Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 13:37:24 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Koppelingsplaten Mille  (gelezen 7405 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Denna
Gast
« Gepost op: Juni 03, 2011, 12:59:33 »

Hallo,

Ik heb gisteren mijn koppelingsplaten los gehaald van mijn Mille en zag dat er 2 gebroken waren. Nu moet dat natuurlijk vervangen worden en dat wil ik wel in 1 keer goed doen. Ik vervang ze dus ook allemaal en niet alleen de 2 platen.

Nu zie ik op Ebay genoeg setjes staan. Van EBC, Newfren en van Lucas. Welk merk kan ik nu het beste in huis halen? Of ligt dat tegenwoordig allemaal gelijk. Met het koppel van een Mille heb ik het liefst gewoon goed spul, wat niet zo snel kapot gaat.

Ook zit ik met nog een klein vraagje. Ik zag met loshalen van de drukplaat dat op het middelste gedeelte van de plaat de binnenkant van de platen ingevreten hadden. Er waren een soort van ringsporen ontstaan om de poten waar je de drukplaat op vast schroeft. Is dit een normale slijtageplek en manier of moet ik de binnenkorf dan ook vervangen?
« Laatste verandering: Juni 03, 2011, 15:00:22 door Denna » Gelogd
Tuono Mikey
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 135


JEEHAAAAAAA

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 03, 2011, 20:18:48 »


Ook zit ik met nog een klein vraagje. Ik zag met loshalen van de drukplaat dat op het middelste gedeelte van de plaat de binnenkant van de platen ingevreten hadden. Er waren een soort van ringsporen ontstaan om de poten waar je de drukplaat op vast schroeft. Is dit een normale slijtageplek en manier of moet ik de binnenkorf dan ook vervangen?

Een foto doet wonderen en is het eigenlijk ook meteen duidelijk wat je bedoelt.
Dan krijg je over het algemeen ook duidelijke feedback waar je iets aan hebt
Gelogd

Tuono 2004
Denna
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Juni 03, 2011, 22:57:08 »

Helaas kan ik er niet snel even een fototje van maken. Motor staat niet hier namelijk.

Ik zal het ff beter proberen te omschrijven.

De drukplaat zet je met bouten en veren vast op de binnenkorf van de koppeling. De veren zitten om de ophangpunten heen waar je de bouten op vast schroeft. Maar nu zijn die veren een beetje in gaan slijten in die ophangpunten ( max 1,5mm ). Is dit erg?

En verder natuurlijk de vraag of er veel verschil zit tussen die verschillende merken platen.
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Juni 04, 2011, 08:54:12 »

Ik heb nog een komplete koppeling van een oermille liggen. Mocht je er iets in zien dan hoor ik het wel.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
stg74
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Juni 04, 2011, 09:34:43 »

Ik heb wel wat foto's  Grin :
Op de 1e foto zie je de "achterkant" van de drukplaat. Is dat wat je bedoelt met slijtsporen? Is volgens mij niet erg ... de drukplaat slipt tenslotte ook over de koppelingsplaten.

Bedoel je met je 2e opmerking dat de veren nu 1,5 mm dieper in de drukplaat rusten? In dat geval zal de koppeling eerder gaan slippen, lijkt me. De veren drukken immers minder hard op de drukplaat, hebben minder voorspanning. Ring er onder leggen, misschien?
Of is 't dat de "pilaren" (2e foto) waar de bouten in geschroefd worden wat dunner zijn geworden? Dat laatste lijkt me niet meteen een probleem.

Ohh ... en als je toch bezig bent: vervang meteen het lager van de drukplaat, als dat niet recentelijk al gebeurd is. Kost bijna niks (ik had het voor nog geen 13 euro bij de techniekhandel vandaan) en vervangen stelt niks voor.

Ik heb geen ervaring met verschillende merken platen, dus daar kan ik helaas geen zinnig woord over zeggen.

Vraagje aan de rest: Komt het vaker voor dat platen breken of heeft dat dan een duidelijke oorzaak?


* koppeling controle (6).JPG (133.79 KB, 896x717 - bekeken 367 keer.)

* koppeling controle (5).JPG (139.62 KB, 910x728 - bekeken 340 keer.)
Gelogd
Denna
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Juni 04, 2011, 10:25:07 »

Dank je wel voor je foto's, veel makkelijker met uitleggen.

Op de eerste foto is idd de drukplaat. Hier is niks mis mee bij mij, ziet eruit alsof hij weinig gebruikt is.

Het gaat zich om de 2e foto, deze zet ik ook aangepast (met paint Roll Eyes ) onder mijn post. Ik noem het ding waar ik het over heb gewoon even binnenkorf, daar zitten de platen omheen en dan krijg je de buitenkorf. Op de binnenkorf monteer je de drukplaat met de veren en bouten. In de ophangpunten waar je de bouten voor de veren in schroeft zitten groeven aan de zijkant. Ik heb het geprobeert te tekenen op de foto ( uiteraard met paint  Roll Eyes ). Je ziet duidelijk dat de veren in hebben gevreten in die ophangpunten (1,5mm diep ongeveer). Nou vroeg ik mij af of dit kwaad kan of dat ik beter een nieuwe binnenkorf kan kopen.

Het lager is recentelijk vervangen, dus die hoeft gelukkig niet meer Wink.

Ik denk ook dat er weinig mensen zijn die ervaring hebben met verschillende merken platen, anders heb je wel al heel veel km's gemaakt met je mille en ook steeds gekozen voor andere platen Tongue .

Hoe het komt dat die platen breken vraag ik me ook af trouwens. De 2 gebroken platen zaten gelukkig wel nog op hun plaats, ipv dat ze alles helemaal kapot hebben geslagen...


* Koppeling aangepast.JPG (126.79 KB, 910x728 - bekeken 343 keer.)
Gelogd
Denna
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Juni 04, 2011, 14:08:11 »

Ik heb nog een komplete koppeling van een oermille liggen. Mocht je er iets in zien dan hoor ik het wel.

Nee, dank je. Als ik het vervang wordt het direct nieuw, dan kan het weer een tijd er tegenaan. Ik kan er nu wel weer een oud type koppeling in zetten, maar dat zijn niet de beste van allemaal. Mijn eigen koppeling is al een koppeling met modificatie en nog houd hij het niet vol schijnbaar...
Gelogd
mjvanderlaan
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.548


Netherlands
WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Juni 14, 2011, 14:05:10 »

Hoi Denna,

Welke platen zijn het uiteindelijk geworden?
De koppeling van m'n racer slipt en ik ga aankomend weekend eerst ff kijken of het, het stiftje is in de koppelingshendel. Stap 2 is de koppeling open halen. Na de blokrevisie heeft men er 10W40 in gegooid, dus wellicht werkt opschuren nog en anders vervangen. Als ik ze vervang dan haal ik ook wat platen van EBC o.i.d.

Als je de motor op de standaard zet (dus olie naar 1 kant) kun je dan de koppeling los halen zonder dat de olie er uit loopt???

Thnx
Michaƫl
Gelogd

Wees niet bang om snel voorwaarts te gaan, wees alleen bang om stil te staan ;-)
mjvanderlaan
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.548


Netherlands
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Juni 14, 2011, 14:10:57 »

Ik heb wel wat foto's  Grin :
Ohh ... en als je toch bezig bent: vervang meteen het lager van de drukplaat, als dat niet recentelijk al gebeurd is. Kost bijna niks (ik had het voor nog geen 13 euro bij de techniekhandel vandaan) en vervangen stelt niks voor.

Hallo STG74,

Ik neem aan dat, dat dan ook de druklager is?
Als ik van m'n racer de koppeling (in z'n vrij) los laat dan rammelt het behoorlijk. Bij auto's weet ik dat het dan een druklager is, ik neem aan dat, dat bij motoren hetzelfde is. Ingeknepen hoor je het niet.
Wellicht koop ik een gemodificeerde drukplaat en dan is het lager probleem (mits ik gelijk heb v.w.b. bovenstaande) ook meteen verholpen toch???

Thnx alvast voor de antwoorden 
Michaƫl
Gelogd

Wees niet bang om snel voorwaarts te gaan, wees alleen bang om stil te staan ;-)
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Juni 14, 2011, 14:19:16 »

olie kun je laten zitten, dekseltje kan er zo af  
druklagertjer kun je zo checken als ie los is, even met je vingers rond laten draaien, onregelmatig draaien is vervangen.
« Laatste verandering: Juni 14, 2011, 14:22:37 door rsvfrank » Gelogd
Denna
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Juni 14, 2011, 14:22:32 »

Hoi Denna,

Welke platen zijn het uiteindelijk geworden?
De koppeling van m'n racer slipt en ik ga aankomend weekend eerst ff kijken of het, het stiftje is in de koppelingshendel. Stap 2 is de koppeling open halen. Na de blokrevisie heeft men er 10W40 in gegooid, dus wellicht werkt opschuren nog en anders vervangen. Als ik ze vervang dan haal ik ook wat platen van EBC o.i.d.

Als je de motor op de standaard zet (dus olie naar 1 kant) kun je dan de koppeling los halen zonder dat de olie er uit loopt???

Thnx
Michaƫl

Het zijn uiteindelijk de EBC platen geworden. Helaas heb ik ze nog niet binnen, ik had ze eigenlijk vandaag wel verwacht...

Een Rotax blok heeft 15W50 olie nodig, 10W40 gaat hij van slippen, dus ik zou de olie vervangen en de platen schoon maken met remreiniger en opnieuw insmeren met 15w50, als het er nog niet ingetrokken is.

Je kan alles van de koppeling los halen zonder dat er blokolie uitloopt. Door het "dry"sump systeem blijft de olie in het opvangvat en krijg jij minder vettige handen Wink.
Gelogd
mjvanderlaan
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.548


Netherlands
WWW
« Antwoord #11 Gepost op: Juni 14, 2011, 14:36:06 »

Thnx Denna,

Dat van die olie (10W50) wist ik wel (rij al 10 jaar RSV's  Wink ), heb deze Mille gekocht voor het circuit van Stevy161. Deze had het blok laten reviseren en ik zag op de bon die ik erbij kreeg (na de koop) dat er 10W40 in zat. Dit heb ik er direct uit gehaald maar wellicht is het leed al geleden........

Laat nog ff weten of die EBC platen bevallen s.v.p. Heb je ook nieuwe veren besteld?

Gr
Michaƫl
Gelogd

Wees niet bang om snel voorwaarts te gaan, wees alleen bang om stil te staan ;-)
Denna
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Juni 14, 2011, 18:43:50 »

Ja, ik heb een setje besteld. Zitten platen, veren en een nieuwe pakking in.

Ik zal even laten weten hoe ze bevallen, maar ik schat dat 9 hele platen beter rijd als 7 hele en 2 kapotte Tongue.
Gelogd
mjvanderlaan
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.548


Netherlands
WWW
« Antwoord #13 Gepost op: Juni 14, 2011, 20:40:48 »

olie kun je laten zitten, dekseltje kan er zo af  
druklagertjer kun je zo checken als ie los is, even met je vingers rond laten draaien, onregelmatig draaien is vervangen.


Thnx RSVFrank 
Gelogd

Wees niet bang om snel voorwaarts te gaan, wees alleen bang om stil te staan ;-)
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Juni 15, 2011, 09:21:59 »

Ik rij met barnett race koppeling met versterkte veren ook van barnett. Is 1 setje. Super set, kan je toch wel zo vreselijk mishandelen. Gebeurd niets mee. Alleen met koude motor schakelt hij wat zwaarder. Komt door de zwaardere veren. Drukplaat niet modificeren, heb al vaker hier wat over geschreven. Svp zoekactie gebruiken. Is uitgelegd met foto's
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
UPDATE Vervroegde Sinterklaas? Tuono ABS 2014 is per direct leverbaar! « 1 2 » R1-ner 15 9958 Laatste bericht Juli 17, 2013, 17:17:46
door The Marshall
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 49973 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 16230 Laatste bericht April 25, 2009, 20:47:25
door breed
ZAC Assen 9 september « 1 2 3 4 5 » robz 61 33672 Laatste bericht September 13, 2009, 16:26:51
door FastJ
Even Voorstellen « 1 2 » sammy 16 9967 Laatste bericht Juli 19, 2013, 21:35:01
door sammy

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!