Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 30, 2024, 23:09:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Dynamo RSV 1000r kapot  (gelezen 15967 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #30 Gepost op: Juni 15, 2011, 22:47:59 »

Die stroom wordt idd begrensd door de voorschakelweerstand waardoor de stator minder belast wordt

Zet het maar eens in een schema dan. Ben ook wel benieuwd naar een rekenvoorbeeld. Op het internationale forum wordt al zo lang gewerkt aan een oplossing... Daar zijn er een paar die met een seriele regelaar rond rijden, maar misschien is dit dan wel de oplossing.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
minime
Aprili? JA!
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 759


Aprili? Ja!

Netherlands
« Antwoord #31 Gepost op: Juni 16, 2011, 21:38:38 »

Zou wel erg grappig zijn als die weerstanden het oplossen aangezien de dynamoproblemen meer merken treffen waaronder ook de grote japanse merken. Je zou zeggen dat ze ook deze simpele oplossing dan wel getest zouden hebben.
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #32 Gepost op: Juni 16, 2011, 21:41:12 »

De slechte stekkerverbinding werd ook een weerstand.

HEEFT DEZE NU GEHOLPEN AAN DE DYNAMOSCHADE OF JUIS UITGESTELD / VOORKOMEN DAT HIJ AL EERDER WAS DOORGEBRAND
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #33 Gepost op: Juni 17, 2011, 17:48:47 »

beloofd is beloofd, zie hier het schema voor de voorschakelweerstand theorie


* voorschakelweerstand.jpg (241.58 KB, 745x1053 - bekeken 331 keer.)
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #34 Gepost op: Juni 17, 2011, 17:52:49 »

voor de duidelijkheid heb ik ook nog maar even een schema gemaakt, over hoe spanningsstabilisatoren werken, ik was toch lekker bezig


* spanningsstabilisatie.jpg (263.12 KB, 1241x905 - bekeken 326 keer.)
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #35 Gepost op: Juni 17, 2011, 17:53:55 »

ook een schrijffout ontdekt: zenner moet natuurlijk zener zijn...
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #36 Gepost op: Juni 17, 2011, 18:13:48 »

De slechte stekkerverbinding werd ook een weerstand.

HEEFT DEZE NU GEHOLPEN AAN DE DYNAMOSCHADE OF JUIS UITGESTELD / VOORKOMEN DAT HIJ AL EERDER WAS DOORGEBRAND

een slechte stekkerverbinding kan 3 nadelige gevolgen/situaties hebben:

1:
Er ontstaat een overgangsweerstand, deze overgangsweerstand zal dan gaan werken als een voorschakelweerstand idd.
Dit betekend dus dat er continu contact moet zijn met dezelfde weerstandswaard.
In dat geval zijn de stroom eerder beperkt worden, hierdoor zal de dynamo het wat makkelijker krijgen.

2:
Door de slechte verbinding ontstaat een vorm van contact dender, zeg maar wel geen verbinding.
Dit is gevaarlijk voor de dynamo, waarom???

Een dynamo is opgebouwd uit spoelen, die draaien in een wisselend magnetisch veld, waardoor er inductie plaats vindt.
Als gevolg van inductie ontstaat er een inductiespanning.
De belasting in combinatie met de inductiespanning bepaald hoeveel stroom er loopt.
Deze stroom loopt ook door de spoel.

Een spoel heeft een paar kenmerken waar je niet omheen kan, deze zijn natuurkundig vastgelegd en is een heel moeilijk verhaal
Neem van mij aan dat 1 belangrijke en in dit geval nadelige eigenschap is dat een spoel de stroom die door deze spoel loopt ALTIJD constant wil houden.
betekend dat als er 0 Ampere door de spoel loopt, en je zet een spanning op de spoel, er door de spoel een tegen spanning opgewekt wordt (deze houdt echter maar heel kort stand, een zogenoemd inschakelverschijnsel).

Dit betekend ook dat zodra er (ik noem maar een dwars straat) 10 Ampere door een spoel heen loopt en je verbreekt het contact zoals bij een slechte stekkerverbinding, de spoel uit alle macht zal proberen de stroom van 10 ampere in stand te houden.
Hij doet dit door een spanning op te wekken (een spanningspiek), dat een spoel dit kan is een heel natuurkundig verhaal met magnetische veldlijnen e.d. en daar zal ik niemand hier mee vermoeien.
Het fenomeen van een spanning opwekken als gevolg van stroom onderbreking heet zelfinductie.
Deze spanning is afhankelijk van hoeveel het verschil is tussen de stroom voor verbreken en na verbreken.
Hoe groter het stroomverschil, hoe groter de opgewekte zelfinductie spanning, verband is als volgt (differentiaal vergelijking).

U = -L {dI \ dt}

Deze spanningspiek kan extreem hoog worden, waardoor de isolatie van de stator zelfs kan overslaan (vonk tussen de wikkelingen van de spoelen).
Dit is het begin van doorbranden van de wikkelingen.

3.
wisselende overgangsweerstanden als gevolg van een slechte stekkerverbinding zorgt voor wisselingen in belasting waardoor de stroom weer varieerd.
Als deze wisselingen maar snel genoeg gebeuren, krijgen we weer te maken met het opwekken van zelfinductiespanning van de spoel (zie 2 voor de gevolgen).

Ik hoop dat nu het een en ander duidelijk is geworden....?
zo niet brand maar los, maar wordt misschien wel te technisch voor een aantal onder ons.
probeer wel alles in jip en janneke taal te houden
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
minime
Aprili? JA!
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 759


Aprili? Ja!

Netherlands
« Antwoord #37 Gepost op: Juni 17, 2011, 18:44:43 »

Vincent, als die DE oplossing is voor de overbelasting van de stator en wetende dat veel grote motor producenten met dezelfde stator problemen kampen, waar gebruikt men deze simpele en goedkope oplossing niet denk je?
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #38 Gepost op: Juni 17, 2011, 19:16:40 »

omdat het weinig efficiënt is en ruimte gebrek, anders zou ik het ook niet weten.
ik vertel jullie alleen hoe dit technisch werkt...op verzoek.

mooiste oplossing is natuurlijk een oplossing die zorgt er geen spanningspieken kunnen ontstaan door slechte verbindingen.
Bovendien moet het opgewekte vermogen in de dynamo dusdanig laag zijn dat de spoelen niet door kunnen branden bij een kortsluitstroom.
Hierdoor zal de laadstroom afnemen waardoor uiteindelijk het verbruik hoger kan worden dan wat er geleverd wordt door de dynamo.
Of de wikkeldraden worden te dik, waardoor de dynamo te groot en te zwaar wordt.

blijft dus altijd een compromis.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #39 Gepost op: Juni 17, 2011, 19:36:49 »

kortsluitvast kan je hem toch niet maken met voorschakelweerstanden.
dynamo kan volgens oemmotorparts 380 wat opwekken.
Dit zou betekenen dat je weerstanden moet hebben die minimaal 130 watt voor zijn kiezen kan hebben.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Apriloedje
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 123

Netherlands
« Antwoord #40 Gepost op: Juni 23, 2011, 18:43:22 »

Hoi Geert.
Hoe is het inmiddels met je RSV R ? Is van mij geweest voordat  "Fakkeltje" hem had. Echt een geweldig mooie bike en ik heb er met heel veel plezier op gereden,uitgezonderd dan dat ik vorig jaar ook de dynamo stuk had. Is toen een nieuwe ingekomen maar nu is ie dus weer stuk gegaan. Hoop voor je dat de Bella weer tegen een redelijke prijs gemaakt kan worden. Sportieve groeten, Apriloedje   
Gelogd

eindelijk weer een RSV ( R )
hanske
Gast
« Antwoord #41 Gepost op: Juni 25, 2011, 17:37:20 »

Ik heb mijn stator laten wikkelen bij een teun de beun in Lommel (B). Hij heeft een betere kwaliteit draad gebruikt en vroeg 80 euro. Als er ooit nog iets mee is wikkelt hij hem gratis opnieuw, levenslange garantie dus :-D

Stuur me maar een PB als je zijn adres wil.

Gr Hans
Gelogd
gvantzand
Gast
« Antwoord #42 Gepost op: Juni 27, 2011, 10:45:12 »

Hoi Geert.
Hoe is het inmiddels met je RSV R ? Is van mij geweest voordat  "Fakkeltje" hem had. Echt een geweldig mooie bike en ik heb er met heel veel plezier op gereden,uitgezonderd dan dat ik vorig jaar ook de dynamo stuk had. Is toen een nieuwe ingekomen maar nu is ie dus weer stuk gegaan. Hoop voor je dat de Bella weer tegen een redelijke prijs gemaakt kan worden. Sportieve groeten, Apriloedje   

Hoi, hij loopt inmiddels weer....heb van Carmo (via een monteur van ten Kate) een nieuwe dynamo gekregen voor 110 euro meende ik. Echter heb ik er geen goed gevoel bij aangezien de dynamo (door jou geplaatst) het ook maar iets van 5000dkm heeft volgehouden.
Misschein toch maar opnieuw laten wikkelen bij Sevior, alleen weet ik niet of hij dit ook kan met stators van Carmo.

gr.
Geert
Gelogd
Apriloedje
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 123

Netherlands
« Antwoord #43 Gepost op: Juni 27, 2011, 18:12:45 »

Hallo Geert.
Fijn dat de Appie het weer doet.Had mijn dynamo ook van Carmo zoals je wellicht weet. Dit zijn geen originele dynamo's. De afdichtingen zijn ook moeilijker te dichten. Bij plaatsing heb ik de monteur waar jij het adres van hebt een tube RTV kit gegeven om de zaak goed af te dichting ivm lekkage van olie. Die kit kan heel goed tegen zeer hoge temperaturen en tegen olieen. Als je er nu de Carmo dynamo in hebt zitten let hier dan svp op of je ergens olie kunt bespeuren...hoop voor je dat alles nu oke is. Zoals reeds geschreven gaat de RSV R als een kogel. En hij is heel mooi. Net voordat Fakkeltje hem overnam, is er een nieuwe ketting met tandwielen geplaatst. Zal er nog wel puik uitzien. Fakkeltje is ook erg netjes met onderhoud. ( Zelf heb ik nu zijn BMW R 1100 S - ook heel mooi ). Mijn huidige motor is ivm mijn rijbewijs beter geschikt voor mij 

Sportieve groeten, Apriloedje
Gelogd

eindelijk weer een RSV ( R )
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Internationaal Appie treffen in Duitsland « 1 2 ... 16 17 » Deefski 253 82678 Laatste bericht Juni 22, 2008, 21:16:05
door Bonetec
Marcel's RS250 topic « 1 2 ... 8 9 » marcel749S 134 50879 Laatste bericht Mei 03, 2014, 19:00:34
door Danduy
Klustopic Capo lummelke « 1 2 » lummelke 21 11168 Laatste bericht April 26, 2010, 07:48:39
door wout750
Motorkleding « 1 2 » Huertecilla 24 62629 Laatste bericht Juli 09, 2008, 16:26:50
door leonsnek
APRILIA LEGT TIJDELIJK PRODUCTIE STIL Brontolo 11 5229 Laatste bericht Oktober 17, 2013, 12:53:53
door Poulusma

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!