Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 29, 2024, 20:57:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 9   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Marcel's RS250 topic  (gelezen 50798 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
RSVisch
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 322


Netherlands
WWW
« Antwoord #30 Gepost op: Augustus 13, 2011, 11:20:25 »

dank voor de complimenten, eigenlijk uit nood geboren. Tijdens de meer als 30 runs op de testbank kwam het naar voren, het was mij eerst niet opgevallen maar richard wel. Wel weet ik dat tijdens circuitdagen de temperatuur ongewoon opliep, achteraf logisch.

Op de openbare weg heb je er minder snel last van omdat je niet constant aan het gas hangt.

Nu na deze aanpassing is het helemaal top.

Ik heb trouwens na de eerste keer een nieuwe slang gehaald, geen siliconenslang maar gewoon een slang bij de auto onderdelen zaak voor koelwater. DUs wel verstevigd inwendig maar bleek ook dicht te knijpen bij een hoger toerental en warmte. Dus uiteindelijk een mooier stukje pijp met betere slangenklemmen ertussen gezet.

Wel apart dat na jaren van racen met de RS250 in de challenge cup dit niet bekend was. Het tunen van een RS250 doet men al jaren, andere koppen, andere powervalves, uitlaten etc. Echter de ontstekingsunit van ignitech is iets van de afgelopen jaren.

Het effect van deze ontstekingsunit is dat de vermogens afgifte veel geleidelijker gaat en veel vroeger in toerental in komt en langer doorloopt. Zie de uitdraai van redmer en mij. Je powerband is veel breder om in te rijden.

Wat natuurlijk op de openbare weg lekker is maar op het circuit helemaal super. Ik heb nog wel eens wat koppelingsplaten versleten door op een circuit met krappe bochten sneller op snelheid te kunnen komen. Op eemshaven waar ooit op een stratencircuit was in het hemelvaartweekend heb ik tijdens de trainingen een set verbrand en tijdens de race al in de start mijn koppeling verneukt.

Wat jij nu hier noemt over de koppeling herken ik wel. Als ik snel opgang wil komen (vanuit stilstand of langzame bocht) laat ik expres de koppeling slippen.  Om een beetje op gang te komen Smiley
Met zo`n ignitech hoeft dat dus minder begrijp ik, omdat je dan al vanaf 6000 toeren en bruikbaar vermogen heb i.p.v. bij de 8000.
Gelogd
marcel749S
Gast
« Antwoord #31 Gepost op: Augustus 13, 2011, 16:40:45 »

RVS dempersteun is klaar, kuipjes er ook maar even opgeschroefd om te kijken hoe het staat  Grin

Vind het rode voorspatbord er ook nog wel goed bij smoelen Tongue, volgende punt van aanpak zijn de binnenpoten van de voorvork, de keerringen lekken dusdanig dat de olie over de remschijven loopt en dat helpt de remwerking niet echt...
« Laatste verandering: Augustus 13, 2011, 16:44:02 door marcel749S » Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #32 Gepost op: Augustus 13, 2011, 16:51:45 »

Hij staat er mooi bij hoor  .
Je mag er trots op zijn vind ik.

Alleen zou ik persoonlijk de steun voor de dempers verder naar achter zetten en vastschroeven aan een steun van de passagier.
Omdat bij schokken de dempers toch voor een soort hefboom zorgen.
Steek maar eens een volle fles water voor je uit en laat dan gewoon je arm eens naar beneden hangen.

Deze krachten komen ook op je steun terrecht en dat wiebelt een beetje meer met het gevolg dat je misschien je ophangpunten gaat belasten onder de motor.
Gelogd

Ring ding ding ding ding
marcel749S
Gast
« Antwoord #33 Gepost op: Augustus 13, 2011, 16:56:56 »

Hij staat er mooi bij hoor  .
Je mag er trots op zijn vind ik.

Alleen zou ik persoonlijk de steun voor de dempers verder naar achter zetten en vastschroeven aan een steun van de passagier.
Omdat bij schokken de dempers toch voor een soort hefboom zorgen.
Steek maar eens een volle fles water voor je uit en laat dan gewoon je arm eens naar beneden hangen.

Deze krachten komen ook op je steun terrecht en dat wiebelt een beetje meer met het gevolg dat je misschien je ophangpunten gaat belasten onder de motor.
Hij zit aan de passagierssteun, aan de voorste Tongue
Maar dit is 3mm dik roestvrijstaal, gebeurd niets mee  Grin
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #34 Gepost op: Augustus 13, 2011, 18:42:28 »

nee dat zie je heel goed, een ignitech ontstekingsunit is een programmeer bare CPU, dus dat vraagt aandacht en absoluut niet plug and play. Vandaar de vele runs op de vermogensbank om hem af te stellen.

Even een voorbeeld, je aandrijving van de powervalves is per toerental geregeld, dus geen 2 stappen zoals standaard.
Dat vraagt aandacht om het opensturen van de powervalve bij het juiste toerental met het juiste effect, hier zit juist Ć©Ć©n van de winstpunten in.

Ik heb het niet zelf gedaan maar richard, deze kan het aanschaffen, montage en afstellen voor je doen.

Wat ik allemaal gedaan heb, tja begonnen met gewoon rijden en na een paar vastlopers in een winter het blok open gemaakt en voorzien van nieuwe cilinders, zuigers en andere vlakke koppen. Vervolgens is het geheel compleet gebleuprint en hebben we inlaat en uitlaat kanalen licht bewerkt. Nieuwe powervalves, wieltjes en aandrijving.
Het membraamhuis hebben we dmv een ring rechter op de inlaat gezet, zodat er een betere doorstroming is ontstaan.

Het volledige oliesmeringsysteem is gecontrolleerd en de kleine keerklepjes op het blok vervangen, dit vanwege dat bij gas terug en tegendruk van de zuigers de olie wel eens terug gepompt zou worden wat dus een smeringsprobleem zou geven.

Als expansie delen heb ik in Italiƫ bij aprilia de originele challenge uitvoeringen gekocht. Als dempers gebruik ik de nederlandse Challenge dempers en handmade dempers van iemand die al jaren sleuteld aan 2T en bij een Nederlandse uitlatenfabrikant werkt.

Ik heb de voorveerpoten laten reviseren bij HK suspension en een Wilbers achterveer gemonteerd met externe gaskamer.

De koppeling is voorzien van zwaardere veerplaten en drukgroep.

De thermostaat klep heb ik verwijderd zodat ik een continu stroom van koelwater heb

Tijdens de runs op de vermogensbank kwam o.a. naar voren dat het mengsel net aan krap was, eigenlijk zou het iets meer mogen zijn vandaar de grotere sproeiers.

De expansie delen zijn inmiddels kapot gescheurd en vandaar de nieuwe Arrow set, trouwens ook een advies ooit van Richard.

Ik heb ook een gel accu geplaatst, kleiner en lichter.

Verder heb ik het subframe veranderd en mijn zitpositie meer naar achteren geplaatst, nu kan ik volledig wegduiken en plat op de tank het rechte stuk op knallen.

Remschakelset geplaatst van PP, voordeel is dat als je een keer plat gaat alles in onderdelen te koop is in vergelijk met andere merken. En dat is reeds een aantal malen gebeurd.

Verder alleen esthetische aanpassingen zoals spuitwerk en kuipdelen voorzien van dempingsmateriaal.

Tja inmiddels een leuk lijstje geworden maar dat daar heb ik dan ook in stappen meerdere jaren over gedaan, steeds een winterprojectje.
Gelogd
marcel749S
Gast
« Antwoord #35 Gepost op: Augustus 13, 2011, 19:40:11 »

nee dat zie je heel goed, een ignitech ontstekingsunit is een programmeer bare CPU, dus dat vraagt aandacht en absoluut niet plug and play. Vandaar de vele runs op de vermogensbank om hem af te stellen.

Even een voorbeeld, je aandrijving van de powervalves is per toerental geregeld, dus geen 2 stappen zoals standaard.
Dat vraagt aandacht om het opensturen van de powervalve bij het juiste toerental met het juiste effect, hier zit juist Ć©Ć©n van de winstpunten in.

Ik heb het niet zelf gedaan maar richard, deze kan het aanschaffen, montage en afstellen voor je doen.

Wat ik allemaal gedaan heb, tja begonnen met gewoon rijden en na een paar vastlopers in een winter het blok open gemaakt en voorzien van nieuwe cilinders, zuigers en andere vlakke koppen. Vervolgens is het geheel compleet gebleuprint en hebben we inlaat en uitlaat kanalen licht bewerkt. Nieuwe powervalves, wieltjes en aandrijving.
Het membraamhuis hebben we dmv een ring rechter op de inlaat gezet, zodat er een betere doorstroming is ontstaan.

Het volledige oliesmeringsysteem is gecontrolleerd en de kleine keerklepjes op het blok vervangen, dit vanwege dat bij gas terug en tegendruk van de zuigers de olie wel eens terug gepompt zou worden wat dus een smeringsprobleem zou geven.

Als expansie delen heb ik in Italiƫ bij aprilia de originele challenge uitvoeringen gekocht. Als dempers gebruik ik de nederlandse Challenge dempers en handmade dempers van iemand die al jaren sleuteld aan 2T en bij een Nederlandse uitlatenfabrikant werkt.

Ik heb de voorveerpoten laten reviseren bij HK suspension en een Wilbers achterveer gemonteerd met externe gaskamer.

De koppeling is voorzien van zwaardere veerplaten en drukgroep.

De thermostaat klep heb ik verwijderd zodat ik een continu stroom van koelwater heb

Tijdens de runs op de vermogensbank kwam o.a. naar voren dat het mengsel net aan krap was, eigenlijk zou het iets meer mogen zijn vandaar de grotere sproeiers.

De expansie delen zijn inmiddels kapot gescheurd en vandaar de nieuwe Arrow set, trouwens ook een advies ooit van Richard.

Ik heb ook een gel accu geplaatst, kleiner en lichter.

Verder heb ik het subframe veranderd en mijn zitpositie meer naar achteren geplaatst, nu kan ik volledig wegduiken en plat op de tank het rechte stuk op knallen.

Remschakelset geplaatst van PP, voordeel is dat als je een keer plat gaat alles in onderdelen te koop is in vergelijk met andere merken. En dat is reeds een aantal malen gebeurd.

Verder alleen esthetische aanpassingen zoals spuitwerk en kuipdelen voorzien van dempingsmateriaal.

Tja inmiddels een leuk lijstje geworden maar dat daar heb ik dan ook in stappen meerdere jaren over gedaan, steeds een winterprojectje.
Zo, daar is nogal wat aan gebeurd! Duidelijk. Klinkt eigenlijk wel heel goed dat de powervalves per toerental geregeld is, ik zal er zeker over nadenken.
De vering ga ik ook na laten kijken, zowieso omdat de voorpoten lekken en ik heb het idee dat het kontje veel te laag staat ofzo...kan ook zijn dat ik aan de 749 gewend ben, die heeft wel een heel extreme zit. Ik heb met de RS250 het idee dat de voorkant veel hoger staat dan de achterkant, beetje choppergevoel Grin. Ik heb de veervoorspanning al aangepast, iets beter maar de hele achterkant mag van mij nog wel 3-4cm omhoog. Kan uiteraard ook zijn dat de schokdemper aan een revisie toe is. Aan mijn eigen gewicht zal het niet liggen in ieder geval....Schokdemper is wel wat "sponzig"bij in- en uitveren...
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #36 Gepost op: Augustus 14, 2011, 09:07:11 »

de standaard achterveer is eigenlijk te licht voor een normaal nederland postuur. De veer is een 60kg veer, deze is bij nu een 90kg.

Die van mij duikt iets naar voren, zie foto, kan je trouwens ook goed zien dat de lijn van het achterdeel veel strakker en spitser loopt dan standaard.
En de meer ruimte achter de tank.

Ik heb ook inmiddels een ander zadel(op foto de originele) met foam om het stroef te maken voor het circuit rijden.



« Laatste verandering: Augustus 14, 2011, 09:11:16 door rolf » Gelogd
marcel749S
Gast
« Antwoord #37 Gepost op: Augustus 14, 2011, 12:50:56 »

de standaard achterveer is eigenlijk te licht voor een normaal nederland postuur. De veer is een 60kg veer, deze is bij nu een 90kg.

Die van mij duikt iets naar voren, zie foto, kan je trouwens ook goed zien dat de lijn van het achterdeel veel strakker en spitser loopt dan standaard.
En de meer ruimte achter de tank.

Ik heb ook inmiddels een ander zadel(op foto de originele) met foam om het stroef te maken voor het circuit rijden.



Hij staat er mooi bij, leuk kleurenschema ook.  Smiley ik denk dat ik mijn achtervering maar naar Rooske breng, dat is lekker dichtbij voor mij. Ik zal komende week eerst een poging doen tot vervangen van de keerringen van de voorvering, de olie gutsts er echt uit 
« Laatste verandering: Augustus 14, 2011, 13:00:43 door marcel749S » Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #38 Gepost op: Augustus 16, 2011, 10:46:04 »

Alleen zou ik persoonlijk de steun voor de dempers verder naar achter zetten en vastschroeven aan een steun van de passagier.
Omdat bij schokken de dempers toch voor een soort hefboom zorgen.

Ik heb hem meer naar achteren geplaatst, sterker nog zoals jij hem geplaatst hebt zou het nooit passen bij mij.

Ik las iets over lekken bij de cilinders, heb je wel een pakkingsring ertussen geplaatst, deze zat niet bij de arrow set maar leek mij wel verstandig toen ik aan het monteren was.
Gelogd
marcel749S
Gast
« Antwoord #39 Gepost op: Augustus 16, 2011, 14:55:07 »

Alleen zou ik persoonlijk de steun voor de dempers verder naar achter zetten en vastschroeven aan een steun van de passagier.
Omdat bij schokken de dempers toch voor een soort hefboom zorgen.

Ik heb hem meer naar achteren geplaatst, sterker nog zoals jij hem geplaatst hebt zou het nooit passen bij mij.

Ik las iets over lekken bij de cilinders, heb je wel een pakkingsring ertussen geplaatst, deze zat niet bij de arrow set maar leek mij wel verstandig toen ik aan het monteren was.
Zat inderdaad geen pakkingsring bij de Arrow set maar heb er zelf ringen tussen gedaan. Anders gaat het geheid lekken.
En ik heb inderdaad ook maar zo'n 2cm tussen achterband en uitlaat maar de expansies raken elkaar niet zoals jij in het RG500 topic aangeeft.
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #40 Gepost op: Augustus 16, 2011, 20:56:27 »

ze raken elkaar op twee plaatsen, vanavond even proefgedraaid en klinkt prima. Het geluid is beschaafder als de oude set.

Over het vermogen weet ik nog niets. Geen enkele lek gevonden dus prima 

Hier wat plaatjes.




Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #41 Gepost op: Augustus 16, 2011, 21:12:36 »

hier raken ze elkaar  Undecided


oja en een foto hoe ik de beugel bevestigd heb

Gelogd
marcel749S
Gast
« Antwoord #42 Gepost op: Augustus 17, 2011, 12:19:38 »

hier raken ze elkaar  Undecided


oja en een foto hoe ik de beugel bevestigd heb


waar ze elkaar bij jouw RS raken heb ik er ongeveer maar een 8mm ruimte tussen. En heb mijn demperbevestiging nog steeds niet gasdicht dus zal zometeen eerst kijken of ik een uitlaatpakking kan krijgen met ongeveer dezelfde diameter, dan doe ik die ertussen. Maar ziet er verder goed uit bij jou, dempers zitten nu wel redelijk recht en goed toch?
Gelogd
RSVisch
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 322


Netherlands
WWW
« Antwoord #43 Gepost op: Augustus 17, 2011, 16:57:03 »

Kan je bij het onderste ophangpunt niet een paar ringen extra plaatsen zodat de linker expansie (van achteren gezien) iets naar links gaat? Waarschijnlijk moet je dan wel weer je dempers richten......

Of aan iedere kant een ring erbij, zoiets zal waarschijnlijk wel een paar mm ruimte opleveren
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #44 Gepost op: Augustus 17, 2011, 20:25:14 »

ik heb inderdaad de ringetjes er niet tussen gezet.
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 9   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51637 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10077 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 10353 Laatste bericht Augustus 19, 2011, 15:31:28
door Berthebike
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8922 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille
HOW TO tandwiel en ketting vervangen? « 1 2 ... 18 19 » teddek 270 110070 Laatste bericht Juli 02, 2014, 21:34:49
door Zwijntje

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!