Omdat mijn kentekenbewijs nog altijd niet binnen is en het weer is al niet te pruimen ben ik er gisteren aan begonnen omdat een paar druppels koelwater mij een beetje verontruste.
Ik gebruik Thumbnails omdat ik de gewone foto's blijkbaar niet krijg geplaatst:

De batterij was niet meer te redden, dus heb ik maar een nieuwe besteld voor € 15 ofzo. Dus dit waren de kosten niet.
Samen met nieuwe remblokken vooraan, want ze lopen ook op hun einde.

Eens op de brug wilde ik er afgebroken bouten eruit halen die in de achterbrug zitten. Om er nieuwe in te steken zodat ik ook de motor kan opbokken.
Eerst rechts beginnen.

Gaatje erin boren om er zo een linkse tap in te steken en de rest te verwijderen. Dit ging eigenlijk vrij vlot omdat de boutjes uit aluminium waren gemaakt.
Dus met een HSS boortje erin, net groot genoeg. Tap erin en klaar was ie:

De linkerkant was een ander paar mouwen. Ook een gaatje geboord. Tap erin, maar dit lukt niet zo goed.
Dus het gaatje iets verder geboord en een ster inbus erin getikt met een hamer (1).
Dit lukt heel dikwijls. Behalve nu dan. Sterretje afgebroken en zit er dus in (2). Lekker gehard staal, dus boren…
Na wat proberen en boren en beetje tikken, kruipolie, ander boortje en een hoop ellende was hij er toch uit. Maar het resultaat was niet om naar huis te schrijven (3).
Een Helicoil erin van M6 en kon toch weer gebruikt worden. Een groter model van rondel erop en het was weer OK (4).

Verder wilde ik dan ook aan de kabelboom beginnen, maar eerst het slot aanpassen. Want de sleutel om de ‘bagageruimte’ te openen is een andere dan het contact.
Dus slotje eruit, contactsleutel erin en dan het overige materiaal rustig wegslijpen zodat de originele sleutel past.

Gelijk ook even de luchtfilterkast verwijderd en het luchtfilter element bekeken:

Eens dat gedaan kon ik beginnen met de inspectie van het subframe. Dit zag er ongeschonden uit. Mooi recht ten opzicht van verschillende referentiepunten.
Dus in mijn ogen zeker goed. De kont verwijderd zodat ik overal mooi bijkon. De kabelboom leek op een echte puinhoop. Dus alle stekkers losgemaakt.
Verschillende keren herlegd tot ik een goed plaatsje heb gevonden. De eerste foto is wat onduidelijk. Mijn vriendin kwam ook even kijken en nam even een ‘actiefoto’…

Na het demonteren van de kuip en op zoek te zijn gegaan naar het koelwaterlek, kwam ik dit ook nog tegen. Een klein olielekje.
Dus even een nieuwe pakking bestellen om er tussen te steken bij tijd. Ik heb de bougies er ook eens uit gehad en gekeken naar de staat van de zuigers.
Deze zien er nog erg goed uit op het eerste zicht, geen sporen van detonatie ofzo dergelijk.
Ik heb er geen foto’s van kunnen maken, omdat zo’n bougiegat niet echt de ideale plaats is om een foto te maken.
Ook het oliereservoir is wat verduurd aan de onderkant en moet ook besteld worden.

Dus tot nu toe heb ik mijn bestellijstje staan:
- Pakking koppelingsdeksel
- Oliereservoir
- Luchtfilter
Waarschijnlijk ook nog:
Koppakkingen, voetpakkingen, powervalves, misschien zuigers.
Maar dit is voor een andere dag.
Ik heb een afspraak voor een testbankrun op 1 augustus en ik heb mij ook ingeschreven voor op de motorsportschool voor een initiatiecursus op het circuit van Zolder
dus voor 12 september moet de motor zeker zijn nazicht hebben gehad. En ik heb vandaag ook het oud kentekenbewijs in de bus gehad omdat er nog wat aan ontbrak qua formulier.
Dus nog wat wachten eer we op de weg kunnen.