Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 30, 2024, 22:38:48 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: "schuim'' op olie  (gelezen 3657 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
taz
Gast
« Gepost op: April 25, 2011, 19:46:53 »


 Vandaag viel me op dat in het buisje ( waarop je het olieniveau kan zien) een soort van schuim ( bruinkleurig) te zien was bovenop de olie,
dit was tijdens een rit en de schuimlaag was ongeveer 3 a 4 cm hoog.
Na het uitzetten van de motor begon het schuim weg te trekken, heb nog even een foto gemaakt.

Wie kan me vertellen wat hier aan de hand is? 

Het gaat om een Tuono 2004 en heeft 2000 Km geleden ( vorig jaar ) nog een grote beurt gehad.


* Schuim1.JPG (28.25 KB, 486x648 - bekeken 407 keer.)

* Schuim2.JPG (37.3 KB, 486x648 - bekeken 420 keer.)
Gelogd
frank23
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 37

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: April 25, 2011, 20:07:59 »

Lijkt me normaal hoor. Zie je bij de mijne ook alleen komt het geen 3 a 4 cm hoog.
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: April 25, 2011, 20:37:20 »

olie hoort geen schuim te hebben,

kan zijn dat er nog wat left over van de vorige olie in zit die niet wil mengen met de huidige vulling

en volgens mij krijg je ook schuim van water en olie

 
Gelogd

if it runs , race it
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: April 25, 2011, 20:49:59 »

water of vocht geeft een witte uitslag, schuim kan ontstaan als er teveel olie inzit maar gezien je peil is dat niet zo.

een beetje schuim is niet erg dat zie je vaker, maar als het teveel is dan smeert de olie niet meer want dan komt het niet meer op de essentieele punten. eenvoudig waar lucht zit, zit geen olie, dus smeert niet.

Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: April 25, 2011, 21:18:10 »

te hoge oliedruk geeft ook schuim, heb ik mij laten vertellen door een aantal lui uit de racerij.
Moet eerlijk bekenen dat er bij mij ook af en toe een klein beetje schuim op staat.
Volgende ritje is het weer weg. zelf denk ik dat het vocht in de olie is.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: April 26, 2011, 08:26:19 »

Is volkomen normaal en hoe 'mooier' het ritje ( Evil), hoe meer schuim je zult zien en als het wat warmer is buiten zie je nog meer schuim. Was en is bij mij ook altijd zo. Dit ligt voorzover ik weet gewoon aan het feit dat de olie door de pomp en vervolgens door het smeertraject even heel kort gezegd allemaal kleine druppeltjes worden. Tussen die druppeltjes zit natuurlijk lucht. Dat wordt door pomp 2 compleet (dus olie met daartussen lucht) verpompd en het reservoir dient dan ook als een luchtafscheider. Daarom staat het schuim ook op de olie in het slangetje en wat je in het slangetje ziet gebeurt ook in het reservoir zelf. Olie wordt onderuit het reservoir gepompd en daar zitten geen belletjes meer in. Over het algemeen: hoe geinspireerder het ritje des te vaker en langer hogere toerentallen en daardoor meer belletjes. Is bij mij zelf nooit meer geweest dan drie of vier centimeter. Als je nooit belletjes ziet moet je je volgens mij afvragen je rijstijl wel bij deze motor past  
« Laatste verandering: April 26, 2011, 08:29:37 door Bart-Jan » Gelogd

ride the lightning!
erikske
Tuono 1000-R
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.644


Tuono powerrrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: April 26, 2011, 11:03:43 »

Is volkomen normaal en hoe 'mooier' het ritje ( Evil), hoe meer schuim je zult zien en als het wat warmer is buiten zie je nog meer schuim. Was en is bij mij ook altijd zo. Dit ligt voorzover ik weet gewoon aan het feit dat de olie door de pomp en vervolgens door het smeertraject even heel kort gezegd allemaal kleine druppeltjes worden. Tussen die druppeltjes zit natuurlijk lucht. Dat wordt door pomp 2 compleet (dus olie met daartussen lucht) verpompd en het reservoir dient dan ook als een luchtafscheider. Daarom staat het schuim ook op de olie in het slangetje en wat je in het slangetje ziet gebeurt ook in het reservoir zelf. Olie wordt onderuit het reservoir gepompd en daar zitten geen belletjes meer in. Over het algemeen: hoe geinspireerder het ritje des te vaker en langer hogere toerentallen en daardoor meer belletjes. Is bij mij zelf nooit meer geweest dan drie of vier centimeter. Als je nooit belletjes ziet moet je je volgens mij afvragen je rijstijl wel bij deze motor past  

Ik heb ook een schuimlaagje op mijn olie staan. Ik heb 300 km geleden de olie vervangen (AGIP 4tec 15W50, goede olie dus)
Komt idd, omdat de 2 oliepompen, de olie met tig bar door je blok heenpomt!

groeten, Erik
Gelogd

DONDER-PILOOT
tuonoslag
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 74


me andere liefde

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: April 26, 2011, 16:16:47 »

ik denk niet dat het aan de rijstijl ligt want ik heb het zelf niet en taz de gene waar het overgaat is een maat van me en ik kan je zeggen dat hij wel doorrijdt maar nog niet zo gek als mij zelf (omdat hij de motor nog niet zo goed kent heeft hem net ) kan het ook zijn doordat je te laag in toeren rijdt  want hij vindt hem lekker rijden bij 2.5 duizend toeren hij zegt hij pakt steeds beter op bij deze toeren.
Gelogd
taz
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: April 26, 2011, 20:30:27 »


 Bedankt voor de reacties, 

 Aan de reacties te zien is er niets ernstigs aan de hand, maar ik houd het wel in de gaten.




 
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 25474 Laatste bericht Juli 25, 2009, 10:04:12
door *Thomas*
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35587 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
HOW TO tandwiel en ketting vervangen? « 1 2 ... 18 19 » teddek 270 110151 Laatste bericht Juli 02, 2014, 21:34:49
door Zwijntje
ZAC Assen 9 september « 1 2 3 4 5 » robz 61 33930 Laatste bericht September 13, 2009, 16:26:51
door FastJ
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51680 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!