Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 18, 2024, 01:15:16 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 'Performance luchtfilters' vs. originele  (gelezen 10065 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Gepost op: September 06, 2010, 15:47:19 »

Even een kleine toelichting over de verschillen tussen de luchtfilters, de uitleg komt van mijn topic in het Subaru-forum, maar de theorie blijft eigenlijk hetzelfde, ik laat ook de nodig uitleg ivm de turbo en snorkel staan:

We nemen aan dat de inlaat van de turbo op exact atmosferische druk staat, maar dat is niet noodzakelijk het geval. De meesten van ons hebben geen kelk rechtstreeks op de turbo die in de ‘open lucht’ ligt.

In ons geval moet hij aanzuigen door een buis waar een AFM (AirFlowMeter) of MAF aan vast zit die op zijn beurt ook weer een reductie geeft aan de aanzuigdiameter van de inlaat.
Dit hangt op zijn beurt weer allemaal vast aan een luchtfilter en die zuigt op zijn beurt weer door een snorkel.
Voor de motor is dit ademen door een rietje.
Bij volgas en hoge toeren kan deze setup zorgen voor een kleine drukval. Dit betekend dat de turbo wat harder moet werken om deze drukval te overwinnen om aan de gevraagde boost te komen.
In dit proces moet hij sneller spoelen, waardoor de levensverwachting wordt ingekort en meer warmte in het systeem duwt (niet goed).

Airbox en snorkel




De standaard snorkel zit onder de motorkap juist boven de grill en naar voren gericht. Vanuit een fabrieksstandpunt gezien is dit te begrijpen. Hij zit goed beschermd van opwaaiend straatvuil, overtollig stof en voornamelijk regen.
Het nadeel is dat deze locatie over een lage luchtdruk beschikt. In een ideale wereld zouden we deze snorkel verlengen tot een dikke 2 centimeter voorbij de motorkap.
Onderzoek heeft uitgewezen dat dit de beste manier is om een luchtfilterbak van druk te voorzien. We denken vooral aan de Kawasaki’s die met hun ZX12 een oerlelijke snuit hebben, maar ondertussen hebben alle motormerken ze wel zitten. Iedereen heeft er zijn eigen mening over en er bestaat een hoop onzin over dit onderwerp. Een link over hoe lucht vloeit:

***How Air flows***

Motoren zijn erg zwak als het aankomt op vuil aanzuigen. Het behandeld de motor als een soort zandstraal behandeling. Cilinders, kleppen en zuigers krijgen allemaal deze behandeling. Turbo’s kunnen er zelfs nog slechter tegen. Omdat het vuil er door moet passeren als de compressor tegen 100k toeren/minuut draait. Zelfs fijn stof kan hem onherstelbaar beschadigen. Het lijken op kleine putjes, maar de grotere deeltjes kunnen hem zelfs in de soep laten draaien. Daarom is de kwaliteit van de filter van enorm belang:
K&N filters zijn erg populair en via tekeningen laten ze zien dat ze de lucht zelfs versnellen. Althans, dat willen ze je graag laten geloven.
In realiteit is hun filter capaciteit veel erger dan een papieren filter (nieuw met nieuw vergeleken).
Als je een goede zaklamp achter een pas gekuiste K&N filter houdt, zie je de gaatjes in het katoen zitten. En dit zelfs met K&N hun eigen cleaner en olie.



Onderaan de pagina beweren ze dat hun filters of filterchargers gemiddeld 98% effectief filteren, waar de originele papierfilter 99,8% filtert:

***K&N homepage***

Pfff, wat maakt nu die 1,8%, vergeleken met die enorme vermogenswinst die ik krijg als ik er zo een filter inleg.

Doe wat rekenwerk en je ziet dat de veel te dure ‘performance’ rotzooi 20 (2%) deeltjes binnenlaat van de 1000 en de bommafilter slechts 2 (0,2%) uit de 1000. twintig versus twee is 10x erger. Het hang er juist vanaf hoe ge het bekijkt eigenlijk…

Je kan de inlaatrestrictie ongeveer op deze waarden zetten:
-   Snorkel: 10%
-   Luchtfilter(kast): 15%
-   MAF: 75% (de mafsensor wijzigt in diameter, bezit wat warmtedraden en zorgt hiervoor voor de grootste restrictie)

Qua doorstroming zijn de verschillen nihil. Ja, een K&N heeft (zeggen ze) X% betere luchtdoorstroming hebben, maar dat betekent niet dat je x% meer lucht in de motorblok krijgt en achteraf x% meer vermogen op de wielen. Neenee, de luchtfilterkast met luchtfilter tellen ongeveer voor een 15% van de totale restrictie (de totale restrictie resulteert in een 50g (1psi) drukverlies bij een standaard 300 pk STi op volgas). Dat resulteert naar minder dan X% van 15% van 50 g druk. Niet veel dus. Dus zelfs zonder filter zou je het al moeilijk moeten hebben om enig verschil te merken qua prestaties. Op een testbank zal dit zelfs binnen de foutmarges vallen:

***Klik hier***

Filtervergelijkingen:

***Gewoon op een filter klikken om het verschil te zien***

***Klik hier***

Je moet er wel aan denken dat de meeste winst zit in het verwijderen van de luchtfilterkast, snorkel en MAF.
Dus de bijdrage die een K&N filter bijdraagt aan vermogen weegt niet op tegen het risico om grotere stofdeeltjes binnen te laten.
En wat kost een papieren filter tov een K&N of ander merk? Ik dacht dat ik voor € 11 was gesteld terwijl een K&N al redelijk snel meer dan € 50 kost. Da is 1/5 van de prijs voor een ‘performance’ onderdeel. Ik zal wel altijd een nieuw papieren filterke steken ipv te wassen en opnieuw in te olieën.
Op een 300pk sterke 350z, een koudere luchtinlaat resulteert in een winst van 3-5 pk. Ondanks de uitspattingen van de onderzoeker, valt dit binnen een marge van de testbank en dit laat zien hoe goed de fabrieksinlaten zijn.

***TEST HIER***

Kelken

Imposante claims worden gemaakt over het feit dat ze het vermogen positief beïnvloeden. Dit is eigenlijk allemaal wat overdreven. Terwijl er maar een paar pk’s worden gewonnen met een kelk; heeft dit niets te maken met het feit dat de lucht er beter doorstroomt maar omdat de snorkel/luchtfilterkast combinatie is verdwenen. Dat is 1/4 inlaatrestrictie weg en 1/4 van de drukval en een goei 2% winst. Het nadeel is dat er veel testen worden gedaan met open motorkap. Ik kan mij niet meer herinneren waneer ik voor het laatst met open motorkap over de snelweg heb gereden. En de warmte in het motorcompartiment is helemaal slecht, zeker in de zomer.
Sommige merken leveren er zelfs een snorkel bji om zo de aanvoer van koude naar de motorruimte te leiden. Maar dit weerhoudt de kelk er niet van om voorverwarmde in te ademen. Als de gemiddelde temperatuur rond de kelk 20° hoger is dan de buitentemperatuur, dan is dat 5% vermogensverlies. En 20° is nog redelijk binnen de perken, meestal is het erger. Dus 2% winst bijhet vervangen en 5% verlies van de warmte. Tel maar uit.

Een kelk kan alleen maar een vermogenwinst geven als je de klek helemaal afsluit van de warme lucht en dus luchtdicht aflsuit wanneer de motorkap naar beneden gaat. En een luchtpijp die de ruimte voorziet van verse koude lucht maakt het allemaal af:



En als dat allemaal nog niet genoeg is, moeten al deze ‘performance’ filters nog eens worden ingeölied. En als er geen olie opzit, filteren ze nog slechter. En teveel olie resulteert in een afzetting op de MAF sensor, met alle gevolgen van dien.

Mooie toepassing voor zo'n filters:

Deur stop:



Tuinkabouterstoel:





Alé ja, het is maar een mening he, dus voel u vrij om er op te reageren.
Gelogd

Ring ding ding ding ding
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #1 Gepost op: September 06, 2010, 23:58:28 »

Naast mijn dagelijks job als autotechnieker draai ik al heel wat jaren mee in het rallycrossgebeuren, na iedere wedstrijd wordt de wagen weer volledig gecontroleerd en waar nodig weer in orde gebracht voor de volgende race. Hier hoort ook het reinigen en of vervangen van het luchtfilter bij, meestal Green of K&N filters. Op de juiste wijze gereinigd en geïmpregneerd zijn ze vele malen beter in het voorkomen van verontreiniging dan standaard filters, getuige de zuivere staat van de throttlebody's en het inlaattraject na elke race. Trouwens voor het bestaan van K&N en consoorten werd er gebruikt gemaakt van in geoliede mousse filters.
Bij sommige wagens zit de inlaat zelfs rechtstreeks in de de motorkap, het (vlakke) filter dus gewoon buiten het motorcompartiment in de open lucht, in het opvliegend vuil en in de nattigheid als het regent, ik denk niet dat zo'n papieren filter daar lang zou houden.
Deze wagens rijden natuurlijk in extremere omstandigheden dan gewone voertuigen, maar ik weet dat de kost van die luchtfilters peanuts vertegenwoordigd in vergelijking met de rest van de kosten aan zo'n wagen, dus als een standaard filter echt beter was dan reden ze daar wel mee, al moesten ze er elke wedstrijd 10 nieuwe in steken.
Trouwens als je een katoenen filter goed inspuit met de juiste olie en vooral op de juiste wijze reinigt en laat drogen, gaat het bij een gewoon voertuig veel langer mee dan een standaard filter.

In mijn Caponord heb ik ook direct na aankoop het luchtfilter vervangen door een K&N ( type AL-1002), zoveel duurder is zo'n K&N trouwens niet, 64 euro tegen 28 euro voor een origineel filter. Niet omdat ik geloof in PK-winst door enkel een K&N te plaatsen, het is maar een stap, maar omdat ik de kwaliteit beter vind, in mijn opengewerkte airbox wil ik geen papieren filter.
Als je trouwens gaten door de filter ziet, heb je ofwel een goedkoop imitatiefilter, ofwel een stukgeblazen filter. Velen ( de meesten!) blazen hun katoenen filter uit met perslucht en dan krijg je iid gaten in het filter en is het enkel nog goed voor de vuilbak.

Steeds meer autoconstructeurs hebben in hun voertuigen zgn luchtfilters met een voorfilter zitten, dit zijn gewoon papieren luchtfilters met een stuk mousse erop gelijmd. Doel is de luchtmassameter vochtvrij te houden om schade hieraan te voorkomen. Blijkbaar voldoet het papieren filter alleen hier niet meer en lost men het zo (goedkoop) op.

Groeten, Freddy

Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #2 Gepost op: September 07, 2010, 15:01:02 »

Goed, daar ga ik helemaal mee akkoord. Maar wie gaat er na elke 3 uur zijn filter uithalen zoals dit in de rallycross gebeurd?

De eerste auto die ik had had ook zo'n kelk er op zitten en hoe wist ik veel hoe je zo'n ding juist moest inolieën en gebruiken, dus (zoals veel mensen) teveel olie en mijn lucht massa meter aangetast. Maar zoals je al hebt gezegd, moet je het goed gebruiken en niet misbruiken.

Bij mij ging het puur om de filtereigenschappen tov van vermogenswinst. Een andere geluid krijg je wel, maar meer vermogen? Zoals eerder vermeld wil ik toch de resulaten eens zien, voor en na. Nu is K&N wel niet de slechte filter die je kan kopen, maar als je ziet welke 'performance' filters op de markt zijn, krijg ik toch kriebels hoor.

Ik wil K&N helemaal niet slecht praten, maar ik blijf er vanaf. Liever de papieren filter dan het risico verhogen om meer vuil binnen te krijgen wegens verkeerd gebruik.
Gelogd

Ring ding ding ding ding
Kefke
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: September 08, 2010, 00:00:46 »

Ik weet dat wanneer je een katoenen (ingeoliede) filter gebruikt bij (oa) het laatste model Celica (ik ben Toyota-liefhebber, dus ken alleen wat van Toyota's :p) dat die olie blijkbaar rond die AFM komt te zitten. Wat dan weer voor wat miserie/slechte metingen veroorzaakt.
Dan kunt ge u met een tandenstoker/wattenstaafje beginnen te amuseren om die vettigheid rond dat o zo fragiele weerstandje (?) uit te prutsen.

Ik denk dat die katoenen filters ideaal zijn voor oudewetse carbu's, maar dat je moderne motoren beter stock kunt laten...
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51444 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 10329 Laatste bericht Augustus 19, 2011, 15:31:28
door Berthebike
Dynamo vervangen RSV06 bij 10k op de klok, nu nog afstellen........waar? RSV-Rene 11 8632 Laatste bericht Augustus 06, 2009, 06:59:24
door B-Art
Viva Italia 2012 - TT Circuit Assen - 27 mei - pinksterzondag « 1 2 3 4 5 » Itakura 67 31995 Laatste bericht Mei 27, 2012, 22:12:31
door Extremo
How to: zelf ledspiegels maken Zattara 7 6178 Laatste bericht Juni 22, 2011, 08:28:14
door arkiecbr

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!