Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Mei 02, 2024, 12:31:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: HELP! Ketting kapot geslagen door koppelingspomp heen  (gelezen 7213 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
jornboeijen
Gast
« Gepost op: Augustus 20, 2010, 21:40:08 »

Hallo allen!

Een tijdje geleden is mijn (rsv mille) ketting geknapt omdat de vorige eigenaar van mijn fiets schijnbaar wel de tandwielen had vervangen, maar niet de ketting:(
Hierdoor heeft de ketting nogal wat schade aangericht. Met name de hydraulische koppeling, en de spacers hiervan op het blok waren kapot geslagen. Nu heb ik deze vorige week nieuw binnen gekregen, met de hoop dat het probleem hiermee verholpen zou zijn, want ik had op het moment dat het gebeurt was niet het idee dat het blok olie verloor. Echter was dit wel anders na mijn eerste ritje na reparatie afgelopen week:(
Ik dacht dat de keerring van mijn koppelings as lek was, maar de schade blijkt erger te zijn dan de keerring alleen...

Ik heb foto's geplaatst, en zou graag jullie mening hebben wat ik het beste kan doen hiermee, denken jullie dat het lek probleem met een nieuwe keerring verholpen is? Welke keerring moet ik hebben, of wordt het een grotere reparatie? Hoe ? Wat?

Alvast super bedankt!

Foto:



Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 20, 2010, 21:58:38 »

ai ai  ziet er niet goed uit.

Mischien maar gelijk goed repareren en van een donorblok een carterhelft monteren .
FF door de zure appel heenbijten

Zelf heb ik geen idee wat er bij komt kijken .
Schijnt dat droeftoeter nogal wat ervaringen heeft met blokken , anders onze actionman TimFiz
Vraag evt aan hen wat er zoal los moet.

Plaats daarna een oproep voor de oonderdelen op de marktplaats
succes
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 20, 2010, 21:59:29 »

lijkt tijd voor een nieuw carterhelft
misschien kun je er wel mee doorrijden maar hoe ver lopen die scheuren en wil je daarmee door rijden.?
Gelogd
patrickhenr
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 20, 2010, 22:15:37 »

Volgens mij heeft droeftoeter nog een carter liggen, maar weet niet zeker of hij een linker heeft dus pb hem anders even. Heeft ze inderdaad ook al vaker omgebouwd.
Ik zou het carter ombouwen. Moeilijk te zien hoe ver het gescheurd is zo. anders maatregel nemen tegen verder scheuren (kan niet zien of je einde scheur klein gaatje kunt boren daar) door trillen en dan proberen te repareren maar ben er bang voor zo te zien.
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 20, 2010, 22:31:34 »

Ja, dit is de zoveelste... Ik ben door al mijn blokken heen helaas. Heb 3 blokken gedaan, 2 met een gat in het carter en 1 met een bak in elkaar. Een andere kering kun je erin krijgen maar of tie dicht zal zijn vraag ik me af.

Een carterhelft vervangen lijkt niet te doen, maar het valt mee. Goed je blok moet open, maar dat is wel te doen. Als je de kop op de cilinder laat zitten heb je geen nieuwe koppakking nodig, maar alleen 2 voetpakkingen (14 euro per stuk) en een pakking tussen de carterhelften. De laatste snij ik altijd zelf. Een vriend van me in engeland heeft nog een helft liggen. Ik heb voor een helft 60 pond betaald. Dus voor 100 euro aan onderdelen ben je er wel een beetje.

Je bent alleen 3 dagen aan het sleutelen...

Ik weet dat hij ook nog een compleet blok heeft liggen. In de UK krijgen ze niet zoveel voor een blok. Ik heb 2 blokken verkocht voor 600 euro met inleveren van de oude. Hij wilde er voor 600 euro ook wel vanaf. Het was volgens mij een Tuono blok uit 2003. Mocht er interesse zijn dan kan ik wel kijken wat ik kan doen. Hij is alleen niet zo heel snel...

Je zou kunnen proberen het te repareren, maar meevallen zal het niet. Gegoten aluminium laat zich niet geweldig lassen. Als je een goede lasser kan vinden, dan nog lijkt het me verstandig de helft te verwijderen. Hij is dan wat makkelijker te bewerken. Zelf heb ik meer ervaring met RVS, maar ik zou het proberen op te lassen, en dan opnieuw de zitting van de kering erin freezen. Je zou nog iets met JB-weld kunnen proberen, maar dat wordt frotten, ben ik eigenlijk geen voorstander van.

Overigens, het lijkt altijd het einde van de wereld, maar ook een blok in deze staat brengt nog zeker geld op. Een stator met vliegwiel 150-200 euro. Complete sprag assembly 100-150 euro. Cylinders met koppen en zuigers 100-200 euro. Een koppeling, krukas, zijdeksel met waterpomp, enz enz... Jouw blok in onderdelen kan meer opbrengen dan een goed gebruikt blok kost. Je zal alleen geduld moeten hebben. Verkopen kan soms even duren.

Hoe dan ook succes  Undecided
« Laatste verandering: Augustus 21, 2010, 08:24:46 door Droeftoeter » Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
jornboeijen
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 21, 2010, 08:50:03 »

Bedankt voor jullie reacties!
Dit valt me zwaar tegen:( ik hoopte dat een nieuwe keerring en miss wat laswerk voldoende zou zijn. Ik zou zelf niet weten hoe ik een heel carter vervang! Zou daar zeker wel wat hulp bij kunnen gebruiken
Gelogd
jornboeijen
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 21, 2010, 08:55:45 »

Oh en wat is een carterhelft in het engels?
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 21, 2010, 09:00:06 »

crank case.

Als je je afvraagt waarom er zoveel rechter helften te koop aangeboden worden, nou ja, je snapt denk ik wel wat ik bedoel...
« Laatste verandering: Augustus 21, 2010, 09:02:27 door Droeftoeter » Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 21, 2010, 09:08:36 »

Heb ook geen idee wat dit is? Is dit een gat dat doorloopt naar binnen? Lijkt op een kogel van een lager, maar dat kan eigenlijk nie...


* 8-21-2010 10-05-20 AM.jpg (43.18 KB, 489x396 - bekeken 353 keer.)
« Laatste verandering: Augustus 21, 2010, 09:10:31 door Droeftoeter » Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
jornboeijen
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 21, 2010, 09:11:25 »

Het is iig geen gat, er lijkt een bolletje oid in te zitten? Heb ook geen idee waarvoor het is??
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Augustus 21, 2010, 09:17:05 »

Het is iig geen gat, er lijkt een bolletje oid in te zitten? Heb ook geen idee waarvoor het is??

Heb net ff in wat oude rommel van mij gekeken, en er zit inderdaad een kogeltje in de kraag van de zitting. Zie em ook voor het eerst...


En dit? Mist hier een stukje? Lijkt alsof de zitting van de keerring hier niet meer doorloopt...


* 8-21-2010 10-14-24 AM.jpg (62.25 KB, 663x491 - bekeken 342 keer.)
« Laatste verandering: Augustus 21, 2010, 09:31:13 door Droeftoeter » Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Augustus 21, 2010, 10:19:26 »

sorry dat ik het je moet zeggen, maar dit carter helft kan je zeker afschrijven.
waarom?

Als je dit zou willen oplossen dmv lassen van het carterhelft, dan moet zeker het carter los op de bank bij de lasser komen te liggen.
De scheur die er nu in zit loopt namelijk vol met olie en vuil, dit maakt het onmogelijk om het goed te lassen.
Met name aluminium is moeilijk te lassen.
Zelf heb ik heb ook een keer meegemaakt met een aluminium cilinderkop, deze heb ik gedemonteerd, aan beide kanten van de scheur gestraald en vervolgens heet gestookt om zoveel mogelijk troep uit de scheur te krijgen.
Wanneer je dan gaat lassen, dan merk je gewoon dat er nog een hoop troep in de scheur zit (het pakt gewoon niet lekker dan).

Als je toch alles los hebt liggen, waarom dan risico nemen en gewoon een nieuw carter helft monteren, bespaart je een hoop ellende.
Je kan ook gaan kijken voor een donorblok, laatst was er hier iemand die een 2008 blok in zijn oer tuono had gezet volgens mij.
Leuk projectje wanneer je genoeg geduld hebt.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
jornboeijen
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Augustus 21, 2010, 11:35:21 »

Citaat
Je kan ook gaan kijken voor een donorblok, laatst was er hier iemand die een 2008 blok in zijn oer tuono had gezet volgens mij.
Leuk projectje wanneer je genoeg geduld hebt.

Helaas... Gedult is een beetje op, dient zo snel en goedkoop mogelijk gemaakt te worden.. Heb al heel de zomer niet kunnen rijden Sad
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Augustus 21, 2010, 13:03:24 »

donor blok zoeken  of even met roke bellen die hebben meestal nog wel een donor/sloop blok liggen

 
Gelogd

if it runs , race it
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Augustus 21, 2010, 13:13:24 »

yep, blok wisselen en van het oude blok de onderdelen los verkopen.
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
UPDATE Vervroegde Sinterklaas? Tuono ABS 2014 is per direct leverbaar! « 1 2 » R1-ner 15 10053 Laatste bericht Juli 17, 2013, 17:17:46
door The Marshall
Clubkarten & Nieuwjaarsborrel 9 januari 2009! = VOL! 40 Pers! « 1 2 ... 44 45 » 2 Fast 2 See 669 182758 Laatste bericht Januari 10, 2009, 08:08:49
door Sjaakie
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 25486 Laatste bericht Juli 25, 2009, 10:04:12
door *Thomas*
Na veel prutsen een perfect werkende achterrem... « 1 2 3 4 5 » ldeijkva 63 39685 Laatste bericht Januari 25, 2015, 13:26:42
door Snijboon
Ook nieuw... « 1 2 » irish wolfie 23 19489 Laatste bericht Maart 09, 2013, 14:25:36
door Jesse J

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!