Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 26, 2024, 13:58:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Met hogere snelheid een bocht nemen, mille zwabbert?  (gelezen 9057 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Phantom
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 114

Netherlands
« Antwoord #15 Gepost op: November 07, 2011, 18:59:24 »

Denk dat het de afstelling is van je dempers.. Maar hier niet zelf aan klooien.. Gewoon ff aflaten stellen 
Gelogd
arius
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.319


do it on twins

Netherlands
« Antwoord #16 Gepost op: November 07, 2011, 21:12:44 »

Hallo allemaal,

ik gok ook op een te lage bandenspanning in combinatie met demping, ik reed altijd met 2.7 voor en 2.9 achter, 2.2 achter is te laag zeker gewoon op de weg,

grtjes arius
Gelogd

Mijn vrouw zei de motor eruit of ik eruit .... soms mis ik haar
Brontolo
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.281


Aprilia Tuono 1000 R '06

Netherlands
« Antwoord #17 Gepost op: November 08, 2011, 08:37:39 »

With stupid Heb zelf 2.5 voor en 2.9 achter (Pirelli Diablo Rosso II).
Gelogd

Gerrit
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.480


Netherlands
« Antwoord #18 Gepost op: November 08, 2011, 18:49:03 »

Bandespanning niet te hoog, je moet nog wat rubber aan de weg houden. 2.3 voor en 2.5 achter.

Als de motor zwabbert is er iets mis met de demping die TE zacht is afgesteld vrees ik.
Gelogd

Groet,

Gerrit-IJsselstein
daanrsv
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.358


Oh Aprilia, gelukkig ben jij geen Japanner!

Netherlands
« Antwoord #19 Gepost op: November 08, 2011, 22:28:33 »

Als de banden goed zijn zit het denk ik in de vering.  ( balhoofd en achterbrug geen speling??)  ga eens langs bij de specialist.
Gelogd

barkeepers doen meer dan alleen drinken
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #20 Gepost op: November 08, 2011, 23:38:05 »

Als de banden goed zijn zit het denk ik in de vering.  ( balhoofd en achterbrug geen speling??)  ga eens langs bij de specialist.
Maar eerst langs een pomp, om je achterband tot de juiste spanning op te pompen, kleine moeite en kost geloof ik 50 cent tegenwoordig.
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
Phantom
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 114

Netherlands
« Antwoord #21 Gepost op: November 09, 2011, 11:42:10 »

kijk ook eens naar je ketting.. als daar uitgerekte stukken in zit kun je ook rare dingen voelen.
Gelogd
Daniello
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 30


2003 Mille R

Netherlands
« Antwoord #22 Gepost op: November 09, 2011, 13:11:52 »

Jongens, bedankt voor jullie input.

Ik ga eerstvolgende x een wat proberen, als ik dan niet in de goot beland  zal ik mijn conclusie even posten!
Gelogd
Dafish
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: December 07, 2011, 21:20:55 »

Mooi topic!!

Ik zelf ben ook een beginnende rijder en ook ik kan de bochten niet echt scherp nemen.
Krijg het gevoel ook dat ie zwabberd. Ook het gevoel dat je in 1 keer iets verder naar onderen klapt.
Ik zal als mijn veel grotere probleem van het niet starten en het af en toe uitvallen is opgelost de banden is nakijken en vering!!
Gelogd
P-TĂ€
Streepjesmagneet.... :police: :bye:
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 62


Proud to be LOUD!!!!!

Netherlands
« Antwoord #24 Gepost op: December 07, 2011, 21:59:50 »

bandenspanning is inderdaad wat aan de lage kant... maar voordat je dat verschil gaat merken van 0.6 bar... je gaat mij niet wijs maken dat je dat voelt in zo'n bocht... echt niet... 

voor straat rij ik zelf met 2.4 voor en 2.9 achter. circuit 2.1 beide... maar goed...

Als ik jou was zou ik, zoals eerder gezegd, me gaan richten op je schokdemper achter. Hoe staat de demping afgesteld ten opzichte van de voorkant? je kunt dit even testen door je kont van het zadel te tillen en met beide handen op de tank duwen. Als de motor gelijkmatig naar beneden gaat, dan staat je demping goed. Mocht de kont eerder gaan dan de voorkant, zou ik achter de ingaande demping wat harder zetten. TIP: schrijf ALLLES op wat je doet en veranderd. Dus eerst de huidige stand op papier noteren en dan pas gaan draaien. Altijd tellen vanuit een dichte stand... Ga dan na een wijziging even rijden en ervaar of je verschil merkt...

Om even uit te sluiten of je achterschokdemper niet lek is, moet je even achter de motor gaan staan. Je tilt hem van de zijstandaard en duwt op de kont van de motor. Vervolgens draai je de demping volledig dicht (maar natuurlijk wel eerst genoteerd op hoeveel slagen of klikken hij open staat  Wink ). Ga dan nogmaals eens achter de motor staan en duw wederom op de kont. Mocht je het gevoel hebben dat de vering zo goed als hetzelfde was, als toen hij wat open stond, dan kan ik je bijna garanderen dat hij aan vervanging toe is. Je demper is dan niets meer dan een veredelde fietsenpomp en daar heb je dus geen zak aan  Grin

succes!! mocht je nog iets willen weten, dan hoop ik je nog tips te kunnen geven. Maar durf je het niet aan of mocht je het in een keer willen afstellen kan ik je aanraden om eens naar HK suspension ofzo toe te gaan... uiteindelijk hebben die gasten er voor geleerd... 
Gelogd

P-TĂ€
Streepjesmagneet.... :police: :bye:
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 62


Proud to be LOUD!!!!!

Netherlands
« Antwoord #25 Gepost op: December 07, 2011, 22:06:11 »

Mooi topic!!

Ik zelf ben ook een beginnende rijder en ook ik kan de bochten niet echt scherp nemen.
Krijg het gevoel ook dat ie zwabberd. Ook het gevoel dat je in 1 keer iets verder naar onderen klapt.
Ik zal als mijn veel grotere probleem van het niet starten en het af en toe uitvallen is opgelost de banden is nakijken en vering!!


het niet scherp kunnen/durven nemen van een bocht kan gewenning zijn van de motorfiets, kunnen vierkante banden zijn, kan vering zijn, kan de afstelling zijn van de poten in de kroonplaat, etc...

het niet starten kan ook verschillende oorzaken hebben. Gebruik je bijv de choke? Hoe ver zet je hem open? Wat gebeurt er als je hem niet start? Wanneer krijg je hem wel weer aan de praat? Maar misschien moet je eerst even deze site doorzoeken (ik heb namelijk ook al eens hier een topic over geplaatst Wink ). Je zou eventueel ook kunnen zoeken op MF... Als je het antwoord of nog niet voldoende tips hebt gekregen, kun je ook een topicje aanmaken. is handiger dan er hier verder over te babbelen...  Wink
Gelogd

whitebee
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 399


Netherlands
WWW
« Antwoord #26 Gepost op: December 08, 2011, 15:38:26 »

Kom je er niet, dan kom gerust een keer aan. kijken of je verder kunnen helpen. In de goede richting, dat dan weer wel. Wink

Whitebee
Gelogd

JJ Suspension; Feel the difference
P-TĂ€
Streepjesmagneet.... :police: :bye:
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 62


Proud to be LOUD!!!!!

Netherlands
« Antwoord #27 Gepost op: December 13, 2011, 13:00:04 »

Kom je er niet, dan kom gerust een keer aan. kijken of je verder kunnen helpen. In de goede richting, dat dan weer wel. Wink

Whitebee

kijk, das prettig, zulke mensen..! 
Gelogd

P-TĂ€
Streepjesmagneet.... :police: :bye:
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 62


Proud to be LOUD!!!!!

Netherlands
« Antwoord #28 Gepost op: December 13, 2011, 13:07:38 »

Vandaag weer een lekker stukje gereden.

Ik kwam op een gegeven moment een rustig stuk weg tegen, met een paar lekkere bochten erin. Na deze een paar x op en neer te zijn gereden om de bochten eens lekker te pakken, viel me op dat de motor op een gegeven moment begint te zwabberen aan de achterzijde....

Kan iemand me vertellen wat ik fout doe...want alle keren is het me niet gelukt om de achterzijde echt stabiel te krijgen in deze bochten. Het gaat hier om langgerekte bochten die ik (beginnende rijder) met een snelheid van een +- 100 km/h kan nemen. Ik zit met 1 zijde naast het zadel, benen klemmend aan de tank, rechts insturend linker arm aan de tank, links insturend rechterarm aan de tank. Wel viel me op dat ik bij elke bocht (niet alleen deze, maar bijna alle bochten waarbij je bijna verplicht bent 1 zijde naast het zadel te plaatsen), bijna vol tegen de tank aan zit...

Misschien het gewicht wat verder naar achter op het zadel verplaatsen, zodat de achterkant wat stabieler wordt?

Ben 1,87m en weeg 65kg...voor en achtervering is recent door HK afgesteld (voorvork is geserviced)

Oh ja...misschien stomme vermelding, maar heb een tijdje terug eens "Twist Of The Wrist"  gekeken van Keith Code...probeer deze technieken tijdens het rijden allemaal een beetje in het achterhoofd te houden.

Groeten,

Daan

andere tip... Ga eens rijden met een meer ervaren motorrijder... dan kun je tijdens het rijden kijken en merken of je de theorie ook beheerst. In de stopjes tussendoor kun je het er dan weer over hebben... Je hebt het namelijk over verzitten. maar er is nogal verschil tussen verzitten en goed gaan verzitten.. TotW kan je inderdaad wel inzicht geven in wat je (soms automatisch) doet op je motor.
Gelogd

black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #29 Gepost op: December 13, 2011, 13:48:57 »

als je dit echt wil leren is er maar 1 veilige oplossing ga het circuit op en neem les 

de marge voor fouten op de openbare weg is zeer klein 
Gelogd

if it runs , race it
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille « 1 2 » Kogeltje 16 16813 Laatste bericht Februari 21, 2014, 20:56:26
door Jolafa
Barman is klaar met motorrijden. « 1 2 3 » Barman 40 23796 Laatste bericht Juni 11, 2009, 18:05:59
door zeeslot
Motorvakantieverhalen 2007 « 1 2 » rocketeer 15 17032 Laatste bericht November 22, 2008, 12:34:06
door john deere
Telemarketing « 1 2 » Sjaakie 29 21846 Laatste bericht Mei 02, 2008, 14:45:17
door rrvm1971

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!