Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 12:27:36 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: het grote: superplus / 98 topic  (gelezen 15450 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Gepost op: November 27, 2010, 17:44:41 »





zie verder vanaf ongeveer pag twee de grote lappen tekst met uitleg hoe en wats over superpus...






Serieus ik heb vanmiddag 20 minuten rond moeten rijden en na 6 tankstations kon ik eindelijk superplus kunnen tanken voor mm Racer.

Een mevrouw van de shell wou me wijs maken dat Vpower ed daar de vervanger voor is...
nou fijn dat is gewoon 97...


voor wie het tankt, wie voert nog 98?




« Laatste verandering: December 06, 2010, 12:45:20 door teddek » Gelogd
stg74
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: November 27, 2010, 17:56:31 »

Waarom eigenlijk, als ik vragen mag?
Heeft 'ie een hogere compressie en last van detonatie/kloppen?
Anders heeft het geen nut en haal je er bijv. geen extra pk's uit. Alleen blokken die gebruik maken van de hogere detonatiegrens (door een hogere compressie bijv.) hebben baat bij super 98.
Gelogd
Kefke
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: November 27, 2010, 18:44:27 »

Waarom eigenlijk, als ik vragen mag?
Heeft 'ie een hogere compressie en last van detonatie/kloppen?
Anders heeft het geen nut en haal je er bijv. geen extra pk's uit. Alleen blokken die gebruik maken van de hogere detonatiegrens (door een hogere compressie bijv.) hebben baat bij super 98.

Inderdaad, volgens mij heeft dit alleen echt nut bij Turbomotoren.
Trouwens, hier kan je in ELK station 98 tanken hoor...
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: November 27, 2010, 19:20:42 »

Ik rij altijd op v power,met de rsv althans, volgens shell is dit trouwens ron97 en mag het daarom niet verkocht worden als ron98 maar weer wel als ron95 
Gelogd
TDMarc
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: November 27, 2010, 19:33:30 »

De brandwaarde van al die benzines is hetzelfde, je gaat er sowieso geen extra vermogen mee winnen. Het enige dat toegevoegd is, zijn additieven om de benzine klopvaster te maken, dus alleen gebruiken als je last hebt van pingelen. Sterker nog: in een motor waar je een hoger oktaangetal niet nodig hebt, zal het gebruik van dit soort benzines voor extra vervuiling zorgen. Pingelen ga je zonder verlaagde kop, turbo's etc niet krijgen met ron95. Zelfs met ron92 gaat het vaak prima (benzin in Duitsland). Geld lekker in je zak houden dus.
Gelogd
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: November 27, 2010, 21:07:56 »

No offence maat wat maakt het uit, het kan helemaal geen kwaad om benzine met een een hoger octaangetal te tanken.

maar ik koop Superplus omdat Frank Mos mij verteld heeft dat ik dat moet doen.
hij heeft mijn gsx-r getuned i.c.m. een Rapidbike III waarbij de ontsteking en injectie is aangepast, vandaar. angel




« Laatste verandering: November 27, 2010, 21:30:39 door teddek » Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: November 27, 2010, 21:27:16 »

ik gooi er meestal gewoon v-power in maar euro gaat er ook wel eens in , heb geen extra vermogen nodig 
Gelogd

if it runs , race it
Kefke
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: November 27, 2010, 21:48:41 »

Mijn rs liept duidelijk minder op 98.
Is natuurlijk wel een 2-takt en niet te vergelijken met een RSV.

De Falco zal altijd 95 van mij krijgen, ik verwen hem zo al teveel :p
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: November 28, 2010, 09:49:26 »

De Tuono krijgt euro 95 en de RS250 euro 98 of octaan 100, inderdaad tegen het pingelen.

Gelogd
stg74
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: November 28, 2010, 13:52:30 »

Ik geloof niet dat 98 tanken terwijl 95 voorgeschrevenis kwaad kan.
Als er gerommeld is met de ontsteking en deze bijv. vroeger is gezet, dan zal de verbranding eerder beginnen en de druk misschien hoger oplopen, waardoor de detonatiegrens dichterbij komt. Of: Doordat de verbranding eerder begint, is er meer tijd om warmte af te geven aan omliggende materialen (i.p.v. in de expansie van het gas) aangezien de zuiger dan nog een langere weg naar boven af te leggen heeft t.o.v. standaard timing. Een hogere temperatuur kan ook detonatie vervroegen. Ik kan me voorstellen dat een tuner dan juist 98 voor gaat schrijven. Of het op die manier ook meer vermogen oplevert, weet ik niet.
Meestal verhoogt men de compressie. Daardoor gaat het koppel in principe overal in het toerenbereik omhoog, maar ook de piek verbrandingsdruk en dient men dus benzine met een hoger octaangetal te tanken om tegen detonatie te beschermen.
Een verder nadeel is dat door de krappere verbrandingsruimte de wervelingen van het gas gebroken worden. Een mengsel dat nog goed "stormt" in de verbrandingskamer, zal sneller verbranden. Daarom is er minder voorontsteking nodig en wordt er minder negative arbeid geleverd (beginnende drukopbouw voor de zuiger boven is) en minder warmte gebruikt voor het opwarmen van de blokdelen en het koelsysteem.
Een blok men een (te?) hoge compressie en een relatief lage verbrandingssnelheid, zal bij hoge toerentallen misschien meer voorontsteking nodig hebben. Gaat allemaal ten koste van de efficiƫntie, lijkt me. Dat is ook een reden waarom men soms twee bougies nodig heeft: voor een nette en efficiƫnte verbranding in bijvoorbeeld grote cilinders. Je ziet ook dat men bij de rotaxblokken de verbrandingkamers verbeterd heeft na '03, aangezien die maar een bougie nodig hebben.
Het e.e.a. zal ook te maken hebben met de ademhaling van een motor. Als de vullingsgraad slecht is (bij hoge toerentallen bijv., wanneer de tijd korter is om een cilinder te vullen), zal detonatie niet zo vlot voorkomen.
Gelogd
RS-Stefan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 264


Loud pipes save lives

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: November 28, 2010, 15:37:14 »

ik reed met mijn RS250 altijd met 98, liep hij merkbaar beter op. in de 1e kwam het wiel ff los van de grond en dat deed hij met 95 niet. Tank met mijn auto (Fiat punto gt Turbo) ook 98 maar dat is van wege de verhoogde turbodruk, andere chip, andere nokkenas enz. Mijn RSV gooi ik ook meestal wel 98 in omdat ik het idee het dat ie er wel goed op loopt maar daar ben ik me niet zo zeker van als met mijn RS250.
Gelogd

RSV Mile R
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: November 28, 2010, 17:19:42 »

er staat op de tank min ron95, betekend dat hoger octaangehalte prima kan.
Vervuiling ontstaat niet door het octaangehalte, maar door a/f mix en verbrandingstemperaturen e.d.
Bij mij gaat er 98 in omdat ik zelf het idee heb dat ie daar lekkerder op loopt (zit waarschijnlijk tussen de oren, maar toch).
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: November 28, 2010, 17:21:25 »

ow, ik tank trouwens altijd bij BP omdat dit de enige pomp (buiten de witte pompen om) is die nog 98 aanbiedt.
Dus tank ik met de auto (95) ook altijd bij BP, omdat ik belangrijk vind dat het nog wel verkrijgbaar moet zijn.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
de KAST
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: December 04, 2010, 18:24:46 »

gulf en tinq in assen ook super plus
Gelogd
Kefke
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: December 04, 2010, 19:33:27 »

ik reed met mijn RS250 altijd met 98, liep hij merkbaar beter op. in de 1e kwam het wiel ff los van de grond en dat deed hij met 95 niet. Tank met mijn auto (Fiat punto gt Turbo) ook 98 maar dat is van wege de verhoogde turbodruk, andere chip, andere nokkenas enz. Mijn RSV gooi ik ook meestal wel 98 in omdat ik het idee het dat ie er wel goed op loopt maar daar ben ik me niet zo zeker van als met mijn RS250.

Mijn RS (wel maar een 125) reed duidelijk minder op 98
Mijn 50 ook trouwens
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51325 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10051 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 10313 Laatste bericht Augustus 19, 2011, 15:31:28
door Berthebike
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8884 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille
ketting aanspannen - regelen - uitlijnen (alle types) Danduy 3 6825 Laatste bericht Augustus 23, 2011, 16:00:23
door lummelke

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!