Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 16, 2024, 14:19:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ketting aanspannen - regelen - uitlijnen (alle types)  (gelezen 6847 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Gepost op: Augustus 22, 2011, 05:32:36 »

Ik heb dit topic al op het motor-forum geplaatst een tijdje geleden.
Ik plaats het onder de olierokers, maar geld voor alle types met regelschroeven op de achterbrug.

Voorbeeld is van een GSXF 750 (Ik weet het, gooi me niet op de brandstapel)

Maar even ook hier vermelden:

Ik ga proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe een ketting juist moet aangespannen worden, opmerkingen en commentaar altijd welkom.

Dit geldt zowel voor het afstellen van een nieuwe ketting als het afstellen voor een ketting die er al opligt. Er zijn topics genoeg over het plaatsen van een nieuwe ketting en tand(ketting)wielen, dus ga ik deze achterwege laten.

Eerst zorgen we ervoor dat het achterwiel los staat van de grond. Met de middenbok of paddockstand is het allemaal veel gemakkelijker. De motor in neutraal zetten en draaien met het achterwiel. Nu kijken we naar de ketting en het achterkettingwiel.
De ketting moet eigenlijk van links naar rechts lopen over het kettingwiel zoals op de foto’s is te zien (zig zag).

Ketting loopt links open: er zit speling tussen ketting en tandwiel links van het tandwiel.


Ketting loopt rechts open.


Indien dit niet het geval is, dient niet alleen de ketting te worden aangespannen, maar moet de ketting ook worden uitgelijnd. Als de ketting constant links open loopt zoals foto 1 dan dient de ketting te worden aangespannen beschreven in‘links open’ en zoals foto 2 dient ‘rechts open’ gevolgd te worden. Dit geldt enkel voor het afstellen met de aandrijving aan de linkerkant van de motor.

Voorbeeld: staat de ketting te vast loopt de ketting links open, dan moet je ervoor zorgen dat de achteras aan de rechterkant van de achterbug naar binnen wordt verzet totdat de ketting is uitgelijnd. Vanaf dan kun je beide kanten van de achteras afstellen tot de juiste kettingspeling.
Er is niks mis met het gebruiken van de merktekens op de achterbrug. Maar dit is eerder een indicatie dan waarheid. Soms loopt de ketting goed als je ze afstelt op de achterbrug, maar bij bepaalde modellen kun je het merkteken van de achteras een paar mm verschuiven en klopt de afstelling niet. Geldt vooral voor GSXF, SV, … Een Honda CBR bijvoorbeeld heeft hier bijna geen last van en kan zo bijna perfect worden afgesteld.



Nu we dit weten kunnen we de ketting beginnen aan te spannen. De meeste kettingen staan te los. In sommige gevallen te vast als er iemand ‘geprobeerd’ heeft om de ketting te spannen. In de meeste gevallen staat de ideale speling geschreven op de achterbrug. Hou deze speling zeker aan. Een ketting kan beter te los staan dan te vast. Een algemene regel die aangehouden wordt is een speling tussen 25 en 35 mm.

Duw met de onderkant van de wijsvinger tegen de ketting en til hem gewoon op net totdat je voelt dat hij strak begint te staan. Dus met een klein beetje kracht erop. Hier moet een beetje ‘feeling’ inzitten.



Trek nu met ongeveer dezelfde kracht de ketting naar beneden en op de foto’s zie je dat de speling ongeveer 5 centimeter. We moeten tellen vanaf 1 cm omdat de rolmeter niet in het midden van de ketting staat.



De ketting dient te worden aangespannen met ongeveer een centimeter of twee. Nu gaan we als volgt te werk.

- Eerst controleren of de ketting zig zag over het kettingwiel loopt. Is dit het geval. Dan moeten we gewoon aan beide uiteindes van de achterbrug de moer of bout hetzelfde aantal toeren uit/in draaien. Is dit niet het geval dienen we de regels te gebruiken om de ketting uit te lijnen.
- Achterwiel lossen. Ketting aanspannen tot de juiste speling.
- Dan moeten we de ketting onder spanning terug vastzetten. Wat gebruik ik hiervoor.

Een houten blok, een houten spie en een dikke schroevendraaier. Zorg ervoor het houten blok onder het achterwiel kan schuiven met genoeg speling om de spie er nog tussen te krijgen.



- Steek de schroevendraaier tussen het kettingwiel en de ketting.
- Draai het achterwiel naar boven tot je voelt dat alle speling op de regelbouten en achteras weg is. Dit vereist redelijk wat kracht. Het gevaar dat je de motor omduwt bestaat, dus wees voorzichtig.
- Hou het achterwiel tegen en schuif het houten blokje met de spie eronder zodat het achterwiel geblokkeerd staat. Houdt de spanning op de ketting.
- Nu heb je twee handen vrij om de moer aan te draaien met een momentsleutel en de as zelf tegen te houden met een ringsleutel of ratel.




- Als het achterwiel terug vast staat, moeten we nog eens controleren dat de ketting zig zag over het kettingwiel loopt. Om de speling zo weinig mogelijk te beïnvloeden lijnen we de ketting uit daar de regeling te gebruiken aan de andere kant van het kettingwiel. Deze heeft het minste effect op de speling.
- Het kan wel gebeuren dat dit niet van de eerste keer lukt, dus controleer elke keer als je het wiel terug vastzet terug de speling en uitlijning. Er kruipt wat tijd in soms en het lukt niet altijd van de eerste keer. Maar op deze manier kun je zeker langer met je ketting en kettingwielen rijden.
- Is je ketting al wat ouder, dan merk je dat de ketting op sommige punten vaster zit dan andere. De speling van de ketting dient dan te worden gevolgd op het meest vaste punt van de ketting.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Ow ja, en regelmatig smeren natuurlijk (om de 500 km even wat sprayen kan zeker geen kwaad)
Gelogd

Ring ding ding ding ding
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 22, 2011, 06:07:44 »

mooie uitleg maar dat smeren was zeker even vergeten op de bijgaande foto's Wink, ketting heeft al behoorlijk te lijden gehad qua roest Grin. Of is het je pekelfiets  Smiley
Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 23, 2011, 11:50:38 »

Deze fiets heb ik gekocht een tijdje geleden en er was nog een beetje werk aan.

Zoals ketting. Maar hij zag er niet uit. Altijd mee gereden en niet onderhouden.
Motordeksels ingevreten door het zout enzo, ketting ook  Grin
Gelogd

Ring ding ding ding ding
lummelke
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 505


Caponord

Belgium
« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 23, 2011, 16:00:23 »

Heldere beschrijving! 

Groeten, Freddy



Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
ZAC geluid shit breed 9 8977 Laatste bericht April 22, 2008, 16:34:54
door Heuveltje
Verslag ZAC Zolder 1 juli 2009 emille 14 8826 Laatste bericht Juli 05, 2009, 07:18:04
door cees
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50083 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8898 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille
Vers van de pers: Aprilia nieuws voor beurs Big Chris 4 5219 Laatste bericht Februari 25, 2011, 23:18:00
door plutomille

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!