Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Mei 01, 2024, 06:45:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Veerspanning voorvork?? Hoeveel slagen = standaard?  (gelezen 6212 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #15 Gepost op: November 27, 2010, 12:16:43 »

Ik heb gisteren net voor 129,= aan naaldlagers piston pennen en afdichtringen gehaald bij MP Leek. De achtershock gaat volgende week naar Rooske en ik vervang gewoon alle lagers in de dogbone etc....

Zal wederom de afstellingen noteren  Grin
Als je na een revisie of servicebeurt met dezelfde afstelling gaat rijden, voelt het toch (heel) anders aan. Want nieuwe olie etc, dus reageert de shock anders.

Op straat is een basissetting perfect. Voor circuitgebruik moet je toch vaak wel een beetje schroeven afhankelijk van circuit, compound banden, temperatuur.

Maar hoe soepeler een vering kan staan hoe beter. Je merkt snel genoeg wanneer je wat meer demping moet geven en het is voor een groot deel ook persoonlijk. Lekker schrijven, schroeven en weer schrijven Wink
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
TDMarc
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: November 27, 2010, 12:26:58 »

Het lijkt mij handiger om je rijhoogte / negatieve veerweg op te meten / in te stellen en dan opschrijft hoeveel slagen voorspanning daarbij past ipv de settings van een ander over te nemen. Die ander heeft misschien wel andere veren, meer of minder doorsteek, andere rijhoogte aan de achterzijde? Kortom allemaal zaken die ook weer van invloed zijn op de rijhoogte / negatieve veerweg van de voorvork van je motor. En misschien nog wel het belangrijkste verschil is het gewichtsverschil tussen de rijders!

Het bepalen van je negatieve veerweg kan je heel makkelijk met zijn tweeen doen. As a rule of thumb:


Voorzijde: motor over de jiffy trekken tot het voorwiel los komt en de totale veerweg opmeten (Showa: 128 mm). Daarna plaats nemen op de motor in je rijhouding en wederom meten. Negatieve veerweg is het verschil tussen de twee opgemeten waardes.

Circuit: 25% negatief met de rijder op de motor. Showa: 32mm
Straat: 33-40% negatief met de rijder op de motor. Aprilia: 42-51mm


Achterzijde: motor aan de achterzijde uit de vering trekken en dan de afstand meten tussen de achteras en een vast punt op de kuip, recht boven de as (ik neem meestal een sticker of maak een streepje op een stuk schilderstape dat ik op de achterkuip plak).  Gemeten waarde opschrijven. Daarna plaats nemen op de motor in je rijhouding en wederom meten. Negatieve veerweg is het verschil tussen de twee opgemeten waardes.

Circuit: 25% negatief met de rijder op de motor. Aprilia: 28mm
Straat: 33-40% negatief met de rijder op de motor. Aprilia: 37-45mm


Hierna stel je de uitgaande of rebound demping in. Stelregel: zo licht als mogelijk zonder dat de motor onrustig wordt. Als je de voorvork of achterzijde snel induwt, dan moet deze vlot terug kunnen komen, zonder "na" te deinen. Kijk eens een dave moss filmpje op youtube om te zien hoe dat er uit ziet. Is echt doodsimpel.  

Hierna stel je de ingaande of compressiedemping in. Veel ingaande demping geeft meer "feedback" en minder comfort. Minder ingaande demping geeft minder feedback, maar meer comfort. Is echt een kwestie van smaak, zeker op straat. Op het circuit geldt: Hoe harder je rondgaat, hoe meer ingaande demping je instelt. Bij regen gaat de ingaande demping dus omlaag.

Zeer belangrijk is dat de motor aan de voor en achterzijde even snel inveert, er moet "balans" tussen voor en achterzijde zijn. Dit kan je zien door iemand op de tank van de motor te laten duwen en zelf aan de zijkant van de motor te gaan staan. Je ziet dan of deze tegelijk in en uitveert aan de voor en achterzijde. Zoniet: bijstellen.

Succes!  









 
« Laatste verandering: November 27, 2010, 12:30:13 door TDMarc » Gelogd
mjvanderlaan
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.548


Netherlands
WWW
« Antwoord #17 Gepost op: November 28, 2010, 10:28:07 »

Iedereen bedankt voor de info 
Zal er eens voorzichtig mee aan de slag gaan 
Gelogd

Wees niet bang om snel voorwaarts te gaan, wees alleen bang om stil te staan ;-)
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #18 Gepost op: December 02, 2010, 15:46:46 »

Zojuist de shock weg gebracht, is voor een 600 k1-k3, maar moet op een 750 k5.

Komen iig nieuwe shims in en een nieuwe aangepaste veer.
Zal wel weer de nodige knaken kosten 
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #19 Gepost op: December 02, 2010, 17:18:56 »

kom je nog steeds 250 te kort 
Gelogd

if it runs , race it
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #20 Gepost op: December 02, 2010, 17:43:01 »

kom je nog steeds 250 te kort 


Ooow is dat zo?
ik zal jou komend seizoen wel even het tegendeel bewijzen mannetje   





Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #21 Gepost op: December 02, 2010, 20:38:19 »

wat dacht je van tijdens een dagje SPA  Evil
Gelogd

if it runs , race it
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #22 Gepost op: December 02, 2010, 21:27:29 »

wat dacht je van tijdens een dagje SPA  Evil

wie weet op SPA ben ik nog niet gereden en Assen wel een beetje gezien...

Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51681 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
Ultramod Mille_Moret 3 5191 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
Motorrijdersgroet « 1 2 3 4 5 » jackske 66 44151 Laatste bericht Februari 27, 2015, 18:45:40
door Azesje
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50267 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
Navigatie « 1 2 » Huertecilla 15 9234 Laatste bericht Augustus 21, 2013, 20:46:40
door MrKneedown

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!