Even een kleine toelichting over de verschillen tussen de luchtfilters, de uitleg komt van mijn topic in het Subaru-forum, maar de theorie blijft eigenlijk hetzelfde, ik laat ook de nodig uitleg ivm de turbo en snorkel staan:
We nemen aan dat de inlaat van de turbo op exact atmosferische druk staat, maar dat is niet noodzakelijk het geval. De meesten van ons hebben geen kelk rechtstreeks op de turbo die in de ‘open lucht’ ligt.
In ons geval moet hij aanzuigen door een buis waar een AFM (AirFlowMeter) of MAF aan vast zit die op zijn beurt ook weer een reductie geeft aan de aanzuigdiameter van de inlaat.
Dit hangt op zijn beurt weer allemaal vast aan een luchtfilter en die zuigt op zijn beurt weer door een snorkel.
Voor de motor is dit ademen door een rietje.
Bij volgas en hoge toeren kan deze setup zorgen voor een kleine drukval. Dit betekend dat de turbo wat harder moet werken om deze drukval te overwinnen om aan de gevraagde boost te komen.
In dit proces moet hij sneller spoelen, waardoor de levensverwachting wordt ingekort en meer warmte in het systeem duwt (niet goed).
Airbox en snorkel

De standaard snorkel zit onder de motorkap juist boven de grill en naar voren gericht. Vanuit een fabrieksstandpunt gezien is dit te begrijpen. Hij zit goed beschermd van opwaaiend straatvuil, overtollig stof en voornamelijk regen.
Het nadeel is dat deze locatie over een lage luchtdruk beschikt. In een ideale wereld zouden we deze snorkel verlengen tot een dikke 2 centimeter voorbij de motorkap.
Onderzoek heeft uitgewezen dat dit de beste manier is om een luchtfilterbak van druk te voorzien. We denken vooral aan de Kawasaki’s die met hun ZX12 een oerlelijke snuit hebben, maar ondertussen hebben alle motormerken ze wel zitten. Iedereen heeft er zijn eigen mening over en er bestaat een hoop onzin over dit onderwerp. Een link over hoe lucht vloeit:
***How Air flows***Motoren zijn erg zwak als het aankomt op vuil aanzuigen. Het behandeld de motor als een soort zandstraal behandeling. Cilinders, kleppen en zuigers krijgen allemaal deze behandeling. Turbo’s kunnen er zelfs nog slechter tegen. Omdat het vuil er door moet passeren als de compressor tegen 100k toeren/minuut draait. Zelfs fijn stof kan hem onherstelbaar beschadigen. Het lijken op kleine putjes, maar de grotere deeltjes kunnen hem zelfs in de soep laten draaien. Daarom is de kwaliteit van de filter van enorm belang:
K&N filters zijn erg populair en via tekeningen laten ze zien dat ze de lucht zelfs versnellen. Althans, dat willen ze je graag laten geloven.
In realiteit is hun filter capaciteit veel erger dan een papieren filter (nieuw met nieuw vergeleken).
Als je een goede zaklamp achter een pas gekuiste K&N filter houdt, zie je de gaatjes in het katoen zitten. En dit zelfs met K&N hun eigen cleaner en olie.

Onderaan de pagina beweren ze dat hun filters of filterchargers gemiddeld 98% effectief filteren, waar de originele papierfilter 99,8% filtert:
***K&N homepage***Pfff, wat maakt nu die 1,8%, vergeleken met die enorme vermogenswinst die ik krijg als ik er zo een filter inleg.
Doe wat rekenwerk en je ziet dat de veel te dure ‘performance’ rotzooi 20 (2%) deeltjes binnenlaat van de 1000 en de bommafilter slechts 2 (0,2%) uit de 1000. twintig versus twee is 10x erger. Het hang er juist vanaf hoe ge het bekijkt eigenlijk…
Je kan de inlaatrestrictie ongeveer op deze waarden zetten:
- Snorkel: 10%
- Luchtfilter(kast): 15%
- MAF: 75% (de mafsensor wijzigt in diameter, bezit wat warmtedraden en zorgt hiervoor voor de grootste restrictie)
Qua doorstroming zijn de verschillen nihil. Ja, een K&N heeft (zeggen ze) X% betere luchtdoorstroming hebben, maar dat betekent niet dat je x% meer lucht in de motorblok krijgt en achteraf x% meer vermogen op de wielen. Neenee, de luchtfilterkast met luchtfilter tellen ongeveer voor een 15% van de totale restrictie (de totale restrictie resulteert in een 50g (1psi) drukverlies bij een standaard 300 pk STi op volgas). Dat resulteert naar minder dan X% van 15% van 50 g druk. Niet veel dus. Dus zelfs zonder filter zou je het al moeilijk moeten hebben om enig verschil te merken qua prestaties. Op een testbank zal dit zelfs binnen de foutmarges vallen:
***Klik hier***Filtervergelijkingen:
***Gewoon op een filter klikken om het verschil te zien******Klik hier***Je moet er wel aan denken dat de meeste winst zit in het verwijderen van de luchtfilterkast, snorkel en MAF.
Dus de bijdrage die een K&N filter bijdraagt aan vermogen weegt niet op tegen het risico om grotere stofdeeltjes binnen te laten.
En wat kost een papieren filter tov een K&N of ander merk? Ik dacht dat ik voor € 11 was gesteld terwijl een K&N al redelijk snel meer dan € 50 kost. Da is 1/5 van de prijs voor een ‘performance’ onderdeel. Ik zal wel altijd een nieuw papieren filterke steken ipv te wassen en opnieuw in te olieën.
Op een 300pk sterke 350z, een koudere luchtinlaat resulteert in een winst van 3-5 pk. Ondanks de uitspattingen van de onderzoeker, valt dit binnen een marge van de testbank en dit laat zien hoe goed de fabrieksinlaten zijn.
***TEST HIER***Kelken
Imposante claims worden gemaakt over het feit dat ze het vermogen positief beïnvloeden. Dit is eigenlijk allemaal wat overdreven. Terwijl er maar een paar pk’s worden gewonnen met een kelk; heeft dit niets te maken met het feit dat de lucht er beter doorstroomt maar omdat de snorkel/luchtfilterkast combinatie is verdwenen. Dat is 1/4 inlaatrestrictie weg en 1/4 van de drukval en een goei 2% winst. Het nadeel is dat er veel testen worden gedaan met open motorkap. Ik kan mij niet meer herinneren waneer ik voor het laatst met open motorkap over de snelweg heb gereden. En de warmte in het motorcompartiment is helemaal slecht, zeker in de zomer.
Sommige merken leveren er zelfs een snorkel bji om zo de aanvoer van koude naar de motorruimte te leiden. Maar dit weerhoudt de kelk er niet van om voorverwarmde in te ademen. Als de gemiddelde temperatuur rond de kelk 20° hoger is dan de buitentemperatuur, dan is dat 5% vermogensverlies. En 20° is nog redelijk binnen de perken, meestal is het erger. Dus 2% winst bijhet vervangen en 5% verlies van de warmte. Tel maar uit.
Een kelk kan alleen maar een vermogenwinst geven als je de klek helemaal afsluit van de warme lucht en dus luchtdicht aflsuit wanneer de motorkap naar beneden gaat. En een luchtpijp die de ruimte voorziet van verse koude lucht maakt het allemaal af:

En als dat allemaal nog niet genoeg is, moeten al deze ‘performance’ filters nog eens worden ingeölied. En als er geen olie opzit, filteren ze nog slechter. En teveel olie resulteert in een afzetting op de MAF sensor, met alle gevolgen van dien.
Mooie toepassing voor zo'n filters:
Deur stop:

Tuinkabouterstoel:

Alé ja, het is maar een mening he, dus voel u vrij om er op te reageren.