Het lijkt mij handiger om je rijhoogte / negatieve veerweg op te meten / in te stellen en dan opschrijft hoeveel slagen voorspanning daarbij past ipv de settings van een ander over te nemen. Die ander heeft misschien wel andere veren, meer of minder doorsteek, andere rijhoogte aan de achterzijde? Kortom allemaal zaken die ook weer van invloed zijn op de rijhoogte / negatieve veerweg van de voorvork van je motor. En misschien nog wel het belangrijkste verschil is het gewichtsverschil tussen de rijders!
Het bepalen van je negatieve veerweg kan je heel makkelijk met zijn tweeen doen. As a rule of thumb:
Voorzijde: motor over de jiffy trekken tot het voorwiel los komt en de totale veerweg opmeten (Showa: 128 mm). Daarna plaats nemen op de motor in je rijhouding en wederom meten. Negatieve veerweg is het verschil tussen de twee opgemeten waardes.
Circuit: 25% negatief met de rijder
op de motor. Showa: 32mm
Straat: 33-40% negatief met de rijder
op de motor. Aprilia: 42-51mm
Achterzijde: motor aan de achterzijde uit de vering trekken en dan de afstand meten tussen de achteras en een vast punt op de kuip, recht boven de as (ik neem meestal een sticker of maak een streepje op een stuk schilderstape dat ik op de achterkuip plak). Gemeten waarde opschrijven. Daarna plaats nemen op de motor in je rijhouding en wederom meten. Negatieve veerweg is het verschil tussen de twee opgemeten waardes.
Circuit: 25% negatief met de rijder
op de motor. Aprilia: 28mm
Straat: 33-40% negatief met de rijder
op de motor. Aprilia: 37-45mm
Hierna stel je de uitgaande of rebound demping in. Stelregel: zo licht als mogelijk zonder dat de motor onrustig wordt. Als je de voorvork of achterzijde snel induwt, dan moet deze vlot terug kunnen komen, zonder "na" te deinen. Kijk eens een dave moss filmpje op youtube om te zien hoe dat er uit ziet. Is echt doodsimpel.
Hierna stel je de ingaande of compressiedemping in. Veel ingaande demping geeft meer "feedback" en minder comfort. Minder ingaande demping geeft minder feedback, maar meer comfort. Is echt een kwestie van smaak, zeker op straat. Op het circuit geldt: Hoe harder je rondgaat, hoe meer ingaande demping je instelt. Bij regen gaat de ingaande demping dus omlaag.
Zeer belangrijk is dat de motor aan de voor en achterzijde even snel inveert, er moet "balans" tussen voor en achterzijde zijn. Dit kan je zien door iemand op de tank van de motor te laten duwen en zelf aan de zijkant van de motor te gaan staan. Je ziet dan of deze tegelijk in en uitveert aan de voor en achterzijde. Zoniet: bijstellen.
Succes!