Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
juni 12, 2021, 19:27:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: vreemd geluid, tikkent geluid warme motor  (gelezen 10361 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gerard-030
Gast
« Gepost op: april 10, 2011, 17:02:20 »

Hallo,

ik heb nu ongeveer 800km gereden sinds ik me motor heb gekocht, en begin wat vragen te krijgen bij wat geluiden uit me motor
om het wat makkelijker te maken zet ik het even kort (mogelijk) onder elkaar

1. soms in de eerste versnelling bij hele lage toeren (15kmpu/1500t), hoor ik af en toe een pof geluid wat hoorbaar is aan de voorkant, denk zelf bij de lucht inlaat maar dat is maar een vermoede, gebeurt ook niet vaker achter elkaar maar heel af en toe 1 dof klapje

2. wanneer de motor warm is hoor ik een tikkend geluid uit mijn voorste cillinder, las over kleppen dat bij de meeste de speling vrijwel altijd in de goede waarde blijft staan, misschien de nokkenass ketting?
 
ga over 2 weken me olie vervangen plus filter misschien dat de motor dan weer wat geruislozer loopt want merkte ook bij koude motor dat ik wat meer kracht moet zetten bij schakelen waardoor ik de neutraal vaak niet te pakken kan krijgen (tik er overheen)
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: april 10, 2011, 17:20:31 »

gerard, een mille is heel lastig in zijn neutraal te krijgen zeker als je probeerd als je al stil staat .

weet niet hoeveel km er op je motor staan maar zou gewoon de klepspeling checken.

een dikke twin houdt niet van lage toeren dan gaat ie bokken en klappen
Gelogd

if it runs , race it
Gerard-030
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: april 10, 2011, 17:47:44 »

gerard, een mille is heel lastig in zijn neutraal te krijgen zeker als je probeerd als je al stil staat .

weet niet hoeveel km er op je motor staan maar zou gewoon de klepspeling checken.

een dikke twin houdt niet van lage toeren dan gaat ie bokken en klappen

de rsv heeft 27000 gelopen, zelf ben ik niet echt bekent met motoren (motorische) en wilde wat meer informatie/advies hebben voordat ik de motor naar de garage brengt. maar heb ik dan gelijk, dat de doffe klappen onder me tank vandaan komen bij de lucht inlaat? een "onsnapte" slag uit me cillinder
 
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: april 10, 2011, 18:28:29 »

op afstand hier een antwoord op geven is lastig , zou hem naar roke brengen en door hem laten
nakijken 
Gelogd

if it runs , race it
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: april 10, 2011, 20:20:25 »

als je het niet vertrouwd en je hebt er zelf geen weet van, dan is het raadzaam om er eens een kenner naar te laten kijken.
Mij klinkt het niet bekend in de oren wat betreft dat ploffen.
Moet wel zeggen dat die van mij wel eens een mis slag heeft bij snelle toerenverhoging in zijn vrij.

De mille maakt vrij veel mechanische geluiden, het is dan ook een dikke twin.
De geluiden worden wel wat minder wanneer de voorgeschreven olie in het blok gaat.
Meestal gooien mensen/bedrijven er gewoon 10W40 in, dit is een wat dunnere olie dan de voorgeschreven 15W50.
Let bij je olie erop dat je geen vol syntheet gebruikt maar een half syntheet geschikt voor natte koppelingen.
Zelf heb ik 15W50 van motul via motulolie.nl

Toevallig maakte deze persoon onlangs reclame hier op de site waarop ik besloten heb om het eens te proberen.
Ik moet zeggen dat ik het de volgende werkdag al in huis had, dat ging echt extreem snel! terwijl ik s'avonds besteld had.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Gerard-030
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: april 10, 2011, 22:00:41 »

als je het niet vertrouwd en je hebt er zelf geen weet van, dan is het raadzaam om er eens een kenner naar te laten kijken.
Mij klinkt het niet bekend in de oren wat betreft dat ploffen.
Moet wel zeggen dat die van mij wel eens een mis slag heeft bij snelle toerenverhoging in zijn vrij.

De mille maakt vrij veel mechanische geluiden, het is dan ook een dikke twin.
De geluiden worden wel wat minder wanneer de voorgeschreven olie in het blok gaat.
Meestal gooien mensen/bedrijven er gewoon 10W40 in, dit is een wat dunnere olie dan de voorgeschreven 15W50.
Let bij je olie erop dat je geen vol syntheet gebruikt maar een half syntheet geschikt voor natte koppelingen.
Zelf heb ik 15W50 van motul via motulolie.nl

Toevallig maakte deze persoon onlangs reclame hier op de site waarop ik besloten heb om het eens te proberen.
Ik moet zeggen dat ik het de volgende werkdag al in huis had, dat ging echt extreem snel! terwijl ik s'avonds besteld had.
ik hoor inderdaad hier op het forum meer over Roke en heb vandaag nog op ze site gekeken, ik ga waarschijnlijk dan ook me motor even voor controle daar heen brengen
over de olie staat er ook hier een hoop van, heb ook gelezen over de korting, had iets met een code te maken wat hij hier heeft gemeld, dacht zelf dat ik 5100 15w50 nodig had

ik ga denk ik eerst de olie vervangen samen met de koelvloeistof (Niet dat koelvloeistof wat uitmaakt maar kan nooit kwaad) en kijken of dat wat zal uitmaken
Gelogd
seba$
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 139

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: april 11, 2011, 17:36:07 »

Dat tikkende geluid maakt mijn futura ook, klepspeling was bij mij nog prima en verder ook geen gekke dingen kunnen ontdekken aan de spanner of distributieketting... het schijnt normaal te zijn.
Na z'n beurtje heb ik 2500 km gereden en hij tikt nog steeds en rijd ook nog steeds perfect. Mijn blokkie heeft overgens 55k op de teller staan het dubbele moet makkelijk kunnen lijkt me Smiley
Gelogd
dennis
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 625


Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: april 11, 2011, 18:23:23 »

Als ik jouw was zou ik het toch even aan iemand laten horen die verstand heeft van appies,  die tik kan van alles zijn 

Succes

Gelogd

rs250 '98> rsv1000 '00> 1000r factory '05.......
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: april 11, 2011, 18:39:49 »

mijn mille leek elk jaar weer andere geluiden te maken, maar liep altijd als een zonnetje.
zit veelal tussen de oren aangezien de rotaxen al genoeg geluid maken.
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: april 11, 2011, 19:05:03 »

Gewoon een demper monteren zonder veel demping, hoor je 't ook niet meer 
Gelogd
erikske
Tuono 1000-R
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.644


Tuono powerrrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: april 11, 2011, 19:13:43 »

Heb hier al eens antwoord op gegeven in een ander topic
Lees wel het blok onder jouw RSV is bijna identiek aan die van een Tuono....
Copy-paste....

Veel leesplezier!!!

 toen ik van mijn r6 afkwam, en mijn eerste Tuono kocht, maakte ik mij in het begin ook een beetje zorgen om het lawaaierige rotaxblok.

Na veel tests lezen in gerenomeerde motorbladen, maak ik me er niet meer druk om. het rotaxblok dat onder de rsv/tuono/falco ligt, is nu eenmaal lawaaiiger dan een japanse 4-cilinder, het tikt,rammeld rochelt enz.....je zou bijn adenken dat je blok in de soep aan het lopen is.... Het is een ijzersterk blok met een geweldige reputatie, het heeft zich al lang en  breed als betrouwbaar bewezen.
Nu moet ik wel zeggen dat het"nieuwe" blok wel iets soepeler loopt, maar ook dat hoor je nog steeds. denk maar zo, dat in jouw geval je een motorblok onder je motor hebt liggen al 6 a 7 jaar "doorontwikkeld is........
Enne je moet een Ducati aans stationair horen draaien.... is een appie heilig bij. 

Lees het onderstaande maar eens, komt uit een test van de Tuono in de promotor, heb je mischien wat meer rust   
"APRILIA MILLE
TUONO

Wie kiest voor het blok dat bij Rotax in
Oostenrijk gemaakt wordt, maakt (hopelijk) een
bewuste keuze: het blok tikt, rammelt, gorgelt,
kleppert, blubbert, bokt en produceert heel veel
bijgeluiden. Je zou zweren dat je voor de laatste
keer de straat bent opgegaan, maar de
praktijk heeft allang uitgewezen dat deze blokken
erg betrouwbaar zijn. Meer aandacht hoort
uit te gaan naar de manier waaróp de V-twin zijn
werk doet; het leent zich bepaald niet voor een
laagtoerige behandeling. Zo kun je bijvoorbeeld
in de vierde versnelling beter niet onder de 3000
tpm zakken en in zijn zes is 4000 tpm het laagst
echt verantwoordelijke. Het tekent het karakter
van dit blok, maar betekent ook dat je op het
toerental moet letten om ervoor te zorgen dat je
onder alle omstandigheden in de juiste versnelling
zit. Dat resulteert in veelvuldig koppelen en
schakelen en laten die handelingen nou net niet
de sterkste punten van deze Aprilia zijn. Het
koppelen gaat vrij zwaar en het aangrijppunt is
kort. Het onderdeel veerknijpen om de onderarmspieren
te ontwikkelen wordt hierdoor vervangen.
Opschakelen gaat ietwat zwaar, maar
doeltreffend en zonder te haken. Het terugschakelen
gaat onvermijdelijk gepaard met het
overwinnen van een weerstandspunt en een
harde klak. Tezamen met vrij veel speling in de
transmissie wordt het soepel door de versnellingen
heen schakelen een lastige klus. Niet
goed, maar het strookt wel aardig met het
woeste en ruige van de Aprilia als streetfighter.
Dat laatste geldt dan weer niet voor het in zijn
neutraal zetten bij stilstand: bijna onmogelijk.
Menno grapt: ‘Gegarandeerd binnen tien minuten
in zijn vrij te krijgen, alhoewel je beter de vijl
nog even door de bak kunt halen’. Duurt wel
wat langer dan tien minuten. Kún je de Italianen
deze minpunten vergeven, dan blijft er een ver-
schrikkelijk mooi, fijn en krachtig blok over.
Onder oorstrelend geroffel daver je al dan niet
volgas vanuit de bocht op je volgende bocht
annex vijand af. Die rijwieltechnisch gezien
helemaal geen vijand, maar juist een vriend
blijkt te zijn. Daarover later meer. Het licht terug
getunede RSV Mille blok draait met het grootste
plezier naar de begrenzer (10.500 tpm op de
teller), heeft de meeste ‘punch’ van de drie,
brult, schreeuwt en giert het uit, zeker boven de
6000 tpm. In het geluidsgeweld van de Aprilia
schreeuwt Menno: ‘Leve de tweecilinder. Grote
stappen, snel thuis.’ Om je vervolgens af te vragen
wat je daar moet doen…"


Niet teveel zorgen over maken,rijd nu al weer 4 jaar Tuono, en blokken hebben altijd die genoemde bijgeluiden gemaakt, liepen allebei als een zonnetje

Groeten,Erik
Gelogd

DONDER-PILOOT
Tuono04
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 299


Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: april 11, 2011, 19:39:44 »

Altijd schrikken als je een poosje met oordoppen hebt gereden,en dan opeens zonder.
Dan denk je werkelijk van alles te horen,maar het loopt gewoon als een tierelier
Gelogd
tuonoslag
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 74


me andere liefde

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: april 11, 2011, 20:02:40 »

ik heb gelijk een vraagje ,waarom mag je niet met een vol sinteet olie rijden (het staat er niet goed ik weet het)want dat heb ik er wel in zitten van plutoline een 15 w 50 en bevalt goed tot nu toe ,zit er al 5ooo kilometer in
Gelogd
dennis
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 625


Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: april 11, 2011, 20:13:24 »

Als ik jouw was zou ik het toch even aan iemand laten horen die verstand heeft van appies,  die tik kan van alles zijn 

Succes



Misschien zie ik nou ook wel overal spoken na mijn niet zo fijne ervaring op de testbank

Groeten Dennis
Gelogd

rs250 '98> rsv1000 '00> 1000r factory '05.......
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: april 11, 2011, 20:23:05 »

vol syntheet is niet zo geschikt voor de natte koppeling van deze twin.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 29084 Laatste bericht augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 40714 Laatste bericht februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
UPDATE Vervroegde Sinterklaas? Tuono ABS 2014 is per direct leverbaar! « 1 2 » R1-ner 15 7658 Laatste bericht juli 17, 2013, 17:17:46
door The Marshall
REACTIES: NIEUWJAARSBORREL & CLUBKARTEN! « 1 2 ... 22 23 » 2 Fast 2 See 338 71284 Laatste bericht maart 02, 2011, 22:31:30
door Deefski
Motorrijdersgroet « 1 2 3 4 5 » jackske 66 34717 Laatste bericht februari 27, 2015, 18:45:40
door Azesje

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!