Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 29, 2024, 07:50:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Aprilia Rs 125, polini 160cc en rotax122 licht bewerkt op de rollenbank  (gelezen 18791 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
rs 125 corser
Gast
« Gepost op: Augustus 29, 2010, 00:25:00 »



Uploaded with ImageShack.us

Omdat de rotax 122 was vastgelopen en het even kon duren voordat hij terug zou zijn een cheap 160cc polini cilindertje aan geschaft en gemonteerd.
Hij deed het best aardig gezien dat de uitlaat en luchtfilter standaard is en de carburateur een std 28mm is.
30.6 pk



Uploaded with ImageShack.us

Ik heb toen de bijhorende kop erop gezet omdat de binnenkop een uitgedraaide rotax 122 kop was.
32.4 pk met mooie koppellijn die bij 22.1nm blijft steken:)



Uploaded with ImageShack.us

Omdat het bigend op was de originele cilinder terug geplaatst.
Die is licht bewerkt en heeft ook een Wössner zuiger meegekregen.
33.8pk




« Laatste verandering: December 27, 2011, 13:48:32 door rs 125 corser » Gelogd
rs 125 corser
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 29, 2010, 00:26:26 »

Je kan nog een keer klikken voor een groter plaatje.
Sorry voor de matige kwaliteit.
Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 30, 2010, 22:09:56 »

Ziet er goed uit 
Ik ben eens benieuwd naar de mijne. Die staat op 22 achterwiel pk's zonder goed werkende powervalve.

Maar hoe zit dat met die Air/fuel?
Hoe hebben ze dat gemeten? Lambdasonde er in ofzo?
Gelogd

Ring ding ding ding ding
rs 125 corser
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 31, 2010, 20:39:05 »

Goed gezien, met lambda idd.
Mijn vraag was al of dat wel werkt met tweetakt, vanwege de olie in de brandstof.
Maar een sluitend antwoord heb ik niet gekregen.
De sensor zal in iedergeval wel een zwaar leven hebben.
Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #4 Gepost op: September 02, 2010, 11:43:53 »

Blijkbaar werkt het wel met lambda sonde en dat heb ik mij eigenlijk dikwijls afgevraagd.
 Een lambda sonde vergelijkt de zuurstof in de uitlaat met de zuurstof in de buitenlucht, wekt een kleine spanning op en geeft die door naar buiten (ecu of in dit geval de testbank).

Want ge ziet bij het hoger vermogen, dat hij wat rijker staat afgesteld, dus ik denk dat het zeker wel betrouwbaar is.
Ik denk dat het niet heel erg is, ik heb ooit een opel astra turbo gehad (zelf gebouwd) en daar moest de turbo binnen voor revisie. De blauwe rook kwam constant naar buiten en de lambda sonde bleef goed werken (ik had er een instrumentje voor). Ook eens proberen, want waar ik op de testbank ga, is al een ouder systeem, maar werkt wel nog altijd.

Als ik meer weet, zal ik het hier bij posten, of als je het liever niet hebt open ik er zelf eentje  Wink
Gelogd

Ring ding ding ding ding
Kefke
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: September 02, 2010, 12:25:25 »

Vind het zo'n vreemde meting. Normaal toch in 6de versnelling ofzo en dan van onder doortrekken tot boven niet?
Zodat je 1 mooie lijn krijgt?

En waarom stopt die op 140?
Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #6 Gepost op: September 02, 2010, 20:00:07 »

Ik denk dat 140 snel genoeg is om vermogen te meten.

Je haalt er niet veel meerwaarde uit om in 6e helemaal tegen topsnelheid alles eruit te persen.
Je ziet de curve netjes vloeiend lopen door het hele toerengebied en dat is zowat het voornaamste.

Elke testbank kan wat vermogen schelen met elkaar.
Gelogd

Ring ding ding ding ding
rs 125 corser
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: September 03, 2010, 17:49:33 »

Als ik meer weet, zal ik het hier bij posten, of als je het liever niet hebt open ik er zelf eentje  Wink
Geen probleem je mag dit topic kapen voor alles waar we iets wijzer van worden 

Ik denk in iedergeval dat als je a/f goed wilt meten (zinvoller bij turbo motoren dan bij onze 125cctjes) toch een eigen wideband zal moeten gebruiken
want bij een dynocenter worden toch altijd slecht/rijk/racebrandstof setupjes getest en die zijn gewoon slecht voor de sonde.
Een goede sonde heeft ook een functie om hem af en toe te kalibreren.

Die 140 is nog met 15tands voortandwiel en is nu 16 en toen heb ik hem even kortstondig op de 155 gehad.
Heb het idee dat er iets van 165 op de teller inzit, maar ga dat ws niet direct uitproberen.
Ik zou hem wel eens willen vergelijken met iemand die een standaard 125 met licht bewerkte poorten heeft.
Ben blij dat de Polini niet zo slecht is als ik vaak lees Smiley
Gelogd
Kefke
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: September 05, 2010, 09:28:32 »

Ik had een volledig stock RS125 en die liep 170km/u op de teller.
Hij had nog vermogen over, maar dan ging ik in de rode zone.
Dus hij kan gerust sneller.
Gelogd
rs 125 corser
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: September 05, 2010, 12:27:34 »

De originele vertanding was voor nog een tandje groter, en achter nog 2 kleiner maar hij rijd prima en top is toch niet zo interessant op een rs.
Ik kwam deze tegen met alle mods slechts  Wink Tongue 29,4pk  http://il.youtube.com/watch?v=4GtyoQI6N9E&feature=related
Gelogd
Kefke
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: September 05, 2010, 12:31:01 »

Top is idd niet zo belangrijk.
Maar ik had vanvoor een tand groter genomen, zodat ik wat minder moest schakelen.
Reed volgens mij beter zo.

En ik miste mijn top wel als ik achter de mille's aan reed, dan moest ik gas lossen omdat ik tegen het rood zag en kwamen ze rond mijn oren gevlogen alsof ik stil stond -_-'

Aja, als je wat autosnelweg wilt doen is het ook handiger om een tand meer voor te hebben. Zo blijft de powervalve net dicht tegen 120.
Gelogd
rs 125 corser
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: September 11, 2010, 12:44:47 »

Top is idd niet zo belangrijk.
Maar ik had vanvoor een tand groter genomen, zodat ik wat minder moest schakelen.
Reed volgens mij beter zo.

En ik miste mijn top wel als ik achter de mille's aan reed, dan moest ik gas lossen omdat ik tegen het rood zag en kwamen ze rond mijn oren gevlogen alsof ik stil stond -_-'

Aja, als je wat autosnelweg wilt doen is het ook handiger om een tand meer voor te hebben. Zo blijft de powervalve net dicht tegen 120.


Je hebt gelijk, net even getest en met 140 ga ik het rood in (11toeren)
Als de ketting op minder wordt, ga ik eens kijken of ik de ideale vertanding kan berekenen.
Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #12 Gepost op: September 20, 2010, 20:07:24 »

Hele rare dingen meegemaakt vandaag Huh

Vermogen stop echt net voor 10.000 tpm, niet storend tijdens het rijden, maar er zit meer potentieel in. Hij heeft ook maar 23 achterwiel pk's.
De sproeiers een klein beetje aangepast en op de testbank gaat hij goed door alle toeren, de dip rond is 5.500 roeren is bijna weg.

Wijzigingen die gemaakt zijn:

- Naald: Armste stand
- Hoofdsproeier: 165 - 175
- Luchtfilterkast: restrictie weg van de twee inlaatpijpjes.

Resultaat: Koppel genoeg en mooie vermogensafgifte, tot ik op straat kwam.
Gas helemaal open: Pruttel pruttel... Testbank geen probleem Huh
Geef ik 3/4 gas trekt hij wel door. Dus van het moment dat ik de hoofdsproeier aanspreek houdt hij er mee op.

Back to the drawing board noemen ze dat. Ik vind het raar dat het niet goed werkt.
Ik dacht er de originele uitlaat terug onder te zetten, maar die zijn ze vorige week komen ophalen  Roll Eyes

Dus binnenkort meer nieuws.
Gelogd

Ring ding ding ding ding
rs 125 corser
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: September 21, 2010, 20:23:47 »

Ik heb het rubber van het luchtfilter er gewoon inzitten en een 128 sproeier in de 28mm carburateur.
De originele uitlaat schijnt gewoon goed te zijn, die jongen die mijn rs heeft gedaan kreeg er bij zijn eigen rs (125cilinder)ook niet meer vermogen uit
met een ander pijpje.
Als je er een beetje gevoel voor hebt moet je een heel eind kunnen komen met zelf afstellen, de eerste run die je op mijn dyno ziet
is wat ik er zelf uit kreeg, een kleine 3pk lager en liep niet al te slecht.
Maar om het echt mooi te krijgen moet je toch naar een specialist en dat kan je mis het beste doen nu zodat er geen gevolg schade komt.
Uitdraai en afstellen heb ik 70euro betaald geloof ik.
Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #14 Gepost op: September 22, 2010, 06:32:53 »

De volgende afspraak staat op 6 oktober.

Dan neem ik ook de originele (28mm) carb. eens mee om het verschil te zien.
Ik had er alleen een helse schrik voor omdat de vorige cilinder redelijk wat detonatieschade had met deze carb.

Ondertussen heb ik de hele bovenkant van het luchtfilterhuis verwijderd en rijdt erg goed moet ik zeggen.
Juist het topverogen blijft achter en wat meer herrie
Dus tegen dan hoop ik wel een beter afgesteld ding te hebben.
En dan de uitlaat nog he, stom dat ik hem heb verkocht verleden week, maar we zullen zien.

Ik ben het niet moe ofzo, het is een uitdaging om hem zelf zo goed mogelijk te krijgen.
Maar een testbank kun je dan niet missen op dat gebied.

Maar jou setting ga ik zeker eens proberen.
Gelogd

Ring ding ding ding ding
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
temperatuur 2004 Mille « 1 2 » cees 23 16617 Laatste bericht Juni 25, 2010, 21:41:00
door rsvjan
Na veel prutsen een perfect werkende achterrem... « 1 2 3 4 5 » ldeijkva 63 39591 Laatste bericht Januari 25, 2015, 13:26:42
door Snijboon
15 juni, 3 uurs race van oude motoren in Elst « 1 2 3 » rolf 35 21876 Laatste bericht Juni 24, 2013, 18:35:36
door rolf
Ook nieuw... « 1 2 » irish wolfie 23 19459 Laatste bericht Maart 09, 2013, 14:25:36
door Jesse J
Vrijdag 6 Januari 2012 - ARA Nieuwjaarsborrel & Clubkarten(Ook voor forumleden!) « 1 2 ... 10 11 » 2 Fast 2 See 161 57062 Laatste bericht Februari 02, 2012, 22:45:11
door Rossifumi

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!