Mijn circuitdoop zit erop vandaag. Ik moet zeggen dat de dag eigenlijk wel erg goed is meegevallen
Thuis ben ik vroeg opgestaan om zeker op tijd te zijn voor alles. Dus omstreeks 06u50 kwam ik aan.
Keuring van de motor en met de OK kaart naar het secretariaat om de nummer op te halen en dan maar gelijk geplakt:
En eigenlijk was ik veel te vroeg. Niveau 1 briefing begon pas om 09u20 en het was nog maar 07u15. Dan maar wat rondgewandeld en het viel me op dat iedereen wel in was voor een praatje om dat uur ’s morgens. De sfeer zat er in bij iedereen en dat maakte de dag al aangenamer. Zeker diegene die net als ik voor eerste keer eens kwamen rijden. Na wat koffie en kletsen was het dan tijd om me aan te kleden en met de motor naar de pitlane te rijden voor de briefing.
Deze was eigenlijk erg strikt en kort. Vlaggen werden uitgelegd en snel overzicht van het circuit. Belang van spiegels op het circuit (= geen), nooit omkijken, alleen bezig zijn met jezelf. Nooit stoppen, enzovoort.
Er werd opgedragen om de lijn van de instructeur te allen tijde te volgen. Ook al zag je hem niet omdat er 8 mensen voor je rijden. Zij moeten hem ook volgen. Niemand mocht van de lijn afwijken. Zodoende rijden ook alle anderen dezelfde lijn als de instructeur en kun je hun volgen. Met deze informatie konden we voor het eerst op het circuit.
Op het filmpje kun je de instructeur herkennen aan het fluo vestje wat hij aanheeft. Ik reed helemaal achteraan. En omdat ik de RS wat miste reed ik maar achter een Shiver aan
http://www.youtube.com/watch?v=QIfXD0WaxLQIk was een beetje nerveus, dus het schakelen verliep niet zeg soepel en ook ben ik de motor niet gewend. Tempo was zeker goed genoeg om te beginnen.
Toen we terugkwamen dacht ik van, ze gaan er snel over met hun theorie.
Dus niet. Ze lieten gewoon eerst iedereen kennis maken met het circuit en na de eerste sessie begon de echte theorie in verschillende stappen. Na elke sessie kregen we meer en meer theorie (zithouding, balans zoeken op de motor, rempunten, insturen, DO’S en DONT’S) maar ook weer niet zoveel dat het TE veel werd in een keer. Alle theorie die je kreeg kon je toepassen in de sessie die erop volgende.
Tussen elke sessie zat telkens 01u20, maar door de theorie en wat te staan lullen ging de tijd erg snel voorbij. En na elke sessie voelde je gewoon dat het beter ging op de motor en dat je het circuit begon te kennen.
Ik vind het erg jammer dat ik geen filmpje heb van de laatste sessie om een vergelijking te maken. Maar door mijn stomme kop heb ik tussen de sessie de camera vergeten uit te zetten met als gevolg een lege batterij.
Maar het ging beduidend sneller. De rondetijden bedroegen om en bij de 2’15” en in het begin van de dag toch 2’30”. Misschien niet snel, maar het ging erom om de techniek te leren.
Ik moet wel zeggen, na alle theorie en 5 sessies achter de instructeur aanrijden, dat ik nog niet helemaal klaar ben om te gaan vrij rijden. Dus ik ga zeker een niveau 1+ doen om nog wat bij te leren. Maar ik heb wel enorm veel bijgeleerd.
Schrik van de dag:
- Misgeschakeld in de bocht, ik zat tussen 2 en 3, dus snel naar 2 en koppeling los: Erg slecht idee. Motor brak eventjes uit achteraan. Niet héél erg, maar toch schrikken.
- Ook even bij het oprijden van de heuvel iets te hard aan het gas in de laatste sessie, waar het voorwiel toch van de grond kwam op de top van de heuvel. Moest ik 50 pk meer hebben gehad, denk ik dat het niet goed gekomen zou zijn.
Niveau 1 was voor mij zeker snel genoeg om te beginnen en alles wat je leert is meegenomen. Zeker aan aanrader voor als je de eerste keer gaat rijden op circuit
Ik wil nog veel meer vertellen, maar ik hou zelf niet van lange topics.