Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 27, 2024, 00:34:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Sjeivehoof's studentbudget-racer makeover  (gelezen 8372 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Sjeivehoof
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 58


#26

Netherlands
« Gepost op: December 14, 2010, 09:28:02 »

 
Na een seizoen circuitrijden op een compleet standaard Yamaha YZF750R gekocht in belgiƫ, een jaar stilgestaan op 5 jaar oude banden met een niet werkende achterrem, en na een alles vernietigende crash op het circuit van zolder kan ik deze winter niet anders dan mijn racert een kleine makeover/opknapbeurt geven.

Geheel volgens studenten traditie gaat dit natuurlijk met het laagste budget mogelijk.

Wat is het plan?
- de goedkoopste kuipenset kopen die ik kan vinden. (inmiddels gebeurd)
- de goedkoopste tank die ik kan vinden kopen. (inmiddels ook gebeurd, maar nog niet gemonteerd)
- stalen remleidingen aanschaffen. (gebeurd)
- goedkope voorremcilinder vinden. (gebeurd)
- andere linker schetsplaat vinden. (gebeurd)
- andere cockpit vinden. (gebeurd)
- andere kuipbeugels vinden. (gebeurd)
- kuipwerk spuiten
- remklauw revisie voor en achter.
- Carb's synchroniseren
- Motorblok voorzien van nieuwe olie, nieuwe bougies enz.

Alle andere dingen die ik tijdens de opknapbeurt nog tegenkom, welke de veiligheid of het rijgedrag beĆÆnvloeden worden natuurlijk ook aangepakt!

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen en werkzaamheden, ook zal ik vanmiddag even wat foto's poste van de huidige staat van de Yamaha.
« Laatste verandering: December 14, 2010, 16:09:28 door Sjeivehoof » Gelogd

Girls want a lot of things from one guy. Conversely, guys want one thing from a lot of girls.
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: December 14, 2010, 11:57:55 »

Succes 
Gelogd

emille
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.826


Weer eens wat anders

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: December 14, 2010, 13:07:18 »

Daar willen we natuurlijk foto's van zien!  Grin
Maar het project mag niet ten koste van je studie gaan natuurlijk, gebeurd schrijf je met een "d" en posten met een "n"
 Wink
Gelogd

Aprilia RSV Mille oranje/paars 1999
Aprilia RSV Mille matzwart 2001
Aprilia RSV Mille R geel 2001
Aprilia RSV Mille/Tuono zwart 2002
Aprilia Shiver 750 zwart 2008
Aprilia RSV Mille R geel 2003
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: December 14, 2010, 13:43:55 »

en geen komma voor het woordje 'en', etc etc  Grin Grin Grin
Gelogd

Mille_Moret
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 741


Mille R 2001 & CBR 600 Circuitmotor

Netherlands
WWW
« Antwoord #4 Gepost op: December 14, 2010, 13:55:54 »

Interessant  Grin
Ga ik zeker volgen Wink
En kom op met die foto's!

Succes
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: December 14, 2010, 14:41:28 »

spuitbussen halen bij de action 

25 euro en je hele motor is gespoten 
Gelogd

if it runs , race it
Sjeivehoof
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 58


#26

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: December 14, 2010, 15:17:01 »

Daar willen we natuurlijk foto's van zien!  Grin
Maar het project mag niet ten koste van je studie gaan natuurlijk, gebeurd schrijf je met een "d" en posten met een "n"
 Wink

Gelukkig studeer ik geen Nederlands 
Gelogd

Girls want a lot of things from one guy. Conversely, guys want one thing from a lot of girls.
Sjeivehoof
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 58


#26

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: December 14, 2010, 15:49:49 »


Zoals beloofd de eerste foto's 



Deze foto is genomen tijdens mijn allereerste circuitdagen met de Yamaha, 5 en 6 mei in op Ecuyers. 
ƉƩn week eerder had ik de motor opgehaadl uit BelgiĆ«. Het enige wat ik er destijds aan gedaan heb is de remvloeistof vervangen, de achterband vervangen, de remklauwen schoongemaakt en de lampen enz. verwijderd.
De voorband was een of andere Pirelli Diablo van enkele jaren oud.



Deze foto is genomen net voor mijn alles vernietigende crash op het circuit van Zolder  Tongue. Inmiddels had ik wel de voorband vervangen door een gebruikte voorband van een vriend (25 euro, voor een band welke 10 ronden was gebruikt).

Nadat ik de banden warm had gereden zat het tempo er goed in, tijdens de eerste (en enige) sessie reed ik lage Ć©Ć©n vijftigers. Totdat ik in de 9de ronde bij het uitkomen van de laatste chicane voor start/finish het achterwiel weg voelde glijden. Op dat moment was er al geen redden meer aan, ik schoof op mijn zij richting de grindbak. Terwijl dit gebeurde zag ik mijn motor ook richting de grindbak schuiven, toen de motor in de grondbak terecht kwam sloeg hij vervolgens 2 keer over de kop, en landde bovenop de kuip/tank/kont.



Zie hier het resultaat (helaas heb ik geen foto van de meest beschadigde linkerkant):





Na de crash natuurlijk flink balen, dit gaat een hele klap geld kosten! Totdat mijn vader met een briljant idee kwam; Waarom hang je geen papiertje op je motor waarop staat, kleine bijdrage gevraagd! Snij een fles doormidden hang die erbij, misschien kun je dan nog wat geld bij elkaar krijgen.

Zo gezegd zo gedaan, op de foto hieronder kun je de fles nog zien zitten. (uiteindelijk toch zo'n 60 euro opgehaald)



Gelogd

Girls want a lot of things from one guy. Conversely, guys want one thing from a lot of girls.
Sjeivehoof
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 58


#26

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: December 14, 2010, 16:41:00 »


Na de crash was er echter wel paniek, de volgende circuitdag (op Assen) was al over een maand.
Deze dag wilde ik absoluut niet missen, want het zou de eerste keer worden dat ik met mijn eigen motor op Assen zou rijden. 

Er zat dus niks anders op dan al mijn vakantie spaargeld bij elkaar te schrapen, om de motor binnen een maand weer aan het rijden te krijgen. Voordat ik kon beginnen met onderdelen kopen moest alleen even bekeken worden wat er tijdens de crash allemaal gesneuveld was. Dit bleek een redelijk lange lijst te worden;

- Kuipruit
- Alle kuipdelen
- Tank
- Cockpit unit
- Kuipbeugels
- Achteras
- Reservoir voor de koppelingsvloeistof
- Voor-remcilinder
- Voor-remleidingen
- Reservoir voor de remvloeistof
- Schetsplaat linkervoetsteun
- Uitlaat bevestiging

Dan waren er natuurlijk ook nog de onderdelen welke niet gesneuveld maar wel (zwaar) beschadigd waren.

- Subframe krom
- Voorvork krom
- Linker clip-on krom
- Achterwiel 3mm uit het spoor

Onderdelen kopen is natuurlijk niet zo moeilijk, maar het moest uiteraard wel allemaal binnen het budget passen. Op zoek dus naar de goedkoopste kuipenset die ik kon vinden. Deze vond ik uiteindelijk op www.ricambi-weiss.de
Eigenlijk alles behalve de kont was leverbaar... nou dan maar een kont van een Yamaha OW01 dat maken we wel passend. 

Andere onderdelen werden gekocht bij een lokale sloper; kuipruit, schetsplaat met voetsteun en de achteras.

De gebruikte kuipbeugels (100 euro, dure grap!  ) vond ik op ebay Duitsland, samen met de cockpit.

De remcilinder met reservoir vond ik op marktplaats, het zou een remcilinder zijn van een 2000 R6 voor 40 euro. Eenmaal thuis zag ik dat meneer de handelaar mij voor 40 euro een radiale Brembo pomp van een RSV had verkocht, mooi meegenomen dus!

De uitlaatbevestiging werd door mij zelf gemaakt, verder kon de clip-on en het subframe gericht worden. De vorkpoten heb ik door een goede kennis laten richten als vriendendienst. Het achterwiel stond 3mm uit het spoor, maar wegens tijd/geld gebrek kon ik dit niet laten richten, ik moest immers al over 4 weken rijden. Ik zou gewoon gaan rijden en kijken of het merkbaar was, zo niet dan bleef het achterwiel maar fijn 3mm uit het spoor staan.

Ik kon er niet onderuit om bepaalde onderdelen nieuw te kopen, zo zijn de remleidingen en het reservoir voor de koppelingsvloeistof nieuw gekocht.

Eenmaal alle onderdelen binnen kon er begonnen worden met het monteren van de motor, zodanig dat ik er op zijn minst mee kon rijden op Assen.



De kwaliteit van de kuipen is over het algemeen goed, alleen de gaten moest ik zelf maken. De dremel heeft tijdens het monteren dus overuren gemaakt.  Grin

Toen het eenmaal tijd was om te rijden was de motor klaar, of ja klaar.... in ieder geval tijdelijk klaar.

Het enige wat nog ontbrak was een andere tank en foam op het zitje, ik kan je vertellen.... dat rijd alles behalve fijn! 




Gelogd

Girls want a lot of things from one guy. Conversely, guys want one thing from a lot of girls.
emille
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.826


Weer eens wat anders

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: December 14, 2010, 16:42:50 »

Daar willen we natuurlijk foto's van zien!  Grin
Maar het project mag niet ten koste van je studie gaan natuurlijk, gebeurd schrijf je met een "d" en posten met een "n"
 Wink

Gelukkig studeer ik geen Nederlands 

Dat dacht ik al  Grin
Het was maar een geintje  Wink
Gelogd

Aprilia RSV Mille oranje/paars 1999
Aprilia RSV Mille matzwart 2001
Aprilia RSV Mille R geel 2001
Aprilia RSV Mille/Tuono zwart 2002
Aprilia Shiver 750 zwart 2008
Aprilia RSV Mille R geel 2003
Sjeivehoof
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 58


#26

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: December 14, 2010, 16:46:14 »

Daar willen we natuurlijk foto's van zien!  Grin
Maar het project mag niet ten koste van je studie gaan natuurlijk, gebeurd schrijf je met een "d" en posten met een "n"
 Wink

Gelukkig studeer ik geen Nederlands 

Dat dacht ik al  Grin
Het was maar een geintje  Wink

I know, maar ik heb het toch maar even aangepast  angel  Wink
Gelogd

Girls want a lot of things from one guy. Conversely, guys want one thing from a lot of girls.
emille
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.826


Weer eens wat anders

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: December 14, 2010, 16:47:21 »

Goed bezig! Leuk om zoĀ“n enthousiast verhaal te lezen. Smiley En beviel het op Assen?
Gelogd

Aprilia RSV Mille oranje/paars 1999
Aprilia RSV Mille matzwart 2001
Aprilia RSV Mille R geel 2001
Aprilia RSV Mille/Tuono zwart 2002
Aprilia Shiver 750 zwart 2008
Aprilia RSV Mille R geel 2003
Sjeivehoof
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 58


#26

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: December 14, 2010, 17:07:28 »

Goed bezig! Leuk om zoĀ“n enthousiast verhaal te lezen. Smiley En beviel het op Assen?

Ja dat beviel zeker goed, ik had al vaker op Assen gereden maar nog nooit met mijn eigen circuitmotor.
Ik heb alleen de 2de sessie kunnen rijden, de 1ste sessie had de motor er na de eerste ronde al geen zin meer in. (het probleem was een of ander stekkertje wat doorverbonden moest worden) En na de 2de sessie heeft het de hele dag gestortregend. En ik heb geen regenbanden want ik ben maar een arme student Wink Tongue
Gelogd

Girls want a lot of things from one guy. Conversely, guys want one thing from a lot of girls.
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: December 14, 2010, 17:19:37 »

Goed bezig! Leuk om zoĀ“n enthousiast verhaal te lezen. Smiley En beviel het op Assen?

Ja dat beviel zeker goed, ik had al vaker op Assen gereden maar nog nooit met mijn eigen circuitmotor.
Ik heb alleen de 2de sessie kunnen rijden, de 1ste sessie had de motor er na de eerste ronde al geen zin meer in. (het probleem was een of ander stekkertje wat doorverbonden moest worden) En na de 2de sessie heeft het de hele dag gestortregend. En ik heb geen regenbanden want ik ben maar een arme student Wink Tongue

student? dan word het ook tijd om je techniek bij te schaven 
teen op de stepies, meer verzitten en de motor rechterop. dan verg je minder van je banden met minder kans op een LowSider.
Gelogd
milletuono
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: December 14, 2010, 17:19:51 »


Na de crash was er echter wel paniek, de volgende circuitdag (op Assen) was al over een maand.
Deze dag wilde ik absoluut niet missen, want het zou de eerste keer worden dat ik met mijn eigen motor op Assen zou rijden. 

Er zat dus niks anders op dan al mijn vakantie spaargeld bij elkaar te schrapen, om de motor binnen een maand weer aan het rijden te krijgen. Voordat ik kon beginnen met onderdelen kopen moest alleen even bekeken worden wat er tijdens de crash allemaal gesneuveld was. Dit bleek een redelijk lange lijst te worden;

- Kuipruit
- Alle kuipdelen
- Tank
- Cockpit unit
- Kuipbeugels
- Achteras
- Reservoir voor de koppelingsvloeistof
- Voor-remcilinder
- Voor-remleidingen
- Reservoir voor de remvloeistof
- Schetsplaat linkervoetsteun
- Uitlaat bevestiging

Dan waren er natuurlijk ook nog de onderdelen welke niet gesneuveld maar wel (zwaar) beschadigd waren.

- Subframe krom
- Voorvork krom
- Linker clip-on krom
- Achterwiel 3mm uit het spoor

Onderdelen kopen is natuurlijk niet zo moeilijk, maar het moest uiteraard wel allemaal binnen het budget passen. Op zoek dus naar de goedkoopste kuipenset die ik kon vinden. Deze vond ik uiteindelijk op www.ricambi-weiss.de
Eigenlijk alles behalve de kont was leverbaar... nou dan maar een kont van een Yamaha OW01 dat maken we wel passend. 

Andere onderdelen werden gekocht bij een lokale sloper; kuipruit, schetsplaat met voetsteun en de achteras.

De gebruikte kuipbeugels (100 euro, dure grap!  ) vond ik op ebay Duitsland, samen met de cockpit.

De remcilinder met reservoir vond ik op marktplaats, het zou een remcilinder zijn van een 2000 R6 voor 40 euro. Eenmaal thuis zag ik dat meneer de handelaar mij voor 40 euro een radiale Brembo pomp van een RSV had verkocht, mooi meegenomen dus!

De uitlaatbevestiging werd door mij zelf gemaakt, verder kon de clip-on en het subframe gericht worden. De vorkpoten heb ik door een goede kennis laten richten als vriendendienst. Het achterwiel stond 3mm uit het spoor, maar wegens tijd/geld gebrek kon ik dit niet laten richten, ik moest immers al over 4 weken rijden. Ik zou gewoon gaan rijden en kijken of het merkbaar was, zo niet dan bleef het achterwiel maar fijn 3mm uit het spoor staan.

Ik kon er niet onderuit om bepaalde onderdelen nieuw te kopen, zo zijn de remleidingen en het reservoir voor de koppelingsvloeistof nieuw gekocht.

Eenmaal alle onderdelen binnen kon er begonnen worden met het monteren van de motor, zodanig dat ik er op zijn minst mee kon rijden op Assen.



De kwaliteit van de kuipen is over het algemeen goed, alleen de gaten moest ik zelf maken. De dremel heeft tijdens het monteren dus overuren gemaakt.  Grin

Toen het eenmaal tijd was om te rijden was de motor klaar, of ja klaar.... in ieder geval tijdelijk klaar.

Het enige wat nog ontbrak was een andere tank en foam op het zitje, ik kan je vertellen.... dat rijd alles behalve fijn! 






tsssssssssssssss Arme student me r....t
Moet je kijken wat een snoepjes er in de garage staan.
Jij moet je vader eens goed in de ogen kijken en dan zeg je
"Pa ik moet NU je geld hebben want ik moet RACEN"
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25564 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 25440 Laatste bericht Juli 25, 2009, 10:04:12
door *Thomas*
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 16309 Laatste bericht April 25, 2009, 20:47:25
door breed
Thomas zijn RS50 OM projecten - update « 1 2 3 » *Thomas* 38 26724 Laatste bericht December 26, 2008, 09:54:16
door *Thomas*
advies gevraagd « 1 2 3 4 5 » sjakov 68 27801 Laatste bericht April 19, 2008, 20:24:03
door Tuono GR66

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!