Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Mei 01, 2024, 09:05:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Dynamo RSV 1000r kapot  (gelezen 15972 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #15 Gepost op: Juni 09, 2011, 22:09:42 »

Misschien zit ik er volledig naast, maar zou het niet kunnen dat een RSV in tegenstelling tot een Capo/RST minder stroom verbruikt waardoor de dynamo te heet wordt en dus verbrandt? En zou de oplossing er dan niet in kunnen zitten van een modernere regelaar -type Mosfet- te monteren waardoor de overtollige stroom beter afgevoerd wordt?

Groeten, Freddy 
Freddy
Maakt niets uit. Alles wat de dynamo kan leveren wordt verbruikt.
1e door alle verbruikers ( verlichting etc)  en het overgebleven deel via de spannings regelaar.

Het is wel zo , dat als je minder verbruikers aan hebt , er meer door de spannings regelaar moet worden "afgefakkeld" .
Misschien is dat wel het probleem van de Capo.
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
gvantzand
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: Juni 10, 2011, 08:03:06 »

Hallo Allemaal,

Wat een stormvloed aan reacties! Harstikke mooi, mijn dynamo gaat er a.s. maandag uit en dan kijken we even verder.
Ik hou jullie op de hoogte..

Tevens nog een ander vraagje: Mijn KM stand is nu naar 0 gereset aangezien er geen stroom op heeft gestaan.
Is het mogelijk om de km stand weer naar het origineel te zetten?

Gr.
Geert
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #17 Gepost op: Juni 10, 2011, 08:07:42 »

aha jij hebt dus ook dit euvel op je motor van het resetten van de kilometerstand.
volgens mij kan dit elektronische gedaan worden maar zelf kan je het niet .

zou het gewoon zo laten en bij verkoop netjes vertellen wat de echte stand is

 
Gelogd

if it runs , race it
gvantzand
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: Juni 10, 2011, 08:47:12 »

Blijft toch lullig om een motor uit 2004 te verkopen met een KM stand van 2004 met een paar duizend op de teller.
Ik zag dit bij sommig dealers ook al op de website: Daar verkopen ze ook appie's met een onrealistische km stand.
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #19 Gepost op: Juni 10, 2011, 09:11:58 »

stroom afkomstig van dynamo, kan je natuurlijk ook begrenzen met een voorschakelweerstand, al dan niet door een VDR (voltage dependent resistor).
is een eenvoudige oplossing.... (krijg je alleen 3 weerstanden die je ergens moet gaan plaatsen)
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
dennis
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 625


Netherlands
« Antwoord #20 Gepost op: Juni 10, 2011, 17:46:05 »

stroom afkomstig van dynamo, kan je natuurlijk ook begrenzen met een voorschakelweerstand, al dan niet door een VDR (voltage dependent resistor).
is een eenvoudige oplossing.... (krijg je alleen 3 weerstanden die je ergens moet gaan plaatsen)


Maar, extra weerstand betekend toch ook extra warmte??
Gelogd

rs250 '98> rsv1000 '00> 1000r factory '05.......
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #21 Gepost op: Juni 10, 2011, 17:55:49 »

stroom afkomstig van dynamo, kan je natuurlijk ook begrenzen met een voorschakelweerstand, al dan niet door een VDR (voltage dependent resistor).
is een eenvoudige oplossing.... (krijg je alleen 3 weerstanden die je ergens moet gaan plaatsen)


Maakt helemaal niks uit. De enige die je daarmee ontlast is de regelaar omdat de weerstanden wat werk voor hem doen, de dynamo voelt geen verschil. Door de permanente magneet blijft die vrolijk vol vermogen door opwekken.

P = U x I. (Vermogen = Voltage x Amperage). Vermogen blijft gelijk (door de permanente magneet), en voltage moet gelijk (14 volt) blijven. Dus I blijft ook gelijk. Je moet dus altijd een vaste hoeveelheid ampere afwerken. Hoe je dat ook doet.

Enige manier is een zwakker vliegwiel monteren, ofwel P omlaag. Nu weet ik niet of een vliegwiel van een Capo of Fut past. Volgens mij is het motormanagement van de nieuwe mille, fut en capo op wat details na hetzelfde. Oh, en minder wikkelingen zou ook moeten helpen.
« Laatste verandering: Juni 10, 2011, 18:34:49 door Droeftoeter » Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #22 Gepost op: Juni 10, 2011, 19:27:10 »

stroom afkomstig van dynamo, kan je natuurlijk ook begrenzen met een voorschakelweerstand, al dan niet door een VDR (voltage dependent resistor).
is een eenvoudige oplossing.... (krijg je alleen 3 weerstanden die je ergens moet gaan plaatsen)


Maakt helemaal niks uit. De enige die je daarmee ontlast is de regelaar omdat de weerstanden wat werk voor hem doen, de dynamo voelt geen verschil. Door de permanente magneet blijft die vrolijk vol vermogen door opwekken.

P = U x I. (Vermogen = Voltage x Amperage). Vermogen blijft gelijk (door de permanente magneet), en voltage moet gelijk (14 volt) blijven. Dus I blijft ook gelijk. Je moet dus altijd een vaste hoeveelheid ampere afwerken. Hoe je dat ook doet.

Enige manier is een zwakker vliegwiel monteren, ofwel P omlaag. Nu weet ik niet of een vliegwiel van een Capo of Fut past. Volgens mij is het motormanagement van de nieuwe mille, fut en capo op wat details na hetzelfde. Oh, en minder wikkelingen zou ook moeten helpen.

Maakt zeker wel uit.
Ik heb het over een voorschakelweerstand.
I =U/R

En vermogen is ook P = I^2  * R

Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #23 Gepost op: Juni 10, 2011, 20:26:15 »

Die snap ik niet.

Als P en U een vast gegeven zijn, wat wil je dan met een voorschakelweerstand doen?
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #24 Gepost op: Juni 10, 2011, 23:08:51 »

zal proberen uit te leggen...

als gevolg van verandering van magnetisch veld in de spoel wordt er een spanning opgewekt in de spoel (dit natuurkundig fenomeen heet inductie).
de hoogte van de spanning is afhankelijk van aantal wikkelingen, oppervlakte spoel, sterkte magnetisch veld, de snelheid waarmee de verandering van het magnetisch veld plaats vind, isolatiemateriaal van wikkelingen etc etc.

Als extra variabele hangt de spanning ook nog af van de afgenomen stroom (immers het vermogen is niet oneindig).
onbelast heeft de dynamo een hele hoge spanning.
onder maximale belasting zal de dynamo een lagere spanning hebben.

Wanneer je spanning uitzet tegen afgenomen stroom krijg je de zogenoemde belastingslijn.
Echter de dynamo is niet stroom begrensd, dat wil zeggen wanneer je nog meer stroom gaat afnemen dan de maximaal toelaatbare stroom die de dynamo kan leveren dan heb je te maken met overbelasting.
Je zal geneigd zijn om dan te zeggen dat je de spanning omlaag zal trekken en dat het vermogen hetzelfde blijft.
Probleem alleen is dat de koperverliezen bij hogere stromen kwadratisch een grotere rol gaan spelen.

Het koper van het wikkeldraad heeft een eigen weerstand waardoor hij warm wordt.
De afgegeven stroom is weliswaar hoger, maar die is in een gesloten kring overal gelijk.
Het afgegeven vermogen aan de klemmen neemt niet meer lineair toe, dat rest vermogen verdwijnt dus in de koperverliezen van je wikkeling.
Deze wordt warm, en smelt uiteindelijk je isolatie en dan is hij stuk.

De spanning doet dus minder ter zaken dan de geleverde stroom.
Volgens de wet van Ohm:
Weerstand (R) = Spanning (U) / Stroom (I)
R = U / I

Wiiskundig kunnen we dan ook zeggen:
Spanning (U) = Stroom (I) * Weerstand (R)
U = I * R

En:
I= U/R

Substitutie in de bekende formule voor vermogen wordt dit:
Vermogen (P)= U*I = (I * R) * I = I^2 * R  (bedoel ik dus stroom in het kwadraat * weerstand).

R = weerstand, is de belasting die je aan je dynamo hangt, wordt bepaald door je spanningsstabilisator.
Bij overschrijding van het maximum vermogen, betekend dat de stroom hoger is dan de dynamo kan leveren, als gevolg hiervan zal de spanning in elkaar zakken.
Dit is dus ongewenst.
stroom kunnen we beperken door de weerstandswaard omhoog te brengen, dit doe je door in de kring een extra weerstand op te nemen.

Stel je voor dat de spanningstabilisator een kortsluiting zou maken, dit zou betekenen dat de stroom oneindig hoog zou worden.
Als je in de kring nou een weerstand zou opnemen (in serie dus met de spanningsstabilisator) dan is niet meer de spanningsstabilisator de beperkende factor voor de hoge stroom, maar dan wordt de weerstand de beperkende factor.
Deze weerstand kies je via de belastingslijn zodanig dat je ff onder de maximale stroom komt te zitten.

ingewikkelde verhaal, ik hoop dat je het begrijpt, zoniet, meld het, dan zal ik proberen met een aantal plaatjes het uit te leggen.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Bas42
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 237


Netherlands
« Antwoord #25 Gepost op: Juni 11, 2011, 08:35:09 »

@vincent, 't is (te) lang geleden voor mij die schoolbanken.
Hoe zat het ook weer met die voorschakelweerstanden?
Je moest qua uitvoering en montage toch rekening houden met de dissipatie?
Hoe schakel je die weerstand in dit geval om te voorkomen dat je een spanningsdeler krijgt? Huh
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #26 Gepost op: Juni 11, 2011, 11:24:19 »

het wordt sowieso een spanningsdeler, echter zolang je in het normale gebruiksgebied van je dynamo blijft, zal de spanningsval over de voorschakelweerstand minimaal klein zijn.
Die spanningsval zal groter worden naarmate de stroom toeneemt, dat is precies de bedoeling van een voorschakelweerstand.

in principe moet je een voorschakelweerstand berekenen op de maximale stroom die de spanningsstabilisator kan trekken.
Je zou moeten onderzoeken welke spanning daarbij wordt geleverd door de dynamo.
als spanning en stroom bekend is, dan kan je met de wet van ohm de weerstandswaarde uitrekenen.

met de formule vermogen is spanning maal stroom kan je dan het gedissipeerde vermogen uitreken, voor de weerstand.
hier zit dan meteen het probleem, ik denk zelf dat de weerstanden te groot worden, vanwege hun belastbaar vermogen.
Om dit te weten, moet je dus eerst een x aantal metingen verrichten, wat berekeningen erop loslaten en dat weet je genoeg.
« Laatste verandering: Juni 11, 2011, 11:26:46 door Vincent S. » Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #27 Gepost op: Juni 12, 2011, 00:55:26 »


ingewikkelde verhaal


Nou nee, maar ik dacht dat je bedoelde dat een voorschakelweerstand de levensduur van een stator zou verlengen doordat het de stroom vanuit de stator zou verlagen of zoiets. Blijkbaar hebben we het over 2 verschillende dingen Smiley
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #28 Gepost op: Juni 12, 2011, 09:40:48 »

Die stroom wordt idd begrensd door de voorschakelweerstand waardoor de stator minder belast wordt
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
gvantzand
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: Juni 15, 2011, 22:05:30 »

En we zijn weer een stapje verder, het was inderdaad de dynamo, tevens was ook de stekker vanaf de dynamo gesmolten.
Zie de fotos, komen jullie vast bekend voor.....



* 2011-06-14 20.59.15.jpg (122.37 KB, 1440x1080 - bekeken 369 keer.)

* 2011-06-14 20.59.38.jpg (147.86 KB, 1440x1080 - bekeken 385 keer.)
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Internationaal Appie treffen in Duitsland « 1 2 ... 16 17 » Deefski 253 82687 Laatste bericht Juni 22, 2008, 21:16:05
door Bonetec
Marcel's RS250 topic « 1 2 ... 8 9 » marcel749S 134 50882 Laatste bericht Mei 03, 2014, 19:00:34
door Danduy
Klustopic Capo lummelke « 1 2 » lummelke 21 11169 Laatste bericht April 26, 2010, 07:48:39
door wout750
Motorkleding « 1 2 » Huertecilla 24 62629 Laatste bericht Juli 09, 2008, 16:26:50
door leonsnek
APRILIA LEGT TIJDELIJK PRODUCTIE STIL Brontolo 11 5229 Laatste bericht Oktober 17, 2013, 12:53:53
door Poulusma

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!