Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 26, 2024, 23:11:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Lang verhaal en een vraag met vele mogelijke antwoorden .....  (gelezen 6515 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Kenny
Gast
« Gepost op: Oktober 14, 2010, 19:59:30 »

hey mede fanaten  ,

Ik zal proberen in het kort de situatie proberen te schetsen over de hoe , wie , wat en waneer.....
Ik was afgelopen maandag met mijn RSV (2001) van het najaars zonnetje aan het genieten tot ik twee km voor ik thuis was (let wel) "rustig" terug schakelde voor een rotonde ...
Na het afrijden vasn de rotonde kwam er een bijgeluid uit het blok gelijkparig aan het motor toerental , dus stopte en had aandrijving uit gesloten en probeerde het  geluid te traceren maar kwam niet verder dan het id dat mijn starter op een of andere manier mee liep via een miss defecte start koppeling , ik thuis aan gekomen te voet wel te verstaan ik de startmotor gedemonteerd met de verwachting een kaal rondsel aan te treffen ..... niet dus was allemaal nog punt gaaf . Deksel aan vliegwiel zijde los gehaald en vrijloop gecontroleerd van de startkoppeling ook in orde ... toen begonnen bij mij de  Huh me boven de pet te rijzen .... en vreesde ik het ergste , want ik moest dus waarschijnlijk de minst positieve kant van het carter open gaan halen (distributie-zijde) , maar even optimistisch miss wel een plaat van koppeling gebroken oid .... open gemaakt koppeling was dik in orde .... dan 't hele deksel er maar van af want we hebben ook nog een waterpomp .... waterpomp bekeken geen speling , spietje ook nog mooi in het tandwiel ..... tot mijn ogen over de tandwielen heen  Bleek het Ducati koppelings geluid van een los gelopen krukas-moer te komen die dus netjes zonder draad te beschadiggen helemaal van de as af gelopen was .... (dit was het verhaal)
Nu de vraag , Wat kan hier een oorzaak van zijn , Eigenlijk een beetje een vraag voor ervaringen van mensen die dit miss ook eens aan de hand hebben gehad ??
Heb zelf ook al zitten denken , miss een membraam lek van de back-torque-limiter of hoe je het ook noemt op de koppeling , want bij sportief rijden kon hij toch best bokken op het achterwiel bij terugschakellen . Of onballans in 't vliegwiel oid (trillingen dusss...) hoewel ik zelf geen viborator onder me heb gevoeld alleen die twee hamers onder de tank  .....
Het enige wat mij wel op viel is ...... en ik denk dat dat dus miss ook de oorzaak gaat zijn , vliegwiel bout zat vast met lock-tite , moer van koppelings-houder zat vast met lock-tite op de krukas en de moer die dus losgelopen was geen spoor te vinden van het hele goedje , maar in wp-handboek van de appie zelf begint haast iedere zin met lock-tite en glijmiddel dusss .... vandaar mijn vermoeden , want verder kan ik geen mechanisch gebrek ontdekken , olie mooi koffie bruin zonder stukken of gruis aan vermogen geen gebrek enz enz .....  Ik hoop dat er miss mensen zijn die mij advies kunnen geven of miss gerust kunnen stellen met 't lock-tite verhaal !?!?
iig  vast bedankt voor de aandacht ....

Groeten Kenny
 
 
 


Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 14, 2010, 20:07:31 »

Hoi kenny

Dat is toch ff geluk bij een ongeluk hebben. Zo dicht bij huis en tijdig kunnen ingrijpen.

Ik heb alleen het antwoord op je vraag niet.
Misschien is het voor anderen wel geheel duidelijk , maar kan je middels een plaatje aangeven om welke moer het gaat.

Groeten peet
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Kenny
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 14, 2010, 20:25:24 »

Hey Peet ,

Dat geluk kun je wel zeggen ja , ben wel niet gelovig oid maar heb toch wel ff naar boven gekeken toen ik die moer zag hangen en dat tandwiel nog gewoon op zijn plek zag zitten !!
Maar zal morgen proberen een fotootje te posten , hoef niet perse een antwoord te hebben , maar hoop eigenlijk meer dat de mensen niet te makkelijk denken over een rammeltje en dus geen merkbare verschillen aan het lopen van de motor oid ..... en dan toch nog door rijden , want het had ook gigantisch mis kunnen gaan , vandaar toch nog mijn GOD ZIJ DANK !! hahah 

Groeten Kenny       foto volgd
 
Gelogd
Kefke
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 14, 2010, 20:38:45 »

Mijn Falco maakt ook zo'n Ducati koppeling geluid!  With stupid
Hij is nu bij de dealer die op dit moment aan het uitpluizen is wat het net is.
Deze leest ook het ARA-forum dus hopelijk leest hij dit ook.

Hij dacht dat het geluid van de hydrolische kettingspanner kwam omdat de olie die in mijn Falco erg vies en oud was (idem de oliefilter  )
Gelogd
Kenny
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 14, 2010, 20:59:38 »

Ik hoop voor je dat 't mee valt dan !! Maar dan liep jou motor toch ook niet zo lekker meer dan ?? trillen en niet mooi lopen , als er twee halve liters aan die ketting rukken ?? Of valt dat wel mee ?? bij mij was er niks opmerkelijks behalve het geluid .... maar prestatie , regelmaat en trillingen niets geks ...

groeten kenny 
Gelogd
Kefke
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 14, 2010, 21:01:26 »

Neen alleen het geluid bij mij.

Net alsof er een droge koppeling (van een duc) in zat. Als hij warm was, was het precies minder.

Liep jouw motor dan niet meer lekker?
Gelogd
Kenny
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Oktober 14, 2010, 21:05:13 »

Nee , juist zoals jij zegt .... alleen geluid verder niks vreemds te merken ...... 
 
Gelogd
Kefke
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Oktober 15, 2010, 12:17:35 »

Blijkbaar is het probleem bij mij opgelost door nieuwe olie op te doen
Gelogd
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Oktober 15, 2010, 14:32:08 »

Het is maar een idee, maar Locktite helpt natuurlijk bijna niets als de moer niet vast genoeg is gedraaid...

Gelogd

Kenny
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 15, 2010, 22:37:52 »

Nee ben ik met je eens , maar er staat nu 26000 km op de teller waarvan ik er nu 5000 heb gemaakt , dus als hij echt los had gezeten had hij mij inziens al eerder de geest gegeven Huh?
Maar het enige wat mij opviel , "heb dat ook bij de dealer voorgelegd" is dat bout van vliegwiel dik in de lock-tite zat , evenals de moer van de koppeling , behalve de moer van de krukas geen restje of spoor van het goedje ..... maar net als jij en ik kunnen mensen een fout maken en dus iets vergeten bij montage , en zo in de loop van de tijd de motor veel warm koud overgang heeft gehad op het materiaal en een berg torsie en trillings krachten (zeker met een twee pitter , die nou niet bepaald tam in het rond gaat) kan ik me er toch wel het meest in vinden zeg maar in het lock-tite verhaal , en omdat ik verder eigenlijk geen andere opmerkelijke dingen kan opmerken of ontdekken aan , in en om het blok ..... Maar wat ik me dan afvraag is er miss iemand die toevallig onlangs 't carter eens open heeft gehad en heeft opgemerkt dat de krukas-moer vast zat met lock-tite ?!?!?
Maar reparatie gaat van het weekend geschieden , gewoon alles weer vast zetten met dus lock-tite op zijn donder en er het beste van hopen ..... dus veel rijplezier ga hebben nog in komende zon uurtjes en 't volgend seizoen , zonder rammeltjes maar met de heerlijke twee-cilnder klappen !!

Groeten Kenny 



 
Gelogd
Timfiz
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Oktober 16, 2010, 07:51:05 »

Kenny in het wphb staat of op de krukasbout bout locktite is gebruikt. Lees ook goed welke types , want er zijn verschillende in het blok die een bepaalde type lock nodig hebben. 
Gelogd
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #11 Gepost op: Oktober 16, 2010, 08:41:27 »

Er hoort loctite 243 op de schroefdraad van die moer....(M33x1,5)..volgens voorschrift Rotax, er moet een gegolfde ring onder zitten en hij moet met 230 Nm vast
(check ff of je geen schade hebt op de zijkant van tandwielen etc omdat het krukastandwiel misschien verschoven is...)
Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
Rossifumi
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.048


Grazie Mille '01

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Oktober 16, 2010, 09:46:18 »

230nm?? Da's stevig vast  Grin
Gelogd

Happy Mille
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #13 Gepost op: Oktober 16, 2010, 09:51:49 »

mwah....23kgm dan....als de sleutel een meter lang is kom je nog steeds niet met je voeten van de grond Roll Eyes
P.S. hij moet ook ff de spie checken of hij niet is ingeslagen....hij heeft een tijdje losgezeten
Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Oktober 16, 2010, 14:01:33 »

Er hoort loctite 243 op de schroefdraad van die moer....(M33x1,5)..volgens voorschrift Rotax, er moet een gegolfde ring onder zitten en hij moet met 230 Nm vast
(check ff of je geen schade hebt op de zijkant van tandwielen etc omdat het krukastandwiel misschien verschoven is...)

Volgens mij is het loctite 648. Dit moet juist wel goed vastzitten. Alleen de bevestingsbouten in de distributie worden met 243 vastgezet.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Verslag ZAC Zolder 1 september 2009 « 1 2 » emille 15 10923 Laatste bericht September 04, 2009, 16:32:56
door Timfiz
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35529 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Ultramod Mille_Moret 3 5186 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50184 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
HOW TO tandwiel en ketting vervangen? « 1 2 ... 18 19 » teddek 270 109950 Laatste bericht Juli 02, 2014, 21:34:49
door Zwijntje

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!