Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 19, 2024, 11:04:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 9   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Danny's RS 250 topic (Dilemma, twijfels 20-02-2014)  (gelezen 44937 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #15 Gepost op: Augustus 19, 2011, 13:51:04 »

Die spin had ik niet zien zitten in de dop. Maar toen ik er wat druppels koelvloeistof op smoste en hij begon te lopen schrok ik toch even. Helemaal niet verwacht en het was geen kleintje ook. MAar ik heb hem in de bosjes gezet. Kan die nog wat muggen pakken.

Ondertussen heb ik de powervalves eruit en er blijkt een setje niet goed meer te zijn. Dus daar moeten andere komen.

Straks of morgen komen de foto's eraan.
Gelogd

Ring ding ding ding ding
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #16 Gepost op: Augustus 19, 2011, 17:50:15 »

als je één powervalve vervangt zou ik ze allebei vervangen.

Maar een scheur in het subframe, jemmig ik ga gelijk vanavond eens kijken.

Het blokje weegt niet zoveel, ik heb toendertijd het ertussen vandaan getild, frame voor de helft los en eruit. Maar het erin zetten was moeilijker.

Wel lachen zo'n spin, denkt een veilig plekje te hebben, kom jij met het koelwater aan.

Zet je er nog andere koppen op.
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #17 Gepost op: Augustus 19, 2011, 17:54:01 »

wat zit er op je voorpoten Huh het beugeltje bedoel ik, is dat van je stuurdemper
Gelogd
marcel749S
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: Augustus 19, 2011, 18:16:00 »

Zit er op de RS250 rechts op het frame, achter het balhoofd nog een plaatje met klinknagels vast? Ik heb daar laatst 3 kleine puntjes in het frame ontdekt en had het idee dat daar een plaatje op heeft gezeten. Ik meen op foto's van danny's RS te zien dat er bij hem wel een plaatje opzit.

Edit: Net even foto's van mijn RS van vroegah gekeken en daar hoort inderdaad een typeplaatje te zitten. Of zit deze bij de oudere modellen aan de linkerkant want daar zit er bij mij wel een. Huh
« Laatste verandering: Augustus 19, 2011, 18:19:26 door marcel749S » Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #19 Gepost op: Augustus 19, 2011, 19:33:43 »

Er komen geen andere koppen op. Ik ga er eigenlijk helemaal niks aan tunen. Alles blijft gewoon standaard, misschien dat ik de carburatie een beetje aanpas en zo'n Ignitech zie ik wel zitten. Maar zoals eerder gezegd ga ik geen abnormale kosten tegenaan gooien voor een pk of 10. Onderhoud daarentegen moet altijd, maar daar bespaar ik niet op.

Moest ik nu zo'n TSS 500 in kunnen gooien, dan spendeer ik er met plezier dat geld aan, maar het originele blokje zover mogelijk laten gaan zie ik niet zitten.
Dat beugeltje is ooit van een stuurdemper geweest. Goed dat hij er nog op zit, want ik heb er een op mijn CBR 600 staan en mits wat aanpaswerk past hij misschien op de RS.

Bij mij zit het identificatieplaatje vast met klinknagels rechts op het balhoofd, dus die gaatjes kunnen kloppen.

Ondertussen ben ik al iets verder. Ik ben begonnen met het demonteren van de cilinderkoppen, cilinders, zuigers, enz...

De cilinders kwamen er gemakkelijk vanaf. Zie zien er nog heel goed uit, de hoonstrepen staan er nog in en ik zie eigenlijk geen overdreven slijtage. Maar meten is weten en zelf beschik ik niet over voldoende middelen om de binnendiameter op te meten van de cilinders en mijn schroefmaat is te klein om de zuigers op te meten. Dus ga ik van de week even naar mijn vorig werk om alles op te meten en bestellen wat nodig is. Zo kwamen de cilinders er vanaf:



Dan even de powervalves eruit gehaald en schoongemaakt. De toleranties zijn nog goed, geen overdreven slijtage. De gaten zijn niet uitgelopen dus deze zijn in goede staat en kunnen er terug in. Even een voor en erbij:



De voorste cilinder was een ander verhaal. Bij het bedienen van de as van de powervalves merkte ik dat er eentje niet openging. Ik dacht dat ik het nog kon herstellen, maar er moeten nieuwe in. De ander is ook niet goed meer, je ziet het asje van de middelste segment dat scheef zit en dat zorgt ervoor dat de powervalve in de cilinder kan zakken. Dit is ook gebeurd en het is te zien aan de zuiger, maar echt mini minimaal. Dus dit heeft zo goed als geen gevolg voor het vermogen. Het feit dat er een powervalve niet openging daarentegen, dat zullen we zien op de testbank als het blokje terug in elkaar zit:



Een tijdje geleden heb ik bij Datona.nl een zandstraalcabine en een spoelbak besteld. En deze komen nu echt van pas. De zandstraalcabine is voor binnenkort om alles netjes te maken. Deze is niet geschikt voor de powervalves. Dat heb ik gedaan met een messing borstel en heel voorzichtig met een dremel.
De spoelbak heeft wonderen verricht op korte tijd. Hier zitten de powervalves normaal. Ook even een voor en na:





Ook moet ik nog even zoeken achter een ‘poulitrekker’ om het vliegwiel los te maken. Ik ben er vandaag om geweest, maar met deze krijg ik hem er niet vanaf. Dat is ook weer een werkje voor een van de volgende dagen als ik de cilinder en zuigers ga opmeten.

Het vliegwiel heb ik er met een slaghamer af gekregen. En dat was het weer voor vandaag.



Alleen zie ik er hoe langer hoe meer tegenop om het werkplaatshandboek te vertalen. Van elk werkje een foto maken. En als de cilinder helemaal vol olie en drap zit, kan ik geen goede foto’s maken. En dan is de mijne nog 1998+ en dan moet ik nog gaan kijken tussen de updates ook nog. Dus ik denk dat daar de bui aan ga geven. Het vertalen is bijna rond, alleen de juiste foto’s op de juiste plek zetten wordt wel erg veel werk.
Gelogd

Ring ding ding ding ding
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #20 Gepost op: Augustus 20, 2011, 20:37:50 »

dat ziet er goed uit zeg, inderdaad de cilinders zien er top uit. De powervalves ook, je hebt mazzel gehad met de kapotte powervalve, je ziet zelf een heel klein stukje wat afgebroken is op het puntje.

Ik maak je altijd schoon door gewoon een beetje diesel en daarna met benzine schoonspoelen. Maar redmer doet ze gewoon in de vaatwasser
Gelogd
Redmer
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 494


Australia
« Antwoord #21 Gepost op: Augustus 21, 2011, 19:08:45 »

Smiley

De cylinders en carters inderdaad wel (maar wel na eerst ff grondig schoon te wassen met ontvetter)
Gelogd

Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #22 Gepost op: Augustus 21, 2011, 23:43:31 »

We hebben geen vaatwasser, maar een bos bloemen kan wonderen doen.

Ik heb hier en daar wat plekken op de buitenkant van de cilinder en cilinderkop die er blijkbaar moeilijk afgaan.
Ik dacht ze in elkaar te zetten en een beetje te zandstralen zodat ze er weer fris uitzien.

Ook even de motordeksels in de cabine en opnieuw een laagje verf erover.De uitlaten opnieuw spuiten met hittebestendige verf.
Maar eens de kuipen er terug overzitten zie je er toch niks meer van.

En dat allemaal nog voor 12 september. De krukas moet er ook nog even uit om gelijk de lagers mee te vervangen.
En het was weer erg mooi weer dit weekend.

Morgen hoop ik het vliegwiel eraf te hebben en de cilinders met zuigers op te kunnen meten.
Ik moet nog zorgen voor:

- Pakkingsetje
- Setje powervalves
- Lagerset
- Oliekeerringen
Gelogd

Ring ding ding ding ding
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #23 Gepost op: Augustus 23, 2011, 08:27:10 »

Het vliegwiel is er vanaf gekomen met een vliegwieltrekker en gelijk even de zuigers en cilinder opgemeten.
Mijn eerste gedacht was toch goed.
Waar Aprilia een maximale speling voorschrijft van 0,12mm tussen cilinder en zuiger zaten beide cilinders op 0,08mm  
Evenals de zuigerdiameter, zuigerpendiameter, zuigerpenopening, ovaalheid van de cilinders waren allemaal ruim binnen de toleranties.
Zelfs de zuiger die tegen de powervalve aanschuurde was nog gezond. De schade was zo goed als alleen optisch.
Dus alles kan er terug in voor een tijdje  

Eens terug thuis kon ik weer verder. Eerst de koppeling eraf.
Hier heb ik gebruik gemaakt van 2 bouten van m6 in de voorziene schroefdraad van de veren. De sleutel moet wel zo kort mogelijk tegen het huis gehouden worden. Anders bestaat de kans dat je hem beschadigt. En zodra de slagmoersleutel erop komt, alles even met een doek inwikkelen om de slagen op te vangen.
Want ik zou niet willen wat mijn koppelingshuis naar de vaantjes zou gaan:



En even later kwam ook de versnellingsbak eruit. Op de normale gebruikssporen geen slijtage.



De blokhelften uit elkaar halen en dan de krukas eruit. Gebruik hiervoor NOOIT een schroevendraaier:



Dit beschadigt de pakkingsvlakken, zoals de vorige eigenaar heeft gedaan.
Neem hiervoor een kunststof hamer en de hulp van een houten spie:





En hier was het allemaal om te doen. Deze lager maakte een raar geluid als ik aan het achterwiel draaide. Ik hoor een heel klein schurend geluid in het lager, toch maar even een nieuwe bestellen.



Het carter is nu klaar voor de afwas. Ik zal even aan Redmer vragen of ik zijn vaatwasser mag gebruiken Grin.
Nu ga ik beginnen aan de grote schoonmaak van alles. Zolang de bestelde onderdelen er nog niet zijn kan ik mijn tijd nuttig besteden aan het schoonmaken en het controleren van de onderdelen. Dus mijn dag gaat weer goed gevuld zijn vandaag. Mijn werkhuis lijkt meer op een Aprilia magazijn:




« Laatste verandering: Augustus 23, 2011, 08:48:11 door Danduy » Gelogd

Ring ding ding ding ding
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #24 Gepost op: Augustus 23, 2011, 11:26:29 »

heel netjes, denk om het kunststof tandwiel van de aandrijving de waterpomp, daar zit een spie in die eruit kan vallen tijdens de- en montage, en als je dan straks klaar bent draait de waterpomp niet.

Beetje vervelend, het is mij overkomen
Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #25 Gepost op: Augustus 23, 2011, 11:48:31 »

Ik hou alles wel netjes bij elkaar. Alles is ook uit mekaar geweest.
Behalve de assen van de versnellingsbak en krukas samenstelling.

Ik hoop dat ik niet TE lang op de onderdelen moet wachten, want ik kan al rustig beginnen met het in elkaar zetten.
Gelogd

Ring ding ding ding ding
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #26 Gepost op: Augustus 23, 2011, 18:14:07 »

Na het nodige kuiswerk ben ik wel tevreden van het resultaat.
Voor:




Na:



Van de zuigers ook:
Voor:



Na



Gelijk ook even de carburators onder handen genomen.
De eerste keer dat ik de luchtfilter eraf haalde, zaten de inlaatrubbers er niet zo goed op.
Daarom dat ik even wilde kijken hoe ze eruit zagen. En kleine beetje vuil, maar niks erntig.



Hier heb ik altijd zo’n hekel aan. Die papier pakkingen die er echt ‘inzitten’.
Veel werk, altijd voorzichtig zijn om het dichtingsvlak niet aan te tasten.



Nu wachten tot mijn bestelling binnenkomt en dan kan ik verder met opbouwen.
Geduld is een mooie zaak
Gelogd

Ring ding ding ding ding
RSVisch
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 322


Netherlands
WWW
« Antwoord #27 Gepost op: Augustus 23, 2011, 19:16:26 »

Ga je de gebruikte zuigers terug zetten?
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #28 Gepost op: Augustus 23, 2011, 19:27:05 »

mooi poets resultaat, de zuigers waren behoorlijk zwart zeg. Hoe lang zaten ze er al in.Huh
Gelogd
marcel749S
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: Augustus 23, 2011, 19:34:42 »

Ga je de gebruikte zuigers terug zetten?
Ik zou er inderdaad meteen een nieuw setje zuigers in zetten, ben je voor de komende jaren klaar.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 9   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51266 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10034 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 10291 Laatste bericht Augustus 19, 2011, 15:31:28
door Berthebike
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8866 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille
HOW TO tandwiel en ketting vervangen? « 1 2 ... 18 19 » teddek 270 109161 Laatste bericht Juli 02, 2014, 21:34:49
door Zwijntje

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!