Aangezien ik een RS250 gekocht heb welke ik komende winter flink onder handen wil gaan nemen heb ik hiervoor alvast een topic geopend.
Dit aangezien ik op het moment toch al wat kleine dingen aan het veranderen, aanpassen of nakijken ben.
Het slachtoffer is onderstaande RS250;
Hij is van bouwjaar 1997 en heeft inmiddels bijna 17.000km op de teller staan.
Het is eigenlijk de bedoeling dat hij er na de winter zo uit komt te zien;
Ik heb hem 2 weken geleden uit Delft gehaald, hij heeft de laatste jaren altijd buiten in de stad gestaan en dat was hem aan te zien.
Hij was erg smerig en alle bouten en moeren waren aangetast en geoxideerd.
Ik ben dus gaan shoppen bij de lokale fabory vestiging en heb daar de meeste bouten vandaan gehaald en zo'n beetje alle bouten in en rondom de voorvork vervangen.
Verder nieuwe versnellingsbakolie erin en aangezien de voorste wiellagers versleten/kapot waren deze vervangen.
een boutje waarmee de wielas van de voorzijde vastzit (zitten voor onderaan de vorkpoten 4 stuks) was in het verleden afgebroken dus deze ook uitgeboord en een nieuwe schroefdraad getapt.
Omdat ik de hitteschilden op de uitlaten erg lelijk vind hebben we deze er afgeslepen;
Zo ziet dat er dan nu uit:
Daar het vandaag toch kloteweer was heb ik de uitlaatjes er even afgehaald om te kijken hoe het met de eventuele koolaanslag stond.
Aangezien de eindtips van de demper behoorlijk onder de koolaanslag zaten rondom wilde ik er toch even zeker van zijn dat de uitlaten zelf er niet zo erg aan toe waren en dit viel gelukkig mee.
Het lijkt op onderstaande foto alleen wel of er een gaatje in een van de uitlaatjes zit, hier zal ik binnenkort even naar kijken.
Ik heb meteen wel de kans aangegrepen om de onderkant van het blok schoon te maken, dit is naar mijn idee de afgelopen 6 jaar nooit gebeurd dus er zat een enorme aangekoekte laag vet onder op het blok en rondom de zijstandaard. Ook zat het rondom het voortandwiel helemaal vol! vanaf hier liep het via de zijstandaard naar de onderzijde van het blok.
Ik had nog een origineel voorspatbord liggen van mijn 749, na een paar kleine aanpassingen zit hij nu toch redelijk goed op de 250:
Nou dit is zo'n beetje hoe het er nu voor staat met de RS, ik verwacht deze week nieuwe bougie's en een nieuw luchtfilter dus dan kunnen deze onderdelen er ook in.
Ook komt er deze maand nog een nieuw setje bandjes om want deze zijn bijna op, ik ben nog wel op zoek naar goede tips vwb de voorpoten, deze zijn beide lek en aagezien er op beide binnenpoten wat roestaanslag zit zullen eventuele nieuwe keerringen ook weer gaan lekken.
Kortom, ik denk dat ik 2 opties heb, nieuwe binnenpoten of de binnenpoten opnieuw laten verchromen, ik neig naar de 2e optie.
Als de vorkpoten weer klaar zijn is het de bedoeling om er dit seizoen zo op te rijden en hem dan komende winter compleet te strippen en opnieuw op te bouwen.
Nieuwe zuigers, koppelingsplaten + veren en eventueel nieuwe powervalves staan dan uiteraard op de planning, tevens wil ik er graag cilinderkoppen met rechtopstaande bougie's en een setje leuke arrow of tyga uitlaten, ben er nog niet helemaal uit.
het frame wil ik opnieuw polijsten ivm krasjes (geen deuken gelukkig) en zoals gezegd wil ik het kuipwerk zwart laten spuiten en bestickeren in de Chesterfield-kleurstelling.
Ik probeer dit topic zoveel mogelijk up te daten en ik hoop zo links en rechts nog wat goede tips te kunnen krijgen