Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 29, 2024, 18:50:48 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: gezocht: verstand van zaken met een juridisch advies  (gelezen 3909 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
bigbang
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 221


Netherlands
« Gepost op: Oktober 12, 2010, 18:30:29 »

Tjonge wat ben ik blij dat ik geen Buell rijd.

Wat is er aan de hand? Mijn broertje houd net zoals ik van niet doorsnee motoren en heeft daarom een Buell gekocht.
Geinig ding, ziet er goed uit en stuurt netjes, zo ver geen probleem, dat begint nu:

Na aanschaf samen zijn nieuwe Buell opgehaald bij de dealer in Vroomshoop, nog geen 40 km verder zie ik dat er iets drupt en dat er soms een blauw wolkje ontsnapt aan de achterkant.
Snel voorbij gereden en hem gemaand te stoppen, vlak voor een mini rotonde.
PFFFFFFFfffffff gelukkig maar: olielekkage en de hele achterband onder de olie, net op tijd een crash voorkomen.
Dealer gebeld, ff een sneer gegeven van alle harley's lekken wat uiteraard ontkend werd door de dealer, en een hele tijd later motor op de aanhanger naar de dealer.

Tijd daarna motor opgehaald door mn broertje en binnen 2 weken weer olie lekkage maar gelukkig niet zo gevaarlijk als de eerste keer.

Gisteren was het weer raak! ernstige olie lekkage op de snelweg(A1) gelukkig op tijd opgemerkt en zonder valpartij is de @$#%^%^$*%^&* Buell aan de kant gezet.
Ik ben van uit Nijmegen naar Deventer gereden om daar de Buell op de aanhanger te zetten en zo de motor bij de dealer in Vroomshoop af te leveren.
Mijn broer is helemaal klaar met deze lekbak van een Buell en wil eigenlijk iets betrouwbaarders en leukers gaan rijden.
Wat zijn zijn juridische mogelijkheden? Iemand iets hierover bekend?

Of wordt dit weer een gevalletje jammer maar helaas? Ivm je moet het met de dealer doen en wettelijk kan er niets?

Groetjes BB
Gelogd

Groetjes Big Bang
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 12, 2010, 18:45:11 »

volgens mij moet de dealer eerst weer de mogelijkheid krijgen om het naar tevredenheid op te lossen
maar daar dit al een paar keer gebeurt is zou ik eens mijn rechtsbijstand bellen want volgens mij kan
je inderdaad van de motor af minus een redelijk afschrijving

en wat betreft een harley , ach ja die dingen markeren nu eenmaal graag hun plek , zat er wel een rolletje
duc-tape en tie-rips bij toen hij hem kocht  Grin
Gelogd

if it runs , race it
MatthijsA
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 913


Netherlands
WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 12, 2010, 18:49:46 »

Nieuwe motor heeft normaal gesproken toch gewoon de fabrieksgarantie? Misschien een andere dealer proberen?
Neem aan dat een nieuwe motor gewoon goed moet zijn toch  Huh
Woon 500 meter van Oude Monnik af en heb er nog niet heel veel slechts over gehoord, behalve dat Harley's altijd kapot zijn  
Gelogd
milletuono
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 12, 2010, 18:57:18 »

Dat is zwaar kl.te zo'n situatie.
Ik ben geen jurist maar ik weet wel dat een consument RECHT heeft op een deugdelijk product.
Als de buel echt nageltje nieuw is moet hij voorstellen om een ander nieuw exemplaar te krijgen.
Anders kan hij via de consumentenbond informatie inwinnen en een advocaat ter arm nemen.
Het scheelt enorm wanneer je de dealer persoonlijk en aangetekend door een advokaat een brief stuurt waarin de dealer persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld.
De risico's die je broer heeft moeten lopen (en dat tot 2 keer toe) zijn onacceptabel en kunnen dodelijke gevolgen hebben.
Dat het bij een eerste keer al fout gaat is een indicatie dat de dealer geen behoorlijke eindcontrolle heeft uitgevoerd en ook niet heeft proef gereden.
dat het de 2e keer weer mis is is een indicatie dat de dealer het probleem niet serieus aanpakt en waarschijnlijk nalatig is/wordt in de toekomst.
Ik ben wel veel in de weer geweest met advokaten en weet uit ervaring dat je wel een goede juridische kans maakt.
Schrijf een brief aan de rijdende rechter en stuur een copie (cc) naar de betreffende dealer.
Als ze weten dat dit mogelijk op de nationale TV kan komen worden ze wss wel wat soepeler

Kijk in de koopovereenkomst en lees de algemene voorwaarden eens goed door heel vaak kun je iets binnen een bepaalde periode terugbrengen met een zeer klein verlies in de knip.

succes ermee
Gelogd
bigbang
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 221


Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 12, 2010, 18:59:37 »

Hoi Mathijs,


tja wat moet ik er van zeggen behalve dat in alle keren dat er een probleem was er erg matig geregeerd werd, het probleem wordt gezien de reaktie daar al snel onder het vloerkleed geveegd.
Serieus ingaan op de klacht was er echt niet bij. Technisch gezien misschien wel goed opgelost maar gezien drie keer lekkage twijfel ik toch sterk aan de vaardigheden van de monteurs in Vroomshoop.

Hopelijk pakt Richard het nu wel goed op en komt hij met een goed en voornamelijk eerlijk voorstel.

Ach de tijd zal het leren, bedankt voor je reaktie.

Gr BB

Gelogd

Groetjes Big Bang
bigbang
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 221


Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 12, 2010, 19:01:48 »

Dat is zwaar kl.te zo'n situatie.
Ik ben geen jurist maar ik weet wel dat een consument RECHT heeft op een deugdelijk product.
Als de buel echt nageltje nieuw is moet hij voorstellen om een ander nieuw exemplaar te krijgen.
Anders kan hij via de consumentenbond informatie inwinnen en een advocaat ter arm nemen.
Het scheelt enorm wanneer je de dealer persoonlijk en aangetekend door een advokaat een brief stuurt waarin de dealer persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld.
De risico's die je broer heeft moeten lopen (en dat tot 2 keer toe) zijn onacceptabel en kunnen dodelijke gevolgen hebben.
Dat het bij een eerste keer al fout gaat is een indicatie dat de dealer geen behoorlijke eindcontrolle heeft uitgevoerd en ook niet heeft proef gereden.
dat het de 2e keer weer mis is is een indicatie dat de dealer het probleem niet serieus aanpakt en waarschijnlijk nalatig is/wordt in de toekomst.
Ik ben wel veel in de weer geweest met advokaten en weet uit ervaring dat je wel een goede juridische kans maakt.
Schrijf een brief aan de rijdende rechter en stuur een copie (cc) naar de betreffende dealer.
Als ze weten dat dit mogelijk op de nationale TV kan komen worden ze wss wel wat soepeler

Kijk in de koopovereenkomst en lees de algemene voorwaarden eens goed door heel vaak kun je iets binnen een bepaalde periode terugbrengen met een zeer klein verlies in de knip.

succes ermee


Thnx,

ik denk ook dat juridisch gezien mn broertje een goede kans maakt maar eigenlijk wil je dit soort zaken in goed overleg samen regelen.
Wel fijn om te weten als er juridisch wat te winnen valt.

Gr BB
Gelogd

Groetjes Big Bang
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Oktober 13, 2010, 09:24:39 »

Toevallig een jurist. Wink

Als consument doe je zaken met een handelaar.
Op de overeenkomst die je sluit is boek 7 van het Burgerlijk Wetboek van toepassing. In boek 7 staan diverse artikelen die de consument beschermen en de mogelijkheid bieden om je kosten te verhalen.

Ten eerste moet een product wat je koopt voldoen aan de overeenkomst (conformiteitsvereiste - artikel 7:17 lid 1 BW). Voldoet de zaak niet aan de overeenkomst, dan heeft de koper het recht om te eisen:
- aflevering van het ontbrekende (niet van toepassing in dit geval);
- herstel, mits verkoper daaraan redelijkerwijs kan voldoen; of
- vervanging van de afgeleverde zaak.
De kosten hiervoor komen nooit voor rekening van de koper (artikel 7:21 lid 1 en lid 2 BW).
Blijft de verkoper in gebreke met mijn verplichtingen tot herstel, kun je de reparatie laten uitvoeren door een ander en de kosten verhalen (artikel 7:21 lid 6 BW).

Daarnaast heb je als consument de bevoegdheid de overeenkomst te ontbinden als het afgeleverde niet aan de overeenkomst voldoet. Dit kan niet als de afwijking van de overeenkomst van geringe betekenis is. (artikel 7:22 lid 1 sub a BW). Daarnaast zou je de prijs kunnen verlagen in evenredigheid met de mate van de afwijking (artike 7:22 lid 1 sub b BW).

Dit is de wettelijke regeling. Een en ander wordt doorgaans 'minnelijk' opgelost. Daarnaast is er behoorlijk wat rechtspraak over de uitleg van bepaalde verplichtingen, rechten etc.

Succes,

Johan
Gelogd

daanrsv
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.358


Oh Aprilia, gelukkig ben jij geen Japanner!

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Oktober 13, 2010, 21:17:23 »

Ben geen jurist maar zelfs abraham moszkowicz rijdt niet op een Buel!!! 
Gelogd

barkeepers doen meer dan alleen drinken
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Oktober 13, 2010, 21:26:53 »

Als je op je mondelinge afspraken lauwe reacties krijgt of zelfs geen komt de volgende stap

EEN brief ( desnoods aangetekend)

Hierin verwoordt je wat volgens jouw de mogelijke oplossingen zijn ( in alle redelijkheid)  met daarbij een duidelijk gestelde termijn .

Verwoordt hierin de steeds weer gemaakte mondelinge afspraken en terugkerende defecten.

Je kunt de artikels van Johan  noemen .

Hiermee dwing je de motorzaak een keer goed te repareren.
Ook heb je de history en afspraken vastgelegd.

Vraag om een schriftelijke reactie
Alks deze uitblijft > aangetekend versturen

Als men onwillig blijkt maakt dat de volgende stap gemakkelijker ( brief via advocaat)

Letop > probeer er eerst mondeling uit te  komen . De brief verkoelt de verhoudingen
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
bigbang
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 221


Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 13, 2010, 21:36:07 »

Vandaag zou mijn broertje gebeld worden door de dealer.
Je raad het al! Hij is niet gebeld.
idd zal een brief de boel verkillen maar dat doet het gedrag van de dealer ook.
We gaan eerst proberen het in den minnen te schikken, als dat niet blijkt te werken gaan we over naar brieven etc etc

Allemaal bedankt voor jullie reaktie.

Gr BB
Gelogd

Groetjes Big Bang
robz
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.843


Pegaso Powerrrrrrrrrrrrrrrrr

San Marino
WWW
« Antwoord #10 Gepost op: Oktober 13, 2010, 23:27:18 »

dus n.a.v. johan zijn info:

-aangetekend in gebreke stellen
-redelijke termijn stellen

bij niet nakoming ontbinding vorderen.  een vette claim / veel kosten helpen doorgaans voor een dealer/ondernemer om de besluitvorming richting "terugnemen om van het gezeik af te zijn" makkelijker te maken.. Wink  suc6
Gelogd
-Luca-
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 441


Twins, Basil...Twins!

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Oktober 14, 2010, 19:47:16 »

Kijk eens op http://www.consuwijzer.nl  Goede site met vĂ©Ă©l goede informatie. Succes!
Gelogd

Lekker rijden is geen kwestie van snelheid, maar van gevoel...
Redmer
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 494


Australia
« Antwoord #12 Gepost op: Oktober 17, 2010, 21:19:00 »

Eerst er maar eens heen voor een goed gesprek voordat er nare brieven heen en weer gaan ?? Of is dat station al gepasseerd ?
Gelogd

bigbang
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 221


Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Oktober 17, 2010, 21:48:53 »

Te laat is het er niet voor maar gezien de dealer niet gebeld heeft afgelopen woensdag vertrouw ik  zelf de dealer voor geen meter meer.(Dat niet terug bellen hangt mij de keel uit, doe wat je beloofd heb, heb je geen nieuws bel dan dat je geen nieuws heb maar bel!!)
Ik laat het over aan mijn broertje, hij is wat tactischer en taktvoller dan ik ben.

Dus tot nu toe geen info,

ik houd jullie op de hoogte.

GR BB
Gelogd

Groetjes Big Bang
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Oktober 17, 2010, 21:59:46 »

Maar eigenlijk is het jouw schuld, je had je broertje een aprilia moeten laten kopen en hem hiervoor behoeden......
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Motorrijdersgroet « 1 2 3 4 5 » jackske 66 44100 Laatste bericht Februari 27, 2015, 18:45:40
door Azesje
Verslag ZAC Zolder 1 september 2009 « 1 2 » emille 15 10926 Laatste bericht September 04, 2009, 16:32:56
door Timfiz
Telemarketing « 1 2 » Sjaakie 29 21866 Laatste bericht Mei 02, 2008, 14:45:17
door rrvm1971
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 25451 Laatste bericht Juli 25, 2009, 10:04:12
door *Thomas*
Ernstige ongelukken door afbrekend linksysteem RSV/Tuono [VERVANGENDE LINKS p4] « 1 2 ... 23 24 » Grrrsv 351 122610 Laatste bericht April 14, 2011, 17:06:25
door steegie

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!