Nog wat leesvoer gevonden, Voertuigreglement :http://lexius.nl/voertuigreglement/hoofdstuk5/afdeling4
En het volgende vond ik op
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/15369596, heeft wel betrekking op zelfbouw, maar er wordt wel de minimale afstand tussen knippers achter vermeld, better be safe than sorry....
RDW TESTCENTRUM Checklist kentekenkeurin zelfbouw motorfietsen
Acc. Niet acc.
Framenuminer:
1 Een linker achteruitkijkspiegel en een rechter achteruitkijkspiegel (VR art. 5.4.4.5 en art. 5.1-1),
indien de maximum snelheid van de motorfiets 100 krn/u of meer kan bedragen.
De spiegels moeten een spiegelend oppervlak van tenminste 50 cm' hebben waarmee het
voorgeschreven gezichtveld kan worden bereikt
I In geval van cirkelvormige spiegels de diameter ligt tussen 0,1 en 0,15 meter.
II In geval van een niet cirkelvormige spiegel tussen de buitenranden van het spiegelend
oppervlak een cirkel past met een diameter van 0,1 meter.
Voorts moet het spiegelend oppervlak passen in een vierkant met zijden van 0,15 meter
2 Deugdelijke snelheidsmeter (verlichting + aanduiding in Km/h of Mph).
De teller mag nooit minder aangegeven dan de werkelijk gereden snelheid (50 km/h +9 / -0 .
3 Indien de buddyseat langer is dan 50 cm., dienen ook voor de duopassagier voetsteunen aanwezig te
zijn.
4 Het zadel moet goed vastzitten (niet met tie-wrapss)
5 Verlichting
• Groot/dimlicht: (wit/geel) Goedgekeurd (E of NL keurmerk) tussen 50 - 120 cm boven wegdek.
• Achterlicht: (rood) tussen 40 (25)` en 160 cm boven wegdek.
• Kentekenplaatverlichting: (wit) geen hoogte voorgeschreven, moet wel op kentekenplaat schijnen.
• Stoplicht: (rood) tussen 40(25)' en 160 cm boven het wegdek
• Knipperlichten (amber geel). (Knipperlichten zijn verplicht; artikel 5.4.51 en 5.1.1 van het VR)
M
inimale afstand dat de kipperlichten uit elkaar moeten staan: vdór 34 (24)' cm /-achter 24 cm • Stadslicht: (wit/geel) tussen 35 en 120 cm boven het wegdek. (Één of twee stadslichten zijn
verplicht; zie artikel 5.4.51 en 5.1.1 van het VR)
• Opmerking: afstanden gemeten vanaf lichtdoorlatend gedeelte.
6 Reflectoren
• Achterzijde (verplicht): niet driehoekige rode reflector, goedgekeurd (E keurmerk; indien SAE of
---DOT dan-wel kwaliteit 1 of la), tussen 40 en 120 cm boven wegdek, geplaatst in het
middenlangsvlak aan de achterzijde en maximaal 15°(25°) t.o.v. verticaal.
• Voorzijde (toegestaan): witte reflectoren tussen 35 (25)` en 90 cm boven wegdek.
• Zijkant (toegestaan): oedgekeurde oranje reflectoren (SAE, DOT of E-keurmerk)
7 Banden/wielen
• Wiellagers mogen geen voelbare speling hebben
• De bandenwielen mogen niet aan kunnen lopen
• Let op de juiste draairichting van de band bij montage.
• De aanduiding "NOT FOR HIGHWAY USE"/ NHS mag er NIET opstaan.
• De banden dienen geschikt te zijn voor het van toepassing zijnde laadvermogen en topsnelheid
• De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.
• De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
• De profilering van de hoofdgroeven van de band moet over de gehele omtrek van het loopvlak
tenminste 1,0 min bedragen, m.u.v. slijtage-indicatoren.
• Montage van een autoband is niet toegestaan.
• Banden mogen niet zijn opgesneden.
• Vooras en achteras dienen geborgd te zijn (echter niet met loctite)
Opmerking: Degebruikte moeren moeten over de gehele lengte dragen
• Wielen dienen afgeschermd te zijn- (Het achterspatbord, kentekenplaat inbegrepen, moet reiken
tot minimaal de horizontale lijn van bovenzijde achter-velgnaar achteren.
8 Het framenummer en de aanduiding"zelfbouw" moeten oed leesbaar zin.
9 De kentekenplaat moet goed bevestigd kunnen worden en mag max. 30° schuin t.o.v. de verticaal staan
indien de van het kenteken voorziene zijde v/d plaat naar boven is gekeerd en de bovenrand zich niet
hoger dan 1,2 meter boven het wegdek bevindt.
Afmetingen kentekenplaat: minimaal 210 x 143 mm (bxh).
merkin : afwi-kin van de hoek naar andere zijde als vermeldt 50
10 De max. breedte exclusief s ie els van een motorfiets mag niet meer bedra en dan 100 cm.
wp5191a-r07/1:2