Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 29, 2024, 03:09:04 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: hard tikken en niet starten (bij lege accu)  (gelezen 2806 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
base rsv
Gast
« Gepost op: September 23, 2010, 15:50:30 »

Dag mede aprilia rijders, 

Gister een stukje gereden (kilometertje of 80 a 90) waarna mijn rsv 2001 niet meer wilde starten terwijl op temp... dit toch enkele malen geprobeerd waarbij hij hard begon te tikken...was niet de standaard lege accu tik...?!?

Toen maar gaan lopen/duwen  en vervolgens bij maat even op optimate gehad en enkele uren laten staan...Vervolgens weer gestart waarbij deze harde tik weer te horen was  (starte meteen en tik verdween daarna snel binnen enkele seconden) Liep daarna verder goed op klein stukje naar huis...

Ben helaas niet technisch en heb geen idee wat dit kan zijn...ben al aan het zoeken geweest en zag het volgende waarvan ik mij afvroeg of dit het geval is geweest...

Let wel even op met een zwakke accu of een slecht relais.
Wanneer de startmotor niet continu kracht uit oefent, kan de startkoppeling (tussen startmotor en krukas) gaan slaan.
Dit vreet de knellager (enkele honderden euro's), loopvlak van het start tandwiel (enkele honderden euro's) en de lager ring op (ook niet goedkoop).
Mensen die dan doorstarten zijn wat mij betreft niet goed bezig, ik heb het zelf ondervonden (omdat ik het niet wist).

bron: vincent S.


Iemand een idee  bij mijn ervaring en of ik hier wel of niet naar moet laten kijken? Wil namelijk niet m'n altijd trouwe appi de vernieling in rijden ...

ps. nieuwe accu komt er uiteraard...
Gelogd
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: September 23, 2010, 16:01:41 »

Ik denk dat je het zelf al hebt gevonden. In ieder geval in die hoek gaan kijken. Wat je kunt doen als je motor loopt is kijken of hij de accu bijlaad. Je zou ook nog de spoelen van de dynamo kunnen nameten op de werking.
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
base rsv
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: September 23, 2010, 16:10:38 »

Dank, technieker, voor je (snelle) reactie   

Zal dit eens zsm gaan bekijken ...
Gelogd
Rossifumi
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.048


Grazie Mille '01

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: September 23, 2010, 16:22:52 »

Als je toch al een verse accu gaat halen vervang dan ook gelijk het startrelais. Dat heeft bij mij al mijn startproblemen opgelost 

Dit is mijn oude relais. Ik vermoed dat dit ook het standaard relais is aangezien dit er eentje is die 50 ampère doorgeeft (ik hoop dat ik het zo goed zeg, electro is nooit mijn sterkste kant geweest)



Dit relais moet je vervangen door een exemplaar van Aprilia van 150 ampere of van Yamaha van 100 ampere. Iedereen gaat hier voor het Yamaha exemplaar (heb ik zelf ook gedaan) omdat het bestaan van het betere Aprilia exemplaar niet zo bekend is. Wat de verschillen in prijs zijn weet ik niet.

Het schijnt trouwens zo te zijn dat je het oude (originele) exemplaar wat kunt "opknappen" door de corrosie (die vast op de contactpunten zal zitten) te verwijderen. Ik heb hier zelf echter geen ervaring mee, ik heb gelijk een nieuw exemplaar gekocht.
Gelogd

Happy Mille
base rsv
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: September 23, 2010, 16:59:01 »

thnx Rossifumi voor de tip 

Moet echter zeggen dat ik nooit geen problemen met het starten heb gehad...betreffende accu gevalletje van einde levensduur denk ik ... rijd hier zelf al een 4 a 5 jaar mee (motor staat inpandig en bij zeldzame periode van langdurig geen gebruik (is enkel bij sneeuwval) optimate er af en toe aan)

p.s. Moet trouwens zeggen dat ik het dashboard reset probleem wel met regelmaat had ... s kijken of de nieuwe accu dit verhelpt. Vond al veel info hierover op dit forum tijdens mijn zoektocht naar bovenstaande vraag...
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Lidl heeft weer motorkleding in de aanbieding! « 1 2 3 4 » 2 Fast 2 See 50 45273 Laatste bericht Mei 13, 2011, 14:47:47
door Silke
ARA circuitrijvaardigheidstraining 2 september 2013 op Folembray!! « 1 2 3 4 5 » FastJ 68 23491 Laatste bericht Juli 29, 2013, 16:04:20
door Mille Merckel
Deelname ARA rijvaardigheidstraining 10 september 2012 « 1 2 ... 18 19 » FastJ 282 73126 Laatste bericht Oktober 04, 2012, 21:02:14
door Brontolo
autoscout 24 arius 14 15289 Laatste bericht Januari 27, 2013, 10:40:46
door rsvfrank
Rondetijden « 1 2 ... 35 36 » zeeslot 539 163706 Laatste bericht Maart 25, 2015, 10:09:52
door Zoeperman

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!