Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 19, 2024, 01:27:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Probleem startrelais... of toch niet?  (gelezen 12670 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Master-D
Gast
« Gepost op: September 20, 2011, 12:25:35 »

Na het nodige zoekwerk op het forum om een verklaring te vinden voor mijn probleem ben ik er nog steeds niet helemaal achter.
De symptomen lijken erg op die van een niet goed functionerende startrelais en tegelijkertijd toch ook weer niet.

Wat is het probleem?
Afgelopen vrijdag maakte ik met mijn recent gekochte RSV Mille 2001 een flinke rit, van Rotterdam naar Harderwijk voor mijn werk, door naar Hoofddorp op visite, en 's avonds terug naar Rotterdam. Al met al een goede 300km. Maar na in Rotterdam getankt te hebben kreeg ik de motor met geen mogelijkheid meer aan. Bij het starten hoorde ik iedere keer alleen een klik, meer niet.
Na een ruime 20 minuten proberen, oliepeil controleren, temperatuur checken, uiteindelijk maar aan de kant van de weg gezet en een lift naar huis genomen. Zaterdag terug gegaan, nog eens gestart, niets. Alle zekeringen bekeken (waren allemaal nog intact), nog eens starten en direct deed 'ie het. Uit doen en nogmaals starten, niets, en nog een keer proberen en hij ging weer aan. Gelijk maar naar huis gereden, maar thuis aangekomen gewoon weer hetzelfde probleem. Ene keer wel starten, andere keer niet.
Ik hoorde van iemand dat deze klachten lijken op een defecte startrelais, dus voor de zekerheid die er maar even helemaal uitgehaald, gekeken naar visuele defecten / oxidatie, maar deze zag er nog prima uit. Daarna heb ik trouwens geen enkel probleem meer gehad. Hij gaat nu iedere keer weer netjes aan en doet alsof er nooit iets is gebeurd.

Nou ga ik aanstaand weekend touren in Duitsland en uiteraard maak ik me een beetje zorgen dat ik daar dezelfde problemen ga krijgen en ergens in the middle of nowhere stil kom te staan en geen kant meer op kan.

Dus bij deze heb ik een paar vragen waar jullie me misschien mee kunnen helpen:

1. Herkent iemand deze klachten? Zo ja, wat was het probleem?
2. Ongeveer twee jaar geleden is er een nieuwe yamaha startrelais in gezet. Kan deze in zo'n korte tijd defect raken?
3. Zou ik dus een nieuw startrelais moeten kopen?
4. Begin vorige week heeft de motor 1x in een flinke regenbui gestaan. Kan dit een van de oorzaken zijn voor de problemen?

De brandstofpomp zoemt, dus daar ligt het probleem niet.
Er ligt een nieuwe accu in (yuasa 14**).
Het startrelais is twee jaar geleden vervangen voor het yamaha exemplaar.
Er zit geen alarm op.
De startknop werkt, aangezien ik wel een duidelijke klik onder het zadel vandaan hoor komen.

Ik wil best een nieuw startrelais kopen, maar toch, 60 euro vind ik best een hoop geld, helemaal omdat ik er niet helemaal zeker van ben dat dit het probleem is...

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

Alvast bedankt!
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: September 20, 2011, 15:14:43 »

laadspanning al eens gecheckt?
Gelogd
Master-D
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: September 20, 2011, 18:05:18 »

laadspanning al eens gecheckt?

Nee, maar als dit te laag is, dan zou het probleem toch continu moeten zijn? Nu loopt het apparaat bijvoorbeeld weer prima (al heb ik geen lange rit meer gemaakt...)
Gelogd
Phantom
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 114

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: September 20, 2011, 18:16:24 »

toen hij niet wilde starten... hoorde je 1 klik of bleef ie klikken als je de startknop vasthield. Zo ja.. heb ik dit probleem ook gehad .. geen id wat het is. Mijne starte weer na ff aan de druppellader. Nu bijna 2 weken stilgestaan en nog steeds starten lopen.
Gelogd
Master-D
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: September 20, 2011, 18:48:13 »

toen hij niet wilde starten... hoorde je 1 klik of bleef ie klikken als je de startknop vasthield. Zo ja.. heb ik dit probleem ook gehad .. geen id wat het is. Mijne starte weer na ff aan de druppellader. Nu bijna 2 weken stilgestaan en nog steeds starten lopen.

Nee, hij klikt dan 1x, daarna stil.

En ja, die dingen lijken echt een eigen willetje te hebben.
Laat ik haar maar goed vertroetelen, misschien is ze dan ook lief voor mij 

Maar is er niemand die kan bevestigen / ontkennen dat het hier om het startrelais gaat?  Huh
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: September 20, 2011, 21:07:47 »

Op het dashboard kan je de accuspanning aflezen

Deze moet bovende 11.5 V zijn . Heb jij een versie dat het licht niet uitgeschakeld kan worden ? Kijk dan eens wat de verlichting doet. Valt deze volledig weg >> oorzaak accu te lage spanning (kan komen door defect dynamo / spannings regelaar of bruine stekker)

Als hij niet start >> ff start  hulp (auto of andere motor)
Start hij wel >> accu / laad probleem
Start hij ook niet : oorzaak zoeken in
- schakelaar zijstandaard
- start schakelaar
- start relais
- dodemans knop
- val schakelaar enof alarm
- startmotor
- start relais

Een grove check is het starten door het startrelais kort te sluiten met een schroevendraaier
Start de motor dan ook niet ( met voldoende accuspanning) oorzaak zoeken in de startmotor

Start hij wel , oorzaak zoeken in het start circuit ( schakelraars / relais etc)
succes
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Master-D
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: September 20, 2011, 21:10:39 »

Op het dashboard kan je de accuspanning aflezen

Deze moet bovende 11.5 V zijn . Heb jij een versie dat het licht niet uitgeschakeld kan worden ? Kijk dan eens wat de verlichting doet. Valt deze volledig weg >> oorzaak accu te lage spanning (kan komen door defect dynamo / spannings regelaar of bruine stekker)

Als hij niet start >> ff start  hulp (auto of andere motor)
Start hij wel >> accu / laad probleem
Start hij ook niet : oorzaak zoeken in
- schakelaar zijstandaard
- start schakelaar
- start relais
- dodemans knop
- val schakelaar enof alarm
- startmotor
- start relais

Een grove check is het starten door het startrelais kort te sluiten met een schroevendraaier
Start de motor dan ook niet ( met voldoende accuspanning) oorzaak zoeken in de startmotor

Start hij wel , oorzaak zoeken in het start circuit ( schakelraars / relais etc)
succes


Dank je wel, dat zijn een hoop aandachtspunten, maar dan kan ik tenminste ergens mee aan de slag Smiley
Nou hopen dat ik in Duitsland geen problemen krijg, want voor die tijd heb ik geen tijd meer om echt te gaan sleutelen...

Trouwens, met de start schakelaar bedoel je gewoon het knopje aan het stuur? Want aangezien ik wel een klik hoor is dit sowieso het probleem niet toch?
Mijn lichten zet ik altijd uit bij het starten, maar zelfs met lichten aan zie ik bij het starten nauwelijks een dip.
De motor start zowel met standaard uit als standaard in. Hoe kan dit dan nog een probleem opleveren?
Een alarm heb ik niet...
Dodemansknop heb ik uiteraard al gecheckt  Grin 10x!


Trouwens, ik begrijp niet hoe dit nou ooit een accu probleem zou kunnen zijn. Zoals ik eerder heb geschreven start hij de ene keer wel en de andere keer niet. Als het een accu / laad probleem is, dan zou hij niet opeens, na een paar keer geweigerd te hebben, daarna wel weer kunnen starten, keer op keer! Integendeel, de spanning zou dan juist afgenomen moeten zijn!
Ikke nie snap  Huh
« Laatste verandering: September 20, 2011, 21:20:00 door Master-D » Gelogd
veltman
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 25

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: September 20, 2011, 21:53:12 »

het makkelijkste is om te meten met een multimeter of een lampje.
even meten of het startrelais aangestuurd word en of hij het ook doorstuurt
dit natuurlijk als hij niet wil starten.
hiermee kun je al een hele hoop uitsluiten.

meten is weten
Gelogd

#291 live slow, ride fast
RSVisch
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 322


Netherlands
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: September 20, 2011, 21:55:20 »

 With stupid

[edit]
« Laatste verandering: September 20, 2011, 21:57:13 door RSVisch » Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: September 20, 2011, 22:20:14 »

Het hele start circuit kan je gemakkelijk controleren door de spanning over de start relais bedradingte meten.
Dus de 2 draden naar het relais.Let-op, NIET de dikke bedrading van het relais naar de startmotor.
Koppel de stuur draden los van het relais en sluit een lamp aan of volt meter (12V gelijk spanning) op deze draden
Contact aan en starten maar >> lamp moet gaan branden of multi meter 12 V aangeven .

Indien 12V aanwezig na indrukken startknop >>>  defect start relais of start motor
geen 12V na indrukken startknop >>>  check start circuit....
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #10 Gepost op: September 21, 2011, 15:53:13 »

je woont in Rotterdam, je mag vanavond wel even langs komen in maasland kunnen even kijken
Gelogd
bass
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: September 21, 2011, 16:47:08 »

Heeft er iemand toevallig een foto van waar dat startrelais precies zit en hie ie eruit ziet ??
Gelogd
Master-D
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: September 21, 2011, 17:06:46 »

Heeft er iemand toevallig een foto van waar dat startrelais precies zit en hie ie eruit ziet ??

Hier zie je hoe die er uit ziet:
http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=16777.0

Op een mille uit 2001 zit hij onder je zadel naast (aan de onderkant zeg maar, dus richting je bijrijderszitje) je accu. Er gaan twee dikke kabels naar toe en er lopen twee dunne vandaan naar een wit stekkertje.

Succes!


je woont in Rotterdam, je mag vanavond wel even langs komen in maasland kunnen even kijken

Graag!!
Hoe gaan we dit regelen?
Ik heb mn 06 naar je gepmd..
« Laatste verandering: September 21, 2011, 17:08:20 door Master-D » Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #13 Gepost op: September 21, 2011, 20:42:45 »


Als hij niet start >> ff start  hulp (auto of andere motor)
Start hij wel >> accu / laad probleem
Start hij ook niet : oorzaak zoeken in
- schakelaar zijstandaard
- start schakelaar
- start relais
- dodemans knop
- val schakelaar enof alarm
- startmotor
- start relais

nouja alles gecontroleerd en alles was goed, we hebben het niet kunnen vinden. Hij starte ook steeds en goed.
Vreemd maar waar. Conclusie is dat door de eerdere zoektocht stekkertjes controle, contacten startrelais en zekeringen er ergens iets los gezeten heeft wat nu weer goed zit.

Wel weer leuk om weer eens aan een RSV 2001 te sleutelen.

Wel wat lossen onderdelen(rubbertjes en moer) gevonden tussen alles en wat kleine reparaties, daar was de avond dan nuttig voor. De twee puntige rubbertjes waar zijn ze ook alweer voor, volgens mij om de kuipdelen tegen bepaalde trillingen maar waar horen ze te zitten. Nu nog een nieuw stuurhelft want deze is krom.

Motor ziet er goed, strak uit en netjes onderhouden.
« Laatste verandering: September 21, 2011, 20:46:08 door rolf » Gelogd
Master-D
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: September 21, 2011, 21:04:56 »


Als hij niet start >> ff start  hulp (auto of andere motor)
Start hij wel >> accu / laad probleem
Start hij ook niet : oorzaak zoeken in
- schakelaar zijstandaard
- start schakelaar
- start relais
- dodemans knop
- val schakelaar enof alarm
- startmotor
- start relais

nouja alles gecontroleerd en alles was goed, we hebben het niet kunnen vinden. Hij starte ook steeds en goed.
Vreemd maar waar. Conclusie is dat door de eerdere zoektocht stekkertjes controle, contacten startrelais en zekeringen er ergens iets los gezeten heeft wat nu weer goed zit.

Wel weer leuk om weer eens aan een RSV 2001 te sleutelen.

Wel wat lossen onderdelen(rubbertjes en moer) gevonden tussen alles en wat kleine reparaties, daar was de avond dan nuttig voor. De twee puntige rubbertjes waar zijn ze ook alweer voor, volgens mij om de kuipdelen tegen bepaalde trillingen maar waar horen ze te zitten. Nu nog een nieuw stuurhelft want deze is krom.

Motor ziet er goed, strak uit en netjes onderhouden.

Daarbij ga ik nu wel met een veel veiliger gevoel naar Duitsland, dat is ook wat waard Wink

En nogmaals bedankt Rolf! Het was leerzaam, interessant, en ook nog eens erg gezellig!
En de koffie was top 
Laat maar eens weten waar dat zaakje in Harderwijk zit, ik wil daar nog wel eens in de buurt zijn en dan neem ik zo'n zak bonen voor je mee!
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Lidl heeft weer motorkleding in de aanbieding! « 1 2 3 4 » 2 Fast 2 See 50 45346 Laatste bericht Mei 13, 2011, 14:47:47
door Silke
ARA circuitrijvaardigheidstraining 2 september 2013 op Folembray!! « 1 2 3 4 5 » FastJ 68 23596 Laatste bericht Juli 29, 2013, 16:04:20
door Mille Merckel
Deelname ARA rijvaardigheidstraining 10 september 2012 « 1 2 ... 18 19 » FastJ 282 73612 Laatste bericht Oktober 04, 2012, 21:02:14
door Brontolo
autoscout 24 arius 14 15316 Laatste bericht Januari 27, 2013, 10:40:46
door rsvfrank
eindelijk stel ik mij even voor... Dierick 10 5234 Laatste bericht Januari 28, 2012, 16:40:07
door Dierick

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!