Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 19, 2024, 07:46:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3 ... 9   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Danny's RS 250 topic (Dilemma, twijfels 20-02-2014)  (gelezen 44936 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Gepost op: Juli 11, 2011, 23:15:00 »

Bij deze wil ik hier mijn topic bijhouden met alle werken, upgrades, tegenslagen en nog van alles.

Voorlopig heb ik nog niet veel gedaan.

Alleen was de batterij niet in topvorm. Dus heb ik hem er maar uitgehaald en ik meette er 2,3V op.
Starten met de lichtschakelaar aan gaat niet, dus alle verbruikers uit voor we hem aantrappen.
Na 2 dagen optimate III hield hij zijn spanning op 5V en dus schoot het niet echt op.

Ik dacht er even de autolader aan te hangen tot ik ging werken. Maar ik heb hem eens 8 uur laten hangen om te proberen wat het effect is.
Hij pruttelde lekker en was redelijk warm, maar houdt toch zijn 12V redelijk goed precies.
De binnenkant van de batterij zag er nog goed uit en niet gesulfateerd, dus misschien is hij nog te redden.
Wie niet waagt...

Alleen toen ik hem eruit haalde, zag ik dat een deel van de kabelboom niet erg op zijn originele plaats ligt en over het frame loopt.
Evenals de kabel van de - aansluiting op de batterij... Is deze wel origineel? Hij lijkt me zo dun.

Dus ik ben benieuw wat mij te wachten staat onderaan  Huh


* bat.jpg (282.96 KB, 923x691 - bekeken 641 keer.)
« Laatste verandering: Februari 20, 2014, 01:35:04 door Danduy » Gelogd

Ring ding ding ding ding
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 12, 2011, 05:54:25 »

de kabels over het frame, dat is niet goed. Deze behoren er onderdoor te lopen.

De aansluitingen van de accu, tja op een RS250 hangt daar geen startmotor aan, het enige wat de accu doet is je ontstekingsunit, dahsboard en wat lampen voeden. Dus de kabeldoorsnede is prima zo.

Maar een accu die 2,3V geeft, na 2 dagen met een optimate op 5V?Huh weet je zeker dat deze het goed blijft doen.

Een optimate geeft ook aan of de accu nog voldoet?? wat geeft deze aan.

De ouderwetse autolader is prima, maar het kan ook een accu laten ontploffen, deze heeft een behoorlijke laadstroom en je zegt het zelf, accu werd warm en pruttelde, dat betekend dat het eigenlijk allemaal "te" is.
Is het een gesloten accu of een open, ik bedoel zitten er dopjes op zodat je de cellen kan vullen met water.
Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #2 Gepost op: Juli 12, 2011, 08:33:14 »

Nu dacht ik dat een batterij het voor bekenen houdt eens hij onder de 6-7V is geweest.
Ik heb eigenlijk nog eens geprobeerd om er een iets grotere stroom door te jagen. Natuurlijk moeten we weer niet overdrijven en de batterij op een veilige plek gezet ivm met het voorgenoemde ontploffings/overkook gevaar.

Ik heb hem een nachtje laten rusten en daarnet stond hij mooi 9,8V. Dus nog eens de optimate eraan voor een tijdje en we zien wel.
Ik kan nog altijd een nieuwe bestellen.

De batterij was open, dus heb ik gisteren eerst geminiraliseerd water bijgevuld. Maar de batterij op zich is niet gesulfateerd binnenin, dus de kans dat hij te redden is zit erin.
Optimate gaf gisteren kapot aan, maar eerst nog andere dingen proberen.

Zelf ben ik monteur en heb 10 jaar geleden verschillende jaren in een motorzaak gewerkt (enkel onderhoud, tuning en herstellingen), maar wegens aanbod van een chemisch bedrijf heb toen voor een beter maandloon gekozen. Sinds 3 jaar hou ik mij bezig voor en de na werkuren met onderhoud en herstellingen van motoren. Evenals soms een motor in de garage voor de verkoop. Maar op kleine schaal en meer uit hobby, nieuwsgierigheid en fun dan voor de poen.

En zelf ben ik niet zo bekend met de RS 250 dus jullie knowhow en ervaring is altijd mooi meegenomen in mijn project, ook al heb ik enige ervaring, mensen kunnen nog altijd bijleren van elkaar.

Dit is het operatiekwartier waar het allemal moet gebeuren...


* klein kot.jpg (146.35 KB, 640x853 - bekeken 592 keer.)

* klein kot1.jpg (89.92 KB, 640x853 - bekeken 597 keer.)
Gelogd

Ring ding ding ding ding
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 12, 2011, 11:02:51 »

ik rij nu met een gelaccu, lichter maar wel sneller leeg. Hele gevoelig voor stilstaan want dan is deze dus leeg.

Mooie werkplaats trouwens.

Ontploffen van een accu, tja klinkt alsof het dak eraf gaat maar dat is betrekkelijk, ik bedoel dat het complete huis uit elkaar kan scheuren.
Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 12, 2011, 12:03:50 »

Weet ik wel, maar als zo'n warme accu ontploft of scheurt... Ik ben niet zo'n voorstander van verdund zwavelzuur.
Wie weet waar komt het allemaal terrecht.

De werkplaats is maar 4x4 en toch groot genoeg om alles in kwijt te kunnen.
Gelogd

Ring ding ding ding ding
rs 125 corser
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 24, 2011, 07:42:58 »

Een slechte accu kan er ook voor zorgen dat de regelaar overlijd.
Best voor de accu blijft om de polen eraf te halen als je er niet op rijd, druppel en snelladers links laten liggen.
Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 27, 2011, 12:26:47 »

Omdat mijn kentekenbewijs nog altijd niet binnen is en het weer is al niet te pruimen ben ik er gisteren aan begonnen omdat een paar druppels koelwater mij een beetje verontruste.
Ik gebruik Thumbnails omdat ik de gewone foto's blijkbaar niet krijg geplaatst:



De batterij was niet meer te redden, dus heb ik maar een nieuwe besteld voor € 15 ofzo. Dus dit waren de kosten niet.
Samen met nieuwe remblokken vooraan, want ze lopen ook op hun einde.



Eens op de brug wilde ik er afgebroken bouten eruit halen die in de achterbrug zitten. Om er nieuwe in te steken zodat ik ook de motor kan opbokken.
Eerst rechts beginnen.



Gaatje erin boren om er zo een linkse tap in te steken en de rest te verwijderen. Dit ging eigenlijk vrij vlot omdat de boutjes uit aluminium waren gemaakt.
Dus met een HSS boortje erin, net groot genoeg. Tap erin en klaar was ie:



De linkerkant was een ander paar mouwen. Ook een gaatje geboord. Tap erin, maar dit lukt niet zo goed.
Dus het gaatje iets verder geboord en een ster inbus erin getikt met een hamer (1).
Dit lukt heel dikwijls. Behalve nu dan. Sterretje afgebroken en zit er dus in (2). Lekker gehard staal, dus boren…
Na wat proberen en boren en beetje tikken, kruipolie, ander  boortje en een hoop ellende was hij er toch uit. Maar het resultaat was niet om naar huis te schrijven (3).
Een Helicoil erin van M6 en kon toch weer gebruikt worden. Een groter model van rondel erop en het was weer OK (4).









Verder wilde ik dan ook aan de kabelboom beginnen, maar eerst het slot aanpassen. Want de sleutel om de ‘bagageruimte’ te openen is een andere dan het contact.
Dus slotje eruit, contactsleutel erin en dan het overige materiaal rustig wegslijpen zodat de originele sleutel past.





Gelijk ook even de luchtfilterkast verwijderd en het luchtfilter element bekeken:



Eens dat gedaan kon ik beginnen met de inspectie van het subframe. Dit zag er ongeschonden uit. Mooi recht ten opzicht van verschillende referentiepunten.
Dus in mijn ogen zeker goed. De kont verwijderd zodat ik overal mooi bijkon. De kabelboom leek op een echte puinhoop. Dus alle stekkers losgemaakt.
Verschillende keren herlegd tot ik een goed plaatsje heb gevonden. De eerste foto is wat onduidelijk. Mijn vriendin kwam ook even kijken en nam even een ‘actiefoto’…







Na het demonteren van de kuip en op zoek te zijn gegaan naar het koelwaterlek, kwam ik dit ook nog tegen. Een klein olielekje.
Dus even een nieuwe pakking bestellen om er tussen te steken bij tijd. Ik heb de bougies er ook eens uit gehad en gekeken naar de staat van de zuigers.
Deze zien er nog erg goed uit op het eerste zicht, geen sporen van detonatie ofzo dergelijk.
Ik heb er geen foto’s van kunnen maken, omdat zo’n bougiegat niet echt de ideale plaats is om een foto te maken.
Ook het oliereservoir is wat verduurd aan de onderkant en moet ook besteld worden.



Dus tot nu toe heb ik mijn bestellijstje staan:
- Pakking koppelingsdeksel
- Oliereservoir
- Luchtfilter

Waarschijnlijk ook nog:

Koppakkingen, voetpakkingen, powervalves, misschien zuigers.
Maar dit is voor een andere dag.

Ik heb een afspraak voor een testbankrun op 1 augustus en ik heb mij ook ingeschreven voor op de motorsportschool voor een initiatiecursus op het circuit van Zolder
dus voor 12 september moet de motor zeker zijn nazicht hebben gehad. En ik heb vandaag ook het oud kentekenbewijs in de bus gehad omdat er nog wat aan ontbrak qua formulier.
Dus nog wat wachten eer we op de weg kunnen. 
Gelogd

Ring ding ding ding ding
rs 125 corser
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 30, 2011, 17:44:01 »



Gewoon de link naar je plaatje en daar img/img tussen.  

P.s Om het forum snel te houden kunnen kleine plaatjes soms ook voldoen want niet iedereen heeft de snelste verbinding.
« Laatste verandering: Juli 30, 2011, 17:49:13 door rs 125 corser » Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #8 Gepost op: Juli 30, 2011, 18:42:01 »

Had ik geprobeerd toen ik dit topic maakte, maar ik kwam altijd uit op de website van Imageshack.
En dat ging echt traag.

Maar ik denk niet dat er veel klachten zullen zijn.
Gelogd

Ring ding ding ding ding
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 01, 2011, 23:06:51 »

Vandaag eens een ritje laten maken op de bank en het resultaat was niet slecht.

De motor had identiek dezelfde karateristiek qua kleine dipjes als een vorige run van een RS 250 met Jolly Moto uitlaten en die ook voor de rest standaard was.
En die Jolly Moto uitlaten zorgen wel degelijk voor wat meer vermogen dan de Arrows.

Dit is de motor zoals ik hem kocht. Ik heb er nog geen wijzigingen op aangebracht of onderdelen vervangen.
De bedoeling zal zijn om bij het vervangen van eventuele onderdelen een vergelijk te kunnen maken met de vorige setup.
De testbank is al oud, maar zolang ik altijd dezelfde bank blijf gebruiken, zijn de veranderingen het best zichtbaar.

De eerste run is diegene met het piekje erin:
http://www.youtube.com/watch?v=MSBJ6MeEVwI

De tweede run was de motor warmer en werd het gas iets rustiger opengezet om de invloed van een iets trager openende gasschuif te zien onderin:
http://www.youtube.com/watch?v=nR7v1pzK1LI

Er zijn twee blauwe lijnen te zien op het resultaat in plaats van groen en blauw, maar dit komt door een verkeerde print.



De curve loopt heel mooi en gelijdelijk.

Alleen heb de kuip eraf gelaten omdat ik tijdens het herleggen van de kabelboom heb gezien dat het kontje wat scheef stond en dus het aluminiium was geraakt door een valpartij. Dit is mij niet opgevallen toen ik de motor kocht en ze hadden de kuip gemaniuleerd om hem recht te laten lijken, de hufters.
Dus hij blijft een nachtje bij de plaatstelijke plaatwerker en die ging proberen om het tot een goed einde te brengen.

De koelwaterslang vanuit de radiotor naar de pomp word dichtgeknepen boven 5.500 TPM, dus hier zal ook een wijziging plaatsvinden. En redelijk snel.

To be continued...
Gelogd

Ring ding ding ding ding
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #10 Gepost op: Augustus 02, 2011, 09:52:25 »

je bent lekker bezig zeg, even een paar weken vakantie en jij bent nuttig bezig geweest.

Dat dichtknijpen van de retour naar je pomp was bij mij ook, ik heb het opgelost door er een stuk aluminium pijp ertussen te zetten. Ik was eigenlijk verbaast dat dit dus kan gebeuren en verwijte het aan het hoger toerental waardoor de pomp harder gaat draaien en een vacuum trekt.
Mede door de oudere rubbere slang, maar naderhand met een nieuwe slang hetzelfde en heb de pijp ertussen gelaten.

Door het dichtknijpen kan je een slechtere koeling krijgen en nu niet meer.

Ik zie trouwens dat jou blokjes om de achteras naar achteren te krijgen en de ketting te spannen ook redelijk rond aan het worden zijn.
Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #11 Gepost op: Augustus 02, 2011, 14:03:54 »

Ik had ergens in jou topic gelezen dat je er last van had. Ik weet niet meer waar, want ik heb er veel gelezen op het forum hier.
En daarom dat ik er wat aandacht aan schonk.
Gisteren op de bank viel het echt hard op hoe die slang wordt dichtgeknepen.
Dus ook even utkijken voor zo'n versteviging.

Je foto is trouwens weg daar. Een paar weken geleden stond hij er nog en eergisteren wilde ik even kijken en weg was ie.

De achterasblokjes, achterframe, subframe, balhoofdlagers, oliereservoir, ...
Er is nog wat werk aan hoor. Hij staat nog ver van optimaal, maar hij is lekker stabiel en het komt allemaal wel in orde.
Alleen niet snel - snel -  snel, maar goed -  goed - goed is de boodschap 
Gelogd

Ring ding ding ding ding
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #12 Gepost op: Augustus 02, 2011, 15:05:44 »

foto's verdwijnen meestal na één jaar vanwege opschoon activiteiten om het forum niet te zwaar te belasten.

Hier zijn mijn foto's ervan. Eentje gemaakt met een warmte camera.



Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #13 Gepost op: Augustus 18, 2011, 20:29:14 »

Met het lekkere weer dat we al weken hebben , heb ik maar eens besloten om aan de grote werken te beginnen.
Omdat ik al wat onderdelen had besteld en ook vanwege het subframe, koelvloeistoflek en een stroef lopend lager op de uitgaande as van de versnellingsbak.
Op 12 september heb ik een dagje circuit op Zolder geboekt en dan kan ik beter zorgen dat hij op zijn punt staat zodat ik geen verassingen tegenkom.

Dinsdag was mijn pakketje aangekomen met een nieuw oliereservoir, filter en luchtfilter.
Gelijk ook even naar de bandboer geweest voor een nieuwe Pirelli Diablo 160/60 ZR17



En vorige week had ik gemerkt dat mijn subframe was gescheurd  en omdat dit al eens was gelast wilde ik geen risico nemen en heb ik er een gevonden op marktplaats.





Maar voor ik het subframe eraf had waren de meeste werken al gebeurd.
Olie afgetapt, stekkers losgemaakt, koelwater afgelaten en daar kwam ik deze knaap tegen:



En aangezien ik een poging aan het ondernemen ben om het werkplaatshandboek te vertalen heb ik natuurlijk overal foto’s van genomen, maar daar ga ik het forum niet mee volstouwen.
Maar ik heb nog veel werk om overal een foto van te maken en dat kost wat extra tijd. Ook het werkplaatshandboek letter voor letter volgen…

Maar ondertussen is de operatie geslaagd met behulp van mijn rolkrik en spanband.
Volgende keer gaat het blokje helemaal open en wordt alles onder handen genomen.

Hij staat er maar kaal bij nu.

Dus wordt vervolgd:





Gelogd

Ring ding ding ding ding
marcel749S
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: Augustus 19, 2011, 13:33:01 »

Mooi werk he? Als ik dat zo zie jeukt het mij ook om te beginnen maar ik wacht toch nog even Grin

En zat die spin nu echt in je koelvloeistof of in de opvangbak?
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 9   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51257 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10034 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 10291 Laatste bericht Augustus 19, 2011, 15:31:28
door Berthebike
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8865 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille
HOW TO tandwiel en ketting vervangen? « 1 2 ... 18 19 » teddek 270 109161 Laatste bericht Juli 02, 2014, 21:34:49
door Zwijntje

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!