2010, 19:55:36 »

Je zegt zelf al dat het lijkt of ie op 1 cilinder loopt, check de bougies eens of zet er gelijk 4 verse pitjes in.
je kan ook even de diagnose stekkers in elkaar steken, misschien is er een kapotte bobine.
Gelogd
patrickhenr
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 12, 2010, 19:59:03 »

Ik zou inderdaad de fiets eens even laten lopen en dan meteen de bougies er uit halen van de pit die niet goed mee loopt. Check ook de verbinding kap/bougiekabel eens goed. Komt nog wel eens voor dat die niet (meer) goed in de kap gedraaid zit. Je kunt altijd een heel klein stukje van de kabel afknippen en dan de kap er netjes in schroeven. Kappen eventueel doormeten en een paar verse pitjes erin zoals hieronder al gezegd en dan nog eens proberen.
Gelogd
Starrrr
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 458

Motorloos... ;(

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 12, 2010, 20:19:30 »

Je zegt zelf al dat het lijkt of ie op 1 cilinder loopt, check de bougies eens of zet er gelijk 4 verse pitjes in.
je kan ook even de diagnose stekkers in elkaar steken, misschien is er een kapotte bobine.
diagnosestekker zegt '0'.
maar zou 1 kapotte/slechte bougie zo merkbaar zijn? ga morgen nieuwe bougies halen.

p.s. stationair lijkt hij wel goed te draaien.
en bij wegrijden moet ik best veel gas geven omdat hij bij koppeling lossen vaak op 1 pit rijdt en bij hoger toerental het vermogen ineens erin slaat. met alle risico's van dien!
Gelogd
patrickhenr
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 12, 2010, 21:24:47 »

Je zegt zelf al dat het lijkt of ie op 1 cilinder loopt, check de bougies eens of zet er gelijk 4 verse pitjes in.
je kan ook even de diagnose stekkers in elkaar steken, misschien is er een kapotte bobine.
diagnosestekker zegt '0'.
maar zou 1 kapotte/slechte bougie zo merkbaar zijn? ga morgen nieuwe bougies halen.

p.s. stationair lijkt hij wel goed te draaien.
en bij wegrijden moet ik best veel gas geven omdat hij bij koppeling lossen vaak op 1 pit rijdt en bij hoger toerental het vermogen ineens erin slaat. met alle risico's van dien!
Bougie kun je best goed merken inderdaad. Maar een losse kapvebrinding waardoor een vonk niet goed is merk je ook. Het is moeilijk te zeggen zo zonder iets te horen maar dit is het eenvoudigst te proberen en zou goed een oorzaak kunnen zijn. Kan ook nog in een bobine zitten en zo kun je natuurlijk nog een uurtje doorgaan maar ik zou zoals door de medeforumgenoten aangegeven eerst bougies , kappen en kabels bekijken.
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 12, 2010, 22:33:39 »

Rookt tie ook?

Ik zou je koppelings membraan eens nakijken of daar geen scheur in zit. Vacuum wordt van de achterste cilinder af gehaald. Als die lekt trekt tie valse lucht waardoor hij zeker op 1 1/2 poot kan gaan, lopen. Is niet veel werk om te controleren, alleen ff het deksel los.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 13, 2010, 06:15:59 »

waarom rij je eerst een hele tank leeg voordat je gaat zoeken. Als ik iets vreemds merk aan mijn motor ga ik gelijk op onderzoek uit. Wacht niet te lang met onderzoek naar een probleem voordat je meer schade ondervindt.

Verder lijkt het mij ook een ontstekingsprobleem en dat is reeds getipt. Ik weet het niet zeker maar jou model hebt 2 bougies per cilinders.?? soms Ă©Ă©ntje defect.

Verder lees ik dat je olie vervangen hebt vanwege een te laag peil Huh olie vervangen is prima maar te laag peil, heb je goed gemeten zoals het hoort.
Gelogd
Mille_Moret
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 741


Mille R 2001 & CBR 600 Circuitmotor

Netherlands
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 13, 2010, 08:24:26 »

Heeft idd 2 bougies per cilinder..
Het lijkt mij ook een onstekingsprobleem zoals eerder genoemd..
Gelogd
bass
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 13, 2010, 08:29:33 »

Ik heb dit euvel met mijn Soes TL1000 ook gehad en bij mij was er inderdaad een bougie stuk.
Op een andere cylinder was de bougiedop losgetrild, dus deze ook eens allemaal goed aanduwen en eens rijden daarna.
Gelogd
Starrrr
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 458

Motorloos... ;(

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Augustus 13, 2010, 13:16:21 »

Huh
Zeg dit wel.
Ben vandaag, na de motor 2 dagen op stal te hebben gehad en her en der wat gedrukt, gedraaid en geaaid te hebben, weer eens wezen rijden.
De eerste kilometers voelde al beter aan dan vorige keer en had alleen bij versnellen AF EN TOE wat last van knallen in de uitlaat.
Eigenlijk reed die gewoon weer als vertrouwd!
Het probleem 'lijkt' dus alweer zo goed als verdwenen. (is nog wel aanwezig zo nu en dan maar dit is sporadisch. 1 op de 100 zeg maar)
Ik wil het niet al te enthousiast van de daken schreeuwen nog, maar het lijkt zowaar verholpen te zijn!

Voor de zekerheid wel even 4 nieuwe DCPR9E's gehaald (bougie's Wink ) en die ga ik dan begin volgende week vervangen.
Hopelijk is het dan klaar en was dat het euvel.

Blijft vreemd, maar zou mooi zijn als het dan verholpen zou zijn.

Ow. ps. bij het draaien en drukken wel het idee gehad dat ik de 1ste bougiekap van de achterste cilinder nog iets heb kunnen aandrukken. Dus wellicht dat die toch niet helemaal goed heeft gezeten. Maar ik heb mij dat ook kunnen verbeelden.

Let's hope and see.
En anders moet ik de motor toch maar even wegbrengen denk ik.

Bedankt in ieder geval al voor het meedenken so far!!
Gelogd
Starrrr
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 458

Motorloos... ;(

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Augustus 13, 2010, 15:22:23 »

Wie heeft er zin om mij te helpen met het verwisselen van mijn bougies?
Inmiddels al in huis: 4 Bougies en kopervet.
Ik heb nog nodig: 1 moment sleutel. Of is handwerk net zo verstandig??
En mocht ik dan toch een momentsleutel willen gebruiken, weet iemand misschien ook de aanhaalmomenten van een bougie?

locatie Groningen
« Laatste verandering: Augustus 13, 2010, 17:00:28 door Starrrr » Gelogd
Jelle
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 322


Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Augustus 13, 2010, 15:33:36 »

Waar motte we wezen?
Gelogd

ZZR 600
YZF 750
R1 2000
CB 900 HORNET

TUONO 2003!
Starrrr
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 458

Motorloos... ;(

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Augustus 13, 2010, 17:01:21 »

Waar motte we wezen?
Jij woont te verweg zie ik al! (Beringe, Italie!) hahaha
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Augustus 13, 2010, 20:18:14 »

Kijk ook alle vacuum slangetjes ff na

Droogte scheurtjes / verharding etc (gewoon alles ff buigen en de bevestiging nalopen)

Ik weet niet wat er gebeurd als het terugslagklepje defect is ( slangetje naar de koppeling)  
Misschien heeft iemand hier ervaring mee

Succes en fijne vakantie   
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Na veel prutsen een perfect werkende achterrem... « 1 2 3 4 5 » ldeijkva 63 39554 Laatste bericht Januari 25, 2015, 13:26:42
door Snijboon
Internationaal Appie treffen in Duitsland « 1 2 ... 16 17 » Deefski 253 82462 Laatste bericht Juni 22, 2008, 21:16:05
door Bonetec
Nieuw jaar, nieuwe bescherming? (Motorkleding Topic) « 1 2 3 4 » ARAssociate 49 28507 Laatste bericht Mei 02, 2010, 01:42:09
door Rossi 46
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35508 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50163 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!