Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Mei 01, 2024, 03:44:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Dynamo RSV 1000r kapot  (gelezen 15969 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
gvantzand
Gast
« Gepost op: Juni 06, 2011, 11:24:18 »

Hallo mede aprilia rijders....

Ik weet dat er al diverse onderwerp aanbod zijn gekomen maar heb toch nog een aantal vragen.
Ben sinds maart dit jaar in bezit van rsv 1000r uit '04 alleen begin het toch een beetje een vervelende motor te vinden.
Afgelopen zaterdag was ik aan het rijden, en tijdens het rijden begon de motor te stotteren, hield en viel uit...
Door de ANWB ben ik weer op weggeholpen (accu bijgeladen) echter stond ik na 10 minuten weer stil, waar de motor vervolgens is afgevoerd.

Hoofdwaarschijnlijk is de Dynamo kapot, vreemde hieraan is dat deze in july vorig jaar al eens is vervangen door een dynamo van Carmo.
De motor gaat straks naar ten kate toe om te kijken wat het probleem is, alleen kan ik me haast niets anders indenken dat dit de dynamo moet zijn.
Accu is doorgemeten, en deze is goed en laad ook gewoon bij (met externe accu lader natuurlijk)

Robert van Carmo vertelde mij dat het probleem is dat de motor te warm wordt, de temperatuur van de olie kan wel oplopen tot 200graden waardoor de dynamo kapot gaat. Van belang was dat het oliepeil altijd tot de max moet zijn gevuld.
Tevens hoorde ik van een mede aprilia rijder dat het verstandig was om mijn standaard uitlaten te vervangen voor open uitlaten. Zijn ervaring was dat de motor daardoor veel minder warm wordt, hebben jullie hier ook ervaringen mee?

Ik vind dit echt een hele grove fout van Aprilia, doordat de motor te warm wordt gaan diverse onderdelen kapot en/of werken niet.
Ook het probleem met de achterrem valt te verwijten door de hoge temperatuur, en dan ook nog eens het verhaal van de achterbrug.
En dan ook nog geens het probleem met de km teller welke naar 0 gereset wordt zodra er geen spanning meer in de accu zit.
Ik had juist de RSV gekocht omdat dit een hele betrouwbare motor moest zijn, maar dit geldt volgens mij alleen voor het model van voor '03.
Helaas heb ik mij van te voren niet goed verdiept in de motor, als ik al deze problemen wist had ik de motor waarschijnlijk nooit aangeschaft.

Mijn bedoeling was om dit jaar met deze motor naar de Alpen te gaan, maar zo langzamerhand begin ik er sterk aan te twijfelen of dit wel mogelijk is met deze motor.....

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

Vr.gr.
Geert van 't Zand




Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 06, 2011, 13:07:43 »

geert,

ik heb zelf een 04 gehad en hier probleemloos mee naar zuid frankrijk gereden. ook bij mij is de
dynamo een keer kapot gegaan maar keurig vervangen door een orginele dynamo van aprilia
dit is bij roke in mijdrecht gedaan welke als aprilia specialist staat aangeschreven.

sorry hoor maar uitlaten vervangen om de motor minder warm te laten worden is het zelfde als je ramen
open doen van de auto als de motor het warm heeft  als hij te warm wordt moet je
hem laten co afstellen want dan staat hij wat te rijk afgesteld.

sommige hier hebben de dynamo opnieuw laten wikkelen en kregen hier ook een paar jaar garantie op
kijk even verder in dit hoofdstuk dan vind je wel een link.

ik heb geen idee hoe warm de olie wordt in het blok maar 200 graden lijkt me wat veel want hij is vloeistof gekoelt

 
Gelogd

if it runs , race it
gvantzand
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Juni 06, 2011, 15:06:12 »

geert,

ik heb zelf een 04 gehad en hier probleemloos mee naar zuid frankrijk gereden. ook bij mij is de
dynamo een keer kapot gegaan maar keurig vervangen door een orginele dynamo van aprilia
dit is bij roke in mijdrecht gedaan welke als aprilia specialist staat aangeschreven.

sorry hoor maar uitlaten vervangen om de motor minder warm te laten worden is het zelfde als je ramen
open doen van de auto als de motor het warm heeft  als hij te warm wordt moet je
hem laten co afstellen want dan staat hij wat te rijk afgesteld.

sommige hier hebben de dynamo opnieuw laten wikkelen en kregen hier ook een paar jaar garantie op
kijk even verder in dit hoofdstuk dan vind je wel een link.

ik heb geen idee hoe warm de olie wordt in het blok maar 200 graden lijkt me wat veel want hij is vloeistof gekoelt

 

Bedankt voor je reactie, ik vond het ook een vreemd verhaal over de uitlaten, maar je weet maar nooit.
Wel vindt ik dat het vreemd erg warm wordt, je kunt deze wanneer je een flink stuk heb gereden nauwelijks met blote handen aanraken, is dat normaal?
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Juni 06, 2011, 16:27:06 »

ik zou eens naar de stekkerverbinding kijken van dynamo naar gelijkrichter.
Schijnt dat deze nog al eens oorzaak van problemen met dynamo kan zijn.
Kan mij voorstellen doordat een slecht contact, de boel warm wordt en uiteindelijk sluiting maakt.
Heb zelf een rsv van jaartal 2000, is ook het e.a. mis mee, blijven italianen.
Ik neem het op de koop toe, als je eenmaal de vervelende dingen opgelost hebt, is het een heerlijke fiets.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
menno_s
ApriliaMembers
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 94


Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Juni 06, 2011, 18:09:11 »

Hoi Geert,

het zelfde hiero, ik hoop nu met een nieuwe dynamo de problemen op te lossen. al met al blijft het een geweldige fiets Cheesy
Gelogd

aprilia RSV 1000 factory [2004]
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Juni 06, 2011, 23:30:55 »

De motor zelf wordt niet te heet, maar de dynamo wel. Dynamo's van dit type zijn ongeregeld en werken altijd op vol vermogen. Wat de regelaar eigenlijk doet is de spanning op pijl houden door alle overtollig stroom naar massa af te fakkelen.

Op het internationale forum hangen een paar gasten rond die er de 7e stator al in hebben zitten. Het komt dus vaker voor. Vergeleken met de oude setup levert het nieuwe type geloof ik 10A meer. Er is een sterkere niobium magneet gebruikt voor het vliegwiel, daarin schijnt het probleem te zitten. Uiteindelijk smelt de hars die gebruikt wordt om de wikkelingen van elkaar te scheiden waardoor er inwendig sluiting ontstaat. Effectief blijft er dus geen spoel meer over en wordt er dus ook niks meer opgewekt.

Ik ben zelf 1 keer bij Sevior geweest met een dynamo, alleen niet voor een aprilia. Kundige oud PTT-centrale wikkelaar die gewoon 2 jaar garantie op zijn werk geeft, ook voor een aprilia. Hij gebruikt een hars die volgens hem wel goed tegen de hitte bestand is. Hij weet alles van spoelen en niks van het oliepeil van een aprilia, daarom zou ik van hem graag een dynamo willen hebben als ik zelf de problemen had gehad. Dat verhaal van het oliepeil is echt een beetje lariekoek.

Als je meer olie voor koelingsdoeleinden wilt hebben, heb je het in je blok nodig en niet in de tank waar het oliepeil wordt bepaald. Jammer is dat je bij dry sump systeem niet de contole heb over hoeveel olie er in je blok achterblijft.

Voor een nieuw type is de dynamo idd een beetje een achilles hiel. Je hoort er geregeld wel wat over, maar toch is het geen schering en inslag. Ik zou er de lol niet door laten wegnemen. Gewoon bij een goed vent brengen die verstand van zaken heeft en daar garant voor staat.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Bas42
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 237


Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Juni 07, 2011, 13:48:13 »

Er is een sterkere niobium magneet gebruikt voor het vliegwiel, daarin schijnt het probleem te zitten.


Is dit een nieuw type magneet?
Je bedoelt toevallig niet Neodymium? Wink
Gelogd
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #7 Gepost op: Juni 07, 2011, 14:23:37 »

hij bedoelt dat het magnetisch veld te sterk is....op het AF1 forum wel eens gelezen dat iemand de stator een stukje heeft afgedraaid, daarna geen problemen meer... kan dat stukje echter niet meer vinden..
Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Juni 07, 2011, 19:56:03 »

hij bedoelt dat het magnetisch veld te sterk is....op het AF1 forum wel eens gelezen dat iemand de stator een stukje heeft afgedraaid, daarna geen problemen meer... kan dat stukje echter niet meer vinden..
He Peet
Lijkt mij ook een oplossing voor te veel opgewekt vermogen.
Maar ja hoeveel 1mm ? 

@ droef
Maximale levering van de dynamo en regeling ( affakkelen )  door de spannings regelaar
Is dit niet de standaard regeling bij motoren ? en niet typisch iets voor de appie ?
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Juni 07, 2011, 22:30:33 »

Maximale levering van de dynamo en regeling ( affakkelen )  door de spannings regelaar
Is dit niet de standaard regeling bij motoren ? en niet typisch iets voor de appie ?

Ja, tegenwoordig blijkbaar wel.

Al mijn vorige fietsen (waarvan ik de types maar even achterwege laat) hadden echter een dynamo met een afgeregeld statorveld, net als bij een auto/vrachtwagen. Ik was nogal verbaasd toen ik het concept van deze laadsystemen doorhad. Zeker omdat het een "performance" fiets is. Maargoed, zo zit de wereld nu nou eenmaal in elkaar...

Is dit een nieuw type magneet?
Je bedoelt toevallig niet Neodymium? Wink

Nou nee, ja, erm...
http://en.wikipedia.org/wiki/Superconducting_magnet

Citaat
The superconducting portions of most current magnets are composed of niobium-titanium.

... of hoe ze ook mogen heten. Ik zit met mijn neus misschien te veel in engelse teksten.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Bas42
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 237


Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Juni 07, 2011, 22:48:05 »

Maximale levering van de dynamo en regeling ( affakkelen )  door de spannings regelaar
Is dit niet de standaard regeling bij motoren ? en niet typisch iets voor de appie ?

Ja, tegenwoordig blijkbaar wel.

Al mijn vorige fietsen (waarvan ik de types maar even achterwege laat) hadden echter een dynamo met een afgeregeld statorveld, net als bij een auto/vrachtwagen. Ik was nogal verbaasd toen ik het concept van deze laadsystemen doorhad. Zeker omdat het een "performance" fiets is. Maargoed, zo zit de wereld nu nou eenmaal in elkaar...

Is dit een nieuw type magneet?
Je bedoelt toevallig niet Neodymium? Wink

Nou nee, ja, erm...
http://en.wikipedia.org/wiki/Superconducting_magnet

Citaat
The superconducting portions of most current magnets are composed of niobium-titanium.

... of hoe ze ook mogen heten. Ik zit met mijn neus misschien te veel in engelse teksten.

Misschien te veel, kan ik niet over oordelen ( ) maar je kunt wel lezen. Met andere woorden: je hebt gelijk.
Gelogd
Rob.NL
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 633


Twente

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Juni 08, 2011, 19:21:11 »

Heb mijn dynamo afgelopen winter opnieuw laten wikkelen door Sevior en deze gaf ook aan de de magneet erg sterk is, en dat de dikte van de draad te klein is tov aantal wikkelingen, hij heeft er dus minder wikkelingen van een dikkere draad op gezet... (euh als ik het goed het onthouden).
Anders bel hem op hij legt het je haar fijn uit, en goede service en garantie!!
Hij wikkelt alleen orginele dynamo's van appie's
succes
Gelogd

ZX9R 2000
ZX9R 2003
RSV 1000 R Factory 2005
wimmie
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Juni 08, 2011, 20:30:04 »

De dynamo is niet alleen het probleem van aprilia, honda fireblade's en vfr800's hebben er ook last van
Bij ons in het dorp een vfr die met zijn 3e dynamo bezig is en een fireblade met zijn 2e
Het euvel bij de honda's is ook de magneet , die is ook te sterk bij die vfr hebben ze er nu een zwakkere ingezet
Gelogd
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #13 Gepost op: Juni 08, 2011, 21:58:23 »

Misschien weinig ter zake, maar als ik correct ben dan heeft een Caponord dezelfde spanningsregelaar en dynamo als een RSV.  Huh

Het vreemde vind ik dat bij een Caponord eerder zijn standaard (zwakke) spanningsregelaar vroeg of laat de geest geeft, terwijl de dynamo zelden problemen geeft.
Hetzelfde verhaal bij de RST Futura, zijn motor neigt qua vermogen al meer naar een RSV en ook hier zijn er weinig problemen met de dynamo, wel des te meer met de spanningsregelaar, net zoals de Caponord dus,...

De Caponord (98pk) en RST (115pk) hebben wel minder (motor) vermogen maar wegen wel een stuk meer dan een RSV, dus vermoed ik dat de olietemperatuur zich ook wel in dezelfde regionen zal bevinden als een RSV.

Misschien zit ik er volledig naast, maar zou het niet kunnen dat een RSV in tegenstelling tot een Capo/RST minder stroom verbruikt waardoor de dynamo te heet wordt en dus verbrandt? En zou de oplossing er dan niet in kunnen zitten van een modernere regelaar -type Mosfet- te monteren waardoor de overtollige stroom beter afgevoerd wordt?

Groeten, Freddy 
Gelogd
Tuonojack
ApriliaMembers
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 225

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Juni 08, 2011, 22:09:57 »

Blijf dit zeker volgen, ben zelf nu aan mijn 3e dynamo bezig en wil nu ook wel eens een oplossing waar ik vertrouwen in heb. Angry
Gelogd

Tuono Factory 07, Akra`s, AF1 linkplates, gsxr zijstandaard, Osco.
Kawa W650, Yamaha TW125
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Internationaal Appie treffen in Duitsland « 1 2 ... 16 17 » Deefski 253 82686 Laatste bericht Juni 22, 2008, 21:16:05
door Bonetec
Marcel's RS250 topic « 1 2 ... 8 9 » marcel749S 134 50879 Laatste bericht Mei 03, 2014, 19:00:34
door Danduy
Klustopic Capo lummelke « 1 2 » lummelke 21 11169 Laatste bericht April 26, 2010, 07:48:39
door wout750
Motorkleding « 1 2 » Huertecilla 24 62629 Laatste bericht Juli 09, 2008, 16:26:50
door leonsnek
APRILIA LEGT TIJDELIJK PRODUCTIE STIL Brontolo 11 5229 Laatste bericht Oktober 17, 2013, 12:53:53
door Poulusma

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!