Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 28, 2024, 09:38:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Carterontluchting aanpassen  (gelezen 4870 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
stg74
Gast
« Gepost op: Augustus 26, 2010, 15:17:21 »

Ik zie af en toe wel eens olie in het luchtfilterhuis terug. Als ik zo over het forum struin, dan lijkt dat volledig normaal te zijn. Kan me ook voorstellen dat die op en neer slingerende zuigers voor flink wat drukstoten zorgen in het carter. Vooral omdat de ene niet exact op het zelfde tijdstip omlaag gaat als de andere omhoog gaat, zoals bij (de meeste) viercilinders.

Ik vind het echter evengoed niet geweldig. Ik heb ooit een automobiel in het bezit gehad waarvan het blok "aangepast" was (van 85 naar 155 pk, uiteindelijk). Er was van alles aan gedaan en ook de carterontluchting was verplaats van de inlaat naar een apart tankje. Tenslotte geniet schone, frisse lucht de voorkeur als het om pk's gaat.

Nou zal ik het verschil nooit gaan merken op de RSV, maar 't gaat me om het principe. Ik heb het graag netjes (en ik heb graag iets te sleutelen). Geen olie-mist in de inlaat en airbox. Ook i.v.m. eventueel ooit overstappen naar een soort open luchtfilter (of toch een systeem waarbij de tank als deksel gaat dienen). Daarom: Zijn er mensen die al eens de ontluchting aangepast hebben? Eventueel door de leiding te verleggen naar een apart tankje? Of er een soort "druppelvanger" tussen te plaatsen?
Gelogd
cees
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 818


Belgium
« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 26, 2010, 15:35:49 »

Je hebt hier van K&N speciale filtertjes voor, in feite een mini K&N luchtfilter van "vroeger" in de tijd van de carburateurs.
Gelogd

Shit doesn't happen, it's made by assholes!
MatthijsA
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 913


Netherlands
WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 26, 2010, 16:17:07 »

Ik heb ook een los filtertje geplaatst bij mijn open airbox en werkt perfect, zie de foto  Wink


* IMG_2573.JPG (125.39 KB, 640x480 - bekeken 381 keer.)
Gelogd
stg74
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 26, 2010, 16:37:53 »

Houdt dat alle olie tegen? Zou mooi zijn ... Mooie oplossing ook inderdaad. Hoef ik geen extra leidingwerk naar bijv. het kontje te leggen om dan daar weer een of andere "catchtank" te plaatsen. Een langere leiding zou echter wel inhouden dat de meeste mist dan weer als druppels terug het blok in is gestroomd (denk ik zo) en als die (ik denk relatief warme) lucht uit het carter niet meer naar de box heb lopen, krijgt de motor alleen nog frisse lucht.

Enfin ... waar heb u dat filtertje vandaan? Moet het vaak schoon gemaakt en vormt het in vervuilde toestand geen restrictie? Kan me voostellen dat het blok ergens anders gaat lekken wanneer zich druk opbouwt in het carter.

En dan nog een vraag m.b.t. bovenstaande open filter:
Is een Renegade kit, toch? Ooit in een oude performancebikes zien staan. Werkt dat? De Evo kit laat de kast relatief dicht, door de tank als deksel te gebruiken. En een DT01 filter sluit volgens mij ook op de tank. Wordt het koppelverloop niet grilliger met een "kast" die zo open is?
Gelogd
stg74
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 31, 2010, 13:07:57 »

Ik heb ook een los filtertje geplaatst bij mijn open airbox en werkt perfect, zie de foto  Wink
Nu ik de foto zo bekijk .... op de foto zit de carterontluchting niet aangesloten (zie achterste cilinder).
Heb gisteren wel een zelfde filtertje aangeschaft. Nog even kijken wat ik daarmee ga doen. Voor een gesloten box is het ding in ieder geval wat aan de forse kant.
Gelogd
MatthijsA
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 913


Netherlands
WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 31, 2010, 16:40:01 »

Zat er inderdaad nog niet aan, moest nog ff een langere slang regelen.
Werkt verder perfect, gewoon eens in de zoveel tijd even nakijken en eventueel even schoonmaken.  Wink
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 31, 2010, 16:58:29 »

waarom carterdampen opvangen?
het beetje damp wat ontstaat wordt weer verbrandt via het inlaatkanaal,alleen als je je oliepeil te hoog hebt (gehad) komt er olie in je airbox, als je het peil goed houd heb je alleen last van een beetje vettigheid.
Gelogd
erikske
Tuono 1000-R
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.644


Tuono powerrrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 31, 2010, 17:05:01 »

idd het is normaal dat de appie twin er iets uitgooit, dat wordt meeverbrand bij de onstekeing van de achterste cilinder.
dat ie er wat uitgooit kom door het overdruk in het carter, is hel normaal bij het Rotaxblokje.
een verbruik van 1 op 7500 1 op10000 is heel normaal.
Gelogd

DONDER-PILOOT
stg74
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 31, 2010, 18:38:42 »

waarom carterdampen opvangen?
het beetje damp wat ontstaat wordt weer verbrandt via het inlaatkanaal,alleen als je je oliepeil te hoog hebt (gehad) komt er olie in je airbox, als je het peil goed houd heb je alleen last van een beetje vettigheid.

Twee redenen: Eerste is de eventuele overstap op een "open" box. Tweede is dat warme lucht met oliemist in principe minder goed is dan frisse, schone lucht. Ik zeg in principe, omdat hoogst waarschijnlijk het verschil niet gevoeld wordt. Zeker door mijn bescheiden persoontje niet. Maar het is weer een reden om me in de garage en met mijn hobby bezig te houden. En dan heb ik het gewoon netjes.

Ik hou het oliepijl behoorlijk exact bij. Precies zoals men het beschrijft in het Aprilia en Haynes service manual. De enige keer dat het pijl te hoog was, was na de afleverbeurt (dank u wel motoport). Toch vind ik af en toe meer terug dan alleen "vettigheid". Het olieverbruik is echter over het algemeen zeker niet alarmerend (nog geen halve liter tussen twee beurtjes). Maar zoals gezegd: ik heb het graag gewoon netjes. En dat houdt in dat ik die carterdamp moet filteren of zelfs helemaal buiten de airbox moet om moet leiden. Apart tankje bijvoorbeeld, met een filtertje op de ontluchting daarvan.
Gelogd
fredbroers
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 31, 2010, 20:01:57 »

Mijn bescheiden mening: als je 't ècht netjes wilt houden dan zorg je dat je je vette carter lucht netjes terug leidt om alsnog schoon verbrand te worden. En de gewichtsbesparing doordat je geen tankjes en filtertjes extra hoeft mee te zeulen geeft je misschien wel net zoveel voordeel bij optrekken dan dat kleine beetje power dat een nette carter ontluchting kost.

Enne..  die ontluchting kan beter pas na het filter binnen te komen, zodat je luchtfilter niet dichtslaat door de olie-mist. 
Gelogd
stg74
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Augustus 31, 2010, 20:15:30 »

Het was de bedoeling (als er al een tankje en filtertje geplaatst zouden worden) om de onluchting helemaal niet meer terug de airbox in te laten komen.
Wanneer de ontluchting zo blijft als 'ie is, en wanneer dan het deksel van de airbox aangepast gaat worden, moet er op de ontluchting toch een filtertje. Dat is dan om te voorkomen dat er meer dan het interieur van de box vettig wordt. Nu is er ook een vettig laagje te voelen aan de binnekant van het deksel. Dat zou dan straks de onderkant van de tank zijn.
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #11 Gepost op: Augustus 31, 2010, 21:35:36 »

Ergens vind ik die olieplas in de airbox ook maar niks, bovendien zorgt die overmatige olienevel voor de vieze smurrie op de gaskleppen en het verkleven van de stappenmotor.

Is het geen optie om op de onderdrukleiding/opening in de airbox dmv een gebogen buisje naar de bovenkant van de gaskleppen te leiden? De onderdrukgassen worden dan direct in de inlaat gezogen ipv te vernevelen in de airbox.
Bij oudere auto's, zeg maar het prĂ©-cat tijdperk, had je dikwijls een olieafscheidertje tussen de onderdrukleiding zitten, dit zorgde ervoor dat de oliedruppeltjes terug naar het carter liepen en alleen de oliedampen in de luchtfilterkast terecht kwamen. Dat was ook wel een simpel en doeltrefend systeem. Als mijn geheugen me niet in de steek laat  , waren nogal wat Renault-modellen hiermee uitgerust. Misschien kan je eens op een autoafbraak wat ideetjes opdoen?

Groeten, Freddy
Gelogd
stg74
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Augustus 31, 2010, 23:19:17 »

Ergens vind ik die olieplas in de airbox ook maar niks, bovendien zorgt die overmatige olienevel voor de vieze smurrie op de gaskleppen en het verkleven van de stappenmotor.

Is het geen optie om op de onderdrukleiding/opening in de airbox dmv een gebogen buisje naar de bovenkant van de gaskleppen te leiden? De onderdrukgassen worden dan direct in de inlaat gezogen ipv te vernevelen in de airbox.
Bij oudere auto's, zeg maar het prĂ©-cat tijdperk, had je dikwijls een olieafscheidertje tussen de onderdrukleiding zitten, dit zorgde ervoor dat de oliedruppeltjes terug naar het carter liepen en alleen de oliedampen in de luchtfilterkast terecht kwamen. Dat was ook wel een simpel en doeltrefend systeem. Als mijn geheugen me niet in de steek laat  , waren nogal wat Renault-modellen hiermee uitgerust. Misschien kan je eens op een autoafbraak wat ideetjes opdoen?
Met stappenmotor, bedoel je misschien de gaskleppositiesensor?
Ik heb er nog niet zo veel last van dat het de gaskleppen er te vettig uit gaan zien of dat er iets verkleeft ... gelukkig.
Ontluchting net boven de inlaten uit laten komen kan de luchtstroom verstoren. Hangt het boven 1 inlaat, dan zouden de voorste en achterste cilinder een verschillende hoeveelheid lucht binnen kunnen krijgen ... en de ene een "vervuilde" luchtstroom en de ander een minder vervuilde luchtstroom. Een langere leiding naar een tankje zou misschien al een hoop mist laten "condenseren" en laten teruglopen.
Ik ken de filters die je bedoeld ook. Ik heb in een scirocco ooit zo een ding gehad. Schijfvormig. Ingang van dat ding zat aan de onderkant en de "afblaas" naar in inlaat van de carburateurs zat aan de zijkant. Was alleen te groot om toe te passen op de RSV. Geen plaats voor. Of dus inderdaad het leidingwerk aanpassen en het filter ergens anders plaatsen. Naar de rechter kant en dan terug misschien?
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #13 Gepost op: September 01, 2010, 22:25:51 »

Met stappenmotor, bedoel je misschien de gaskleppositiesensor?

Bij de Futura en Caponord komt het wel eens voor dat de stappenmotor van de stationairregeling verkleeft, een RSV heeft deze voorzienig blijkbaar niet,... foutje mijnerzijde. 

Groeten, Freddy
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: September 01, 2010, 22:30:04 »

Met stappenmotor, bedoel je misschien de gaskleppositiesensor?

Bij de Futura en Caponord komt het wel eens voor dat de stappenmotor van de stationairregeling verkleeft, een RSV heeft deze voorzienig blijkbaar niet,... foutje mijnerzijde. 

Groeten, Freddy

De RSV heeft em ook, alleen het nieuwe model Smiley
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51609 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 10352 Laatste bericht Augustus 19, 2011, 15:31:28
door Berthebike
Danny's RS 250 topic (Dilemma, twijfels 20-02-2014) « 1 2 ... 8 9 » Danduy 122 45367 Laatste bericht Juni 04, 2014, 20:42:12
door zert
Vragen tuono v4 « 1 2 ... 15 16 » Michiel77 237 86441 Laatste bericht December 31, 2014, 15:48:39
door Mille_Moret
Marcel's RS250 topic « 1 2 ... 8 9 » marcel749S 134 50750 Laatste bericht Mei 03, 2014, 19:00:34
door Danduy

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!